DROPS / 164 / 31

Lakeside by DROPS Design

Heklet DROPS genser i ”Air” med staver, hullmønster og rundfelling, heklet ovenfra og ned.

DROPS Design: Modell nr ai-010
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
300-350-400-450-450-500 g f.nr 11, påfuglblå

DROPS HEKLENÅL NR 6 - eller den nålen du må bruke for å få 12 st x 7 rader på 10 x 10 cm, eller 1 rapport A.2 på 8 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 372kr. Les mer.

Instruksjoner

HEKLEINFO:
På beg av hver omg med fm, erstattes første fm med 1 lm. Omg avsluttes med 1 kjm i lm på beg av omg.
På beg av hver omg med st, erstattes første st med 3 lm. Omg avsluttes med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.

MØNSTER:
Se diag A.1 og A.2.

HEKLE 2 ST SAMMEN (i st):
Hekle 1 st i neste st, men vent med siste gjennomtrekning, hekle 1 st til i samme st, ved siste gjennomtrekning hekles det gjennom alle kast på nålen.

HEKLE 2 ST SAMMEN (om lm):
Hekle 1 st om den midterste lm i st-gruppen, men vent med siste gjennomtrekning, hekle 1 st til om samme lm, ved siste gjennomtrekning hekles det gjennom alle kast på nålen.

ST-GRUPPE:
Hekle en st-gruppe om lm-buen slik: Hekle * 1 st, 1 lm *, gjenta *-* 2 ganger til om samme lm-bue, 1 st om samme lm-bue.

ØKETIPS:
Det økes 1 st med å hekle 2 st i 1 fm/st.

FELLETIPS:
Det felles 1 st på starten og slutten av omg slik: Hekle 1 st (= 3 lm), * hekle 1 st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle deretter neste st, når siste gjennomtrekning gjøres trekkes tråden gjennom alle m på nålen *, gjenta *-* når det gjenstår 3 st på omg = 1 m felt på hver side av merket.
----------------------------------------------------------

GENSER:
Arb hekles ovenfra og ned. Det hekles rundt med omg start midt bak.

BÆRESTK:
Hekle 66-69-75-82-84-90 løse lm på heklenål 6 med Air, og sett de til en ring med 1 kjm. Hekle første omg slik:
1.OMG: Hekle 1 lm - LES HEKLEINFO, hekle 1 fm i hver av de første 1-4-2-1-3-1 lm, * hopp over 1 lm, hekle 1 fm i hver av de neste 7 lm *, gjenta *-* 7-7-8-9-9-10 ganger til = 58-61-66-72-74-79 fm.
2.OMG: Hekle 1 st i hver fm, SAMTIDIG økes det 6-8-8-9-12-23 st jevnt fordelt - LES ØKETIPS = 64-69-74-81-86-102 st.
Nå settes det 8 merker i arb for raglanøkning uten å hekle maskene. Sett 4 merker inn i hver side fra starten på omg slik at det blir speilvendt fra midt bak: Sett et merke etter 10-10-10-11-12-15 st, sett neste merke etter 2 st, deretter settes neste merke etter 8-10-12-14-14-17 st, og tilslutt settes siste merke etter 2 st. Det er nå 20-21-22-23-26-30 st mellom de 2 midterste merkene mot midt foran på genseren. Nå fortsettes det med 1 st i hver st, SAMTIDIG som det økes 1 st på høyre side av hvert av de 8 merkene. Videre økes det på vekselsvis høyre og venstre side av hvert merke. Gjenta økningen på hver omg 9-9-11-12-13-16 ganger til, og på hver 2.omg 2-3-2-2-2-0 ganger = 160-173-186-201-214-238 st på omg. Arb måler ca 20-23-23-24-26-27 cm. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! På neste omg hekles det slik: Hekle 21-23-25-28-30-34 st (= halve bakstk), 8 lm (under erme), hopp over 38-40-42-45-47-50 st fra forrige rad (= erme), 42-47-52-55-60-70 st (= forstk), 8 lm (under erme), hopp over 38-40-42-45-47-50 st fra forrige rad (= erme), 21-23-25-27-30-34 st (= halve bakstk). Sett en merketråd, herfra måles arb videre.

