Monkey business by DROPS Design

Hæklet legetøj: banan i DROPS Paris med og uden skal

DROPS Design: Model nr w-021-bn
Garngruppe C
--------------------------------------------------------
BANAN UTEN SKAL:
Materialer: DROPS PARIS fra Garnstudio
50 g f.nr 14, stærk gul

DROPS HÆKLENÅL nr 4,5 - eller den nål du skal bruge for at få 18 fm på 10 cm i bredden.

BANAN MED SKAL:
Materialer: DROPS PARIS fra Garnstudio
50 g f.nr 14, stærk gul
50 g f.nr 17, naturhvid

DROPS HÆKLENÅL NR 4,5 - eller den nål du skal bruge for at få 18 fm på 10 cm i bredden.
Tilbehør: Vat til at fylde ud med.
--------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 17.9kr. Læs mere.

Instruktioner

BANAN UTEN SKAL:

MAGISK CIRKEL:
Arb startes med denne teknik for at undgå hul i midten (i stedet for en lm-ring): Hold i garn enden og sno garnet en gang rundt om venstre pegefinger for at danne en løkke. Hold i løkken med venstre tommelfinger og langefinger, tråden lægges over venstre pegefinger. Stik nålen gennem løkken, slå om med tråden og træk tråden gennem løkken, hækl 1 lm, derefter hækles der fm rundt om løkken. Når du har ønsket antal fm, træk i garnenden så du trækker løkken sammen. Hæft garnenden på bagsiden. Fortsæt at hækle rundt i cirkel.

HÆKL RUNDT I CIRKEL:
Efter den sidste fm på omg, fortsæt til næste omg med 1 fm i næste fm (= 1.fm fra forrige omg). OBS: Markere beg af omg med en mærketråd mellem sidste fm på omg og 1.fm på næste omg, lad mærketråden følge med op.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 fm ud ved at hækle 2 fm i næste fm.

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 fm ind ved at hækle 2 fm sammen således: * Stik nålen ind i næste fm, hent tråden *, gentag fra *-* en gang til, slå om og træk tråden gennem alle 3 m på nålen.
--------------------------------------------------------

BANAN:
Arb hækles rundt i cirkel. Hækl 2 lm med stærk gul på nål 4,5.
1.OMG: hækl 3 fm i 1.lm som blev hæklet - LÆS HÆKL RUNDT I CIRKEL!
2.OMG: tag 1 fm ud i hver fm = 6 fm.
3.OMG: tag 1 fm ud i hver fm = 12 fm.
4.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
5.OMG: hækl 1 fm i hver fm - men tag 1 fm ud i første og sidste fm på omg = 14 fm.
Gentag 4.og 5.OMG (dvs tag 1 fm ud i første og sidste fm på hver 2.omg) så der bliver 20 fm på omg.
12.OMG: tag 1 fm ud i hver af de første 2 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 4 fm ind over næste 8 fm - læs INDTAGNINGSTIPS, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 1 fm ud i hver af de sidste 2 fm = 20 fm.
13.og 14.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
15.OMG: tag 1 fm ud i hver af de første 3 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 4 fm ind over næste 8 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 1 fm ud i sidste fm.
16.og 17.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
18.OMG: tag 1 fm ud i hver af de første 4 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 4 fm ind, 1 fm i hver af de sidste 4 fm.
19.og 20.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
21.OMG: hækl 1 fm i hver af de første 2 fm, tag 1 fm ud i hver af de næste 4 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 4 fm ind over næste 8 fm, 1 fm i hver af de sidste 2 fm.
22.og 23.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
24.OMG: hækl 1 fm i hver af de første 4 fm, tag 1 fm ud i hver af de næste 4 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 4 fm ind over sidste 8 fm.
25.og 26.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
27.OMG: Tag 1 fm ind over de første 2 fm, hækl 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 1 fm ud i hver af de næste 4 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 3 fm ind over næste 6 fm.
28.og 29.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
30.OMG: Tag 2 fm ind over første 4 fm, hækl 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 1 fm ud i hver af de næste 4 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 2 fm ind over næste 4 fm.
31. OMG: hækl 1 fm i hver fm.
32.OMG: Tag 2 fm ind over første 4 fm, hækl 1 fm i hver fm til der er 4 fm tilbage, tag 2 fm ind over næste 4 fm = 16 fm.
Gentag 32.OMG yderligere 2 gange = 8 fm. Fyld bananen med vat. På næste omg tages 2 fm ind = 6 fm tilbage, derefter hækles 12 fm med 1 fm i hver fm, klip og hæft tråden.
--------------------------------------------------------

