DROPS / 152 / 4

French Riviera by DROPS Design

Stickad DROPS sjal i ”Lace” med hålmönster.

DROPS Design: Modell nr la-018
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Mått: ca 50 cm mätt från nacken och ned mitt bak.
Garnåtgång:
DROPS LACE från Garnstudio
100 g nr 6410, turkos

DROPS RUNDST (80 cm) NR 3,5 – OBS! läs om stickfastheten nedan.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (102)

Detta plagg ska fuktas och sträckas i rätt mått efteråt så stickfastheten är inte så viktig men för att få en aning om ifall det stickas för löst / fast sticka en slätstickad provlapp på st 3,5 och få ca 23 m x 30 v på 10 x 10 cm.

Se diag A.1 – A.6. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan.

ÖKNINGSTIPS:
Öka med omslag, omslaget ska inte stickas vridet på nästa v, utan det ska bli ett hål i arbetet.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 63 m på rundst 3,5 med Lace, sätt 2 markörer i arb på varje sida av de mittersta 57 m. Fortsätt med slätst och 1 RÄTST kantm – LÄS FÖRKL OVAN i varje sida av arb - SAMTIDIGT ökas det så här– LÄS ÖKNINGSTIPS OVAN:
Öka 1 m i varje sida innanför 1 kantm på varje v och öka 1 m på varje sida av de mittersta 57 m på vartannat v. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Fortsätt så tills det har ökats totalt 46 ggr på varje sida av de 57 m och 92 ggr i varje sida = 339 m på st.
OBS. Se till att sista varvet är från rätsidan. På nästa varv, avigsidan ökas det 1 m innanför kantm på varje sida = 341 m.
Arb mäter nu ca 30 cm mitt bak.
Sedan stickas MÖNSTER – LÄS FÖRKL OVAN! efter diagram A.1 till A.3 med början från rätsidan så här: Sticka 1 kantm i rätst, A.1 (=6 m), A.2 tills det återstår 4 m på st, sedan stickas diagram A.3 och avsluta med 1 kantm i rätst. Sticka diagrammet totalt 4 ggr på höjden. Sedan stickas diagram A.4 till A.6 på samma sätt. Efter sista varvet i diagrammet stickas det 1 v avigt från avigsidan innan det maskas av löst med rm från rätsidan. Maska av med ett omslag före varje omslag från sista v i diagrammet, så blir kanten extra elastisk och lätt att sträcka i form. Arb mäter ca 50 cm på höjden.

STRÄCKNING:
Lägg sjalen i ljummet vatten tills den är genomvåt. Pressa försiktigt ut vattnet från sjalen – den får inte vridas. Sedan rullas sjalen in i en handduk och kläms för att få bort ännu mer vatten - sjalen kommer nu bara att vara lite fuktig. Lägg sjalen på en matta eller madrass – drag försiktigt ut den i rätt mått. På denna sjal kan man göra toppar/spetsar i den nedersta kanten genom att sträcka lite extra där det är 2 rm vid sidan av varandra (diagram A.5). Sträck också i den yttersta m i varje sida nederst på kanten, fäst med knappnålar i varje topp/spets och längs de andra kanterna. Låt sjalen torka. Upprepa processen varje gång plagget tvättas.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 09.05.2014
Under SJAL: Lagt till en extra mening mitt i texten.
OBS. Se till att sista varvet är från rätsidan. På nästa varv, avigsidan ökas det 1 m innanför kantm på varje sida = 341 m.

Diagram

= rät från rätsidan, avig från avigsidan
= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, 2 m räta tills
= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 m räta tills, drag den lyfta m över

Linda 13.01.2019 - 21:21:

I’m almost ready to start! Glad i read through the QAs (well English anyways). Clarified a few things for me. Do you recommend the yo at the middle markers on the RS or WS. Perhaps it doesn’t matter...

