DROPS / 152 / 4

French Riviera by DROPS Design

Gebreide DROPS omslagdoek met kantpatroon van ”Lace”.

DROPS design: Model nr. la-018
Garengroep A
-----------------------------------------------------------
Maat: ongeveer 50 cm gemeten aan de achterkant vanaf de hals naar beneden
Materiaal:
DROPS LACE van Garnstudio
100 gr. kleur nr. 6410, turkoois

DROPS RONDBREINLD (80 cm) 3.5 mm – LET OP! Lees over de stekenverhouding onder.
----------------------------------------------------------

Opmerkingen (102)

Deze omslagdoek wordt nat gemaakt en opgerekt tot de juiste maat na het breien. De stekenverhouding is niet zo belangrijk, maar om een idee te krijgen wanneer u te los of te vast breit, kunt u ongeveer een stekenverhouding aanhouden van 23 st x 30 nld in tricotst met nld 3.5 mm = ongeveer 10 x 10 cm.

Zie telpatronen A.1 tot en met A.6. De telpatronen laten het patroon aan de goede kant zien. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven.

TIP VOOR HET MEERDEREN:
Meerder met omsl en brei de omsl niet gedraaid in de volgende nld maar gewoon recht of av zodat gaatjes ontstaan.
----------------------------------------------------------

OMSLAGDOEK:
Wordt heen en weer gebreid op de rondbreinld.
Zet 63 st op met rondbreinld 3.5 mm en Lace en plaats 2 markeerders in het werk aan elke kant van de middelste 57 st. Ga verder in tricotst met 1 kant st in RIBBELST - LEES UITLEG BOVEN aan elke kant van het werk - meerder TEGELIJKERTIJD als volgt - LEES TIP VOOR HET MEERDEREN BOVEN:
meerder 1 st aan elke kant naast de kant st elke nld en meerder 1 st aan elke kant van de middelste 57 st om de nld. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Ga zo verder en meerder 46 keer in totaal aan elke kant van de 57 st en 92 keer aan elke zijkant = 339 st op de nld.

LET OP! Pas zo aan dat de laatste nld op de goede kant was. Meerder in de volgende nld op de verkeerde kant 1 st naast de kantst aan beide zijkanten = 341 st op de nld.

Het werk meet nu ongeveer 30 cm middenachter.
Brei dan in PATROON - LEES UITLEG BOVEN! volgens telpatronen A.1 tot en met A.3 en begin aan de goede kant als volgt: brei 1 kant st in ribbelst, A.1 (= 6 st), A.2 tot er 4 st over zijn op de nld, brei dan telpatroon A.3 en eindig met 1 kant st in ribbelst. Brei het telpatroon 4 keer in de hoogte in totaal. Brei dan telpatronen A.4 tot en met A.6 op dezelfde manier. Brei na de laatste nld in het telpatroon 1 nld av aan de verkeerde kant en kant dan losjes af met rechte st aan de goede kant. Kant af met een omsl voor elke omsl van de laatste nld in het telpatroon zodat de rand extra elastisch is (dus maak op de plaatsen waar in de vorige nld omsl gemaakt zij nu ook een omsl en kant deze omsl af alsof het een gewone steken zijn). Het werk meet ongeveer 50 cm in de hoogte.

Leg de omslagdoek op een matras of tapijt – rek op tot de juiste maat. Zo krijgt u de mooie puntjes aan de onderkant: zet de alle punten aan de onderkant en de punten aan elke zijkant vast met spelden. Laat de omslagdoek drogen. Herhaal dit opspannen iedere keer als de omslagdoek gewassen is.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 09.05.2014
Er is een extra beschrijving toegevoegd onder SHAWL:...LET OP! Pas zo aan dat de laatste nld op de goede kant was. Meerder in de volgende nld op de verkeerde kant 1 st naast de kantst aan beide zijkanten = 341 st op de nld. + Nieuwe teltekeningen A.1 (rij 2 en 6) en A.3 (rij 6, 8 en 10)

Telpatroon

= recht aan de goede kant, av aan de verkeerde kant
= 1 st r afh, 1 st r, afgeh st overh, 2 st r samen
= 1 st r afh, 2 st r samen, afgeh st overh

Linda 13.01.2019 - 21:21:

I’m almost ready to start! Glad i read through the QAs (well English anyways). Clarified a few things for me. Do you recommend the yo at the middle markers on the RS or WS. Perhaps it doesn’t matter...

