DROPS / 154 / 1

Summer Blush by DROPS Design

Heklet DROPS jakke i ”Cotton Merino” med hullmønster. Str S-XXXL.

DROPS Design: Modell nr cm-002
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Størrelse: S/M - L - XL/XXL - XXXL
Materialer:
DROPS COTTON MERINO fra Garnstudio
400-450-500-550 g f.nr 13, Korall

DROPS HEKLENÅL NR 3 – eller den nålen du må bruke for å få 3 rapporter A.5 på 11 cm i bredden.
DROPS PERLEMORKNAPP NR 521: 7-7-8-8 stk.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: hullmønster, jakker,

Se diag A.1-A.8.

HEKLETIPS:
Lm-buene vil trekke seg mer sammen enn heklemønsteret på den øverste delen av bolen. Jakken vil derfor få en naturlig innsvinget form uten at det felles i mønsteret.

KNAPPHULL:
Mål fra halskanten foran og sy i knappene på venstre stolpe:
STR S/M: 1, 7, 14, 21, 28, 35 og 41 cm.
STR L: 1, 7, 15, 22, 29, 36 og 43 cm.
STR XL/XXL: 1, 8, 15, 21, 27, 33, 40 og 47 cm.
STR XXXL: 1, 8, 15, 22, 29, 36, 43 og 50 cm.
---------------------------------------------------------

JAKKE:
Arb hekles i deler, ovenfra og ned og hekles sammen til slutt.

VENSTRE FORSTK:
Hekle 54-66-79-92 lm med Cotton Merino på nål 3. Fortsett med 1 dbl-st i 4.lm fra nålen = 2 dbl-st. Videre hekles det slik: 1 dbl-st i hver av de neste 1-6-5-4 lm, * hopp over 1 lm, 1 dbl-st i hver av de neste 6 lm *, gjenta *-* totalt 7-8-10-12 ganger = 45-56-67-78 dbl-st.
(= 1.RAD i diag A.4, A.5 og A.6).
Videre hekles det slik:
2.RAD (= vrangen): Hekle A.6, deretter hekles A.5 totalt 3-4-5-6 ganger, og avslutt med A.4. Snu arb.
3.RAD: Hekle A.4, deretter hekles A.5 totalt 3-4-5-6 ganger, og avslutt med A.6.
Fortsett videre frem og tilbake med dette mønsteret, SAMTIDIG som det økes ut til hals i høyre side av arb (sett fra retten) fra den 6.raden i diag. Når den 8.raden i diag er heklet ferdig fra vrangen, klippes tråden.
Videre hekles 12 løse lm, før det hekles slik fra retten (= 9.raden): 1 dbl-st i den siste dbl-st på 8.RAD. Fortsett videre med mønsteret etter diag A.4, A.5 og A.6 som før. Når arb måler 19-21-23-24 cm settes et merke til ermhull i siden, SAMTIDIG når A.4, A.5 og A.6 er heklet ferdig 1 gang i høyden gjentas A.x til arb måler ca 27-29-31-33 cm. Tilpass slik at mønsteret avsluttes på en rad med lm-buer fra vrangen. Videre hekles det lm-buer med 5 lm i hver bue slik fra retten:¬ Det fortsettes videre med 1.RAD i A.Z. Gjenta de 4 radene i A.Z til arb måler totalt 51-55-57-61 cm – Les HEKLETIPS!
Videre hekles det en kant slik med start fra vrangen: Start på 1.rad i A.X. Hekle A.6, A.5 3-4-5-6 ganger i bredden, A.4. Fortsett frem og tilbake til den 2.raden i A.X med dbl-st-grupper er heklet ferdig (dvs til den 6.raden i A.X er heklet ferdig). Arb måler ca 56-58-62-66 cm. Klipp tråden og fest. Legg arb til side, og hekle høyre forstk.

HØYRE FORSTK:
Legg opp og hekle som venstre forstk men speilvendt. Tilpass etter venstre forstk.

