DROPS Extra / 0-769

Chicken Little by DROPS Design

Virkad DROPS påskkyckling i ”Paris”.

Tags: djur, leksaker, påsk,

DROPS design: Modell nr W-016-BN
--------------------------------------------------------
Mått: ca 12 cm hög
Garnåtgång: DROPS PARIS
50 g nr 35, vaniljgul
En rest nr 13, orange
En rest nr 12, klar röd
En rest nr 15, svart

DROPS VIRKNÅL NR 4 - eller den nål du måste använda för att få 16 fm på 10 cm på bredden.
DROPS VIRKNÅL NR 3 - till ben, tuppkam och näbb
Tillbehör: Vadd till fyllning.

Garnet till detta mönstret kostar 15kr. Läs mer.
VIRKINFO:
MAGISK CIRKEL:
När arb ska virkas runt börjar man med denna teknik för att slippa hål i mitten (i stället för en lm-ring): håll i garnänden och surra garnet en gång runt vänster pekfinger för att göra en ögla. Håll i öglan med vänster tumme och långfinger, tråden läggs över vänster pekfinger. Stick nålen genom öglan, gör ett omslag med tråden och drag tråden genom öglan, virka 1 lm, sedan virkas det fm runt öglan. När du har önskat antal fm, dra i garnänden så att du drar ihop öglan. Fäst garnänden på baksidan. Fortsätt virka runt i cirkel.
VIRKA RUNT I CIRKEL:
Efter den sista fm på v, fortsätt till nästa v med 1 fm i nästa fm (= första fm på nästa v). OBS: Markera början av v med en markör mellan sista fm på v och första fm på nästa v, låt markören följa med uppöver.
2 FM VIRKAS TILLS:
* Stick in nålen i nästa m, hämta tråden *, upprepa *-* en gång till, gör ett omslag och drag tråden genom alla 3 m på nålen.
--------------------------------------------------------

KYCKLING:
Man börjar överst på huvudet genom att göra en Magisk cirkel - LÄS FÖRKL OVAN - med nål 4 med Paris vaniljgul.
VARV 1: Virka 6 fm om cirkeln - LÄS VIRKA RUNT I CIRKEL.
VARV 2: 2 fm i varje fm = 12 fm
VARV 3: * 1 fm i nästa fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 18 fm.
VARV 4: * 1 fm i nästa 2 fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 24 fm.
VARV 5: * 1 fm i nästa 3 fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 30 fm.
VARV 6: Virka 1 fm i varje fm = 30 fm.
VARV 7: * 1 fm i nästa 4 fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 36 fm.
VARV 8: Virka 1 fm i varje fm = 36 fm.
VARV 9: * 1 fm i nästa 5 fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 42 fm.
VARV10-17: Virka 1 fm i varje fm = 42 fm.
VARV 18: * 1 fm i nästa 19 fm, sedan virkas de 2 nästa fm tills * - Se förkl ovan, upprepa *-* en gång till = 40 fm.
VARV 19: * 1 fm i nästa 3 fm, sedan virkas de 2 nästa fm tills *, upprepa *-* v runt = 32 fm.
VARV 20: Virka 1 fm i varje fm = 32 fm.
VARV 21: * 1 fm i nästa 2 fm, sedan virkas de 2 nästa fm tills *, upprepa *-* v runt = 24 fm.
VARV 22: Virka 1 fm i varje fm = 24 fm.
VARV 23: * 1 fm i nästa 1 fm, sedan virkas de 2 nästa fm tills *, upprepa *-* v runt = 16 fm.
VARV 24: Virka 1 fm i varje fm = 16 fm. Fyll kycklingen med vadd.
VARV 25: Virka alla fm ihop 2 och 2 = 8 fm, avsluta med 1 sm i nästa fm.
Klipp av och tråckla tråden genom de resterande m och drag åt, fäst ordentligt.

