DROPS Baby / 25 / 11

Bedtime Stories by DROPS Design

Rillestrikket jakke med omslag og heklet kant til baby i DROPS BabyMerino. Str prematur – 4 år

  • Bedtime Stories / DROPS Baby 25-11 - Rillestrikket jakke med omslag og heklet kant til baby i DROPS BabyMerino. Str prematur – 4 år
DROPS Design: Modell nr bm-045-by
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: (prematur) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 - 3/4) år
(100) 150-150-150-150 (200-200) g f.nr 02, natur
50 g i alle str f.nr 23, lys beige

DROPS RUNDP (60 eller 80 cm) NR 3 – eller det p.nr du må bruke for å få 24 m x 48 p rillestrikk på 10 x 10 cm.
DROPS HEKLENÅL NR 2,5 – til kanter og knytebånd.
----------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

100% Ull
fra 27.00 kr /50g
DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 27.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 27.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 108kr. Les mer.

Instruksjoner

RILLE (frem og tilbake på rundp):
1 rille = 2 pinner rett.

FELLETIPS:
Det felles innenfor 1 kant-m rille. Alle fellinger skjer fra retten!
Fell slik etter 1 kant-m: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.
Fell slik før 1 kant-m: Strikk 2 rett sammen.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp.
Start med det ene forstk, legg ut m til ermet og strikk opp til skulderen. Strikk det andre forstk, sett de 2 forstk sammen og strikk nedover bakstk.

HØYRE FORSTK:
Legg LØST opp (34) 37-44-48-52 (55-62) m på rundp 3 med natur og strikk RILLER – se forkl over (1.p = retten).
LES HELE AVSNITTET FØR DET STRIKKES VIDERE!
Når arb måler (9) 12-16-16-17 (20-23) cm – avpass slik at neste p strikkes fra retten, felles det 1 m til hals innenfor 1 kant-m på beg av p– LES FELLETIPS. Gjenta fellingen på hver 2.p (dvs på hver p fra retten), (17) 17-21-23-25 (27-31) ganger til (= totalt (18) 18-22-24-26 (28-32) fellinger), deretter felles det på hver 4.p (dvs på annenhver p fra retten) totalt 2 ganger.
SAMTIDIG når arb måler (12) 15-19-20-21 (24-27) cm legges det opp nye m på slutten av p mot siden til erme slik: (3) 4-6-6-6 (6-6) m totalt (4) 4-4-5-6 (7-8) ganger og deretter (16) 19-19-18-19 (23-26) m 1 gang. Etter alle økninger og fellinger er det (42) 52-63-70-79 (90-102) m på p til skulder/ erme.
Fortsett med riller til arb måler (20) 24-28-30-32 (36-40) cm. Sett 1 merke midt på pinnen = midt oppå skulderen. Herfra måles arbeidet videre – SAMTIDIG legges det opp 2 nye m på slutten av p mot halsen, gjenta økningen på neste p mot halsen = (46) 56-67-74-83 (94-106) m (siste p = vrangen). Sett alle m på en tråd.

VENSTRE FORSTK:
Legg opp og strikk som høyre, men speilvendt (dvs at det felles til hals innenfor 1 kant-m på slutten av p fra retten (istedenfor på beg av p fra retten). I tillegg strikkes det 1 p rett fra vrangen på slutten av forstk etter at det er lagt opp m mot halsen slik at siste p på både høyre og venstre forstk er strikket fra vrangen.

BAKSTK:
Strikk venstre forstk inn på rundp (= rett fra retten), legg opp (8) 8-10-10-12 (14-16) nye m (= bak i nakken) og strikk høyre forstk inn på rundp (= rett fra retten) = (100) 120-144-158-178 (202-228) m.
VIDERE MÅLES ARB FRA MERKENE PÅ SKULDRENE.
Fortsett med riller frem og tilbake på p.
Når arb måler (6) 7-7-7½-8 (9-9) cm felles erm-m av slik: Fell på beg av hver p i hver side slik: (16) 19-19-18-19 (23-26) m 1 gang og (3) 4-6-6-6 (6-6) m totalt (4) 4-4-5-6 (7-8) ganger = (44) 50-58-62-68 (72-80) m på p. Strikk videre til arb måler ca (20) 24-28-30-32 (36-40) cm – brett arb dobbelt ved merkene på skulderne og sjekk at forstk og bakstk er like lange – fell deretter løst av.