Karin De Graeve 19.12.2018 - 09:52:

Hallo, ich bin noch kein Strickprofi, möchte mich aber an das Tuch wagen. Was bedeuten bitte die Abschnitte A1 bis A6? Vielen Dank im Voraus.

DROPS Design 19.12.2018 kl. 13:38:

Liebe Frau De Graeve, Sie werden hier die Diagramme A.1 bis A.6 stricken - die Diagramme lesen Sie von der unteren Ecke an der rechten Seite rechts nach links (Hinreihen) und links nach rechts (Rückreihen). In der schriftlichen Anleitung ist es beschrieben, wann bzw wo man diese Diagramme strickt. Viel Spaß beim stricken!

Ira 30.08.2018 - 19:03:

Jak należy przerobić pierwsze dwa oczka w rzędzie 1 motywu A2? Czy są to dwa narzuty jeden po drugim? Jeśli tak, to w jaki sposób są przerabiane w rzędzie 2 - jako 2 oczka lewe, czy jako jedno oczko? Bardzo dziękuję za wyjaśnienia.

DROPS Design 30.08.2018 kl. 21:13:

Witaj Iro! Tutaj wykonujesz 1 narzut, oczko prawe, 1 narzut. Pamiętaj, że rząd nie zaczyna się od schematu A.2. Rząd zaczynamy: 1 o. brzeg. ściegiem francuskim, A.1 (= 6 o.), A.2 aż zostaje 4 o., dalej przer. A.3 i zakończyć przerabiając 1 o. brzeg. ściegiem francuskim. Powodzenia!

Vicki 23.08.2018 - 16:15:

What are your best tips on preventing the shawl from curling?

Vicki 21.08.2018 - 20:30:

I have a question about "insert 2 markers in the piece on each side of the middle 57 sts". I cast on 63 stitches, on the next row do I put a marker after stitch 4 and then again after stitch 60?

DROPS Design 22.08.2018 kl. 07:25:

Hi Vicki, Yes, that is right. Happy knitting!

Monika Opočenská 13.08.2018 - 18:40:

Dobrý den, poprosím, šlo by doplnit tuhle větu česky? NB! Avpass slik at siste p er fra retten. På neste p fra vrangen økes det 1 m innenfor kant-m i hver side = 341 m. Aby další měli správný počet ok. Nesouhlasilo mi to se vzorem, tak jsem pátrala :-) Moc děkuji Hano. S pozdravem Monika Opočenská

Diane 24.02.2018 - 22:11:

Je cherche le patron écris au lieu du diagramme. Est-ce disponible?

DROPS Design 26.02.2018 kl. 09:00:

Bonjour Diane, nous n'avons que des diagrammes pour ce modèle, lisez les diagrammes en commençant en bas à droite, de droite à gauche sur l'endroit et de gauche à droite sur l'envers, vous trouverez la légende des diagrammes juste au-dessus. Bon tricot!

Christine 05.09.2017 - 05:03:

Merci+++++pour la vidéo qui explique comment rabattre en ajoutant un jeté! Si je comprends bien, on ne fait pas ces jetés à chaque maille rabattue mais seulement sur les mailles vis à vis les jetés du dernier rang du motif n'est ce pas?

DROPS Design 05.09.2017 kl. 08:47:

Bonjour Christine, faites 1 jeté avant chaque jeté du dernier rang du diagramme, et rabattez-le comme une maille normale (comme montré dans la vidéo). Bon tricot!

Christine 05.09.2017 - 04:59:

Merci+++++pour la vidéo qui explique comment rabattre en ajoutant un jeté! Si je comprends bien, on ne fait pas ces jetés à chaque maille rabattue mais seulement sur les mailles vis à vis les jetés du dernier rang du motif n'est ce pas?

Lelletta 17.03.2017 - 00:09:

Grazie! sempre gentili e rapidi nelle risposte!!

Laat een opmerking achter voor DROPS 152-4