Ambrosia by DROPS Design

Heklet eple i DROPS Paris

Stikkord: dekorasjon, jul, kjøkken, leker,

DROPS Design: Modell nr w-024-bn
Garngruppe C
--------------------------------------------------------
Materialer: DROPS PARIS fra Garnstudio
50 g f.nr 12, rød
50 g f.nr 39, pistasjgrønn
En rest f.nr 44, brun

DROPS HEKLENÅL NR 4,5 - eller den nål du må bruke for å få 18 fm på 10 cm i bredden.
TILBEHØR: Vatt til fyll
--------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 28kr. Les mer.
MAGISK SIRKEL:
Arb startes med denne teknikk for å unngå hull i midten (i stedet for en lm-ring): Hold i garn enden og surr garnet en gang rundt venstre pekefinger for å danne en løkke. Hold i løkken med venstre tommel og langfinger, tråden legges over venstre pekefinger. Stikk nålen gjennom løkken, lag ett kast med tråden og trekk tråden gjennom løkken, hekle 1 lm, deretter hekles det fm rundt løkken. Når du har ønsket antall fm, dra i garn enden slik at du snører sammen løkken. Fest garn enden på baksiden. Fortsett hekle rundt i sirkel.

Det økes 1 fm ved å hekle 2 fm i neste fm.

FELLETIPS:
Det felles 1 fm ved å hekle neste 2 fm sammen slik: * Stikk nålen inn i neste fm, hent tråden *, gjenta fra *-* en gang til, lag 1 kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nålen.
--------------------------------------------------------

EPLE:
Arb hekles rundt i sirkel. Det startes ved å lage en MAGISK SIRKEL - les forkl over - nederst på eplet med rød på nål 4,5.
1.OMG: Hekle 7 fm om den magiske sirkelen - LES HEKLE RUNDT I SIRKEL!
2.OMG: Øk 1 fm i hver fm = 14 fm.
3.OMG: * 1 fm i neste fm, øk 1 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 21 fm.
4.OMG: * 1 fm i hver av de neste 2 fm, øk 1 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 28 fm.
5.OMG: * 1 fm i hver av de neste 3 fm, øk 1 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 35 fm.
6.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
7.OMG: * 1 fm i hver av de neste 4 fm, øk 1 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 42 fm.
8.-16.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
17.OMG: * 1 fm i hver av de neste 5 fm, fell 1 fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 fm.
18.OMG: * 1 fm i hver av de neste 4 fm, fell 1 fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 30 fm.
19.OMG: * 1 fm i hver av de neste 3 fm, fell 1 fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm.
20.OMG: * 1 fm i hver av de neste 2 fm, fell 1 fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 18 fm.
21.OMG: * 1 fm i neste fm, fell 1 fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 12 fm.
22.OMG: Hekle alle fm på omg 2 og 2 sammen = 6 fm, klipp tråden. Fyll eplet med vatt, sy de siste 6 fm sammen med trådenden. NB: Trekk trådenden gjennom toppen og bunnen av eplet slik att det blir en fordypning i hver side.

STILK:
Arb hekles rundt i sirkel. Hekle 3 lm med brun på nål 4,5, deretter 2 fm i 1.og 2.lm som ble heklet = 4 fm. Videre hekles 16 fm med 1 fm i hver fm, klipp og fest tråden.

BLAD:
Arb hekles frem og tilbake. Hekle en rad med 8 lm med pistasjgrønn på nål 4,5, deretter hekles det langs lm-raden slik: 1 kjm i 2.lm fra nålen, 1 fm i hver av de neste 2 lm, 1 halvst i neste lm, 1 st i hver av de neste 2 lm, 2 fm i den siste lm. Videre hekles det på andre side av lm-raden slik: 1 st i hver av de neste 2 lm, 1 halvst i neste lm, 1 fm i hver av de neste 2 lm, 1 kjm i den siste lm, klipp og fest tråden.

MONTERING:
Sy stilken og bladet på toppen av eplet.

----------------------------------------------------------
Kurv – se SmåDROPS: 23-56
----------------------------------------------------------
Gulrot – se SmåDROPS: 23-57
----------------------------------------------------------
Kiwi – se SmåDROPS: 23-58
----------------------------------------------------------
Jordbær – se SmåDROPS: 23-59
----------------------------------------------------------
Pære – se SmåDROPS: 23-61
----------------------------------------------------------
Klementin – se SmåDROPS: 23-62
----------------------------------------------------------
Banan – se SmåDROPS: 23-63
----------------------------------------------------------
Sopp – se SmåDROPS: 23-64
----------------------------------------------------------

Kommentarer (5)

Legg inn en kommentar!

Irina Marzo 05.09.2017 - 22:21:

Good evening! In the description of the stem of the apple it's written: "Continue in the round and work a total of 16 dc with 1 dc in every dc". So, having 4 dc I can't understand, what should I do to have 16 dc? Could you be so kind to explane me. Thank you.

DROPS Design 06.09.2017 kl. 08:53:

Dear Mrs Marzo, you work now in the round without joining at the end of each round a total of 16 dc over the 4 dc for the stem, ie work a total of 4 rounds (x 4 dc = 16 dc). Happy crocheting!

Xxx 05.11.2014 - 18:52:

Čo znamená to KS ?

DROPS Design 06.11.2014 kl. 08:06:

Dobrý den, KS je zkratka pro krátký sloupek - jak na něj uvidíte zde: DS je pak dlouhý sloupek, PDS polodlouhý sloupek (nebo také polosloupek), řo řetízkové oko... Hodně zdaru! Hana

Claudia Langer 06.11.2013 - 01:17:

Ich verstehe den Stiel nicht. Müssen die 3 Luftmaschen mit Kettmasche erst zum Ring geschlossen werden, oder wie kann man hier spiralförmig häkeln?

DROPS Design 07.11.2013 kl. 09:17:

Liebe Claudia, das ist hier nicht nötig. Sie können die 4 M häkeln und dann gleich wieder mit der 1. weiterfahren, so schliesst sich der Kreis. Dann vorzu immer weiterhäkeln (spiralfömig rund).

Hanne Rørbæk 06.09.2013 - 18:48:

Hvor mange æbler bliver der af 1 ngl rødt?

DROPS Design 18.09.2013 kl. 13:28:

Du får sikkert et par æbler af 1 nøgle, skriv gerne selv svaret ind når du kommer så langt! God fornøjelse!

Nadine 18.12.2012 - 11:05:

Hallo ich glaube einen Fehler entdeckt zu haben. Und zwar in Reihe 17 heißt es: " * 1 fM in die nächsten 5 fM, 2 fM in die nächste fM *, von *-* wdh = 36 fM." Müsste es nicht heißen: * 1 fM in die nächsten 5 fM, 2 fM zusammen*, von *-* wiederholen"? Denn die Maschenanzahl würde ja sonst zunehmen und nicht abnehmen!

DROPS Design 18.12.2012 kl. 19:33:

Liebe Nadine, vielen Dank für den richtigen Hinweis. Wir haben sofort eine Korrektur vorgenommen.

Kommentér oppskrift DROPS Children 23-60