DROPS / 154 / 1

Summer Blush by DROPS Design

Heklet DROPS jakke i ”Cotton Merino” med hullmønster. Str S-XXXL.

DROPS Design: Modell nr cm-002
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Størrelse: S/M - L - XL/XXL - XXXL
Materialer:
DROPS COTTON MERINO fra Garnstudio
400-450-500-550 g f.nr 13, Korall

DROPS HEKLENÅL NR 3 – eller den nålen du må bruke for å få 3 rapporter A.5 på 11 cm i bredden.
DROPS PERLEMORKNAPP NR 521: 7-7-8-8 stk.
----------------------------------------------------------

DROPS Cotton Merino uni colour DROPS Cotton Merino uni colour 30.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 240kr. Les mer.

Instruksjoner

MØNSTER:
Se diag A.1-A.8.

HEKLETIPS:
Lm-buene vil trekke seg mer sammen enn heklemønsteret på den øverste delen av bolen. Jakken vil derfor få en naturlig innsvinget form uten at det felles i mønsteret.

KNAPPHULL:
Mål fra halskanten foran og sy i knappene på venstre stolpe:
STR S/M: 1, 7, 14, 21, 28, 35 og 41 cm.
STR L: 1, 7, 15, 22, 29, 36 og 43 cm.
STR XL/XXL: 1, 8, 15, 21, 27, 33, 40 og 47 cm.
STR XXXL: 1, 8, 15, 22, 29, 36, 43 og 50 cm.
---------------------------------------------------------

JAKKE:
Arb hekles i deler, ovenfra og ned og hekles sammen til slutt.

VENSTRE FORSTK:
Hekle 54-66-79-92 lm med Cotton Merino på nål 3. Fortsett med 1 dbl-st i 4.lm fra nålen = 2 dbl-st. Videre hekles det slik: 1 dbl-st i hver av de neste 1-6-5-4 lm, * hopp over 1 lm, 1 dbl-st i hver av de neste 6 lm *, gjenta *-* totalt 7-8-10-12 ganger = 45-56-67-78 dbl-st.
(= 1.RAD i diag A.4, A.5 og A.6).
Videre hekles det slik:
2.RAD (= vrangen): Hekle A.6, deretter hekles A.5 totalt 3-4-5-6 ganger, og avslutt med A.4. Snu arb.
3.RAD: Hekle A.4, deretter hekles A.5 totalt 3-4-5-6 ganger, og avslutt med A.6.
Fortsett videre frem og tilbake med dette mønsteret, SAMTIDIG som det økes ut til hals i høyre side av arb (sett fra retten) fra den 6.raden i diag. Når den 8.raden i diag er heklet ferdig fra vrangen, klippes tråden.
Videre hekles 12 løse lm, før det hekles slik fra retten (= 9.raden): 1 dbl-st i den siste dbl-st på 8.RAD. Fortsett videre med mønsteret etter diag A.4, A.5 og A.6 som før. Når arb måler 19-21-23-24 cm settes et merke til ermhull i siden, SAMTIDIG når A.4, A.5 og A.6 er heklet ferdig 1 gang i høyden gjentas A.x til arb måler ca 27-29-31-33 cm. Tilpass slik at mønsteret avsluttes på en rad med lm-buer fra vrangen. Videre hekles det lm-buer med 5 lm i hver bue slik fra retten:¬ Det fortsettes videre med 1.RAD i A.Z. Gjenta de 4 radene i A.Z til arb måler totalt 51-55-57-61 cm – Les HEKLETIPS!
Videre hekles det en kant slik med start fra vrangen: Start på 1.rad i A.X. Hekle A.6, A.5 3-4-5-6 ganger i bredden, A.4. Fortsett frem og tilbake til den 2.raden i A.X med dbl-st-grupper er heklet ferdig (dvs til den 6.raden i A.X er heklet ferdig). Arb måler ca 56-58-62-66 cm. Klipp tråden og fest. Legg arb til side, og hekle høyre forstk.

HØYRE FORSTK:
Legg opp og hekle som venstre forstk men speilvendt. Tilpass etter venstre forstk.

