DROPS / 106 / 39

Fiesta by DROPS Design

Heklet DROPS sjal med striper i ”Vienna”.

DROPS design: Modell nr O-279
-------------------------------------------------------

Mål:
Høyde: ca 90 cm
Bredde: ca 200 cm
Materialer: DROPS Vienna fra Garnstudio
50 gr f.nr 69, avocado
50 gr f.nr 12, turkis
50 gr f.nr 25, jeansblå
50 gr f.nr 21, natur
50 gr f.nr 42, brun
50 gr f.nr 43, lys brun
50 gr f.nr 56, gul/orange
50 gr f.nr 28, fuchsia
50 gr f.nr 68, lys burgunder
50 gr f.nr 16, mosegrønn

DROPS Heklenål nr 9 – eller den nålen du må ha for at 4 rader skal bli 10 cm i høyden.
NB! Mål heklefastheten i stavretningen, ikke ned langs midten av sjalet.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: ovenfra og ned, mønster/teknik: striper, type oppskrift: sjal,

Trådfestetips: Når det byttes tråd hekles enden av den nye tråden med på de første fem lm.

Mønster: Se diag M.1.

Fargebytte: Det hekles striper slik:
2 rader f.nr 69, avocado
1 rad f.nr 12, turkis
1 rad f.nr 25, jeansblå
1 rad f.nr 21, natur
1 rad f.nr 42, brun
1 rad f.nr 43, lys brun
1 rad f.nr 56, gul/orange
1 rad f.nr 28, fuchsia
1 rad f.nr 68, lys burgunder
1 rad f.nr 16, mosegrønn
Gjenta stripene en gang til, men nå hekles det bare 1 rad med avocado.
Deretter hekles det:
1 rad avocado,
1 rad turkis,
1 rad jeansblå,
1 rad natur,
1 rad brun og
1 rad lys brun.
Totalt er det heklet 27 rader.

Sjal: Les Trådfestetips! Hekle 6 lm med avocado på nål 9 og sett de sammen til en ring med 1 kjm i første lm. Videre hekles det etter M.1 og striper – les Fargebytte. Fortsett økningen i M.1 på denne måten. NB: På hver 3.rad hekles det 4 stgrupper i den midterste lm – ikke 2. Etter den 12.raden økes det ikke lenger, det hekles nå 2 stgrupper i den midterste lm til ferdig mål. Klipp og fest tråden når det er heklet 27 rader.

Heklekant: Langs skråsidene på sjalet hekles det en kant med lys brun slik: 1 fm i kanten, 3 lm, hopp over neste stgruppe, 2 fm om neste lm, * 2 lm, hopp over neste stgruppe, 2 fm om neste lm *, gjenta fra *-*, avslutt med 3 lm, hopp over neste stgruppe og 1 fm i kanten.

= dbl-st
= denne omg er forklart i oppskriften, start på 1.rad