DROPS Baby / 25 / 11

Bedtime Stories by DROPS Design

Ainaoikeinneulottu DROPS kietaisujakku virkatulla reunuksella ”Baby Merino” -langasta. Koot keskonen - 4 vuotta.

DROPS Design: Malli nro bm-045-by
Lankaryhmä A
-----------------------------------------------------------
Koko: (keskonen) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 kk (2 - 3/4) v = (40/44) 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104) cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS BABY MERINO:
(100) 150-150-150-150 (200-200) g nro 02, luonnonvalkoinen
joka kokoon 50 g nro 23, vaalea beige

DROPS PYÖRÖPUIKKO (60 tai 80 cm) NRO 3 tai käsialan mukaan.
DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 2,5 (reunuksiin ja solmimisnauhaan).
NEULETIHEYS: 24 s x 48 krs ainaoikeaa puikoilla nro 3 = 10 x 10 cm.

Kavenna 1 ainaoikeinneulotun reunasilmukan sisäpuolella seuraavasti: Kerroksen alussa reunasilmukan jälkeen: Nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli.
Kerroksen lopussa ennen reunasilmukkaa: Neulo 2 s oikein yhteen.
----------------------------------------------------------

JAKKU:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla.
Neulo aluksi toinen etukappale, luo silmukoita hihaa varten ja neulo ylös olkaan asti. Neulo toinen etukappale, yhdistä etukappaleet ja neulo takakappale ylhäältä alas.

OIKEA ETUKAPPALE:
Luo LÖYHÄSTI (34) 37-44-48-52 (55-62) s pyöröpuikolle nro 3 luonnonvalkoisella langalla ja neulo AINAOIKEAA (kts. selitys yllä) (1. krs = oikea puoli).
LUE KOKO KATKELMA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA!
Kun työn pituus on (9) 12-16-16-17 (20-23) cm ja olet viimeksi neulonut nurjan puolen krs:n, kavenna krs:n alussa reunasilmukan sisäpuolella pääntietä varten 1 s (LUE KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs (eli jokaisella oikean puolen krs:lla) vielä (17) 17-21-23-25 (27-31) kertaa ja sitten joka 4. krs (eli joka toisella oikean puolen krs:lla) yht. 2 kertaa.
SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on (12) 15-19-20-21 (24-27) cm, luo sivuun, joka toisen krs:n loppuun, silmukoita hiha varten näin: (4) 4-4-5-6 (7-8) x (3) 4-6-6-6 (6-6) s ja sitten 1 x (16) 19-19-18-19 (23-26) s. Kun kaikki lisäykset ja kavennukset on tehty, olalla/hihalla on (42) 52-63-70-79 (90-102) s.
Neulo ainaoikeaa kunnes työn pituus on (20) 24-28-30-32 (36-40) cm. Kiinnitä 1 merkkilanka työhön = olkapään keskikohta. Luo SAMALLA pääntien reunaan 2 s. Toista tällaiset lisäykset joka 2. krs vielä kerran = (46) 56-67-74-83 (94-106) s (viimeinen krs = nurja puoli). Siirrä kaikki s:t apulangalle.

VASEN ETUKAPPALE:
Neulo oikean etukappaleen peilikuvaksi (eli kavenna nyt pääntietä varten oikean puolen krs:n lopussa, reunasilmukan sisäpuolella). Neulo lisäksi etukappaleen lopussa (kun olet luonut kaikki pääntien s:t) 1 krs oikein nurjalta puolelta, jotta molemmat etukappaleet loppuvat nurjan puolen krs:lla.

TAKAKAPPALE:
Neulo vasemman etukappaleen s:t pyöröpuikolla (= oikein oikealta puolelta), luo (8) 8-10-10-12 (14-16) s (= takana niskassa) ja neulo oikean etukappaleen s:t (= oikein oikealta puolelta) = (100) 120-144-158-178 (202-228) s.
KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA OLKAPÄIDEN MERKKILANKOJEN KOHDALTA.
Neulo tasona ainaoikeaa.
Kun työn pituus on (6) 7-7-7½-8 (9-9) cm, päätä hihojen s:t seuraavasti: Päätä kummastakin reunasta joka 2. krs, eli jokaisen krs:n alusta: 1 x (16) 19-19-18-19 (23-26) s ja (4) 4-4-5-6 (7-8) x (3) 4-6-6-6 (6-6) s = (44) 50-58-62-68 (72-80) s työssä. Neulo kunnes työn pituus on n. (20) 24-28-30-32 (36-40) cm (taita työ kaksinkerroin olkapäiden merkkilankojen kohdalta ja tarkista, että etukappaleet ja takakappale ovat yhtä pitkät). Päätä s:t löyhästi.

VIIMEISTELY:
Ompele hiha- ja sivusaumat reunat vastakkain, uloimmista silmukanreunoista.

VIRKATTU REUNUS:
Virkkaa reunus jakun aukon reunoihin koukulla nro 2,5 ja vaalealla beigellä langalla seuraavasti:
1.KRS: 1 ks ensimmäiseen s:aan, *1 kjs, jätä n. 2 s väliin, 1 ks seuraavaan s:aan*, toista *-* kunnes olet pääntien kavennusten kulman kohdalla. Virkkaa nyt solmimisnauha näin: 1 ks kärkeen, virkkaa sitten n. 20-25 cm:n pituinen kjs-ketju, käännä työ ja virkkaa 1 ps jokaiseen kjs:aan, virkkaa sitten taas 1 ks etukappaleen kärkeen, jatka reunuksen virkkaamista kunnes olet toisen etukappaleen kärjen kohdalla, virkkaa samanlainen solmimisnauha kuin ensimmäisessä etukappaleessa, jatka reunuksen virkkaamista ja virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen ks:aan.
2.KRS: 1 ks ensimmäiseen kjs:aan, *4 kjs, 1 p 4. kjs:aan koukusta laskien, jätä 1 ks + 1 kjs + 1 ks väliin, virkkaa 1 ks seuraavaan kjs:aan*, toista *-* koko krs:n ajan (krs virkataan solmimisnauhojen päälle siten, että nauhat jäävät reunuksen alle), virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen ks:aan.
Virkkaa 2. krs myös kummankin hihan alareunaan.
Virkkaa sitten samanlainen solmimisnauha kuin aiemmin oikean sivusauman sisäpuolelle ja vasemman sivusauman ulkopuolelle (tarkista, että solmimisnauhat tulevat etukappaleiden kärkien korkeudelle).

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS Baby 25-11 alkuperäisohjeeseen.