VINGE:
Man börjar med att göra en magisk cirkel med vaniljgul med nål 4.
VARV 1: Virka 4 fm om cirkeln.
VARV 2: Virka 2 fm i varje fm = 8 fm.
VARV 3: * 1 fm i nästa fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 12 fm.
VARV 4: * 1 fm i nästa 2 fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 16 fm.
VARV 5- 7: Virka 1 fm i varje fm = 16 fm på v.
VARV 8: * 1 fm i nästa 2 fm, sedan virkas de 2 nästa fm tills *, upprepa *-* v runt = 12 fm.
VARV 9: Virka 1 fm i varje fm, avsluta med 1 sm i nästa fm = 12 fm. Klipp av tråden och behåll 20 cm till montering.
Virka en vinge till på samma sätt.

NÄBB:
Virka med nål 3 med orange så här:
VARV 1: Virka 2 lm, virka 1 fm i 2:a lm från nålen, vänd arb = 1 fm.
VARV 2: Virka 1 lm, 2 fm i fm, vänd arb = 2 fm.
VARV 3: Virka 1 lm, 2 fm i varje fm, vänd arb = 4 fm.
VARV 4: Virka 1 lm, 2 fm i 1:a fm, 1 fm i nästa 2 fm, 2 fm i sista fm, vänd arb = 6 fm.
VARV 5: Virka 1 lm, hoppa över 1:a fm, 1 fm i nästa 4 fm, vänd arb = 4 fm.
VARV 6: Virka 1 lm, hoppa över 1:a fm, 1 fm i nästa 2 fm, vänd arb = 2 fm.
VARV 7: Virka 1 lm, hoppa över 1:a fm, 1 fm i sista fm = 1 fm. Klipp av tråden och behåll 20 cm till montering.

BEN:
Virka med nål 3 med orange så här: Virka 10 lm, virka 1 sm i 5:e lm från nålen, * 4 lm, 1 sm i samma lm *, upprepa *-* 1 gång till. Sedan virkas det 1 sm i varje lm på lm-raden (= virka tillbaka till början). Klipp av tråden och behåll 20 cm till montering.
Virka ett ben till på samma sätt.

TUPPKAM:
Virka med nål 3 med röd så här: Virka 10 lm, virka 1 sm i 7:e lm från nålen, * 5 lm, 1 sm i nästa lm *, upprepa *-* 1 gång till, avsluta med 6 lm, 1 sm i sista lm. Klipp av tråden och behåll 20 cm till montering.

MONTERING:
Lägg vingarna flata och sy fast dem på varje sida med små fina stygn. Sy fast tuppkammen överst på huvudet. Vik näbben på mitten och sy fast den framtill på huvudet. Brodera ögon med en rest svart garn. Sy fast benen under kycklingen.

Detta mönster har uppdaterats. .

Rättelse NÄBB: v 5 och 6
Uppdaterad online: 12.10.2016

Kommentarer (15)

Skriv din kommentar här!

Mátyás Eszter 12.04.2017 - 00:49:

A magyar fordítás több helyen hibás. Például a 7. és a 9.sor leírása. Mindenképp nézz rá egy másik nyelvű leírásra is (pl.angol), ha meg akarod horgolni. Kedves Eszter, köszönjük, hogy felhívta a figyelmünket a hibákra, amik javításra kerültek.

Léa 12.07.2016 - 17:29:

Y'a t'il une video pour le rond magique? je n'ai pas très bien compris les explication écrite. merci!

DROPS Design 13.07.2016 kl. 09:20:

Bonjour Léa, voici la vidéo pour le rond magique, vous pourrez le retrouver également sous l'onglet "vidéos" à droite de celui des fournitures. Bon crochet!

Andrea 22.03.2016 - 12:52:

Habe das gleiche Problem wie Claudia (Schnabel Reihe 5) ist in der Originalanleitung auch nicht anders. Ich würde im abwechselnd überspringen und häkeln, ist das richtig ?

DROPS Design 23.03.2016 kl. 14:04:

Liebe Andrea, siehe Antwort auf Claudias Kommentar.

