DROPS Baby / 25 / 9

Pampered by DROPS Design

Strikket DROPS underbukse i ”Baby Merino”. Str. prematur – 4 år

DROPS Design: Modell nr bm-055-by
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: (prematur) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 - 3/4) år
(50) 50-50-50-50 (100-100) g f.nr 02, natur

DROPS SETTP OG RUNDP (40 eller 60 cm) NR 3 – eller det p.nr du må bruke for å få 24 m x 48 p rillestrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP OG RUNDP (40 cm) NR 2,5 – til kant.
----------------------------------------------------------

Fell slik på beg av p: 2 m rett, 2 m rett sammen.
Fell slik på slutten av p: Strikk til det gjenstår 4 m, løft 1 m løst av, strikk 1 m rett, løft den løse m over, strikk 2 m rett.
---------------------------------------------------------

UNDERBUKSE:
Arb strikkes ovenfra og ned. Det strikkes rundt til vrborden er ferdig, deretter strikkes arb frem og tilbake på rundp.
Legg opp (80) 96-96-112-112 (128-128) m på rundp 2,5 med natur Baby Merino. Sett 1 merke på beg av omg (= midt bak). Strikk vrbord slik fra midt bak: 1 r, * 2 vr, 2 r *, gjenta fra *-*, avslutt med 2 vr, 1 r. Når vrborden måler (2) 2-2-3-3 (3-3) cm strikkes neste omg slik: * 1 r, 1 kast, 2 vr sm, 1 r *, gjenta fra *-* omg rundt (= hullkant til knytebånd). Strikk 1 omg vrbord 2 r/2 vr.
Videre strikkes det forhøyning bak slik: Strikk (7) 9-9-9-9 (9-11) m vrbord, snu, stram tråden, strikk (14) 18-18-18-18 (18-22) m vrbord tilbake. Snu, stram tråden, strikk (20) 24-24-24-26 (26-30) m vrbord, snu, stram tråden, strikk (26) 30-30-30-34 (34-38) m vrbord tilbake. Snu, stram tråden, strikk (32) 36-36-36-42 (42-46) m vrbord, snu, stram tråden, strikk (38) 42-42-42-50 (50-54) m vrbord tilbake. Fortsett slik ved å strikke (6) 6-6-6-8 (8-8) m mer for hver gang det snus til det er strikket over totalt (62) 66-66-66-82 (82-86) m. Snu, videre strikkes det vrbord rundt over alle m igjen.
Når arb måler (4) 4-5-6-6 (6-6) cm midt foran byttes det til rundp 3. Strikk 1 omg rett SAMTIDIG som det felles (10) 14-10-22-14 (26-18) m jevnt fordelt = (70) 82-86-90-98 (102-110) m. Klipp tråden, sett 1 merke midt foran og start å strikke fra merket (1.p fra vrangen). Videre strikkes det RILLER frem og tilbake på rundp – se forkl over SAMTIDIG som det felles – LES FELLETIPS (= 2 m felt). * Fell 1 m i hver side, strikk 2 p rett uten felling *, gjenta fra *-* til det gjenstår 4 m på p. Snu og strikk m rett sammen 2 og 2, klipp tråden og trekk den gjennom de resterende 2 m.

MONTERING:
Brett spissen i trekanten mot fremsiden av buksen og sy pent fast midt foran. Sy åpningen fra spissen og ned i hver side til det står igjen en passe stor benåpning. Tilpass etter barnet som skal ha den, et sted mellom 6-12 cm bør stå igjen til benåpning.

KNYTEBÅND:
Klipp 3 tråder natur Baby Merino à ca 2-3 meter. Tvinn dem sammen til de gjør motstand, legg snoren dobbelt og den vil tvinne seg igjen. Knyt en knute i hver ende. Tre snoren opp og ned gjennom hullraden (start og slutt midt foran).