BANAN MED SKAL:

HÆKL RUNDT I CIRKEL:
Efter den sidste fm på omg, fortsæt til næste omg med 1 fm i næste fm (= 1.fm fra forrige omg). OBS: Markere beg af omg med en mærketråd mellem sidste fm på omg og 1.fm på næste omg, lad mærketråden følge med op.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 fm ud ved at hækle 2 fm i næste fm.

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 fm ind ved at hækle 2 fm sammen således: * Stik nålen ind i næste fm, hent tråden *, gentag fra *-* en gang til, slå om og træk tråden gennem alle 3 m på nålen.

FARVESKIFT:
For at få pænest farveskift hækles sidste fm på omg således: Stik nålen ind i sidste fm, hent tråden, slå om med den nye farve og træk den gennem alle m på nålen. Fortsæt til næste omg med den nye farve.
--------------------------------------------------------

BANAN:
Arb hækles rundt i cirkel. Hækl 2 lm med stærk gul på nål 4,5.
1.OMG: hækl 3 fm i 1.lm som blev hæklet – LÆS HÆKL RUNDT I CIRKEL!
2.OMG: tag 1 fm ud i hver fm = 6 fm.
3.OMG: tag 1 fm ud i hver fm = 12 fm.
4.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
5.OMG: hækl 1 fm i hver fm - men tag 1 fm ud i 1.og sidste fm på omg = 14 fm.
Gentag 4.og 5.OMG (dvs tag 1 fm ud i 1.og sidste fm på hver 2.omg) så der bliver 20 fm på omg.
12.OMG: tag 1 fm ud i hver af de første 2 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 4 fm ind over næste 8 fm - læs INDTAGNINGSTIPS, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 1 fm ud i hver af de sidste 2 fm = 20 fm.
13.og 14.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
15.OMG: tag 1 fm ud i hver af de første 3 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 4 fm ind over næste 8 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 1 fm ud i sidste fm.
16.og 17.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
18.OMG: tag 1 fm ud i hver af de første 4 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 4 fm ind, 1 fm i hver af de sidste 4 fm.
19.og 20.OMG: hækl 1 fm i hver fm, skift til natur i den sidste fm på den sidste omg - LÆS FARVESKIFT.
21.OMG: Hækl med natur; 1 fm i hver af de første 2 fm, tag 1 fm ud i hver af de næste 4 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 4 fm ind over næste 8 fm, 1 fm i hver af de sidste 2 fm.
22.og 23.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
24.OMG: hækl 1 fm i hver af de første 4 fm, tag 1 fm ud i hver af de næste 4 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 4 fm ind over sidste 8 fm.
25.og 26.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
27.OMG: Tag 1 fm ind over de første 2 fm, hækl 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 1 fm ud i hver af de næste 4 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 3 fm ind over næste 6 fm.
28.og 29.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
30.OMG: Tag 2 fm ind over første 4 fm, hækl 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 1 fm ud i hver af de næste 4 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 2 fm ind over næste 4 fm.
31. OMG: hækl 1 fm i hver fm.
32.OMG: tag 2 fm ind over første 4 fm, hækl 1 fm i hver fm til der er 4 fm tilbage, tag 2 fm ind over næste 4 fm = 16 fm.
Gentag 32.OMG yderligere 2 gange = 8 fm. Fyld bananen med vat. På næste omg tages 2 fm ind = 6 fm tilbage. Klip tråden, sy de sidste 6 fm sammen med trådenden.

BANANSKAL:
Arb hækles frem og tilbage. Med stærk gul og nål 4,5, hækles på sidste omg med stærk gul således: hækl 1 fm i hver af de første 6 fm, vend. Hækl 12 fm-rækker (hver række beg med 1 lm, 1 fm i hver fm). På næste række lukkes 1 fm af i beg og slutningen af rækken, derefter hækles resterende fm sammen 2 og 2 på næste række, klip tråden. Gentag på de næste 8 fm på omg, og derefter på de sidste 6 fm på omg = 3 bananskal.

