DROPS Baby / 25 / 11

Bedtime Stories by DROPS Design

Rätstickad omlottkofta med omslag och virkad kant till baby i DROPS BabyMerino. Stl prematur - 4 år

DROPS Design: Modell nr bm-045-by
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Storlek: (prematur) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 mån (2 - 3/4) år
Stl i cl: (40/44) 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104)
Garnåtgång:
DROPS BABY MERINO från Garnstudio
(100) 150-150-150-150 (200-200) g nr 02, natur
50 g i alla stl nr 23, ljus beige

DROPS RUNDST (60 eller 80 cm) NR 3 – eller det st.nr du måste använda för att få 24 m x 48 v rätst på 10 x 10 cm.
DROPS VIRKNÅL NR 2,5 – till kanter och knytband.
----------------------------------------------------------

från 33.95 kr /50g
DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 33.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 33.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 135.8kr. Läs mer.

Det minskas innanför 1 rätst kantm. Alla minskn görs från rätsidan!
Minska så här efter 1 kantm: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.
Minska så här före 1 kantm: Sticka 2 m räta tills.
----------------------------------------------------------

KOFTA:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst.
Börja med det ena framst, lägg ut m till ärmen och sticka upp till axeln. Sticka det andra framst, sätt de 2 framst tills och sticka nedöver bakst.

HÖGER FRAMST:
Lägg LÖST upp (34) 37-44-48-52 (55-62) m på rundst 3 med natur och sticka RÄTST – se förkl ovan (1:a v = rätsidan).
LÄS HELA AVSNITTET INNAN DU STICKAR VIDARE!
När arb mäter (9) 12-16-16-17 (20-23) cm – avpassa så att nästa v stickas från rätsidan, minskas det 1 m till hals innanför 1 kantm i början på v– LÄS MINSKNTIPS. Upprepa minskn på vartannat v (dvs på varje v från rätsidan), (17) 17-21-23-25 (27-31) ggr till (= totalt (18) 18-22-24-26 (28-32) minskn), sedan minskas det på vart 4:e v (dvs på vartannat v från rätsidan) totalt 2 ggr.
SAMTIDIGT när arb mäter (12) 15-19-20-21 (24-27) cm läggs det upp nya m i slutet på v mot sidan till ärm så här: (3) 4-6-6-6 (6-6) m totalt (4) 4-4-5-6 (7-8) ggr och sedan (16) 19-19-18-19 (23-26) m 1 gång. Efter alla ökningar och minskn är det (42) 52-63-70-79 (90-102) m på st till axel/ ärm.
Fortsätt med rätst tills arb mäter (20) 24-28-30-32 (36-40) cm. Sätt 1 markör mitt på stickan = mitt uppepå axeln. Mät nu arbetet härifrån – SAMTIDIGT läggs det upp 2 nya m i slutet på v mot halsen, upprepa ökningen på nästa v mot halsen = (46) 56-67-74-83 (94-106) m (sista v = avigsidan). Sätt alla m på en tråd.

VÄNSTER FRAMST:
Lägg upp och sticka som höger, men spegelvänt (dvs att det minskas till hals innanför 1 kantm i slutet på v från rätsidan (i stället för i början på v från rätsidan). Dessutom stickas det 1 v rätt från avigsidan i slutet på framst efter att det har lagts upp m mot halsen så att sista v på både höger och vänster framst är stickade från avigsidan.