MONTERING:
Sy side- og ermsømmene kant i kant i ytterste ledd av ytterste m.

HEKLEKANT:
Hekle på nål 2,5 med lys beige rundt hele åpningen på jakken slik:
1.OMG: 1 fm i første m, * 1 lm, hopp over ca 2 m, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-*, men når man kommer til hjørnet der fellingen til hals startet hekles det knytebånd slik: 1 fm i spissen, hekle deretter lm i ca 20-25 cm, snu og hekle 1 kjm i hver lm tilbake, deretter hekles 1 fm i spissen på forstk igjen, fortsett heklekanten rundt jakken frem til spissen på det andre forstk, hekle knytebånd som på første forstk, hekle videre rundt resten av jakken og avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg.
2.OMG: 1 fm om første lm, * 4 lm, 1 st i 4.lm fra nålen, hopp over 1 fm + 1 lm + 1 fm, hekle 1 fm om neste lm *, gjenta fra *-* omg rundt (pass på at det hekles over knytebåndene slik at knytebåndene blir liggende underst), avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg.
Hekle omg 1 og omg 2 på samme måte nederst rundt begge ermene.
Deretter hekles det 1 knytebånd tilsvarende det i hver spiss på innsiden av sømmen i høyre side og på utsiden av sømmen i venstre side – pass på at båndene kommer i samme høyde som spissene på forstk.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 25.04.2018
forbedret forklaring angående merktråd på skulderen og heklekant rundt ermene.

Kommentarer / Spørsmål (184)

country flag Maree 20.07.2021 - 06:27:

I do not understand what you mean by "Insert 1 marker in the middle sts = mid on top of shoulder.". It would help if you stated how many stitches in from start of row this is.

user icon DROPS Design 20.07.2021 kl. 08:40:

Dear Maree, insert this marker in the middle stitches on the row, this marker should mark the row so that you know this row is the middle on top of shoulder and you can continue the other side of piece and measure from this marker. When back piece is done, you will then fold piece at the markers on shoulders. Happy knitting!

country flag Diane 30.06.2021 - 02:33:

Je ne comprends pas l’attache(cordon).

user icon DROPS Design 30.06.2021 kl. 07:23:

Bonjour Diane, les 2 premiers liens se crochètent au 1er tour de la bordure (quand on arrive à la pointe du devant, on fait une chaînette d'environ 20 à 25 cm, puis 1 mc dans chacune de ces ml et on continue la bordure) - on crochète ensuite séparément 2 autres chaînettes identiques (=même nombre de mailles en l'air et de mailles coulées) que l'on va assembler l'un à l'intérieur du gilet sur le côté droit (il sera noué avec celui de la pointe du devant gauche) et l'autre à l'extérieur du côté gauche du gilet (il sera noué avec celui de la pointe du devant droit). Bonne continuation!

country flag Jonna Carstensen Vandværksvej Kruså 02.05.2021 - 14:33:

Jeg har strikket 15 cm med indt og skal slå 4 m op i slutning af pind til ærmer, men jeg skal jo fortsætte med indtag ialt 18 gange. Hvordan skal jeg jeg fortsat lave indt på pinden Mvh Jonna

country flag Monika Wohlleben-Dittmer 23.04.2021 - 13:27:

Tausendmal Dankeschön!!!!! Jetzt habe ich es verstanden 😍

country flag Monika Wohlleben 23.04.2021 - 12:26:

Danke für die schnelle Antwort, aber leider ich möchte gern wissen nach wie vielen Maschen ????die Schultermarkierung gesetzt wird in der Mitte der 67 Maschen ???? Oder in der Mitte von der Schulter??

user icon DROPS Design 23.04.2021 kl. 13:23:

