DROPS / 154 / 1

Summer Blush by DROPS Design

Virkad DROPS kofta i ”Cotton Merino” med hålmönster. Stl S-XXXL.

DROPS Design: Modell nr cm-002
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
Storlek: S/M - L - XL/XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS COTTON MERINO från Garnstudio
400-450-500-550 g nr 13, korall

DROPS VIRKNÅL NR 3 – eller det nålnr du måste använda för att få 3 rapporter A.5 på 11 cm på bredden.
DROPS PÄRLEMORKNAPP NR 521: 7-7-8-8 st.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (161)

50% Ull, 50% Bomull
från 31.00 kr /50g
DROPS Cotton Merino uni colour DROPS Cotton Merino uni colour 31.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 296kr. Läs mer.
MÖNSTER:
Se diag A.1-A.8.

VIRKTIPS:
Lm-bågarna kommer att dra ihop sig mer än virkmönstret på den översta delen av fram- och bakst. Koftan kommer därför att få en naturlig insvängd form utan att det minskas i mönstret.

KNAPPHÅL:
Mät från halskanten fram och sy i knapparna på vänster framkant:
STL S/M: 1, 7, 14, 21, 28, 35 och 41 cm.
STL L: 1, 7, 15, 22, 29, 36 och 43 cm.
STL XL/XXL: 1, 8, 15, 21, 27, 33, 40 och 47 cm.
STL XXXL: 1, 8, 15, 22, 29, 36, 43 och 50 cm.
---------------------------------------------------------

KOFTA:
Arb virkas i delar, uppifrån och ned och virkas ihop till slut.

VÄNSTER FRAMST:
Virka 54-66-79-92 lm med Cotton Merino med nål 3. Fortsätt med 1 dst i 4:e lm från nålen = 2 dst. Sedan virkas det så här: 1 dst i var och en av de nästa 1-6-5-4 lm, * hoppa över 1 lm, 1 dst i var och en av de nästa 6 lm *, upprepa *-* totalt 7-8-10-12 ggr = 45-56-67-78 dst.
(= v 1 i diag A.4, A.5 och A.6).
Sedan virkas det så här:
VARV 2 (= avigsidan): Virka A.6, sedan virkas A.5 totalt 3-4-5-6 ggr, och avsluta med A.4. Vänd arb.
VARV 3: Virka A.4, sedan virkas A.5 totalt 3-4-5-6 ggr, och avsluta med A.6.
Fortsätt sedan fram och tillbaka med detta mönstret, SAMTIDIGT som det ökas ut till hals i höger sida av arb (sett från rätsidan) från v 6 i diag. När v 8 i diag är färdigvirkat från avigsidan, klipps tråden av.
Sedan virkas 12 lösa lm, innan det virkas så här från rätsidan (= v 9): 1 dst i den sista dst på v 8. Fortsätt sedan med mönstret efter diag A.4, A.5 och A.6 som förut. När arb mäter 19-21-23-24 cm sätts en markör för ärmhål i sidan, SAMTIDIGT när A.4, A.5 och A.6 är färdigvirkat 1 gång på höjden upprepas A.x tills arb mäter ca 27-29-31-33 cm. Anpassa så att mönstret avslutas på ett varv med lm-bågar från avigsidan. Sedan virkas det lm-bågar med 5 lm i varje båge så här från rätsidan: Det fortsätts sedan med v 1 i A.Z. Upprepa de 4 v i A.Z tills arb mäter totalt 51-55-57-61 cm – Läs VIRKTIPS!
Sedan virkas det en kant så här med början från avigsidan: Börja på v 1 i A.X. Virka A.6, A.5 3-4-5-6 ggr på bredden, A.4. Fortsätt fram och tillbaka till v 2 i A.X med dst-grupper är färdigvirkat (dvs till v 6 i A.X är färdigvirkat). Arb mäter ca 56-58-62-66 cm. Klipp av tråden och fäst den. Lägg arb åt sidan, och virka höger framst.

HÖGER FRAMST:
Lägg upp och virka som vänster framst men spegelvänt. Anpassa efter vänster framst.