BAKST:
Sticka in vänster framst på rundst (= rm från rätsidan), lägg upp (8) 8-10-10-12 (14-16) nya m (= bak i nacken) och sticka in höger framst på rundst (= rm från rätsidan) = (100) 120-144-158-178 (202-228) m.
SEDAN MÄTS ARB FRÅN MARKÖRERNA PÅ AXLARNA.
Fortsätt med rätst fram och tillbaka på st.
När arb mäter (6) 7-7-7½-8 (9-9) cm maskas ärmmaskorna av så här: Maska av i början på varje v i varje sida så här: (16) 19-19-18-19 (23-26) m 1 gång och (3) 4-6-6-6 (6-6) m totalt (4) 4-4-5-6 (7-8) ggr = (44) 50-58-62-68 (72-80) m på st. Sticka sedan vidare tills arb mäter ca (20) 24-28-30-32 (36-40) cm – vik arb dubbelt vid markörerna på axlarna och kontrollera så att framst och bakst är lika långa – maska sedan av löst.

MONTERING:
Sy sid- och ärmsömmarna kant i kant i de yttersta maskbågarna.

VIRKAD KANT:
Virka med nål 2,5 med ljus beige runt hela öppningen på koftan så här:
VARV 1: 1 fm i första m, * 1 lm, hoppa över ca 2 m, 1 fm i nästa m *, upprepa *-*, men när man kommer till hörnet där minskn till hals började virkas det knytband så här: 1 fm i spetsen, virka sedan lm i ca 20-25 cm, vänd och virka 1 sm i varje lm tillbaka, sedan virkas 1 fm i spetsen på framst igen, fortsätt virka kanten runt koftan fram till spetsen på det andra framst, virka knytband som på första framst, virka sedan runt resten av koftan och avsluta med 1 sm i första fm i början på v.
VARV 2: 1 fm om första lm, * 4 lm, 1 st i 4:e lm från nålen, hoppa över 1 fm + 1 lm + 1 fm, virka 1 fm om nästa lm *, upprepa *-* v runt (se till att det virkas över knytbanden så att knytbanden ligger underst), avsluta med 1 sm i första fm i början på v.
Virka varv 1 och 2 på samma sätt längst ner runt båda ärmarna.
Sedan virkas det 1 knytband motsvarande det i varje spets på insidan av sömmen i höger sida och på utsidan av sömmen i vänster sida – se till att banden kommer i samma höjd som spetsarna på framst.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 25.04.2018
bättre förklaring ang märktråden på axeln och virkade kanten runt ärmarna

Diagram

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Baby 25-11) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (170)

Hazeline Montecines 23.11.2020 - 06:00:

Hello! Ik creating a 0-3 size. When adding the "AT THE SAME TIME cast on 2 new sts at the end of row towards the neck, repeat inc on next row towards neck = (46) 56-67-74-83 (94-106) sts (last row = WS) ," do you 4 more rows after reaching 24 cm to add the new sts toward the neck ? Or are the part of the total 24 cm length? Thanks Hazel

DROPS Design 23.11.2020 kl. 10:24:

See answer below :)

Hazeline M 23.11.2020 - 05:57:

Hello, I'm creating the 0-3 month size and almost done with the right front piece. When doing the "AT THE SAME TIME cast on 2 new sts at the end of row towards the neck, repeat inc on next row towards neck = (46) 56-67-74-83 (94-106) sts (last row = WS)," do we add 4 more for rows after reaching 24 cm to add the 2 new sts at the end of the tow towards the neck? Or are those to part of the 24 cm total length of the front piece? Thanks, Hazel

DROPS Design 23.11.2020 kl. 10:24:

Dear Hazeline, when piece measures 24 cm add a marker to measure from = top of shoulder - continue working in garter stitch casting on 2 sts towards neck 2 times = 4 more rows to shape neckline on back piece. Happy knitting!

Renate Heimlich 14.11.2020 - 17:08:

Ich bin jetzt fast fertig. Nur das mit dem Umhäkeln habe ich Probleme . Wird innen und außen zum Verschließen ein Band gehäkelt? Wie soll ich dies genau häkeln?

DROPS Design 16.11.2020 kl. 08:29:

Liebe Frau Heimlich, ja innen und außen wird auch ein Band gehäkelt: 1 Kettm in die Masche auf der gleichen Höhen wie die beiden ersten Bänder, eine Lm-Kette von ca 20-25 cm häkeln (= genausol lang wie bei den ersten Bänder) und 1 Kett-Masche in jede Lm häkeln, mit 1 fM in die Seite häkeln. Viel Spaß beim häkeln!

