DROPS Baby / 25 / 11

Bedtime Stories by DROPS Design

Rätstickad omlottkofta med omslag och virkad kant till baby i DROPS BabyMerino. Stl prematur - 4 år

DROPS Design: Modell nr bm-045-by
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Storlek: (prematur) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 mån (2 - 3/4) år
Stl i cl: (40/44) 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104)
Garnåtgång:
DROPS BABY MERINO från Garnstudio
(100) 150-150-150-150 (200-200) g nr 02, natur
50 g i alla stl nr 23, ljus beige

DROPS RUNDST (60 eller 80 cm) NR 3 – eller det st.nr du måste använda för att få 24 m x 48 v rätst på 10 x 10 cm.
DROPS VIRKNÅL NR 2,5 – till kanter och knytband.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (129)

Garnet till detta mönstret kostar 132kr. Läs mer.

Det minskas innanför 1 rätst kantm. Alla minskn görs från rätsidan!
Minska så här efter 1 kantm: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.
Minska så här före 1 kantm: Sticka 2 m räta tills.
----------------------------------------------------------

KOFTA:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst.
Börja med det ena framst, lägg ut m till ärmen och sticka upp till axeln. Sticka det andra framst, sätt de 2 framst tills och sticka nedöver bakst.

HÖGER FRAMST:
Lägg LÖST upp (34) 37-44-48-52 (55-62) m på rundst 3 med natur och sticka RÄTST – se förkl ovan (1:a v = rätsidan).
LÄS HELA AVSNITTET INNAN DU STICKAR VIDARE!
När arb mäter (9) 12-16-16-17 (20-23) cm – avpassa så att nästa v stickas från rätsidan, minskas det 1 m till hals innanför 1 kantm i början på v– LÄS MINSKNTIPS. Upprepa minskn på vartannat v (dvs på varje v från rätsidan), (17) 17-21-23-25 (27-31) ggr till (= totalt (18) 18-22-24-26 (28-32) minskn), sedan minskas det på vart 4:e v (dvs på vartannat v från rätsidan) totalt 2 ggr.
SAMTIDIGT när arb mäter (12) 15-19-20-21 (24-27) cm läggs det upp nya m i slutet på v mot sidan till ärm så här: (3) 4-6-6-6 (6-6) m totalt (4) 4-4-5-6 (7-8) ggr och sedan (16) 19-19-18-19 (23-26) m 1 gång. Efter alla ökningar och minskn är det (42) 52-63-70-79 (90-102) m på st till axel/ ärm.
Fortsätt med rätst tills arb mäter (20) 24-28-30-32 (36-40) cm. Sätt 1 markör mitt på stickan = mitt uppepå axeln. Mät nu arbetet härifrån – SAMTIDIGT läggs det upp 2 nya m i slutet på v mot halsen, upprepa ökningen på nästa v mot halsen = (46) 56-67-74-83 (94-106) m (sista v = avigsidan). Sätt alla m på en tråd.

VÄNSTER FRAMST:
Lägg upp och sticka som höger, men spegelvänt (dvs att det minskas till hals innanför 1 kantm i slutet på v från rätsidan (i stället för i början på v från rätsidan). Dessutom stickas det 1 v rätt från avigsidan i slutet på framst efter att det har lagts upp m mot halsen så att sista v på både höger och vänster framst är stickade från avigsidan.

BAKST:
Sticka in vänster framst på rundst (= rm från rätsidan), lägg upp (8) 8-10-10-12 (14-16) nya m (= bak i nacken) och sticka in höger framst på rundst (= rm från rätsidan) = (100) 120-144-158-178 (202-228) m.
SEDAN MÄTS ARB FRÅN MARKÖRERNA PÅ AXLARNA.
Fortsätt med rätst fram och tillbaka på st.
När arb mäter (6) 7-7-7½-8 (9-9) cm maskas ärmmaskorna av så här: Maska av i början på varje v i varje sida så här: (16) 19-19-18-19 (23-26) m 1 gång och (3) 4-6-6-6 (6-6) m totalt (4) 4-4-5-6 (7-8) ggr = (44) 50-58-62-68 (72-80) m på st. Sticka sedan vidare tills arb mäter ca (20) 24-28-30-32 (36-40) cm – vik arb dubbelt vid markörerna på axlarna och kontrollera så att framst och bakst är lika långa – maska sedan av löst.