BOL:
Det er nå 100-109-118-127-136-154 st til bol. ARB MÅLES VIDRE HERFRA! Hekle 1 omg med 1 st i hver st/lm. Videre hekles det MØNSTER - se forkl over, slik: NB: Det hekles fra 1.omg i A.1-A.2
1.OMG: Hekle 3 lm (= A.1) - husk hekleinfo! Deretter hekles A.2 slik: * Hekle 2 ST SAMMEN (i st) - se forkl over, 5 lm, hopp over 2 st, 1 fm i neste st, 3 lm, hopp over 2 st, 1 fm i neste st, 5 lm, hopp over 2 st *, gjenta *-* 10-11-12-13-14-16 ganger til. Avslutt med 1 kjm i 3.lm på omg (= A.1).
2.OMG: Hekle 1 lm, * hekle 1 fm i de 2 st som ble heklet sammen, 3 lm, hopp over 1 lm-bue, hekle 1 ST-GRUPPE - se forkl over, om neste lm-bue, 3 lm, hopp over 1 lm-bue *, gjenta *-* 10-11-12-13-14-16 ganger til. Avslutt med 1 kjm i 1.lm på omg.
3.OMG: Hekle 1 lm, * 2 lm, 1 fm om neste lm-bue, 5 lm, hekle 2 ST SAMMEN (om lm) - se forkl over, 5 lm, 1 fm om neste lm etter st-gruppen, 1 lm *, gjenta *-* 10-11-12-13-14-16 ganger til. Avslutt med 1 kjm i 1.lm på omg.
4.OMG: Hekle 3 lm, hekle (1 lm, 1 st, 1 lm, 1 st) om første lm-bue, 3 lm, hopp over 1 lm-bue, 1 fm i de 2 st som ble heklet sammen, 3 lm, hopp over 1 lm-bue, * (1 st, 1 lm, 1 st, 1 lm, 1 st, 1 lm, 1 st) om neste lm-bue, 3 lm, hopp over 1 lm-bue, 1 fm i de 2 st som ble heklet sammen, 3 lm, hopp over 1 lm-bue *, gjenta *-* 9-10-11-12-13-15 ganger til, (1 st, 1 lm, 1 st) om siste lm-bue. Avslutt med 1 kjm i 3.lm på omg.
5.OMG: Hekle 3 lm, * hekle 2 ST SAMMEN (om lm), 5 lm, hekle 1 fm om lm-buen etter st-gruppen, 3 lm, 1 fm om neste lm-bue, 5 lm *, gjenta *-* 10-11-12-13-14-16 ganger til. Avslutt med 1 kjm i 3.lm på omg.
Fortsett slik og repeter A.X (= 2.-5.omg) til arb måler ca 32 cm i alle str - avpass slik at det avsluttes etter 2. eller 4.omg i A.1-A.2. Arb måler totalt 56-60-60-62-64-66 cm.

ERME:
Ermet hekles rundt, ovenfra og ned. ARB MÅLES VIDERE HERFRA! Sett en merketråd midt mellom de 8 lm som ble heklet under ermet. Merketråden følger med arb til ferdig mål. Fest tråden med 1 kjm i den 5.lm av de 8 lm som ble heklet i ermhullet på bolen. Hekle 3 lm (= 1 st) Fortsett videre med 1 st i hver av de 3 neste lm, 1 st i hver av st til erme og deretter 1 st i de resterende 4 lm under ermet = 46-48-50-53-55-58 st - husk Hekleinfo! Fortsett videre med 1 st i hver st, SAMTIDIG når arb måler ca 4 cm starter fellingen - LES FELLETIPS! Gjenta fellingen på hver 3.-2.-2.-2.-2.-1.omg 8-9-10-10-11-12 ganger til = 28-28-28-31-31-32 st tilbake. Når ermet måler 46-44-44-43-42-40 cm er ermet ferdig. Hekle det andre ermet på samme måte.
---------------------------------------------------------
Lue og hals:
Se DROPS 164-32 eller “Relaterte mønster” i oppskriften på nett.
----------------------------------------------------------

