DROPS / 106 / 39

Fiesta by DROPS Design

Virkad DROPS sjal med ränder i ”Vienna”.

Mått:
Höjd: ca 90 cm
Bredd: ca 200 cm
Garnåtgång: DROPS Vienna från Garnstudio
50 gr nr 69, avocado
50 gr nr 12, turkos
50 gr nr 25, jeansblå
50 gr nr 21, natur
50 gr nr 42, brun
50 gr nr 43, ljusbrun
50 gr nr 56, gul/orange
50 gr nr 28, fuchsia
50 gr nr 68, ljust vinröd
50 gr nr 16, mossgrön

DROPS Virknål nr 9 – eller det nålnr du måste ha för att 4 varv ska bli 10 cm på höjden. OBS! Mät Virkfastheten i stolpriktningen, inte ner längs mitten på sjalen.

Trådfästar-tips: När det byts tråd virkas änden på den nya tråden med på de första fem lm.

Mönster: Se diagram M.1.

Färgbyten: Virka ränder så här:
2 varv nr 69, avocado
1 varv nr 12, turkos
1 varv nr 25, jeansblå
1 varv nr 21, natur
1 varv nr 42, brun
1 varv nr 43, ljusbrun
1 varv nr 56, gul/orange
1 varv nr 28, fuchsia
1 varv nr 68, ljust vinröd
1 varv nr 16, mossgrön
Upprepa dessa varv en gång till, men nu virkas det bara 1 varv med avocado.
Sedan virkas det:
1 varv avocado,
1 varv turkos,
1 varv jeansblå,
1 varv natur,
1 varv brun,
1 varv ljusbrun.
Totalt är det nu virkat 27 varv.

Sjal: Läs Trådfästar-tips! Virka 6 lm med avocado med nål 9 och forma till en ring med 1 sm i första lm. Sedan virkas det efter M.1 och ränder – läs Färgbyten. Fortsätt att öka i M.1 på detta sätt. Obs: På vart 3:e v virkas det 4 st-grupper i den mittersta lm – inte 2. Efter det 15:e v ökas det inte längre, det virkas nu 2 st-grupper i den mittersta lm till färdigt mått. Klipp och fäst tråden när det är virkat 27 varv.

Virkad kant: Längs sidorna på sjalen virkas det en kant med ljusbrun så här: 1 fm i kanten, 3 lm, hoppa över nästa st-grupp, 2 fm om nästa lm, * 2 lm, hoppa över nästa st-grupp, 2 fm om nästa lm *, upprepa *-*, avsluta med 3 lm, hoppa över nästa st-grupp och 1 fm i kanten.

= dst
= detta v är förklarat i beskrivningen, starta på 1:a v

Kommentarer (19)

Skriv din kommentar här!

Sietske 16.09.2014 - 10:42:

Ik begrijp dat je moet beginnen met circel van lossen, maar die zit in het midden. Hoe kom ik dan bij de andere kant? Als ik aan het einde ben van de tier heb ik slechts 1 kant gehaakt... Leg ik het zo goed uit?Ik begrijp het niet zo goed.

DROPS Design 16.09.2014 kl. 16:27:

Hoi Sietske. Je begint in het midden van de sjaal bovenaan in de nek (kijk eventueel op de foto). De 1e toer (1. rad op de teltekening) haak je dan 4 dstk 1 l (waarvan de 1e dstk 4 l zijn), 1 dstk om deze ring, keer het werk en haak de tweede toer: 4 dstk in de laatste dstk van de vorige toer, 1 l, 4 dstk + 1 l + 4 dstk in om de losse van de vorige toer enzovoort. Ga je zo door vorm je automatisch een driehoekje.

Dina 14.05.2013 - 11:36:

Hallo, kann man dieses Tuch auch als rechteckiges häkeln?

DROPS Design 14.05.2013 kl. 14:05:

Liebe Dina, Sie können selbstverständlich auch einen grossen Granny Square aus dem Material häkeln. Beachten Sie aber den grösseren Materialverbrauch wenn das Tuch doppelt liegt. Hier finden Sie eine Anleitung für Granny Squares:

Alexa Weidner-Reinhardt 24.01.2013 - 08:33:

In der Anleitung steht: "Bei der 3. R. werden in die mittlere Lm 4 Stb-Gruppen gehäkelt nicht 2. Nach der 12. R wird nicht mehr aufgenommen, jetzt werden bis zur fertigen Länge 2 Stb in die mittlere Lm gehäkelt." Im Diagramm sieht es aber so aus, als wäre es bereits ab der 4. Reihe so, dass nur 2 Stäbchengruppen in die mittlere Lm gehäkelt werden. Verstehe ich da etwas falsch oder ist da eine Unstimmigkeit in der Anleitung?

DROPS Design 24.01.2013 kl. 11:47:

Hallo Frau Weidner-Reinhardt, von R 4-11 werden 2 Stäbchengruppen in die mittlere Lm gehäkelt, ab R 12 nur 2 Stäbchen.

Karen Becher 04.06.2012 - 21:02:

Hvordan kan jeg skaffe garnet, i de rigtige farver, til denne model? Det kan vel ikke passe at farverne er udgået når modellen stadig er tilgængelig?? Håber i kan hjælpe. Vh Karen Becher

DROPS Design 25.12.2012 kl. 17:43:

Jo, det kan godt. DROPS filosofien er jo netop at holde alle vores mønstre tilgængelige helt tilbage fra firsene. Men kan du ikke få lige præcis de farver eller i Vienna, så kan din butik sikkert hjælpe dig med et alternativ.

Joanna 29.01.2008 - 12:32:

Såå snygg, såg den uppvirkad i en affär, såå mycket läckrare i verkligheten! Rosa & orange var hur smaskigt som helst :P

Barbro Anderson 08.01.2008 - 07:41:

Helt underbar! Vill ha möntret NU!!!!! Hur länge måste jag vänta?

Sidsel 05.01.2008 - 11:48:

Rigtig flot. Kan godt lide det lidt hippieagtige look. Det ville jeg helt klart lave!

DROPS Design NL 05.01.2008 - 11:46:

Dit patroon is helemaal nieuw. DROPS Design zal volgende week de teltekening bij plaatsen.

Eirin 05.01.2008 - 11:46:

Passer mag perfekt

Harriet 04.01.2008 - 20:51:

Weet niet of ik te vroeg mail maar ik denk dat jullie vergeten zijn de teltekening er bij te plaatsen. of ik begrijp het patroon misschien niet. met vriendelijke groeten harriet

Kommentér oppskrift DROPS 106-39