BAKSTK:
Først hekles høyre skulder slik:
Hekle 52-64-77-90 lm med Cotton Merino på nål 3. Klipp tråden og legg arb tilside.
Videre hekles venstre skulder slik:
Hekle 54-66-79-92 lm med Cotton Merino på nål 3. Fortsett med 1 dbl-st i 4.lm fra nålen = 2 dbl-st. Videre hekles det slik: 1 dbl-st i hver av de neste 1-6-5-4 lm * hopp over 1 lm, 1 dbl-st i hver av de neste 6 lm *, gjenta *-* totalt 7-8-10-12 ganger = 45-56-67-78 dbl-st til venstre skulder.
Videre hekles det 43 LØSE lm, før det fortsettes over høyre skulder (dvs lm-raden): Fortsett med 1 dbl-st i de 2 første lm på raden = 2 dbl-st. Videre hekles det slik: 1 dbl-st i hver av de neste 1-6-5-4 lm * hopp over 1 lm, 1 dbl-st i hver av de neste 6 lm *, gjenta *-* totalt 7-8-10-12 ganger = 45-56-67-78 dbl-st til høyre skulder.
Snu arb (= vrangen), og hekle 1 dbl-st i hver av de 45-56-67-78 neste dbl-st, deretter hekles det 1 dbl-st i hver av de neste 43 lm, og avslutt med 1 dbl-st i hver av de neste 45-56-67-78 dbl-st = 133-155-177-199 dbl-st. NB! denne siste raden er den 1.raden i diag A.1, A.2 og A.3.
Videre hekles det slik på neste rad (= retten): A.1, deretter hekles A.2 totalt 11-13-15-17 ganger, og avslutt med A.3. Fortsett videre slik. Når arb måler 19-21-23-24 cm settes et merke til ermhull i siden, SAMTIDIG når A.1, A.2 og A.3 er heklet ferdig 1 gang i høyden gjentas A.Y til arb måler ca 27-29-31-33 cm. Tilpass mønsteret etter forstykkene. Videre hekles det lm-buer med 5 lm i hver bue slik fra retten: Det fortsettes videre med 1.RAD i A.Z. Gjenta de 4 radene i A.Z til arb måler totalt 51-55-57-61 cm – tilpass etter forstykkene.
Hekle en kant nederst på bolen som på forstykkene. Klipp tråden og fest. Legg arb til side. Arb måler ca 56-58-62-66 cm. Sy skuldersømmene på forstykkene og bakstykket sammen.

ERME:
Ermene hekles frem og tilbake fra bolen og ut.
1.RAD: Start ved den ene merketråden og hekle opp lm-buer langs ermhullet slik: * 5 lm, hopp frem ca 1½ cm, 1 fm *, gjenta *-* til du har totalt 22-26-27-28 lm-buer mellom de to merketrådene.
Fortsett videre med mønster fra 2.rad i diag A.Z, SAMTIDIG på starten av de neste 2 radene felles det 1 lm-bue i siden – Se diag A.7 for venstre side av ermet, og A.8 for høyre side av ermet. Det er nå 20-24-25-26 lm-buer tilbake. Gjenta den samme fellingen på starten av de neste 2-4-4-4 radene = 18-20-21-22 lm-buer tilbake. Fortsett videre med lm-buer som før, SAMTIDIG som det felles slik: S/M: Ta 1 lm-bue inn i hver side av ermet når arb måler 15 cm. L-XL/XXL ta 1 lm-bue inn i hver side av ermet når arb måler 13-12-11 cm og 1 lm-bue inn i hver side av ermet når arb måler 19-18-15 cm = 16-16-17-18 lm-buer igjen. Fortsett videre til ermet måler 27-25-23-20 cm (kortere mål i større str pga større skuldervidde), og tilpass slik at det avsluttes på nest siste rad i A.Z, (dvs en rad med hele lm-buer i hver side av arb). Videre hekles det en kant slik: Start på 1.rad i A.X (= rad med lm-buer, og halve lm-buer i hver side av arb) og hekle dette mønsteret over alle lm-buer nederst på ermet. Fortsett frem og tilbake til den 6.raden i A.X er heklet ferdig (dvs den 2.raden med dbl-st-grupper). Klipp tråden og fest.

