Monkey business by DROPS Design

Heklet DROPS banan i ”Paris” med og uten skall.

DROPS Design: Modell nr w-021-bn
Garngruppe C
--------------------------------------------------------
BANAN UTEN SKALL:
Materialer: DROPS PARIS fra Garnstudio
50 g f.nr 14, sterk gul

DROPS HEKLENÅL NR 4,5 - eller den nål du må bruke for å få 18 fm på 10 cm i bredden.
TILBEHØR: Vatt til fyll

BANAN MED SKALL:
Materialer: DROPS PARIS fra Garnstudio
50 g f.nr 14, sterk gul
50 g f.nr 17, naturhvit

DROPS HEKLENÅL NR 4,5 - eller den nål du må bruke for å få 18 fm på 10 cm i bredden.
TILBEHØR: Vatt til fyll
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: dekorasjon, kjøkken, leker,

BANAN UTEN SKALL:

Det økes 1 fm ved å hekle 2 fm i neste fm.

FELLETIPS:
Det felles 1 fm ved å hekle neste 2 fm sammen slik: * Stikk nålen inn i neste fm, hent tråden *, gjenta fra *-* en gang til, lag 1 kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nålen.
--------------------------------------

BANAN UTEN SKALL:
Arb hekles rundt i sirkel. Hekle 2 lm med sterk gul på nål 4,5.
1.OMG: Hekle 3 fm i 1.lm som ble heklet - LES HEKLE RUNDT I SIRKEL!
2.OMG: Øk 1 fm i hver fm = 6 fm.
3.OMG: Øk 1 fm i hver fm = 12 fm.
4.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
5.OMG: Hekle 1 fm i hver fm - men øk 1 fm i 1.og siste fm på omg = 14 fm.
Gjenta 4.og 5.OMG (dvs øk 1 fm i 1.og siste fm på hver 2.omg) slik att det blir 20 fm på omg.
12.OMG: Øk 1 fm i hver av de første 2 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, fell 4 fm over neste 8 fm - LES FELLETIPS, 1 fm i hver av de neste 4 fm, øk 1 fm i hver av de siste 2 fm = 20 fm.
13.og 14.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
15.OMG: Øk 1 fm i hver av de første 3 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, fell 4 fm over neste 8 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, øk 1 fm i siste fm.
16.og 17.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
18.OMG: Øk 1 fm i hver av de første 4 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, fell 4 fm, 1 fm i hver av de siste 4 fm.
19.og 20.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
21.OMG: Hekle 1 fm i hver av de første 2 fm, øk 1 fm i hver av de neste 4 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, fell 4 fm over neste 8 fm, 1 fm i hver av de siste 2 fm.
22.og 23.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
24.OMG: Hekle 1 fm i hver av de første 4 fm, øk 1 fm i hver av de neste 4 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, fell 4 fm over siste 8 fm.
25.og 26.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
27.OMG: Fell 1 fm over de første 2 fm, hekle 1 fm i hver av de neste 4 fm, øk 1 fm i hver av de neste 4 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, fell 3 fm over neste 6 fm.
28.og 29.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
30.OMG: Fell 2 fm over første 4 fm, hekle 1 fm i hver av de neste 4 fm, øk 1 fm i hver av de neste 4 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, fell 2 fm over neste 4 fm.
31. OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
32.OMG: Fell 2 fm over første 4 fm, hekle 1 fm i hver fm til det gjenstår 4 fm, fell 2 fm over neste 4 fm = 16 fm.
Gjenta 32.OMG ytterligere 2 ganger = 8 fm. Fyll bananen med vatt. På neste omg felles 2 fm = 6 fm igjen, deretter hekles 12 fm med 1 fm i hver fm, klipp og fest tråden.
----------------------------------------------------------------

BANAN MED SKALL:

MAGISK SIRKEL:
Arb startes med denne teknikk for å unngå hull i midten (i stedet for en lm-ring): Hold i garn enden og surr garnet en gang rundt venstre pekefinger for å danne en løkke. Hold i løkken med venstre tommel og langfinger, tråden legges over venstre pekefinger. Stikk nålen gjennom løkken, lag ett kast med tråden og trekk tråden gjennom løkken, hekle 1 lm, deretter hekles det fm rundt løkken. Når du har ønsket antall fm, dra i garn enden slik at du snører sammen løkken. Fest garn enden på baksiden. Fortsett hekle rundt i sirkel.

