DROPS Baby / 21 / 44

Sylvester by DROPS Design

Heklet bamse katt i DROPS Paris

Stikkord: dyr, halloween, leker,

DROPS Design: Modell nr W-015-BN
Garngruppe C
--------------------------------------------------------
Mål: ca 18 cm høy
Materialer: DROPS PARIS fra Garnstudio
100 g f.nr 15, sort
En rest f.nr 16, hvit
En rest f.nr 20, lys rosa

DROPS HEKLENÅL NR 4 - til hode, kropp armer, ben, og hale - eller den nål du må bruke for å få 16 fm og 18 rader på 10 x 10 cm.
DROPS HEKLENÅL NR 3,5 - til øye og øre.
TILBEHØR: Vatt til fyll
--------------------------------------------------------

fra 7.60 kr /50g
DROPS Paris uni colour DROPS Paris uni colour 9.60 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Paris recycled denim DROPS Paris recycled denim 7.60 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 16kr. Les mer.
HEKLEINFO:
MAGISK SIRKEL:
Når arb skal hekles rundt startes det med denne teknikk for å unngå hull i midten (i stedet for en lm-ring): Hold i garnenden og surr garnet en gang rundt venstre pekefinger for å danne en løkke. Hold i løkken med venstre tommel og langfinger, tråden legges over venstre pekefinger. Stikk nålen gjennom løkken, lag ett kast med tråden og trekk tråden gjennom løkken, hekle 1 lm, deretter hekles det fm rundt løkken. Når du har ønsket antall fm, dra i garnenden slik at du snører sammen løkken. Fest garnenden på baksiden. Fortsett hekle rundt i sirkel.
HEKLE RUNDT I SIRKEL:
Etter den siste fm på omg, fortsett til neste omg med 1 fm i neste fm (= første fm fra forrige omg). NB: Markere beg av omg med en merketråd mellom siste fm på omg og første fm på neste omg, la merketråden følge med oppover.
2 FM HEKLES SAMMEN:
* Stikk nålen inn i neste m, hent tråden *, gjenta fra *-* en gang til, lag ett kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nålen.
--------------------------------------------------------

HODE:
Arb hekles rundt i sirkel med sort på nål 4. Det startes øverst på hodet ved å lage en magisk sirkel - Les forkl over.
1.OMG: Hekle 6 fm om den magiske sirkelen. Les HEKLE RUNDT I SIRKEL over.
2.OMG: 2 fm i hver fm = 12 fm.
3.OMG: * 1 fm i neste fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 18 fm.
4.OMG: * 1 fm i neste 2 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm.
5.OMG: * 1 fm i neste 3 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 30 fm.
6.OMG: * 1 fm i neste 4 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 fm.
7.OMG: * 1 fm i neste 5 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 42 fm.
8.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 42 fm.
9.OMG: * 1 fm i neste 6 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 48 fm.
10-13.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 48 fm.
14.OMG: * 1 fm i neste 6 fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen * - Les forkl over, gjenta fra *-* omg rundt = 42 fm.
15.OMG: * 1 fm i neste 5 fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 fm.
16.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 36 fm.
17.OMG: * 1 fm i neste 4 fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 30 fm.
18.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 30 fm.
19.OMG: * 1 fm i neste 3 fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm.
20.OMG: * 1 fm i neste 2 fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 18 fm.
21.OMG: * 1 fm i neste fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 12 fm.
Klipp tråden og fyll hodet med vatt.

KROPP:
Arb hekles rundt i sirkel med sort på nål 4. Det startes ved å lage en magisk sirkel nederst på kroppen.
1.OMG: Hekle 6 fm om den magiske sirkelen.
2.OMG: 2 fm i hver fm = 12 fm.
3.OMG: * 1 fm i neste fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 18 fm.
4.OMG: * 1 fm i neste 2 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm.
5.OMG: * 1 fm i neste 3 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 30 fm.
6.OMG: * 1 fm i neste 4 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 fm.
7.OMG: * 1 fm i neste 5 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 42 fm.
8-16.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 42 fm.
17.OMG: * 1 fm i neste 5 fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 fm.
18.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 36 fm.
19.OMG: * 1 fm i neste 4 fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 30 fm.
20.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 30 fm.
21.OMG: * 1 fm i neste 3 fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm.
22.OMG: * 1 fm i neste 2 fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 18 fm.
23.OMG: * 1 fm i neste fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 12 fm.
Klipp tråden og behold 30 cm til montering. Fyll kroppen med vatt.

BEN:
Arb hekles rundt i sirkel med sort på nål 4. Det startes ytterst på benet ved å lage en magisk sirkel.
1.OMG: Hekle 6 fm om den magiske sirkelen.
2.OMG: 2 fm i hver fm = 12 fm.
3-6.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 12 fm.
7.OMG: * 1 fm i neste fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 8 fm.
8-11.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 8 fm.
Klipp tråden og behold 30 cm til montering. Hekle 1 ben til på samme måte. Fyll benen med vatt.