Karin De Graeve 19.12.2018 - 09:52:

Hallo, ich bin noch kein Strickprofi, möchte mich aber an das Tuch wagen. Was bedeuten bitte die Abschnitte A1 bis A6? Vielen Dank im Voraus.

DROPS Design 19.12.2018 kl. 13:38:

Liebe Frau De Graeve, Sie werden hier die Diagramme A.1 bis A.6 stricken - die Diagramme lesen Sie von der unteren Ecke an der rechten Seite rechts nach links (Hinreihen) und links nach rechts (Rückreihen). In der schriftlichen Anleitung ist es beschrieben, wann bzw wo man diese Diagramme strickt. Viel Spaß beim stricken!

Ira 30.08.2018 - 19:03:

Jak należy przerobić pierwsze dwa oczka w rzędzie 1 motywu A2? Czy są to dwa narzuty jeden po drugim? Jeśli tak, to w jaki sposób są przerabiane w rzędzie 2 - jako 2 oczka lewe, czy jako jedno oczko? Bardzo dziękuję za wyjaśnienia.

DROPS Design 30.08.2018 kl. 21:13:

Witaj Iro! Tutaj wykonujesz 1 narzut, oczko prawe, 1 narzut. Pamiętaj, że rząd nie zaczyna się od schematu A.2. Rząd zaczynamy: 1 o. brzeg. ściegiem francuskim, A.1 (= 6 o.), A.2 aż zostaje 4 o., dalej przer. A.3 i zakończyć przerabiając 1 o. brzeg. ściegiem francuskim. Powodzenia!

Vicki 23.08.2018 - 16:15:

What are your best tips on preventing the shawl from curling?

Vicki 21.08.2018 - 20:30:

I have a question about "insert 2 markers in the piece on each side of the middle 57 sts". I cast on 63 stitches, on the next row do I put a marker after stitch 4 and then again after stitch 60?

DROPS Design 22.08.2018 kl. 07:25:

Hi Vicki, Yes, that is right. Happy knitting!

Monika Opočenská 13.08.2018 - 18:40:

Dobrý den, poprosím, šlo by doplnit tuhle větu česky? NB! Avpass slik at siste p er fra retten. På neste p fra vrangen økes det 1 m innenfor kant-m i hver side = 341 m. Aby další měli správný počet ok. Nesouhlasilo mi to se vzorem, tak jsem pátrala :-) Moc děkuji Hano. S pozdravem Monika Opočenská

Diane 24.02.2018 - 22:11:

Je cherche le patron écris au lieu du diagramme. Est-ce disponible?

DROPS Design 26.02.2018 kl. 09:00:

Bonjour Diane, nous n'avons que des diagrammes pour ce modèle, lisez les diagrammes en commençant en bas à droite, de droite à gauche sur l'endroit et de gauche à droite sur l'envers, vous trouverez la légende des diagrammes juste au-dessus. Bon tricot!

Christine 05.09.2017 - 05:03:

Merci+++++pour la vidéo qui explique comment rabattre en ajoutant un jeté! Si je comprends bien, on ne fait pas ces jetés à chaque maille rabattue mais seulement sur les mailles vis à vis les jetés du dernier rang du motif n'est ce pas?

DROPS Design 05.09.2017 kl. 08:47:

Bonjour Christine, faites 1 jeté avant chaque jeté du dernier rang du diagramme, et rabattez-le comme une maille normale (comme montré dans la vidéo). Bon tricot!

Christine 05.09.2017 - 04:59:

Merci+++++pour la vidéo qui explique comment rabattre en ajoutant un jeté! Si je comprends bien, on ne fait pas ces jetés à chaque maille rabattue mais seulement sur les mailles vis à vis les jetés du dernier rang du motif n'est ce pas?

Lelletta 17.03.2017 - 00:09:

Grazie! sempre gentili e rapidi nelle risposte!!

Kommentér oppskrift DROPS 152-4