MONTERING:
Hekle underermssømmene og sidesømmene i ett slik: 1 fm i forstk, 3 lm, 1 fm i bakstk, * 3 lm, hopp over ca 1 cm, 1 fm i forstykket, 3 lm, hopp over 1 cm, 1 fm i bakstykket *, gjenta *-*, og avslutt med 1 fm i den ene siden av ermet, 3 lm, 1 fm i den andre siden av ermet.

HALSKANT OG STOLPE:
Videre hekles det en kant langs stolpen og halsen. Start nederst på høyre forstk, og hekle slik: fest tråden med en fm, * 3 lm, hopp 1 cm frem, 1 fm *, gjenta *-* langs høyre stolpe, halsen og venstre stolpe.
Sy i knappene på venstre stolpe – se forkl over. Knepp igjennom et hull i høyre forsk.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 04.02.2014
Ny tekst under:
VENSTRE FORSTK, BAKSTK, ERME, MONTERING og 6. diagramtekst.
Oppdatert online: 05.03.2014
under VENSTRE FORSK.(først hekles A.4 og til slutt A.6)
3.RAD: Hekle A.4, deretter hekles A.5 totalt 3-4-5-6 ganger, og avslutt med A.6.
Oppdatert online: 30.04.2014
Nytt diagram: Forandringer i 3. og 4. rad i A.1, A.2 og A.3

= 1 fm om buen
= 1 fm i m
= 1 loop: 1 fm, 3 lm, 1 fm
= 1. lm-rad – se forkl i opsk.
= Når den 8.RADEN er heklet ferdig, klippes tråden, og det hekles nye lm til hals.
= Når hele diagram A.4, A.5 og A.6 er heklet ferdig 1 gang i høyden gjentas mønsteret A.X fra 1.RAD i dette diag.
= Når det hekles en kant nederst på bolen og ermet startes det på denne raden.

Kommentarer / Spørsmål (172)

Susan Williamson 31.07.2020 - 18:14:

I have made the two fronts and am now working on the back, but it is so big. I am usually a medium but I have now started it in small - but it is still way too big. I have also gone down a crochet hook size and my crochet is tight, rather than loose, but I can't get three repeats to anything like 11cm. Is anyone else having this problem with this pattern?

DROPS Design 03.08.2020 kl. 07:29:

Dear Mrs Williamson, are you working with DROPS Cotton Merino? Read more about tension here. Happy crocheting!

Cinzia 15.07.2020 - 22:51:

All'inizio della spiegazione di DAVANTI SINISTRO non capisco cosa devo fare con la dicitura : "1 m.a.d in ognuna delle 1-6-5-4 cat successive" ; non vedo la corrispondenza col disegno! Grazie

Annemarie Kappen 24.06.2020 - 13:53:

Hoi, ik heb hetzelfde probleem, ook achterpand breder dan voorpanden. Endat terwijl ik met de zelfde haaknaald gebruik. De fout moet dan in het patroon zitten

Dawn Hales 02.06.2020 - 10:46:

I have managed to work out the pattern and the pattern chart but am struggling with the gauge for tension . 3 mm hook , 3 repeats of A5= 11 cm I’m assuming that’s the tr first row stitches with 11 per repeat therefore 33 tr =11 cm but can not get to that tension . Have I misunderstood? Or Is it 3 blocks of 6 tr as per the first row? Thank you

DROPS Design 02.06.2020 kl. 10:47:

See answer below :)

Dawn Hales 02.06.2020 - 10:39:

I have managed to work out the pattern and the pattern chart but am struggling with the gauge for tension . 3 mm hook , 3 repeats of A5= 11 cm I’m assuming that’s the tr first row stitches with 11 per repeat therefore 33 tr =11 cm but can not get to that tension . Have I misunderstood? Or Is it 3 blocks of 6 tr as per the first row? Thank you

DROPS Design 02.06.2020 kl. 10:46:

Dear Mrs Hales, the gauge is here only given in width, ie you should have 3 repeats of A.5 = 11 cm in width - the height will here be measured so it shouldn't be a problem. Happy crocheting!

