DROPS Baby / 21 / 10

Paddy by DROPS Design

Virkad nalle i 1 tråd DROPS Puddel eller 2 trådar DROPS Alpaca Boucle och 1 tråd DROPS Paris

Tags: djur, leksaker,
DROPS Design: Modell nr V-004-BN
Garngrupp C och E
--------------------------------------------------------
Mått: ca 22 cm hög
Garnåtgång: DROPS PUDDEL från Garnstudio
150 g nr 09, ljus beige
Och använd:
DROPS PARIS från Garnstudio
50 g nr 44, brun
En rest nr 15, svart

Eller använd:
DROPS ALPACA BOUCLE från Garnstudio
150 g nr 2020, ljus beige
Och använd:
DROPS PARIS från Garnstudio
50 g nr 44, brun
En rest nr 15, svart

DROPS VIRKNÅL NR 5 - eller den nål du måste använda för att få 11 fm x 12 varv med 1 tråd Puddel eller 2 trådar Alpaca Boucle på 10 x 10 cm.
DROPS VIRKNÅL NR 4 - eller den nål du måste använda för att få 16 fm x 18 varv med Paris på 10 x 10 cm.

TILLBEHÖR: Vadd till fyllning
--------------------------------------------------------

När arb ska virkas runt börjar man med denna teknik för att slippa hål i mitten (i stället för en lm-ring): Håll i garnänden och surra garnet en gång runt vänster pekfinger för att göra en ögla. Håll i öglan med vänster tumme och långfinger, tråden läggs över vänster pekfinger. Stick in nålen genom öglan, gör ett omslag med tråden och drag tråden genom öglan, virka 1 lm, sedan virkas det fm runt öglan. När du har önskat antal fm, dra i garnänden så att du drar ihop öglan. Fäst garnänden på baksidan. Fortsätt virka runt i cirkel.
VIRKA RUNT I CIRKEL:
Efter den sista fm på v, fortsätt till nästa v med 1 fm i nästa fm (= första fm från föregående v). OBS: Markera början av v med en markör mellan sista fm på v och första fm på nästa v, låt markören följa med uppöver.
2 FM VIRKAS TILLS:
* Stick in nålen i nästa m, hämta tråden *, upprepa *-* en gång till, gör ett omslag och drag tråden genom alla 3 m på nålen.
FÄRGSKIFTE - FM:
För att få finast färgskifte virkas sista fm på v så här: Stick in nålen i sista m, hämta tråden, gör ett omslag med den nya färgen och drag den genom alla m på nålen. Fortsätt till nästa v med den nya färgen.
--------------------------------------------------------

HUVUD:
Arb virkas runt i cirkel med 1 tråd Puddel eller 2 trådar Alpaca Boucle med nål 5. Börja överst på huvudet genom att göra en magisk cirkel - Läs förkl ovan.
VARV 1: Virka 8 fm om ringen.
VARV 2: 2 fm i varje fm = 16 fm. Läs VIRKA RUNT I CIRKEL ovan.
VARV 3: * 1 fm i nästa fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 24 fm.
VARV 4: * 1 fm i nästa 2 fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 32 fm.
VARV 5-10: Virka 1 fm i varje fm = 32 fm på v.
VARV 11: * 1 fm i nästa 2 fm, sedan virkas de 2 nästa fm tills * - Läs förkl ovan, upprepa *-* v runt = 24 fm.
VARV 12: Virka 1 fm i varje fm = 24 fm.
VARV 13: * 1 fm i nästa 2 fm, sedan virkas de 2 nästa fm tills *, upprepa *-* v runt = 18 fm.
VARV 14: * 1 fm i nästa fm, sedan virkas de 2 nästa fm tills *, upprepa *-* v runt = 12 fm.
VARV 15: Virka ihop alla fm 2 och 2 = 6 fm.
Klipp av tråden och fyll huvudet med vadd.

KROPP:
Arb virkas runt i cirkel med 1 tråd Puddel eller 2 trådar Alpaca Boucle med nål 5. Börja nederst på kroppen genom att göra en magisk cirkel.
VARV 1: Virka 8 fm om ringen.
VARV 2: 2 fm i varje fm = 16 fm.
VARV 3: * 1 fm i nästa fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 24 fm.
VARV 4: * 1 fm i nästa 2 fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 32 fm.
VARV 5-12: Virka 1 fm i varje fm = 32 fm på v.
VARV 13: * 1 fm i nästa 2 fm, sedan virkas de 2 nästa fm tills *, upprepa *-* v runt = 24 fm.
VARV 14: Virka 1 fm i varje fm = 24 fm.
VARV 15: * 1 fm i nästa 2 fm, sedan virkas de 2 nästa fm tills *, upprepa *-* v runt = 18 fm.
VARV 16: Virka 1 fm i varje fm = 18 fm.
VARV 17: * 1 fm i nästa fm, sedan virkas de 2 nästa fm tills *, upprepa *-* v runt = 12 fm.
VARV 18: Virka ihop alla fm 2 och 2 = 6 fm.
Klipp av tråden och behåll 30 cm till montering. Fyll kroppen med vadd.

