DROPS / 152 / 4

French Riviera by DROPS Design

Stickad DROPS sjal i ”Lace” med hålmönster.

DROPS Design: Modell nr la-018
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Mått: ca 50 cm mätt från nacken och ned mitt bak.
Garnåtgång:
DROPS LACE från Garnstudio
100 g nr 6410, turkos

DROPS RUNDST (80 cm) NR 3,5 – OBS! läs om stickfastheten nedan.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (96)

70% Alpacka, 30% Silke
från 59.00 kr /50g
DROPS Lace uni colour DROPS Lace uni colour 59.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Lace mix DROPS Lace mix 59.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 124kr. Läs mer.
STICKFASTHETEN:
Detta plagg ska fuktas och sträckas i rätt mått efteråt så stickfastheten är inte så viktig men för att få en aning om ifall det stickas för löst / fast sticka en slätstickad provlapp på st 3,5 och få ca 23 m x 30 v på 10 x 10 cm.

Se diag A.1 – A.6. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan.

ÖKNINGSTIPS:
Öka med omslag, omslaget ska inte stickas vridet på nästa v, utan det ska bli ett hål i arbetet.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 63 m på rundst 3,5 med Lace, sätt 2 markörer i arb på varje sida av de mittersta 57 m. Fortsätt med slätst och 1 RÄTST kantm – LÄS FÖRKL OVAN i varje sida av arb - SAMTIDIGT ökas det så här– LÄS ÖKNINGSTIPS OVAN:
Öka 1 m i varje sida innanför 1 kantm på varje v och öka 1 m på varje sida av de mittersta 57 m på vartannat v. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Fortsätt så tills det har ökats totalt 46 ggr på varje sida av de 57 m och 92 ggr i varje sida = 339 m på st.
OBS. Se till att sista varvet är från rätsidan. På nästa varv, avigsidan ökas det 1 m innanför kantm på varje sida = 341 m.
Arb mäter nu ca 30 cm mitt bak.
Sedan stickas MÖNSTER – LÄS FÖRKL OVAN! efter diagram A.1 till A.3 med början från rätsidan så här: Sticka 1 kantm i rätst, A.1 (=6 m), A.2 tills det återstår 4 m på st, sedan stickas diagram A.3 och avsluta med 1 kantm i rätst. Sticka diagrammet totalt 4 ggr på höjden. Sedan stickas diagram A.4 till A.6 på samma sätt. Efter sista varvet i diagrammet stickas det 1 v avigt från avigsidan innan det maskas av löst med rm från rätsidan. Maska av med ett omslag före varje omslag från sista v i diagrammet, så blir kanten extra elastisk och lätt att sträcka i form. Arb mäter ca 50 cm på höjden.

STRÄCKNING:
Lägg sjalen i ljummet vatten tills den är genomvåt. Pressa försiktigt ut vattnet från sjalen – den får inte vridas. Sedan rullas sjalen in i en handduk och kläms för att få bort ännu mer vatten - sjalen kommer nu bara att vara lite fuktig. Lägg sjalen på en matta eller madrass – drag försiktigt ut den i rätt mått. På denna sjal kan man göra toppar/spetsar i den nedersta kanten genom att sträcka lite extra där det är 2 rm vid sidan av varandra (diagram A.5). Sträck också i den yttersta m i varje sida nederst på kanten, fäst med knappnålar i varje topp/spets och längs de andra kanterna. Låt sjalen torka. Upprepa processen varje gång plagget tvättas.

Detta mönster har uppdaterats. .

Under SJAL: Lagt till en extra mening mitt i texten.
OBS. Se till att sista varvet är från rätsidan. På nästa varv, avigsidan ökas det 1 m innanför kantm på varje sida = 341 m.
Uppdaterad online: 09.05.2014

Diagram

= rät från rätsidan, avig från avigsidan
= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, 2 m räta tills
= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 m räta tills, drag den lyfta m över

Kommentarer (96)

Skriv din kommentar här!

Diane 24.02.2018 - 22:11:

Je cherche le patron écris au lieu du diagramme. Est-ce disponible?