ARM:
Arb hekles rundt i sirkel med sort på nål 4. Det startes ytterst på armen ved å lage en magisk sirkel.
1.OMG: Hekle 4 fm om den magiske sirkelen.
2.OMG: 2 fm i hver fm = 8 fm.
3-12.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 8 fm.
Klipp tråden og behold 30 cm til montering. Hekle 1 arm til på samme måte. Fyll armen med vatt.

HALE:
Arb hekles rundt i sirkel med sort på nål 4. Det startes ved å lage en magisk sirkel.
1.OMG: Hekle 4 fm om den magiske sirkelen.
2.OMG: 2 fm i hver fm = 8 fm.
3.OMG: * 1 fm i neste fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 12 fm.
4-7.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 12 fm.
8.OMG: * 1 fm i neste fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 8 fm.
9-11.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 8 fm
Klipp tråden og behold 30 cm til montering. Ikke fyll med vatt.

ØYE:
Arb hekles rundt i sirkel med hvit på nål 3,5. Det startes ved å lage en magisk sirkel.
1.OMG: Hekle 7 fm om den magiske sirkelen.
2.OMG: 2 fm i hver fm = 14 fm.
3.OMG: * 1 fm i neste fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 21 fm.
Klipp tråden og behold 30 cm til montering.

ØRE:
Arb hekles frem og tilbake med lys rosa på nål 3,5. Det startes ved å lage 2 lm.
1.RAD: Hekle 2 fm i første lm = 2 fm.
2.RAD: Snu arb, 1 lm, 2 fm i hver fm = 4 fm.
3.RAD: Snu arb, 1 lm, * 2 fm i den første fm, 1 fm i neste 2 fm, 2 fm i den siste fm = 6 fm.
4.RAD: Snu arb, 1 lm, 1 fm i hver fm = 6 fm.
Klipp tråden og behold 30 cm til montering. Hekle 1 øre til på samme måte.

MONTERING:
Sy ørene på toppen av hodet, sy på det hvite (høyre) øyet, venstre øye med hvit, et svart punkt i det høyre øyet og munnen og nesa med lys rosa foran på hodet, se bilde. Sy sammen hodet på kroppen med små pene sting. Sy bena og armene fast på kroppen, sy halen på baksiden av kroppen.

Kommentarer (9)

Legg inn en kommentar!

Em 05.11.2016 - 13:02:

How do you assemble the cat and how do you do the winking eye

DROPS Design 07.11.2016 kl. 09:03:

Dear Em, you can first add pins to find place for each piece then sew them tog with yarn and thread needle. The eye will be embroider on the face - see here. Happy crocheting!

Monika 21.09.2016 - 09:57: www.pl.woolfriends.c ...

Niestety nie mogę się zgodzić z tą terminologią. Sc (US) i dc (BR) to owszem, to samo - i jest to półsłupek. Kot ze zdjęcia jest zrobiony właśnie tą techniką. Oczko ścisłe to po angielsku slip stich (sl st). To, do czego mnie Państwo odsyłacie, to nie jest półsłupek (sc), tylko półsłupek nawijany czy z narzutem (z ang. hdc - half double crochet).

Monika 15.09.2016 - 20:16: www.pl.woolfriends.c ...

We wzorze sc przetłumaczono jako os. Czy nie powinny to byc polslupki??

DROPS Design 19.09.2016 kl. 17:49:

Witaj Moniko. Wszystko jest w porządku: sc (single crochet US) to to samo co dc (double crochet UK), a po polsku oś (oczko ścisłe). Półsłupek wykonujemy jak TUTAJ. POWODZENIA!

Klára 21.02.2016 - 19:30:

Ahoj všichni já jsem to dělala přesně podle návodu a skončilo to tak že ta kočka má úplně OBROVSKOU HLAVU takže to moc nevyšlo ale jinak OK :)

Marianne 14.04.2014 - 15:21:

Klopt het dat de staart niet gevuld dient te worden? Dit lijkt niet te kloppen met wat ik op de afbeelding zie.

DROPS Design 15.04.2014 kl. 12:06:

Hoi Marianne. Ja, dat klopt. De staart is te klein om gevuld te worden. Je mag het natuurlijk altijd proberen als je dat mooier vindt.

Babs 17.12.2013 - 13:42:

Ok bedankt!

Babs 17.12.2013 - 11:33:

Is het de bedoeling dat je de opening van de kop en het lijfje sluit (dicht maakt) voordat je ze aan elkaar naait? Alvast bedankt!

DROPS Design 17.12.2013 kl. 11:59:

Hoi Babs. Nee, je sluit niet de openingen (zowel het lijf als de kop eindigt met 12 v op de toer. Je naait de openingen aan elkaar.

Silvo 30.05.2013 - 17:41:

Zählt der Magic Circle mit den Anfangsmaschen bereits als 1. Runde?

DROPS Design 03.06.2013 kl. 09:41:

Hallo, ja Sie machen den Magic Circle und häkeln die gewünschte Anzahl Maschen (hier 6) in den Ring. Dann geht es mit Rd 2 weiter.

Esther 27.12.2012 - 13:49:

Sehr lustige Idee! Ist ein sehr beliebtes Spielzeug.

Kommentér oppskrift DROPS Baby 21-44