BEN:
Arb virkas runt i cirkel med Paris med nål 4. Börja ytterst på benet genom att göra en magisk cirkel.
VARV 1: Virka 6 fm om ringen.
VARV 2: 2 fm i varje fm = 12 fm.
VARV 3: * 1 fm i nästa fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 18 fm.
VARV 4-5: Virka 1 fm i varje fm - OBS: Byt till Puddel och nål 5 i den sista m på varv 5 - Läs FÄRGSKIFTE - FM OVAN = 18 fm på v.
VARV 6: * 1 fm i nästa fm, sedan virkas de 2 nästa fm tills *, upprepa *-* v runt = 12 fm.
VARV 7-9: Virka 1 fm i varje fm = 12 fm på v.
VARV 10: * 1 fm i nästa fm, sedan virkas de 2 nästa fm tills *, upprepa *-* v runt = 8 fm.
VARV 11-12: Virka 1 fm i varje fm = 8 fm på v.
Klipp av tråden och behåll 30 cm till montering. Virka 1 ben till på samma sätt. Fyll benen med vadd.

ARM:
Arb virkas runt i cirkel med Paris med nål 4. Börja ytterst på armen genom att göra en magisk cirkel.
VARV 1: Virka 6 fm om ringen.
VARV 2: 2 fm i varje fm = 12 fm.
VARV 3: * 1 fm i nästa 2 fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 16 fm.
VARV 4-5: Virka 1 fm i varje fm - OBS: Byt till Puddel och nål 5 i den sista m på varv 5 = 16 fm på v.
VARV 6: * 1 fm i nästa 2 fm, sedan virkas de 2 nästa fm tills *, upprepa *-* v runt = 12 fm.
VARV 7: Virka 1 fm i varje fm = 12 fm.
VARV 8: * 1 fm i nästa fm, sedan virkas de 2 nästa fm tills *, upprepa *-* v runt = 8 fm.
VARV 9-12: Virka 1 fm i varje fm = 8 fm på v.
Klipp av tråden och behåll 30 cm till montering. Fyll armen med vadd. Virka 1 arm till på samma sätt.

NOS:
Arb virkas runt i cirkel med Paris med nål 4. Börja ytterst på nosen genom att göra en magisk cirkel.
VARV 1: Virka 6 fm om ringen.
VARV 2: 2 fm i varje fm = 12 fm.
VARV 3: * 1 fm i nästa fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 18 fm.
VARV 4: * 1 fm i nästa 8 fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* 1 gång till = 20 fm.
VARV 5-6: Virka 1 fm i varje fm = 20 fm på v.
Klipp av tråden och behåll 30 cm till montering. Fyll nosen med vadd.

ÖRA:
Arb virkas runt i cirkel med Paris med nål 4. Börja överst på örat genom att göra en magisk cirkel.
VARV 1: Virka 4 fm om den magiska cirkeln.
VARV 2: 2 fm i varje fm = 8 fm.
VARV 3: * 1 fm i nästa fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 12 fm.
VARV 4: * 1 fm i nästa 2 fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 16 fm
VARV 5-6: Virka 1 fm i varje fm = 16 fm på v.
Klipp av tråden och behåll 30 cm till montering. Fyll inte med vadd. Virka 1 öra till på samma sätt.

SVANS:
Arb virkas runt i cirkel med Paris med nål 4. Börja ytterst på svansen genom att göra en magisk cirkel.
VARV 1: Virka 4 fm om den magiska cirkeln.
VARV 2: 2 fm i varje fm = 8 fm.
VARV 3: * 1 fm i nästa fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 12 fm.
VARV 4-6: Virka 1 fm i varje fm = 12 fm på v.
Klipp av tråden och behåll 30 cm till montering. Fyll svansen med vadd.

MONTERING:
Sy fast nosen framtill på huvudet. Lägg öronen platt och sy fast dem på varje sida av huvudet. Brodera ett par stygn ytterst på nosen, och ögon på huvudet med svart. Sy fast huvudet på kroppen med små fina stygn. Sy fast benen och armarna på kroppen, sy fast svansen på baksidan av kroppen.

