DROPS Baby / 21 / 44

Sylvester by DROPS Design

Virkad katt i DROPS Paris

DROPS Design: Modell nr V-015-BN
Garngrupp C
--------------------------------------------------------
Mått: ca 18 cm hög
Garnåtgång: DROPS PARIS från Garnstudio
100 g nr 15, svart
En rest nr 16, vit
En rest nr 20, ljus rosa

DROPS VIRKNÅL NR 4 - till huvud, kropp armar, ben, och svans - eller den nål du måste använda för att få 16 fm och 18 varv på 10 x 10 cm.
DROPS VIRKNÅL NR 3,5 - till ögon och öron.
TILLBEHÖR: Vadd till fyllning
--------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 18kr. Läs mer.
VIRKINFO:
MAGISK CIRKEL:
När arb ska virkas runt börjar man med denna teknik för att slippa hål i mitten (istället för en lm-ring): Håll i garnänden och surra garnet en gång runt vänster pekfinger för att göra en ögla. Håll i öglan med vänster tumme och långfinger, tråden läggs över vänster pekfinger. Stick in nålen genom öglan, gör ett omslag med tråden och drag tråden genom öglan, virka 1 lm, sedan virkas det fm runt öglan. När du har önskat antal fm, dra i garnänden så att du drar ihop öglan. Fäst garnänden på baksidan. Fortsätt virka runt i cirkel.
VIRKA RUNT I CIRKEL:
Efter den sista fm på v, fortsätt till nästa v med 1 fm i nästa fm (= första fm från föregående v). OBS: Markera början av v med en markör mellan sista fm på v och första fm på nästa v, låt markören följa med uppöver.
2 FM VIRKAS TILLS:
* Stick in nålen i nästa m, hämta tråden *, upprepa *-* en gång till, gör ett omslag och drag tråden genom alla 3 m på nålen.
--------------------------------------------------------

HUVUD:
Arb virkas runt i cirkel med svart med nål 4. Börja överst på huvudet genom att göra en magisk cirkel - Läs förkl ovan.
VARV 1: Virka 6 fm om ringen. Läs VIRKA RUNT I CIRKEL ovan.
VARV 2: 2 fm i varje fm = 12 fm.
VARV 3: * 1 fm i nästa fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 18 fm.
VARV 4: * 1 fm i nästa 2 fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 24 fm.
VARV 5: * 1 fm i nästa 3 fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 30 fm.
VARV 6: * 1 fm i nästa 4 fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 36 fm.
VARV 7: * 1 fm i nästa 5 fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 42 fm.
VARV 8: Virka 1 fm i varje fm = 42 fm.
VARV 9: * 1 fm i nästa 6 fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 48 fm.
VARV 10-13: Virka 1 fm i varje fm = 48 fm.
VARV 14: * 1 fm i nästa 6 fm, sedan virkas de 2 nästa fm tills * - Läs förkl ovan, upprepa *-* v runt = 42 fm.
VARV 15: * 1 fm i nästa 5 fm, sedan virkas de 2 nästa fm tills *, upprepa *-* v runt = 36 fm.
VARV 16: Virka 1 fm i varje fm = 36 fm.
VARV 17: * 1 fm i nästa 4 fm, sedan virkas de 2 nästa fm tills *, upprepa *-* v runt = 30 fm.
VARV 18: Virka 1 fm i varje fm = 30 fm.
VARV 19: * 1 fm i nästa 3 fm, sedan virkas de 2 nästa fm tills *, upprepa *-* v runt = 24 fm.
VARV 20: * 1 fm i nästa 2 fm, sedan virkas de 2 nästa fm tills *, upprepa *-* v runt = 18 fm.
VARV 21: * 1 fm i nästa fm, sedan virkas de 2 nästa fm tills *, upprepa *-* v runt = 12 fm.
Klipp av tråden och fyll huvudet med vadd.