BAKST:
Först virkas höger axel så här:
Virka 52-64-77-90 lm med Cotton Merino med nål 3. Klipp av tråden och lägg arb åt sidan.
Sedan virkas vänster axel så här:
Virka 54-66-79-92 lm med Cotton Merino med nål 3. Fortsätt med 1 dst i 4:e lm från nålen = 2 dst. Sedan virkas det så här: 1 dst i var och en av de nästa 1-6-5-4 lm * hoppa över 1 lm, 1 dst i var och en av de nästa 6 lm *, upprepa *-* totalt 7-8-10-12 ggr = 45-56-67-78 dst till vänster axel.
Sedan virkas det 43 LÖSA lm, innan det fortsätts över höger axel (dvs lm-varvet): Fortsätt med 1 dst i de 2 första lm på v = 2 dst. Sedan virkas det så här: 1 dst i var och en av de nästa 1-6-5-4 lm * hoppa över 1 lm, 1 dst i var och en av de nästa 6 lm *, upprepa *-* totalt 7-8-10-12 ggr = 45-56-67-78 dst till höger axel.
Vänd arb (= avigsidan), och virka 1 dst i var och en av de 45-56-67-78 nästa dst, sedan virkas det 1 dst i var och en av de nästa 43 lm, och avsluta med 1 dst i var och en av de nästa 45-56-67-78 dst = 133-155-177-199 dst. OBS! detta sista v är v 1 i diag A.1, A.2 och A.3.
Sedan virkas det så här på nästa v (= rätsidan): A.1, sedan virkas A.2 totalt 11-13-15-17 ggr, och avsluta med A.3. Fortsätt sedan så. När arb mäter 19-21-23-24 cm sätts en markör för ärmhål i sidan, SAMTIDIGT när A.1, A.2 och A.3 är färdigvirkade 1 gång på höjden upprepas A.Y tills arb mäter ca 27-29-31-33 cm. Anpassa mönstret efter framstyckena. Sedan virkas det lm-bågar med 5 lm i varje båge från rätsidan:¬ Det fortsätts sedan med v 1 i A.Z. Upprepa de 4 v i A.Z tills arb mäter totalt 51-55-57-61 cm – anpassa efter framstyckena.
Virka en kant längst ner på bakst som på framstyckena. Klipp av tråden och fäst den. Lägg arb åt sidan. Arb mäter ca 56-58-62-66 cm. Sy axelsömmarna på framstyckena och bakstycket tills.

ÄRM:
Ärmarna virkas fram och tillbaka från fram- och bakst och ut.
VARV 1: Börja vid den ena markören och virka upp lm-bågar längs ärmhålet så här: * 5 lm, hoppa fram ca 1½ cm, 1 fm *, upprepa *-* till du har totalt 22-26-27-28 lm-bågar mellan de två markörerna.
Fortsätt sedan med mönster från v 2 i diag A.Z, SAMTIDIGT i början av de nästa 2 v minskas det 1 lm-båge i sidan – Se diag A.7 för vänster sida av ärmen, och A.8 för höger sida av ärmen. Det är nu 20-24-25-26 lm-bågar kvar. Upprepa samma minskn i början av de nästa 2-4-4-4 v = 18-20-21-22 lm-bågar kvar. Fortsätt sedan med lm-bågar som förut, SAMTIDIGT som det minskas på följande sätt: i S/M minskas 1 lm-båge i varje sida av ärmen när arb mäter 15 cm, och i strl. L-XL/XXL-XXXL minskas 1 lm-båge i varje sida när arb mäter 13-12-11 cm och 1 lm-båge i varje sida när arb mäter 19-18-15 cm = 16-16-17-18 lm-bågar kvar. Fortsätt vidare tills ärmen mäter 27-25-23-20 cm (kortare mått i större stl pga större axelvidd), och anpassa så att det avslutas på näst sista v i A.Z, (dvs ett varv med hela lm-bågar i varje sida av arb). Sedan virkas det en kant så här: Börja på v 1 i A.X (= v med lm-bågar, och halva lm-bågar i varje sida av arb) och virka detta mönstret över alla lm-bågar nederst på ärmen. Fortsätt fram och tillbaka tills v 6 i A.X är färdigvirkat (dvs 2:a v med dst-grupper). Klipp av tråden och fäst den.

MONTERING:
Virka underärmssömmarna och sidsömmarna i ett så här: 1 fm i framst, 3 lm, 1 fm i bakst, * 3 lm, hoppa över ca 1 cm, 1 fm i framstycket, 3 lm, hoppa över 1 cm, 1 fm i bakstycket *, upprepa *-*, och avsluta med 1 fm i den ena sidan av ärmen, 3 lm, 1 fm i den andra sidan av ärmen.

HALSKANT OCH FRAMKANT:
Sedan virkas det en kant längs framkanten och halsen. Börja nederst på höger framst, och virka så här: fäst tråden med en fm, * 3 lm, hoppa 1 cm fram, 1 fm *, upprepa *-* längs höger framkant, halsen och vänster framkant.
Sy i knapparna på vänster framkant – se förkl ovan. Knäpp genom ett hål i höger framst.

Detta mönster har uppdaterats. .

Ny text under:
VÄNSTER FRAMST., BAKST, ÄRM, MONTERING och 6:e diagramtext.
Uppdaterad online: 04.02.2014
under VÄNSTER FRAMST (först virkas A.4 och till slut A.6):
VARV 3: Virka A.4, därefter virkas A.5 totalt 3-4-5-6 ggr, och avsluta med A.6.
Uppdaterad online: 05.03.2014
Nytt diagram: Förändringar på rad 3 och 4 i A.1, A.2 och A.3
Uppdaterad online: 30.04.2014

Diagram

= 1 lm
= 1 dst
= 1 fm om bågen
= 1 fm i m
= 1 loop: 1 fm, 3 lm, 1 fm
= 1:a lm-varvet - se förkl. i mönstret
= När v 8 är färdigvirkat, klipps tråden av, och det virkas nya lm till hals.
= När hela diagram A.4, A.5 och A.6 är färdigvirkade 1 gång på höjden upprepas mönstret A.X från v 1 i detta diag.
= När det virkas en kant nederst på fram- och bakst och ärmen börjas det på detta v.