----------------------------------------------------------
Kurv – se småDROPS: 23-56
----------------------------------------------------------
Gulerod – se småDROPS: 23-57
----------------------------------------------------------
Kiwi – se småDROPS: 23-58
----------------------------------------------------------
Jordbær – se småDROPS: 23-59
----------------------------------------------------------
Æple – se småDROPS: 23-60
----------------------------------------------------------
Pære – se småDROPS: 23-61
----------------------------------------------------------
Clementin – se småDROPS: 23-62
----------------------------------------------------------
Svamp – se småDROPS: 23-64
----------------------------------------------------------

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 24.09.2012
19.og 20.OMG: hækl 1 fm i hver fm, skift til natur i den sidste fm på den sidste omg - LÆS FARVESKIFT.
21.OMG: Hækl med natur; 1 fm i hver af de første 2 fm, tag 1 fm ud i hver af de næste 4 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 4 fm ind over næste 8 fm, 1 fm i hver af de sidste 2 fm.

Anikjl56 07.11.2017 - 13:41:

Oh merciiii bcp Mme drops pr votre reponse passez une bne après-midi 😘!!

Anikjl56 06.11.2017 - 14:46:

Bonjour je n'ai pas trop compris combien elle mesure une fois fini merci pour votre aide et bon lundi après midi!!😘!

DROPS Design 07.11.2017 kl. 10:13:

Bonjour Anikjk56. D'apres une des photos, la banane a des mesures plus ou moins reelles. Bon travail!

Dagmar 02.06.2016 - 15:05:

Ich glaube bei der geschälten Banane ist ein Übersetzungsfehler drin. Ganz am Ende bei der Banane steht "Danach, rund 12 fM häkeln (je 1 fM in jeder fM). ". Der Satz steht im Norwegischen nicht drin.

Jax Blunt 27.04.2015 - 18:02:

I'd love a pattern where you could actually peel the whole banana, if that makes any sense. Improves play value :)

Lamelo 08.08.2014 - 22:38:

Facile et rapide à faire. Toujours très bien expliqué. Merci

Joyce 07.06.2014 - 20:48:

I crocheted a small round circle in black at the bottom end of the banana to give it a more realistic look

Yvonne 27.01.2014 - 17:48:

Hallo, in Runde 15 heißt es, 8 fM 2 und 2 zusammenhäkeln. Ist damit das gleiche gemeint wie 2 Maschen zu einer zusammenhäkeln, indem man durch die zwei nächsten Maschen sticht und dann den Faden durch alle drei Schlaufen zieht? Wie z.B. Beim Apfel in Runde 17 1 fM abn. VG! Yvonne

DROPS Design 28.01.2014 kl. 07:54:

Liebe Yvonne, bitte schauen Sie sich die entsprechenden Videotutorials an, dort erklären und zeigen wir, wie Maschen zusammengehäkelt werden.

Linn 31.12.2013 - 09:16:

Hei! Hvor i oppskriften står det hvordan man lager skallet som er åpnet (altså de "løse" delene som henger og flagrer)? Og når skal man skifte til lys gul? Jeg skjønner rett og slett ikke oppskriften... Takk for svar!

DROPS Design 12.02.2014 kl. 00:21:

Hei Linn. Det var en del av oppskriften som ikke hade kommit med når vi la den ut online, beklager, men nu er den der :)

Sirkka Hauhtonen 21.11.2013 - 11:29:

Virkataanko bananin kuori suoraan banaaniin,kuoren ihje oli hieman epäselvä

DROPS Design 27.11.2013 kl. 15:50:

Kiitos huomautuksesta! Ohjeesta oli jäänyt osa pois. Nyt koko ohje on julkaistu.

Sofia Prüller 16.09.2013 - 21:12:

Hej, jag har ett problem med banan med skal. Hur ska man kunna både byta färg och virka fast bananblad i samma varv? Ska man göra det ena i inre maskbågarna och det andra i yttre? När jag försökte titta på originalmönstret på norska fanns inte hela mönstret med. Mvh Sofia Prüller

DROPS Design 03.10.2013 kl. 09:19:

Du kan virka fast bananblad med nya färgen så du gör det samtidigt. Lycka till!

Kommentere opskrift DROPS Children 23-63