Det økes 1 fm ved å hekle 2 fm i neste fm.

FELLETIPS:
Det felles 1 fm ved å hekle neste 2 fm sammen slik: * Stikk nålen inn i neste fm, hent tråden *, gjenta fra *-* en gang til, lag 1 kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nålen.

FARGESKIFTE:
For å få penest fargeskifte hekles siste fm på omg slik: Stikk nålen inn i siste fm, hent tråden, lag et kast med den nye fargen og trekk den gjennom alle m på nålen. Fortsett til neste omg med den nye fargen.
--------------------------------

BANAN MED SKALL:
Arb hekles rundt i sirkel. Hekle 2 lm med sterk gul på nål 4,5.
1.OMG: Hekle 3 fm i 1.lm som ble heklet - LES HEKLE RUNDT I SIRKEL!
2.OMG: Øk 1 fm i hver fm = 6 fm.
3.OMG: Øk 1 fm i hver fm = 12 fm.
4.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
5.OMG: Hekle 1 fm i hver fm - men øk 1 fm i 1.og siste fm på omg = 14 fm.
Gjenta 4.og 5.OMG (dvs øk 1 fm i 1.og siste fm på hver 2.omg) slik att det blir 20 fm på omg.
12.OMG: Øk 1 fm i hver av de første 2 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, fell 4 fm over neste 8 fm - LES FELLETIPS, 1 fm i hver av de neste 4 fm, øk 1 fm i hver av de siste 2 fm = 20 fm.
13.og 14.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
15.OMG: Øk 1 fm i hver av de første 3 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, fell 4 fm over neste 8 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, øk 1 fm i siste fm.
16.og 17.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
18.OMG: Øk 1 fm i hver av de første 4 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, fell 4 fm over neste 8 fm, 1 fm i hver av de siste 4 fm.
19.og 20.OMG: Hekle 1 fm i hver fm, bytt til naturhvit i den siste fm på den siste omg - LES FARGESKIFTE.
21.OMG: Med naturhvit, hekle 1 fm i hver av de første 2 fm, øk 1 fm i hver av de neste 4 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, fell 4 fm over neste 8 fm, 1 fm i hver av de siste 2 fm.
22.og 23.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
24.OMG: Hekle 1 fm i hver av de første 4 fm, øk 1 fm i hver av de neste 4 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, fell 4 fm over siste 8 fm.
25.og 26.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
27.OMG: Fell 1 fm over de første 2 fm, hekle 1 fm i hver av de neste 4 fm, øk 1 fm i hver av de neste 4 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, fell 3 fm over neste 6 fm.
28.og 29.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
30.OMG: Fell 2 fm over første 4 fm, hekle 1 fm i hver av de neste 4 fm, øk 1 fm i hver av de neste 4 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, fell 2 fm over neste 4 fm.
31. OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
32.OMG: Fell 2 fm over første 4 fm, hekle 1 fm i hver fm til det gjenstår 4 fm, fell 2 fm over neste 4 fm = 16 fm.
Gjenta 32.OMG ytterligere 2 ganger = 8 fm. Fyll bananen med vatt. På neste omg felles 2 fm = 6 fm igjen, klipp tråden, sy de siste 6 fm sammen med trådenden.

BANANSKALL:
Arb hekles frem og tilbake. Med sterk gul og nål 4,5, hekle på siste omg med sterk gul slik: Hekle 1 fm i hver av de første 6 fm, snu. Hekle 12 fm-rader (hver rad beg 1 lm, 1 fm i hver fm). På neste rad felles 1 fm på beg og på slutten av raden, deretter hekles resterende fm 2 og 2 sammen på neste rad, klipp tråden. Gjenta på de neste 8 fm på omg, og deretter på de siste 6 fm på omg = 3 bananskall.

----------------------------------------------------------
Kurv – se SmåDROPS: 23-56
----------------------------------------------------------
Gulrot – se SmåDROPS: 23-57
----------------------------------------------------------
Kiwi – se SmåDROPS: 23-58
----------------------------------------------------------
Jordbær – se SmåDROPS: 23-59
----------------------------------------------------------
Eple – se SmåDROPS: 23-60
----------------------------------------------------------
Pære – se SmåDROPS: 23-61
----------------------------------------------------------
Klementin – se SmåDROPS: 23-62
----------------------------------------------------------
Sopp – se SmåDROPS: 23-64
----------------------------------------------------------