Heimlich Renate 14.11.2020 - 10:11:

Ich habe das rechte Vorderteil gestrickt. GR.56/62. Ich habe insgesamt 65 Maschen auf der Nadel. Wo setze ich die Markierung hin vom Halsausschnitt gerechnet. Danke für ihre Hilfe.

DROPS Design 16.11.2020 kl. 11:02:

Liebe Frau Heimlich, die Markierer setzen Sie bei 28 cm in die Maschen (die Arbeit wird später von dieser Markierung gemessen, es ist oben, am Schulter) - in die 3. Grösse sollen Sie aber 63 Maschen bei 28 cm haben. (dann werden 2 Mal 2 neue Maschen angeschlagen = 67 M). Viel Spaß beim stricken!

Renate Heimlich 12.11.2020 - 09:17:

Wie breit sollte ein Vorderteil sein bei Gr.56/62?

DROPS Design 12.11.2020 kl. 09:32:

Liebe Frau Heimlich, mit 24 M = 10 cm sind die 44 angeschlagenen Maschen in die 3. Grösse ca 18 cm breit (vor den Abnahmen). Viel Spaß beim stricken!

Patrizia 04.11.2020 - 14:31:

Scusa ma io nn riesco a capire come si aumenta x la manica...

DROPS Design 04.11.2020 kl. 19:12:

Buongiorno Patrizia, ad esempio per la taglia prematuri quando il lavoro misura (12) cm deve avviare le nuove maglie alla fine del ferro verso la manica come segue: (3) maglie (4) volte in totale e poi (16) maglie 1 volta. Buon lavoro!

Hazel M 11.10.2020 - 20:23:

Hello! This is my first big knitting project and enjoying it so far. When completing the right front peice and starting casting on for the beginning of the left, do you cast on connected to the right side using the same yarn? Or do you secure the right side first as it is in a holder then start a new separate cast on to start the left front piece? If so how do you secure the right price without casting off? Thank you!!

DROPS Design 12.10.2020 kl. 08:33:

Dear Hazel, after you finished right front piece, you can cut the yarn and slip all stitches on a thread/stitch holder. Now cast on the stitches for left front piece, and when you are done, do not cut the yarn, you will now work sts on left front piece, cast on new sts for neckline on back piece and work the sts on right front piece and now work back piece top down. Happy knitting!

Maria 11.10.2020 - 10:15:

Hur tänka med storlek då jag saknar 4 och 5 månader. Finns ju 1/3 och 6/9. Känns som stort hopp. ????

DROPS Design 11.10.2020 kl. 15:38:

Hei Maria. Når du ser på målskissen er det ikke mange cm som skiller 2 størrelser (ca 1-2 cm), slik at behovet ikke er til stedet for å skrive oppskriften i så mange størrelser. mvh DROPS design

My 16.09.2020 - 18:58:

Hej, jag förstår inte riktigt instruktionerna angående de nya maskorna till ärmen.

DROPS Design 17.09.2020 kl. 07:48:

Hej My. Du lägger upp maskor på varje sida för att skapa ärmarna det antalet gånger och maskor som uppges i mönstret för din storlek. I denna video ser du hur du gör för att lägga upp nya maskor i kanten på arbetet. Mvh DROPS Design

Christina Pettersson 02.09.2020 - 16:23:

Hur börjar jag när jag ska virka på bandet på utsidan?

DROPS Design 03.09.2020 kl. 12:20:

Hej Christina, da hækler du rundt om kanten fra ydersiden, der hvor båndet skal starte. Se også videoen nederst i opskriften. God fornøjelse!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 25-11

Bedtime Stories

Maria, Netherlands

Bedtime Stories

Daniela, Germany