BAKSTK:
Først hekles høyre skulder slik:
Hekle 52-64-77-90 lm med Cotton Merino på nål 3. Klipp tråden og legg arb tilside.
Videre hekles venstre skulder slik:
Hekle 54-66-79-92 lm med Cotton Merino på nål 3. Fortsett med 1 dbl-st i 4.lm fra nålen = 2 dbl-st. Videre hekles det slik: 1 dbl-st i hver av de neste 1-6-5-4 lm * hopp over 1 lm, 1 dbl-st i hver av de neste 6 lm *, gjenta *-* totalt 7-8-10-12 ganger = 45-56-67-78 dbl-st til venstre skulder.
Videre hekles det 43 LØSE lm, før det fortsettes over høyre skulder (dvs lm-raden): Fortsett med 1 dbl-st i de 2 første lm på raden = 2 dbl-st. Videre hekles det slik: 1 dbl-st i hver av de neste 1-6-5-4 lm * hopp over 1 lm, 1 dbl-st i hver av de neste 6 lm *, gjenta *-* totalt 7-8-10-12 ganger = 45-56-67-78 dbl-st til høyre skulder.
Snu arb (= vrangen), og hekle 1 dbl-st i hver av de 45-56-67-78 neste dbl-st, deretter hekles det 1 dbl-st i hver av de neste 43 lm, og avslutt med 1 dbl-st i hver av de neste 45-56-67-78 dbl-st = 133-155-177-199 dbl-st. NB! denne siste raden er den 1.raden i diag A.1, A.2 og A.3.
Videre hekles det slik på neste rad (= retten): A.1, deretter hekles A.2 totalt 11-13-15-17 ganger, og avslutt med A.3. Fortsett videre slik. Når arb måler 19-21-23-24 cm settes et merke til ermhull i siden, SAMTIDIG når A.1, A.2 og A.3 er heklet ferdig 1 gang i høyden gjentas A.Y til arb måler ca 27-29-31-33 cm. Tilpass mønsteret etter forstykkene. Videre hekles det lm-buer med 5 lm i hver bue slik fra retten: Det fortsettes videre med 1.RAD i A.Z. Gjenta de 4 radene i A.Z til arb måler totalt 51-55-57-61 cm – tilpass etter forstykkene.
Hekle en kant nederst på bolen som på forstykkene. Klipp tråden og fest. Legg arb til side. Arb måler ca 56-58-62-66 cm. Sy skuldersømmene på forstykkene og bakstykket sammen.

ERME:
Ermene hekles frem og tilbake fra bolen og ut.
1.RAD: Start ved den ene merketråden og hekle opp lm-buer langs ermhullet slik: * 5 lm, hopp frem ca 1½ cm, 1 fm *, gjenta *-* til du har totalt 22-26-27-28 lm-buer mellom de to merketrådene.
Fortsett videre med mønster fra 2.rad i diag A.Z, SAMTIDIG på starten av de neste 2 radene felles det 1 lm-bue i siden – Se diag A.7 for venstre side av ermet, og A.8 for høyre side av ermet. Det er nå 20-24-25-26 lm-buer tilbake. Gjenta den samme fellingen på starten av de neste 2-4-4-4 radene = 18-20-21-22 lm-buer tilbake. Fortsett videre med lm-buer som før, SAMTIDIG som det felles slik: S/M: Ta 1 lm-bue inn i hver side av ermet når arb måler 15 cm. L-XL/XXL ta 1 lm-bue inn i hver side av ermet når arb måler 13-12-11 cm og 1 lm-bue inn i hver side av ermet når arb måler 19-18-15 cm = 16-16-17-18 lm-buer igjen. Fortsett videre til ermet måler 27-25-23-20 cm (kortere mål i større str pga større skuldervidde), og tilpass slik at det avsluttes på nest siste rad i A.Z, (dvs en rad med hele lm-buer i hver side av arb). Videre hekles det en kant slik: Start på 1.rad i A.X (= rad med lm-buer, og halve lm-buer i hver side av arb) og hekle dette mønsteret over alle lm-buer nederst på ermet. Fortsett frem og tilbake til den 6.raden i A.X er heklet ferdig (dvs den 2.raden med dbl-st-grupper). Klipp tråden og fest.

MONTERING:
Hekle underermssømmene og sidesømmene i ett slik: 1 fm i forstk, 3 lm, 1 fm i bakstk, * 3 lm, hopp over ca 1 cm, 1 fm i forstykket, 3 lm, hopp over 1 cm, 1 fm i bakstykket *, gjenta *-*, og avslutt med 1 fm i den ene siden av ermet, 3 lm, 1 fm i den andre siden av ermet.

HALSKANT OG STOLPE:
Videre hekles det en kant langs stolpen og halsen. Start nederst på høyre forstk, og hekle slik: fest tråden med en fm, * 3 lm, hopp 1 cm frem, 1 fm *, gjenta *-* langs høyre stolpe, halsen og venstre stolpe.
Sy i knappene på venstre stolpe – se forkl over. Knepp igjennom et hull i høyre forsk.

= 1 fm om buen
= 1 fm i m
= 1 loop: 1 fm, 3 lm, 1 fm
= 1. lm-rad – se forkl i opsk.
= Når den 8.RADEN er heklet ferdig, klippes tråden, og det hekles nye lm til hals.
= Når hele diagram A.4, A.5 og A.6 er heklet ferdig 1 gang i høyden gjentas mønsteret A.X fra 1.RAD i dette diag.
= Når det hekles en kant nederst på bolen og ermet startes det på denne raden.