Monkey business by DROPS Design

Heklet banan med og uten skall i DROPS Paris

Stikkord: dekorasjon, kjøkken, leker,

DROPS Design: Modell nr w-021-bn
Garngruppe C
--------------------------------------------------------
BANAN UTEN SKALL:
Materialer: DROPS PARIS fra Garnstudio
50 g f.nr 14, sterk gul

DROPS HEKLENÅL NR 4,5 - eller den nål du må bruke for å få 18 fm på 10 cm i bredden.
TILBEHØR: Vatt til fyll

BANAN MED SKALL:
Materialer: DROPS PARIS fra Garnstudio
50 g f.nr 14, sterk gul
50 g f.nr 17, naturhvit

DROPS HEKLENÅL NR 4,5 - eller den nål du må bruke for å få 18 fm på 10 cm i bredden.
TILBEHØR: Vatt til fyll
--------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 28kr. Les mer.
BANAN UTEN SKALL:

Det økes 1 fm ved å hekle 2 fm i neste fm.

FELLETIPS:
Det felles 1 fm ved å hekle neste 2 fm sammen slik: * Stikk nålen inn i neste fm, hent tråden *, gjenta fra *-* en gang til, lag 1 kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nålen.
--------------------------------------

BANAN UTEN SKALL:
Arb hekles rundt i sirkel. Hekle 2 lm med sterk gul på nål 4,5.
1.OMG: Hekle 3 fm i 1.lm som ble heklet - LES HEKLE RUNDT I SIRKEL!
2.OMG: Øk 1 fm i hver fm = 6 fm.
3.OMG: Øk 1 fm i hver fm = 12 fm.
4.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
5.OMG: Hekle 1 fm i hver fm - men øk 1 fm i 1.og siste fm på omg = 14 fm.
Gjenta 4.og 5.OMG (dvs øk 1 fm i 1.og siste fm på hver 2.omg) slik att det blir 20 fm på omg.
12.OMG: Øk 1 fm i hver av de første 2 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, fell 4 fm over neste 8 fm - LES FELLETIPS, 1 fm i hver av de neste 4 fm, øk 1 fm i hver av de siste 2 fm = 20 fm.
13.og 14.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
15.OMG: Øk 1 fm i hver av de første 3 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, fell 4 fm over neste 8 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, øk 1 fm i siste fm.
16.og 17.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
18.OMG: Øk 1 fm i hver av de første 4 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, fell 4 fm, 1 fm i hver av de siste 4 fm.
19.og 20.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
21.OMG: Hekle 1 fm i hver av de første 2 fm, øk 1 fm i hver av de neste 4 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, fell 4 fm over neste 8 fm, 1 fm i hver av de siste 2 fm.
22.og 23.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
24.OMG: Hekle 1 fm i hver av de første 4 fm, øk 1 fm i hver av de neste 4 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, fell 4 fm over siste 8 fm.
25.og 26.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
27.OMG: Fell 1 fm over de første 2 fm, hekle 1 fm i hver av de neste 4 fm, øk 1 fm i hver av de neste 4 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, fell 3 fm over neste 6 fm.
28.og 29.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
30.OMG: Fell 2 fm over første 4 fm, hekle 1 fm i hver av de neste 4 fm, øk 1 fm i hver av de neste 4 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, fell 2 fm over neste 4 fm.
31. OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
32.OMG: Fell 2 fm over første 4 fm, hekle 1 fm i hver fm til det gjenstår 4 fm, fell 2 fm over neste 4 fm = 16 fm.
Gjenta 32.OMG ytterligere 2 ganger = 8 fm. Fyll bananen med vatt. På neste omg felles 2 fm = 6 fm igjen, deretter hekles 12 fm med 1 fm i hver fm, klipp og fest tråden.
----------------------------------------------------------------

BANAN MED SKALL:

MAGISK SIRKEL:
Arb startes med denne teknikk for å unngå hull i midten (i stedet for en lm-ring): Hold i garn enden og surr garnet en gang rundt venstre pekefinger for å danne en løkke. Hold i løkken med venstre tommel og langfinger, tråden legges over venstre pekefinger. Stikk nålen gjennom løkken, lag ett kast med tråden og trekk tråden gjennom løkken, hekle 1 lm, deretter hekles det fm rundt løkken. Når du har ønsket antall fm, dra i garn enden slik at du snører sammen løkken. Fest garn enden på baksiden. Fortsett hekle rundt i sirkel.