KROPP:
Arb virkas runt i cirkel med svart med nål 4. Börja genom att göra en magisk cirkel nederst på kroppen.
VARV 1: Virka 6 fm om ringen.
VARV 2: 2 fm i varje fm = 12 fm.
VARV 3: * 1 fm i nästa fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 18 fm.
VARV 4: * 1 fm i nästa 2 fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 24 fm.
VARV 5: * 1 fm i nästa 3 fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 30 fm.
VARV 6: * 1 fm i nästa 4 fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 36 fm.
VARV 7: * 1 fm i nästa 5 fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 42 fm.
VARV 8-16: Virka 1 fm i varje fm = 42 fm.
VARV 17: * 1 fm i nästa 5 fm, sedan virkas de 2 nästa fm tills *, upprepa *-* v runt = 36 fm.
VARV 18: Virka 1 fm i varje fm = 36 fm.
VARV 19: * 1 fm i nästa 4 fm, sedan virkas de 2 nästa fm tills *, upprepa *-* v runt = 30 fm.
VARV 20: Virka 1 fm i varje fm = 30 fm.
VARV 21: * 1 fm i nästa 3 fm, sedan virkas de 2 nästa fm tills *, upprepa *-* v runt = 24 fm.
VARV 22: * 1 fm i nästa 2 fm, sedan virkas de 2 nästa fm tills *, upprepa *-* v runt = 18 fm.
VARV 23: * 1 fm i nästa fm, sedan virkas de 2 nästa fm tills *, upprepa *-* v runt = 12 fm.
Klipp av tråden och behåll 30 cm till montering. Fyll kroppen med vadd.

BEN:
Arb virkas runt i cirkel med svart med nål 4. Börja ytterst på benet genom att göra en magisk cirkel.
VARV 1: Virka 6 fm om den magiska cirkeln.
VARV 2: 2 fm i varje fm = 12 fm.
VARV 3- 6: Virka 1 fm i varje fm = 12 fm.
VARV 7: * 1 fm i nästa fm, sedan virkas de 2 nästa fm tills *, upprepa *-* v runt = 8 fm.
VARV 8-11: Virka 1 fm i varje fm = 8 fm.
Klipp av tråden och behåll 30 cm till montering. Virka 1 ben till på samma sätt. Fyll benen med vadd.

ARM:
Arb virkas runt i cirkel med svart med nål 4. Börja ytterst på armen genom att göra en magisk cirkel.
VARV 1: Virka 4 fm om den magiska cirkeln.
VARV 2: 2 fm i varje fm = 8 fm.
VARV 3-12: Virka 1 fm i varje fm = 8 fm.
Klipp av tråden och behåll 30 cm till montering. Virka 1 arm till på samma sätt. Fyll armarna med vadd.

SVANS:
Arb virkas runt i cirkel med svart med nål 4. Börja genom att göra en magisk cirkel.
VARV 1: Virka 4 fm om den magiska cirkeln.
VARV 2: 2 fm i varje fm = 8 fm.
VARV 3: * 1 fm i nästa fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 12 fm.
VARV 4-7: Virka 1 fm i varje fm = 12 fm.
VARV 8: * 1 fm i nästa fm, sedan virkas de 2 nästa fm tills *, upprepa *-* v runt = 8 fm.
VARV 9-11: Virka 1 fm i varje fm = 8 fm
Klipp av tråden och behåll 30 cm till montering. Fyll inte med vadd.

ÖGON:
Arb virkas runt i cirkel med vit med nål 3,5. Börja genom att göra en magisk cirkel.
VARV 1: Virka 7 fm om den magiska cirkeln.
VARV 2: 2 fm i varje fm = 14 fm.
VARV 3: * 1 fm i nästa fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 21 fm.
Klipp av tråden och behåll 30 cm till montering.