= Hekle 2 st sammen slik: Hekle 1 st i neste st, men vent med siste gjennomtrekning, hekle 1 st til i samme st, ved siste gjennomtrekning hekles det gjennom alle kast på nålen.
= Hekle 2 st sammen slik: Hekle 1 st om den midterste lm i st-gruppen, men vent med siste gjennomtrekning, hekle 1 st til om samme lm, ved siste gjennomtrekning hekles det gjennom alle kast på nålen.
= Hekle en st-gruppe om lm-buen slik: Hekle * 1 st, 1 lm *, gjenta *-* 2 ganger til om samme lm-bue, 1 st om samme lm-bue.
= 1 fm om lm-bue.
= 1 st om lm-bue.
= 1 kjm

Kommentarer / Spørsmål (35)

Helena 10.03.2020 - 14:12:

Hej, jag har hittat ett garn som är 100g och 200 m med virknål 5. Kan jag använda det? Måste jag göra en större storlek eller ska jag räkna om på annat sätt?

DROPS Design 10.03.2020 kl. 14:56:

Hej Helena, din tröja vill bli tyngre. Viktigt att du håller virkfastheten som står i mönstret för att få rätt mått. Gör gärne ett litet prov så du ser hur det ser ut med 12 st x 7 varv på 10x10 cm. Lycka till

Peggie 09.04.2019 - 17:07:

Ik snap de eerste 8 markers niet zo, want als ik van het begin de een kantop 10 en na 2 en na 10 en na 2 doe en ik doe dat ook de andere kant op. Heb je aan de achterkant je21 steken ( want het begin van je toer was de achterkant) en dus niet aan de voorkant. Wat snap ik hier niet? Dank je wel voor antwoord

DROPS Design 09.04.2019 kl. 20:48:

Dag Peggie,

Als je vanaf het begin van de toer naar beide kanten toe markeerders plaatst dan heb je zowel aan de voor- als achterkant 20 steken tussen de markeerders. Het voor in achterpand is het zelfde wat dat betreft.

Na het plaatsten van de markeerdraden meerder je steken, waardoor je op het voor en achterpand aan beide kanten 21 steken hebt vanaf het midden voor/achter.

Savanna 14.01.2019 - 05:25:

Hello, I am confused on this part: "Then inc alternately on right and left side of every marker." So does that mean on Row 1 of inc, I increase on the Right side of the markers, then Row 2 of inc, I increase on the left side of markers and alternate like this. Or do I alternate each marker: Marker 1: Right side, Marker 2: Left side... continue with this pattern. Thank you.

DROPS Design 14.01.2019 kl. 12:52:

Dear Savanna, this video is showing how to incrase alternately on right and left side of markers. Happy crocheting!

Dorota 12.01.2019 - 11:29:

Witam. Zrobiłam 10 pierwszych okrążeń i teraz jak rozumiem mam wykonać 6 dodatkowych okrążeń a w tym w trzech mam dodać po 8 słupów. Ale to w sumie daje o 8 słupków za malo. Jak to zrobić żeby otrzymać 173 słupki a nie 165?

DROPS Design 14.02.2019 kl. 08:10:

Witaj Doroto! W rozmiarze M w 1-szym okr. masz 61 oś. W 2-gim okr. dodajesz 8 sł = 69 sł, w 3-cim dodajesz 8 sł = 77 sł. A następnie będziesz dodawać jeszcze 9 razy po 8 o. (72 o.) w każdym okrążeniu i 3 razy po 8 o. co 2 okrążenia (24 o.). 77+72+24= 173. Powodzenia!