MONTERING:
Sy sid- och ärmsömmarna kant i kant i de yttersta maskbågarna.

VIRKAD KANT:
Virka med nål 2,5 med ljus beige runt hela öppningen på koftan så här:
VARV 1: 1 fm i första m, * 1 lm, hoppa över ca 2 m, 1 fm i nästa m *, upprepa *-*, men när man kommer till hörnet där minskn till hals började virkas det knytband så här: 1 fm i spetsen, virka sedan lm i ca 20-25 cm, vänd och virka 1 sm i varje lm tillbaka, sedan virkas 1 fm i spetsen på framst igen, fortsätt virka kanten runt koftan fram till spetsen på det andra framst, virka knytband som på första framst, virka sedan runt resten av koftan och avsluta med 1 sm i första fm i början på v.
VARV 2: 1 fm om första lm, * 4 lm, 1 st i 4:e lm från nålen, hoppa över 1 fm + 1 lm + 1 fm, virka 1 fm om nästa lm *, upprepa *-* v runt (se till att det virkas över knytbanden så att knytbanden ligger underst), avsluta med 1 sm i första fm i början på v.
Virka varv 1 och 2 på samma sätt längst ner runt båda ärmarna.
Sedan virkas det 1 knytband motsvarande det i varje spets på insidan av sömmen i höger sida och på utsidan av sömmen i vänster sida – se till att banden kommer i samma höjd som spetsarna på framst.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 25.04.2018
bättre förklaring ang märktråden på axeln och virkade kanten runt ärmarna

Diagram

Kommentarer (129)

Skriv din kommentar här!

Françoise 13.12.2018 - 12:23:

Bonjour à la fin de la première série d'augmentation et diminution en taille 12/18 mois, je trouve 28 diminutions et non 26. Merci de votre attention.

DROPS Design 13.12.2018 kl. 12:40:

Bonjour Françoise, en taille 12/18 mois pour le devant droit, on a 52 m et on diminue 26 fois au total (on répète encore 25 fois la diminution) tous les 2 rangs puis encore 2 fois tous les 4 rangs = soit 28 diminutions au total. Bon tricot!

Marita 20.11.2018 - 14:46:

Jag stickar med rundsticka nr 3 och med baby merino, dvs det garn som anges i mönstret, men den stickfasthet som anges stämmer inte alls. När jag stickat 48 varv mäter arbetet 16 cm. Vad har jag gjort för fel? Stickar normalfast. Ser ut som mönstret är stickat med grövre stickor när man tittar på bilden.

DROPS Design 23.11.2018 kl. 11:09:

Hei Marita. Strikkefastheten stemmer, og du må endre pinnestørrelsen slik at du har den angitte strikkefastheten. Derfor der det lurt å strikke en prøvelapp før man går i gang med arbeidet. Det høres ut som du nå har strikkefastheten du ville hatt om du hadde strikket i glattstrikk, og ikke i riller (1 omgang rett fra retten, 1 omgang rett fra vrangen. Altså, annenhver pinne rett og vrang, sett fra rettsiden). God fornøyelse

Seija Snaula Söderqvist 07.10.2018 - 20:49:

Hej, jag stickar strl 1-3 mån. Ska jag verkligen öka totalt 24+19 maskor för ärmen? Det blir ju en jättelång ärm.

DROPS Design 08.10.2018 kl. 08:14:

Hei Seija. Ja det stemmer. Om du ser på bildet skal det være en ganske tykk brettekant. Det er selvfølgelig ikke noe i veien for at du strikker ermet kortere om du ønsker det. Legg da bare opp litt færre masker siste gangen. God fornøyelse

Hanne Wesselsen 25.09.2018 - 09:24: https://www.garnstud ...

Skjønner ikke oppskriften til bakstykket. Skal den strikkes ETTER man har satt inn begge forstykkene på rundpinne??

