Ambrosia by DROPS Design

Heklet DROPS eple i ”Paris”.

DROPS Design: Modell nr w-024-bn
Garngruppe C
--------------------------------------------------------
Materialer: DROPS PARIS fra Garnstudio
50 g f.nr 12, rød
50 g f.nr 39, pistasjgrønn
En rest f.nr 44, brun

DROPS HEKLENÅL NR 4,5 - eller den nål du må bruke for å få 18 fm på 10 cm i bredden.
TILBEHØR: Vatt til fyll
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: dekorasjon, kjøkken, leker,

Arb startes med denne teknikk for å unngå hull i midten (i stedet for en lm-ring): Hold i garn enden og surr garnet en gang rundt venstre pekefinger for å danne en løkke. Hold i løkken med venstre tommel og langfinger, tråden legges over venstre pekefinger. Stikk nålen gjennom løkken, lag ett kast med tråden og trekk tråden gjennom løkken, hekle 1 lm, deretter hekles det fm rundt løkken. Når du har ønsket antall fm, dra i garn enden slik at du snører sammen løkken. Fest garn enden på baksiden. Fortsett hekle rundt i sirkel.

Det økes 1 fm ved å hekle 2 fm i neste fm.

FELLETIPS:
Det felles 1 fm ved å hekle neste 2 fm sammen slik: * Stikk nålen inn i neste fm, hent tråden *, gjenta fra *-* en gang til, lag 1 kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nålen.
--------------------------------------------------------

EPLE:
Arb hekles rundt i sirkel. Det startes ved å lage en MAGISK SIRKEL - les forkl over - nederst på eplet med rød på nål 4,5.
1.OMG: Hekle 7 fm om den magiske sirkelen - LES HEKLE RUNDT I SIRKEL!
2.OMG: Øk 1 fm i hver fm = 14 fm.
3.OMG: * 1 fm i neste fm, øk 1 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 21 fm.
4.OMG: * 1 fm i hver av de neste 2 fm, øk 1 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 28 fm.
5.OMG: * 1 fm i hver av de neste 3 fm, øk 1 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 35 fm.
6.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
7.OMG: * 1 fm i hver av de neste 4 fm, øk 1 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 42 fm.
8.-16.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
17.OMG: * 1 fm i hver av de neste 5 fm, fell 1 fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 fm.
18.OMG: * 1 fm i hver av de neste 4 fm, fell 1 fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 30 fm.
19.OMG: * 1 fm i hver av de neste 3 fm, fell 1 fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm.
20.OMG: * 1 fm i hver av de neste 2 fm, fell 1 fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 18 fm.
21.OMG: * 1 fm i neste fm, fell 1 fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 12 fm.
22.OMG: Hekle alle fm på omg 2 og 2 sammen = 6 fm, klipp tråden. Fyll eplet med vatt, sy de siste 6 fm sammen med trådenden. NB: Trekk trådenden gjennom toppen og bunnen av eplet slik att det blir en fordypning i hver side.

STILK:
Arb hekles rundt i sirkel. Hekle 3 lm med brun på nål 4,5, deretter 2 fm i 1.og 2.lm som ble heklet = 4 fm. Videre hekles 16 fm med 1 fm i hver fm, klipp og fest tråden.

BLAD:
Arb hekles frem og tilbake. Hekle en rad med 8 lm med pistasjgrønn på nål 4,5, deretter hekles det langs lm-raden slik: 1 kjm i 2.lm fra nålen, 1 fm i hver av de neste 2 lm, 1 halvst i neste lm, 1 st i hver av de neste 2 lm, 2 fm i den siste lm. Videre hekles det på andre side av lm-raden slik: 1 st i hver av de neste 2 lm, 1 halvst i neste lm, 1 fm i hver av de neste 2 lm, 1 kjm i den siste lm, klipp og fest tråden.

MONTERING:
Sy stilken og bladet på toppen av eplet.

----------------------------------------------------------
Kurv – se SmåDROPS: 23-56
----------------------------------------------------------
Gulrot – se SmåDROPS: 23-57
----------------------------------------------------------
Kiwi – se SmåDROPS: 23-58
----------------------------------------------------------
Jordbær – se SmåDROPS: 23-59
----------------------------------------------------------
Pære – se SmåDROPS: 23-61
----------------------------------------------------------
Klementin – se SmåDROPS: 23-62
----------------------------------------------------------
Banan – se SmåDROPS: 23-63
----------------------------------------------------------
Sopp – se SmåDROPS: 23-64
----------------------------------------------------------