Kommentarer (161)

Skriv din kommentar här!

Kerry Hullett 13.03.2018 - 01:25:

Please can you explain why the first row contains so many double trebles? The start of all my pieces is very full because there are so many stitches so that the seams don't lie flat

DROPS Design 13.03.2018 kl. 09:47:

Dear Mrs Hullett, you start with a double treble row and then crochet pattern following diagrams as explained. This double treble row is the first row of diagrams A.4,A.5.A.6. When you will crochet diagram, the first row will look more flat. Make sure to check and keep the stated tension. Happy crocheting!

Elke 28.02.2018 - 15:12:

Wahnsinn, so eine schwierig komplizierte anleitung hab ich noch nie gesehen. Ich handarbeite seit 40 jahren, aber da blick ich nicht durch.

DROPS Design 28.02.2018 kl. 17:54:

Liebe Elke, wenn Sie eine Frage haben, können Sie sie hier stellen, oder für individuelle Hilfe bitte Kontakt mit Ihrem Laden aufnehmen. Viel Spaß beim häkeln!

Judy Caudill 17.07.2017 - 04:17:

I'm so sad I can't figure out the instructions for this pattern I really wanted to make this sweater. I've only got the first row done. I crochet left handed, does this change the order the pattern is worked such as A.4,A.5,and A.6 are now reversed for me? The instructions say on row 2 to work those three sections again but the diagram for row 2 shows chains connected to treble crochets. The same for row 3.

DROPS Design 17.07.2017 kl. 09:51:

Dear Mrs Caudill, diagram show only 1 repeat of A.5 but you have to work 2 repeats of A.5 in width before working next diagram in your size. Remember A.4 = towards neck and A.6 = towrds shoulder, so that you can adjust your way of crocheting if it is different. Do not hesitate to contact your DROPS store, they will help you to read diagrams if necessary. Happy crocheting!

Judy Caudill 13.07.2017 - 20:37:

I don't need a tutorial to work this pattern, the stitches look simple enough, but the instructions (A.l, A.6, A.z) are very complicated and it appears many people are having difficulty reading the instructions too. Do you have someplace on your website where there is a good explanation of these type of instructions? Or maybe there is a simpler pattern to get me started before I buy my yarn?

DROPS Design 14.07.2017 kl. 10:01:

Dear Mrs Caudill, start reading the diagrams from the bottom corner on the right side and read towards the left from RS and from left to right from WS. Each symbol = 1 st/group of sts (see diagram text). Should you need any further individual assistance on how to read a diagram, remember you can contact your DROPS store even per mail or telephone. Happy crocheting!

Fernandes 30.06.2016 - 12:20:

Je n arrive pas à faire le dos sa s arrondie en relatant 11 fois le A2 comment faire

DROPS Design 01.07.2016 kl. 18:02:

Bonjour Mme Fernandes, pensez à bien vérifier votre nombre de mailles et à conserver la même tension que pour votre échantillon. Demandez conseil à votre magasin, ou sur le forum DROPS. Bon crochet!

Fernandes 16.06.2016 - 07:44:

Je n arrive pas à faire le dos pourriez vos M envoie le modèle du dos

DROPS Design 16.06.2016 kl. 08:52:

Bonjour Mme Fernandes, vous pouvez volontiers poser votre question ici, ou demander une assistance complémentaire auprès de votre magasin DROPS ou du forum DROPS. Bon crochet!

Fernandes 26.05.2016 - 06:54:

Pourriez vous m'envoyer les corrections du gilet drops 154-1 ainsi que le diagramme avec les corrections merci d avance

DROPS Design 26.05.2016 kl. 09:55:

Bonjour Mme Fernandes, vous trouverez toutes les corrections sous l'onglet du même nom (à droite de celui des fournitures), si vous avez le catalogue, vous pouvez imprimer à nouveau le modèle pour être certaine de tout avoir, si vous avez imprimé le modèle après la date de la dernière correction, les explications sont justes telles quelles. Bon crochet!

Tiziana 02.05.2016 - 21:40:

Scusate per la ripetizione e' stato un errore!! Grazie per i preziosi consigli

Tiziana 02.05.2016 - 21:37:

Salve devo iniziare a lavorare le maniche ma non capisco bene la spiegazione. Devo cominciare dalle spalle? E quante maglie devo mettere? Qualcosa mi sfugge! Grazie

DROPS Design 02.05.2016 kl. 21:40:

Buonasera Tiziana, abbiamo risposto più volte alla sua domanda riguardo le maniche: legga bene i commenti precedenti. Buon lavoro!

Tiziana 02.05.2016 - 21:37:

Salve devo iniziare a lavorare le maniche ma non capisco bene la spiegazione. Devo cominciare dalle spalle? E quante maglie devo mettere? Qualcosa mi sfugge! Grazie

DROPS Design 02.05.2016 kl. 21:40:

Buonasera Tiziana, abbiamo risposto più volte alla sua domanda riguardo le maniche: legga bene i commenti precedenti. Buon lavoro!

Kommentér oppskrift DROPS 154-1