Det økes 1 fm ved å hekle 2 fm i neste fm.

FELLETIPS:
Det felles 1 fm ved å hekle neste 2 fm sammen slik: * Stikk nålen inn i neste fm, hent tråden *, gjenta fra *-* en gang til, lag 1 kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nålen.

FARGESKIFTE:
For å få penest fargeskifte hekles siste fm på omg slik: Stikk nålen inn i siste fm, hent tråden, lag et kast med den nye fargen og trekk den gjennom alle m på nålen. Fortsett til neste omg med den nye fargen.
--------------------------------

BANAN MED SKALL:
Arb hekles rundt i sirkel. Hekle 2 lm med sterk gul på nål 4,5.
1.OMG: Hekle 3 fm i 1.lm som ble heklet - LES HEKLE RUNDT I SIRKEL!
2.OMG: Øk 1 fm i hver fm = 6 fm.
3.OMG: Øk 1 fm i hver fm = 12 fm.
4.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
5.OMG: Hekle 1 fm i hver fm - men øk 1 fm i 1.og siste fm på omg = 14 fm.
Gjenta 4.og 5.OMG (dvs øk 1 fm i 1.og siste fm på hver 2.omg) slik att det blir 20 fm på omg.
12.OMG: Øk 1 fm i hver av de første 2 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, fell 4 fm over neste 8 fm - LES FELLETIPS, 1 fm i hver av de neste 4 fm, øk 1 fm i hver av de siste 2 fm = 20 fm.
13.og 14.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
15.OMG: Øk 1 fm i hver av de første 3 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, fell 4 fm over neste 8 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, øk 1 fm i siste fm.
16.og 17.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
18.OMG: Øk 1 fm i hver av de første 4 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, fell 4 fm over neste 8 fm, 1 fm i hver av de siste 4 fm.
19.og 20.OMG: Hekle 1 fm i hver fm, bytt til naturhvit i den siste fm på den siste omg - LES FARGESKIFTE.
21.OMG: Med naturhvit, hekle 1 fm i hver av de første 2 fm, øk 1 fm i hver av de neste 4 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, fell 4 fm over neste 8 fm, 1 fm i hver av de siste 2 fm.
22.og 23.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
24.OMG: Hekle 1 fm i hver av de første 4 fm, øk 1 fm i hver av de neste 4 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, fell 4 fm over siste 8 fm.
25.og 26.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
27.OMG: Fell 1 fm over de første 2 fm, hekle 1 fm i hver av de neste 4 fm, øk 1 fm i hver av de neste 4 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, fell 3 fm over neste 6 fm.
28.og 29.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
30.OMG: Fell 2 fm over første 4 fm, hekle 1 fm i hver av de neste 4 fm, øk 1 fm i hver av de neste 4 fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, fell 2 fm over neste 4 fm.
31. OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
32.OMG: Fell 2 fm over første 4 fm, hekle 1 fm i hver fm til det gjenstår 4 fm, fell 2 fm over neste 4 fm = 16 fm.
Gjenta 32.OMG ytterligere 2 ganger = 8 fm. Fyll bananen med vatt. På neste omg felles 2 fm = 6 fm igjen, klipp tråden, sy de siste 6 fm sammen med trådenden.

BANANSKALL:
Arb hekles frem og tilbake. Med sterk gul og nål 4,5, hekle på siste omg med sterk gul slik: Hekle 1 fm i hver av de første 6 fm, snu. Hekle 12 fm-rader (hver rad beg 1 lm, 1 fm i hver fm). På neste rad felles 1 fm på beg og på slutten av raden, deretter hekles resterende fm 2 og 2 sammen på neste rad, klipp tråden. Gjenta på de neste 8 fm på omg, og deretter på de siste 6 fm på omg = 3 bananskall.