DROPS Design 25.09.2018 kl. 10:05:

Hei Hanne. Ja: du strikker forstykkene oppover, og når du kommer opp til skulderen strikker du bakstykket nedover slik at alt blir i ett langt stykke (du bretter ved merkene på skulderen før montering). Altså: Når du har strikket begge forstykkene skal du sette dem inn på en rundpinne (det strikkes fortsatt frem og ilbake!), og samtidig legge opp masker mellom dem = bak i nakken. Så fortsetter du som forklart i oppskriften - og strikker bakstykket nedover. God fornøyelse

Barbara 15.09.2018 - 07:36:

Buongiorno, non mi è chiaro quando inizio a lavorare il dietro e i due davanti assieme li devo già unire? O li tengo assieme sui circolari solo per comodità e poi cucio i fianchi? Grazie

DROPS Design 15.09.2018 kl. 07:42:

Buongiorno Barbara. Li tiene insieme sui ferri circolari e poi li cuce alla fine. Buon lavoro!

Franzi 05.09.2018 - 21:26:

Hallo, ich habe bereits die beiden Vorderteile von dem Jäckchen gestrickt in der Größe 6/9 bzw. 56/62. Sie passen auch perfekt übereinander, also soweit ist alles prima. Ich habe jetzt nur das Problem bei dem Rückenteil. Ich verstehe überhaupt nicht, wo ich die 10 neuen Maschen anschlagen soll an welcher Stelle? Liebe Grüße und vielen Dank im voraus.

DROPS Design 06.09.2018 kl. 08:06:

Liebe Franzi, die neuen 10 Maschen werden zwischen dem linken Vorderteil und dem rechten Vorderteil so angeschlagen: Stricken Sie die Maschen vom linken Vorderteil (= Hinreihe rechts), schlagen Sie 10 neuen Maschen (Halsausschnitt am Rückenteil), und stricken Sie die Maschen vom rechten Vorderteil = 158 M. Viel Spaß beim stricken!

Barbara 01.09.2018 - 23:33:

Grazie! Quindi se ho capito bene lavoro il davanti dal basso all'alto mentre il dietro dall'alto al basso?

DROPS Design 02.09.2018 kl. 08:14:

Buongiorno Laura. Sì esatto. Buon lavoro!

Barbara 01.09.2018 - 22:55:

Buonasera, non comprendo le spiegazioni del dietro. In teoria devi avviare a nuovo 34 maglie come per il davanti poi 8 per lo scollo e di nuovo 34 per l'altro davanti. Non dovrebbero essere 76 anziché 100 come indicato? Grazie!

DROPS Design 01.09.2018 kl. 23:27:

Buonasera Barbara, le maglie che deve avviare a nuovo sono quelle del collo. Ad esempio per la taglia prematuri, deve lavorare le 46 maglie del davanti sinistro, avviare 8 maglie e lavorare le 46 maglie del davanti destro, ottenendo 100 maglie. Buon lavoro!

Lyne 27.07.2018 - 01:19:

Pour le montage des mailles du devant il est dit de monter les mailles pour la manche à la fin du rang sur le côté: (4) 4-4-5-6(7-8) fois (soit si j'ai bien compris augmentation de 4 mailles par rang 7 fois.......mais pour la suite (3) 4-6-6-6(6)m———est-ce 6 fois aussi c’est ici que je ne comprends pas! Merci!

DROPS Design 27.07.2018 kl. 09:59:

Bonjour Lyne, les nombres correspondent à chaque taille, si vous faites le 2 ans , vous allez monter 7 fois 6 mailles + 1 fois 23 mailles, si vous faites le 1/3 mois, vous montez 4 fois 4 mailles et 1 fois 19 mailles. Bon tricot!

Linn 07.06.2018 - 14:34:

Hej! Var god se mina frågor nedan, speciellt den senare från tidigare idag, jag har INTE köpt det hos Drops. Min fråga är även allmän om hur man tänker när garntillverkaren skriver 24m*32v med 3 mm men möstret skriver 24m*48v på samma 3 mm. Det går ju inte riktigt uppnå 48 varv genom att byta stickor och ha kvar 24 m?

Kommentér oppskrift DROPS Baby 25-11