Marisa Serra 04.12.2018 - 15:23:

Sorry for coming back on this but I cannot figure it out. I’ve never crocheted a top-down sweater before and these instructions are not clear to me. I’ve understood that there are 12 rows in the yoke. Round 2 = 64 dc. And we’re supposed to reach 160dc by the end of row 12. How am I to increase by 96 stitches over 10 rows?? The math doesn’t add up. Thank you for your help.

DROPS Design 04.12.2018 kl. 15:44:

Dear Mrs Serra, you start with 64 dc and increase 8 sts on each of the next 10 rounds = 80 sts increased + 64 dc = 144 dc. Then you will increase 8 sts every other round a total of 2 times (= 4 rounds x 8 sts inc) = 8 sts x 2 times = 16 sts inc + 144 sts = 160 sts. Yoke should now measure approx. 20 cm. Happy crocheting!

Marisa 03.12.2018 - 22:21:

Hello, For size small, could you please clarify this sentence: Repeat inc every round 9 more times, and every other round 2times = 160 dc. What does "every other round" mean? How do I evenly increase from round 3? i.e get from 72 dc to 160 dc? Thank you very much in advance

DROPS Design 04.12.2018 kl. 07:41:

Dear Marisa, you will increase at each marker (= 1st increase at the right of the markers = before each marker - 2nd increase at the left of the markers = after each marker = 8 stitches increased on each increase round) first every round a total of 10 times (work 10 rounds inc alternately before and after each marker) then increase a total of 2 times every other round (= work 1 round without dec, 1 round with dec, repeat these 2 rounds a total of 2 times). Happy crocheting!

Coldwind 29.08.2018 - 20:28:

Superschöner Pullover. Grösse S fällt sehr klein aus, passt meiner 10jährigen wie angegossen. Habe das muster an den ärmeln wiederholt.

Mary Manoly 26.09.2017 - 09:50:

Need chart to how to place the markers shal i place them right and left from starting points? Thank you

DROPS Design 26.09.2017 kl. 13:14:

Dear Mary, yes you will insert them from beg of round on the right and on the left, so that you will have a total of 8 markers and 20-21-22-23-26-30 tr (UK-En)/dc (US-En) between markers on front piece. Happy crocheting!

Knaxgurke 25.09.2017 - 14:39:

Danke, die letzte Erklärung war dann doch noch hilfreich. Wenn Sie eigentlich 10 Rd mit je 8 Zunahmen statt 10 Zunahmen pro Rd meinen ist die Formulierung in der Anleitung nach deutscher Grammatik und Syntax aber leider einfach falsch & unnötig irreführend. Dort steht "Zunahmen IN JEDER Rd nach dem 1. Mal noch weitere 9 Mal wiederholen" = 9 Wiederholungen pro Runde. Nicht 9 Wiederholungen der (Zunahme-)Runde oder R3+4 x Mal wiederholen, was anscheinend eigentlich gemeint ist.

Knaxgurke 25.09.2017 - 12:53:

(Meinen Sie vielleicht eigentlich 10 Runden mit je 8 Zunahmen statt 10 Zunahmen pro Runde?) Was meinen Sie mit "in jeder 2. Rd 2 x arb"? Zwei Mal WAS arbeiten? Bitte schreiben Sie doch einfach Runde für Runde auf, was zu tun ist. R3: 8x Zunahme je rechts der Markierer (72M) R4: 8x Zunahme je links der Markierer (80M) R5: ? R6: ? ...

DROPS Design 25.09.2017 kl. 13:27:

Ja genau, 8 Zunahmen in jeder der nächsten 10 Runde, dann in jeder 2. Runde = (Eine Runde ohne Zunahme, Eine Runde mit Zunahme), von (bis) insgesamt 2 x wiederholen. Runde 1: 64+8 rechts aller Markierung = 72 M, Rd2: 72+8 M links aller Markierung = 80 M, usw bis Runde 10: 144 M; dann, nächste Runde: keine Zunahme, Rd 12: 144 + 8 = 152 M. Rd 13: keine Zunahme. Rd 14: 152+8= 160 M. Viel Spaß beim stricken!

Kommentér oppskrift DROPS 164-31