----------------------------------------------------------
Kurv – se SmåDROPS: 23-56
----------------------------------------------------------
Gulrot – se SmåDROPS: 23-57
----------------------------------------------------------
Kiwi – se SmåDROPS: 23-58
----------------------------------------------------------
Jordbær – se SmåDROPS: 23-59
----------------------------------------------------------
Eple – se SmåDROPS: 23-60
----------------------------------------------------------
Pære – se SmåDROPS: 23-61
----------------------------------------------------------
Klementin – se SmåDROPS: 23-62
----------------------------------------------------------
Sopp – se SmåDROPS: 23-64
----------------------------------------------------------

Kommentarer (16)

Legg inn en kommentar!

Anikjl56 07.11.2017 - 13:41:

Oh merciiii bcp Mme drops pr votre reponse passez une bne après-midi 😘!!

Anikjl56 06.11.2017 - 14:46:

Bonjour je n'ai pas trop compris combien elle mesure une fois fini merci pour votre aide et bon lundi après midi!!😘!

DROPS Design 07.11.2017 kl. 10:13:

Bonjour Anikjk56. D'apres une des photos, la banane a des mesures plus ou moins reelles. Bon travail!

Dagmar 02.06.2016 - 15:05:

Ich glaube bei der geschälten Banane ist ein Übersetzungsfehler drin. Ganz am Ende bei der Banane steht "Danach, rund 12 fM häkeln (je 1 fM in jeder fM). ". Der Satz steht im Norwegischen nicht drin.

Jax Blunt 27.04.2015 - 18:02: www.liveotherwise.co ...

I'd love a pattern where you could actually peel the whole banana, if that makes any sense. Improves play value :)

Lamelo 08.08.2014 - 22:38: www.lamelocrea.canal ...

Facile et rapide à faire. Toujours très bien expliqué. Merci

Joyce 07.06.2014 - 20:48:

I crocheted a small round circle in black at the bottom end of the banana to give it a more realistic look

Yvonne 27.01.2014 - 17:48:

Hallo, in Runde 15 heißt es, 8 fM 2 und 2 zusammenhäkeln. Ist damit das gleiche gemeint wie 2 Maschen zu einer zusammenhäkeln, indem man durch die zwei nächsten Maschen sticht und dann den Faden durch alle drei Schlaufen zieht? Wie z.B. Beim Apfel in Runde 17 1 fM abn. VG! Yvonne

DROPS Design 28.01.2014 kl. 07:54:

Liebe Yvonne, bitte schauen Sie sich die entsprechenden Videotutorials an, dort erklären und zeigen wir, wie Maschen zusammengehäkelt werden.

Linn 31.12.2013 - 09:16:

Hei! Hvor i oppskriften står det hvordan man lager skallet som er åpnet (altså de "løse" delene som henger og flagrer)? Og når skal man skifte til lys gul? Jeg skjønner rett og slett ikke oppskriften... Takk for svar!

DROPS Design 12.02.2014 kl. 00:21:

Hei Linn. Det var en del av oppskriften som ikke hade kommit med når vi la den ut online, beklager, men nu er den der :)

Sirkka Hauhtonen 21.11.2013 - 11:29:

Virkataanko bananin kuori suoraan banaaniin,kuoren ihje oli hieman epäselvä

DROPS Design 27.11.2013 kl. 15:50:

Kiitos huomautuksesta! Ohjeesta oli jäänyt osa pois. Nyt koko ohje on julkaistu.

Sofia Prüller 16.09.2013 - 21:12:

Hej, jag har ett problem med banan med skal. Hur ska man kunna både byta färg och virka fast bananblad i samma varv? Ska man göra det ena i inre maskbågarna och det andra i yttre? När jag försökte titta på originalmönstret på norska fanns inte hela mönstret med. Mvh Sofia Prüller

DROPS Design 03.10.2013 kl. 09:19:

Du kan virka fast bananblad med nya färgen så du gör det samtidigt. Lycka till!

Kommentér oppskrift DROPS Children 23-63