ÖRON:
Arb virkas fram och tillbaka med ljus rosa med nål 3,5. Börja genom att göra 2 lm.
VARV 1: Virka 2 fm i första lm = 2 fm.
VARV 2: vänd arb, 1 lm, 2 fm i varje fm = 4 fm.
VARV 3: vänd arb, 1 lm, * 2 fm i den första fm, 1 fm i nästa 2 fm, 2 fm i den sista fm = 6 fm.
VARV 4: vänd arb, 1 lm, 1 fm i varje fm = 6 fm.
Klipp av tråden och behåll 30 cm till montering. Virka 1 öra till på samma sätt.

MONTERING:
Sy fast öronen på toppen av huvudet, sy på det vita (högra) ögat, vänstra ögat med vit, och munnen och nosen med ljus rosa framtill på huvudet, se bild. Sy fast huvudet på kroppen med små fina stygn. Sy fast benen och armarna på kroppen, sy fast svansen på baksidan av kroppen.

Kommentarer (9)

Skriv din kommentar här!

Em 05.11.2016 - 13:02:

How do you assemble the cat and how do you do the winking eye

DROPS Design 07.11.2016 kl. 09:03:

Dear Em, you can first add pins to find place for each piece then sew them tog with yarn and thread needle. The eye will be embroider on the face - see here. Happy crocheting!

Monika 21.09.2016 - 09:57: www.pl.woolfriends.c ...

Niestety nie mogę się zgodzić z tą terminologią. Sc (US) i dc (BR) to owszem, to samo - i jest to półsłupek. Kot ze zdjęcia jest zrobiony właśnie tą techniką. Oczko ścisłe to po angielsku slip stich (sl st). To, do czego mnie Państwo odsyłacie, to nie jest półsłupek (sc), tylko półsłupek nawijany czy z narzutem (z ang. hdc - half double crochet).

Monika 15.09.2016 - 20:16: www.pl.woolfriends.c ...

We wzorze sc przetłumaczono jako os. Czy nie powinny to byc polslupki??

DROPS Design 19.09.2016 kl. 17:49:

Witaj Moniko. Wszystko jest w porządku: sc (single crochet US) to to samo co dc (double crochet UK), a po polsku oś (oczko ścisłe). Półsłupek wykonujemy jak TUTAJ. POWODZENIA!

Klára 21.02.2016 - 19:30:

Ahoj všichni já jsem to dělala přesně podle návodu a skončilo to tak že ta kočka má úplně OBROVSKOU HLAVU takže to moc nevyšlo ale jinak OK :)

Marianne 14.04.2014 - 15:21:

Klopt het dat de staart niet gevuld dient te worden? Dit lijkt niet te kloppen met wat ik op de afbeelding zie.

DROPS Design 15.04.2014 kl. 12:06:

Hoi Marianne. Ja, dat klopt. De staart is te klein om gevuld te worden. Je mag het natuurlijk altijd proberen als je dat mooier vindt.

Babs 17.12.2013 - 13:42:

Ok bedankt!

Babs 17.12.2013 - 11:33:

Is het de bedoeling dat je de opening van de kop en het lijfje sluit (dicht maakt) voordat je ze aan elkaar naait? Alvast bedankt!

DROPS Design 17.12.2013 kl. 11:59:

Hoi Babs. Nee, je sluit niet de openingen (zowel het lijf als de kop eindigt met 12 v op de toer. Je naait de openingen aan elkaar.

Silvo 30.05.2013 - 17:41:

Zählt der Magic Circle mit den Anfangsmaschen bereits als 1. Runde?

DROPS Design 03.06.2013 kl. 09:41:

Hallo, ja Sie machen den Magic Circle und häkeln die gewünschte Anzahl Maschen (hier 6) in den Ring. Dann geht es mit Rd 2 weiter.

Esther 27.12.2012 - 13:49:

Sehr lustige Idee! Ist ein sehr beliebtes Spielzeug.

Kommentér oppskrift DROPS Baby 21-44