Samanta 20.08.2019 - 01:13:

Scusate il disturbo. Sto seguendo il modello per una taglia S/M, ma ho paura sia grande. Ho lavorato 15 cm n lunghezza del dietro e ora, misurandolo, il cardigan va oltre le mie spalle di alcuni centimetri per lato, è normale o dovrebbe arrivare alle spalle? grazie mille

DROPS Design 20.08.2019 kl. 07:14:

Buongiorno Samanta. Se riesce ad ingrandire un po’ la fotografia, vede che il motivo va di poco oltre la spalla. Le suggeriamo di confrontare la misura del suo lavoro con quella indicata nel grafico delle misure alla fine delle spiegazioni, per verificare che la sua tensione sia corretta e di confrontarlo anche con un suo capo simile per verificare se troppo largo. Buon lavoro!

Belen 27.07.2019 - 10:35:

No entiendo el comienzo de la espalda. Tras la 1 vuelta tengo 45pad, 43 cad y otros 45pad. Si al girar la labor solo trabajo 45 puntos que pasa con las cad y los 45 pad restantes?. Por otro lado, Si según las instrucciones tengo 133 puntos es mucho más ancha que el delantero, un tercio más como puede ser? Gracias por responder cuanto antes.

DROPS Design 01.08.2019 kl. 00:04:

Hola Belen .Ha sido un fallo al publicar el patrón. Ya está corregido. 45 p.a.d. forman los hombros del delantero y la espalda, 43 p.de cad. forman el escote en la espalda y la forma del escote en el delantero se obtiene trabajando varias filas con aumentos (ver el patrón).

Trudy L Flores 12.07.2019 - 00:51:

I'm finding pattern a little hard to follow. Continue with 1 tr in 4th ch from hook = 2 tr. Continue to work as follows: 1 tr in each of the next 1-6-5-4 ch, * skip ch 1, ... Does it mean this for row 1: 2 Tr , ch1, 1 tr, ch1, 6 tr, ch 1, 1 tr, ch1, 6 tr, etc....

DROPS Design 12.07.2019 kl. 08:46:

Dear Mrs Flores, on the very first row you won't crochet any chain, you will skip chains from fundation chains, ie in the 2nd size work: 1 tr in 4th ch from hook (= the 3 chains + this tr = first 2 sts on row), then work 1 tr in each of the next 6 chains, and skip now chains repeating: (skip 1 ch, 1 tr in each of the next 6 ch* a total of 8 times. Read more here about the fundation chain getting more chains than first row. Happy crocheting!

Sara Vallo 29.04.2019 - 18:42:

I would love to make this pattern. Do I need to read through all the comment/questions to make sure I make all necessary changes in this pattern. Or, is there somewhere I can find the complete pattern with all corrections made? Thank you.

DROPS Design 29.04.2019 kl. 19:15:

Hi Sara! It is not necessary. All changes/corrections to the pattern are included in the pattern instructions on the website. Happy crocheting!

Helga Menzel 04.02.2019 - 11:30:

Liebes Team, hätte gern gewusst wie in der Anleitung beschrieben ein DStäbchen in die 1 6 5 4 LfM häkeln. Komme da nicht klar. Vielleicht können Sie mir das etwas deutlicher erläutern, wie das gemeint sein soll ? Danke und herzliche Grüße Helga Menzel

DROPS Design 04.02.2019 kl. 14:24:

Liebe Frau Menzel, in die 1. Grösse häklen Sie 1 DStb in die 1 Lfm, in die 2. Grösse häkeln Sie 1 DStb in die 6 nächsten Lfm usw. dh 1 Stb in jeder der nächsten 5 Lfm in die 3. Grösse und 4 Lfm in die letzte Grösse. Viel Spaß beim häkeln!

Kommentér oppskrift DROPS 154-1