Liebe Frau Wohlleben, diese Markierung ist für die Höhe, nicht für die Maschen, dh sie muss in einer Reihe/krausrippe sein, egal in welche Masche sie ist, was hier wichtig ist, ist die Höhe, diese Markierung muss 28 cm (=3. Größe) von der Anschlagskante sein, Sie werden Rückenteil von dieser Markierung messen. Viel Spaß beim stricken!

country flag MonikaWohlleben 23.04.2021 - 10:18:

Ich stricke gerade das Babyjäckchen /Wickel mit Original Drops Wolle ,mein linkes und rechtes Vorderteil sind fertig also stillgelegt, ich hatte mit dem Anschlag gr. 44 Maschen gemacht es liegen jetzt 67 M. Still bei welcher M Anzahl ist da die Schultermarkierung????? Die Hälfte ? Sieht nicht nach Schulter Mitte aus bei 33 M??? Dann wird das Rückenteil doch breiter als das Vorderteil ??? Verstehen Sie mich ? Oder soll ich ein Bild schicken ? Bitte helfen sie mir

user icon DROPS Design 23.04.2021 kl. 12:06:

Liebe Frua Wohlleben, die Markierung für die Schulter muss in der Mitte der Reihe/vom Schulter sein, hier wird die Arbeit später gefaltet. Die letzte Reihe bei jedem Vorderteil (die, nach der Markierung gestrickt werden) gehören schon zum Rückenteil, die sind für den Halsausschnitt am Rückenteil. Danach stricken Sie die 67 Maschen vom linken Vorderteil + schlagen Sie 10 M für den Halsausschnitt Rückenteil und stricken Sie die 67 Maschen vom rechten Vorderteil. Die Arbeit wird nun ab die Markierung beim Schulter gemessen so daß Ärmel und Rücktenteil genauso hoch/lang sind. Viel Spaß beim stricken!

country flag Lisbeth 01.04.2021 - 13:10:

Det står att jag ska använda rundsticka, går det inte lika bra med vanliga stickor?

user icon DROPS Design 06.04.2021 kl. 13:45:

Hej Lisbeth, ja det går fint :)

country flag Andrea 24.03.2021 - 10:15:

Sehr verständliche Anleitung. Hat viel Spaß gemacht zu stricken.

country flag Beate 26.02.2021 - 17:38:

Das Jäckchen war sehr schön geworden. Doch nach der Wäsche, die ich genau nach der Anleitung durchgeführt habe, ist das Teil leider einige Nummern größer geworden. Kann man da noch etwas retten?

user icon DROPS Design 01.03.2021 kl. 10:47:

Liebe Beate, folgen Sie aufmerksam die Pflegehinweise auf der Banderolle - hier finden Sie extra Tipps für Merino-Wolle. Ihr DROPS Laden wird Ihnen auch gerne damit weiterhelfen. Viel Spaß beim stricken!

country flag Antonia 12.02.2021 - 16:07:

Ich stricke gerade das rechte Vorderteil zu Ende. Ich stricke die 3.Größe, also für 1-3 Monate. Stelle fest, bevor ich die 4 Maschen für den Halsausschnitt zunehme, dass ich nicht 63 sondern 65 Maschen insgesamt habe. 44 minus (Abnahme)22= 22 + (Zunahme)(4x6)24+(1x19)19= 65Maschen . Zumindest habe ich die so gezählt. Könnten Sie mir helfen, vielleicht habe ich falsch geguckt? Mit freundlichen Grüßen

user icon DROPS Design 15.02.2021 kl. 06:50:

Liebe Antonia, haben Sie die 2 Abnahmen in jeder 4. Reihe gestrickt? Diese Abnahmen in jeder 2. Reihe (d.h. in jeder Hin-R) noch 21 x wdh (= insgesamt 22 Abnahmen), dann insgesamt 2 x in jeder 4.R (d.h. in jeder 2. Hin-R)., da kommen sicher die 2 zusätlichen Maschen von? Viel Spaß beim stricken!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 25-11

Bedtime Stories

Aleksandra, Norway

Bedtime Stories

Maria, Netherlands

Bedtime Stories

Daniela, Germany