DROPS Design 26.02.2018 kl. 09:00:

Bonjour Diane, nous n'avons que des diagrammes pour ce modèle, lisez les diagrammes en commençant en bas à droite, de droite à gauche sur l'endroit et de gauche à droite sur l'envers, vous trouverez la légende des diagrammes juste au-dessus. Bon tricot!

Christine 05.09.2017 - 05:03:

Merci+++++pour la vidéo qui explique comment rabattre en ajoutant un jeté! Si je comprends bien, on ne fait pas ces jetés à chaque maille rabattue mais seulement sur les mailles vis à vis les jetés du dernier rang du motif n'est ce pas?

DROPS Design 05.09.2017 kl. 08:47:

Bonjour Christine, faites 1 jeté avant chaque jeté du dernier rang du diagramme, et rabattez-le comme une maille normale (comme montré dans la vidéo). Bon tricot!

Christine 05.09.2017 - 04:59:

Merci+++++pour la vidéo qui explique comment rabattre en ajoutant un jeté! Si je comprends bien, on ne fait pas ces jetés à chaque maille rabattue mais seulement sur les mailles vis à vis les jetés du dernier rang du motif n'est ce pas?

Lelletta 17.03.2017 - 00:09:

Grazie! sempre gentili e rapidi nelle risposte!!

Lelletta 16.03.2017 - 19:20:

Buonasera! Vorrei eseguire questo scialle con safran o cotton viscose perchè mi serve fresco ed elegante. quale mi consigliate?Devo comprare la stessa quantità?

DROPS Design 16.03.2017 kl. 19:34:

Buonasera Lelletta. Può usare il filato che preferisce. Cotton Viscose è un filato lucido. Le ricordiamo anche che Lace è comunque un filato molto leggero, adatto anche per scialli estivi. Per calcolare la quantità di filato necessario quando si lavora con un filato diverso, può fare riferimento alla seguente: pagina. Buon lavoro!

Eli 09.01.2017 - 17:18:

Without Russian language????why? MAny peple can't understand .I can't read so difficult texts

DROPS Design 10.01.2017 kl. 09:59:

Dear Eli, for any further assistance, you are welcome to contact your DROPS Store in Russia, see here. Happy knitting!

Marjan 08.01.2017 - 16:28:

Welk model heeft deze sjaal? Wordt het een halve cirkel? Of een halve maan? Of misschien anders? Dank alvast voor uw reactie!

DROPS Design 09.01.2017 kl. 14:44:

Hoi Marjan. Dit is een halve cirkel sjaal

Erika 22.07.2016 - 19:16:

Ich habe dieses Tuch nachgestrickt, in der letzten Musterreihe von A4 bis A6 sind im Diagramm 2 Umschläge zuviel, oder soll das so sein,da es die letzte Mustersatzreihe ist?

DROPS Design 26.07.2016 kl. 13:44:

Liebe Erika, ja das ist so gedacht.

Moreau 07.07.2016 - 18:48:

Bonjour,j'aimerai vous demander si je peux utiliser des aiguilles droites car je ne suis pas très "douée " avec des aiguilles rondes et aussi pour les augmentations de chaque côté pour la lisière,faut-il augmenter tous les rangs donc,endroit et envers.Merci pour votre réponse.AMoreau

DROPS Design 08.07.2016 kl. 10:24:

Bonjour Mme Moreau, on utilise ici des aiguilles circulaires pour avoir suffisamment de place pour y loger toutes les mailles, vous pouvez donc utiliser des droites, mais pensez à bien conserver la bonne tension, même quand il y aura beaucoup de mailles sur vos aiguilles. Quand on augmente tous les rangs, c'est sur l'endroit et sur l'envers, quand on augmente tous les 2 rangs, c'est uniquement sur l'endroit. Bon tricot!

Elise Ertlen 09.06.2016 - 21:50:

Faut il faire une maille lisière en début et fin de rang pour tous les rangs endroit de dentelle ?

DROPS Design 10.06.2016 kl. 08:55:

Bonjour Mme Ertlen, on tricote les diagrammes avec 1 m lis au point mousse de chaque côté (= 1 m tricotée à l'end tous les rangs au début et à la fin de chaque rang). Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 152-4