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Baby 21-10) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (18)

Cricri69 24.06.2019 - 13:24:

Bonjour ! Trop mignon mais comment faites vous car avec les boucles je ne vois pas les mailles ? Merci pour votre aide

DROPS Design 24.06.2019 kl. 14:45:

Bonjour Cricri69, il faut bien regarder les mailles pour bien crocheter au bon endroit, ça peut paraître un peu complexe avec le fil, mais avec un peu d'habitude, on y arrive. Bon crochet!

Lynne 29.06.2018 - 02:30:

I've used the pattern many times with "furry" yarn. it can be hard to work with, but gets easier as you get used to it. And small mistakes go unnoticed! I adapted the ear pattern a bit, and make the arms and legs a tiny bit longer, but that's just my preference. Keeping the tension loose for the first round helps with the magic loop,

Sali 18.02.2018 - 23:40:

This yarn is almost impossible to crochet!! Please any tips how to handle the alpaca boucle?! Can’t see the stitches-just feeling and hoping for best each round. Also, it’s so bobbly that the magic circle is no use as yarn snags and snaps. I see others had similar issues- how do Drops suggest we handle the yarn?

DROPS Design 19.02.2018 kl. 10:19:

Dear Sali, you can first make a ball with both strands Alpaca Bouclé if it can help you. Happy crocheting!

Aurélie 09.09.2017 - 10:27:

Impossible de crocheter quoi que ce soit avec l'Alpaca bouclé. On ne voit pas les mailles. À réessayer avec de la laine simple.

Sofia 05.09.2017 - 08:41:

Hej, Jag är förbryllad över rekommendationen 150 g Alpaca Bouclé. Jag har precis virkat färdigt nallen med två trådar Alpaca Bouclé och virknål 5. Men det har endast gått åt 50 g. Väldigt stor skillnad, hur kommer det sig?

Laura Vazquez 02.09.2016 - 16:33:

Hola que mide el osito una vez tejido? gracias

DROPS Design 04.09.2016 kl. 22:16:

Hola Laura. El osito mide aprox. 22 cm. El tamaño depende del número de ganchillo, la tensión del trabajo y la calidad del hilo.

Christa Roggensack 03.11.2015 - 08:52:

Ich habe folgendes übersehen: Puddle war ein Garn das normalerweise für Nadelstärke 7 ist, also wird hier mit einer kleineren Nadel deutlich fester gehäkelt. Ich habe einen 2. Teddy mit der Bouclewolle gemacht, bei dem ich den Faden doppelt genommen habe. Merkwürdigerweise lässt sich das Garn doppelt genommen viel besser häkeln. Der Teddy wird dann etwas größer und dichter. Beim einfädigen Teddy sieht man mit kritischem Blick etwas die Füllwatte durch.

Christa Roggensack 28.10.2015 - 06:10:

Sind die 150 g Puddel tatsächlich nötig? Ich bin mit 50 g Alpaka Boucle hingekommen.

DROPS Design 05.11.2015 kl. 12:27:

Es kommt immer auf die Lauflänge an. Alpaca Bouclé hat eine fast dreimal so lange Lauflänge (140 m pro 50 g) wie Puddel (50 m pro 50 g), daher reicht dann entsprechend auch ein Drittel des Garngewichts.

Christa Roggensack 28.10.2015 - 06:07:

Da das Garn Puddel nicht mehr erhältlich ist, habe ich mir DROPS Alpaka Boucle besorgt. Es stimmt Bouclegarne lassen sich nicht schön häkeln, weil man nur schwer die Maschen der Vorreihe erkennt. Aber das Resultat lohnt die Mühe. - Ich weiß nicht ob es daran liegt, dass ich ein Garn ausserhalb der Alternativliste verwendet habe. Ich habe keine 50 g für meinen Teddy benötigt. Sind die 150 g Puddel ein Druckfehler oder bräuchte man damit wirklich so viel mehr?

Ann 08.10.2015 - 07:39:

Beste graag had ik geweten wanneer er staat vb toer 4-9:12v of je deze toer 5x moet herhalen of maar 1x. Gr Ann ☀ ☀ ☀

DROPS Design 09.10.2015 kl. 14:58:

Hoi Ann. Het betekent dat je de werkwijze moet herhalen voor toer 4, 5, 6, 7, 8 en 9

Kommentér oppskrift DROPS Baby 21-10