Jacqueline 16.03.2016 - 01:23:

Bonjour, je n'arrive pas a effectuer le bec, avez-vous un vidéo ou un example? merci

DROPS Design 16.03.2016 kl. 09:34:

Bonjour Jacqueline, pour réaliser le bec, on forme un losange en partant d'1 ms et tous les rangs, on double le nbe de ms jusqu'à ce qu'il y en ait 4, puis on augmente au début et à la fin du rang 4 - ensuite, on diminue au début et à la fin du rang 5 en sautant 1 ms, puis on répète ces diminutions aux rangs 6 et 7 jusqu'à ce qu'il reste 1 ms. Bon crochet!

Claudia 14.03.2016 - 20:24:

Beim Schnabel ist ein Fehler in der Anleitung: In der 5. Reihe wird eine fM zu wenig gearbeitet. Man soll die erste fM überspringen, dann jeweils 1 fM in die nächsten zwei arbeiten. Danach wieder eine überspringen und dann 1 fM in die letzte M arbeiten. Dann arbeitet man aber nur 3 fM und nicht vier. Richtig müsste es daher heißen: Die erste fM überspringen, je 1 fM in die nächsten 2 fM, die nächste fM überspringen, je eine fM in die letzten zwei fM = 4 fM.

DROPS Design 15.03.2016 kl. 08:19:

Liebe Claudia, wir haben die Beschreibung für Reihe 5 nochmals überprüft und es ist korrekt: Sie häkeln 1 Lm (=1. M) überspringen 1 M, häkeln 2 M, überspringen 1 M und häkeln 1 M (4 M insgesamt).

Gisèle CHANTREUIL 07.06.2015 - 07:47:

J'ai déja réalisé la poule de pâques et voulant imprimer à nouveau les explications , je n'est pas sur le site les explications pour réaliser le corp de cette poule , ça n'est pas complet merci

DROPS Design 08.06.2015 kl. 08:48:

Bonjour Mme Chantreuil, les explications complètes de la poule se trouvent ici, un test d'impression a été réalisé avec succès - les explications du corps se trouvent sous le paragraphe "POULE". Bon crochet!

Laila 23.03.2015 - 00:57:

Vedr NEBB. Stiller samme spørsmål som andre har gjort. Har lest tidligere svar lenger ned på denne kommentarsiden,men skjønner ikke svaret. Hvorfor er ikke selve oppskriften endret,slik at den blir bedre å forstå? Skal man da i hver omgang regne luftmasken som en fastmaske? Det blir heller ikke riktig! Antall fastmasker stemmer med oppskriften i alle omgangene (unntatt omg 5),så hvis man også skal telle med LUFTMASKEN,blir det jo alltid 1 maske for mye ! (?)

Anna Winther 03.02.2015 - 17:01:

Det er noget af det sødeste påske pynt. Og den magiske cirkel er perfekt. Jeg havde Fabel tyndt uldgarn gul og orange og Alpaca rød. Ville lave en prøve, men den er blevet så nuttet. Glæder mig til at lave nogle i rigtig størrelse. ;) Kan varmt anbefales.

Alessandra Pautasso 29.01.2015 - 19:10:

Becco: alla riga 6 c'è forse un errore? "(....) 1 m.b. nell 'ultima m.b., girare il lavoro." ma cosi' le maglie totali sono 3 invece di 4, bisogna forse sostituire con "1 m.b. nelle 2 m.b. successive", come nella prima parte della riga?

DROPS Design 24.04.2015 kl. 17:26:

Risposta tardiva, chiediamo scusa! La catenella sostituisce la m.b, ma comunque c'è qualcosa che non quadra nella riga 6. L'abbiamo segnalato ai designer. In ogni caso lascerei 3 m, non cambia nulla. Alla riga successiva lavorerà 1 m in meno ancora e poi chiude. Buon lavoro!

Christine 20.06.2014 - 23:25:

What am I missing? The pattern calls for double crochet stitches but the stitch is clearly single crochet? Is DC something else in England? A bit confused.

DROPS Design 21.06.2014 kl. 09:44:

Dear Christine, crochet terminology is different in US-English and UK-English, click here to get that pattern in US-English. Happy crocheting!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-769