DROPS Baby / 13 / 17

Sunday Stroll by DROPS Design

DROPS Kjole, kyse, sokker og and i Safran.

Kjole, kyse og sokker:
Kjole:
150-150-200 (200-250) gr f.nr 18, natur
Kyse + sokker:
50-50-50 (100-100) gr f.nr 18, natur
Hele sættet:
200-200-250 (250-300) gr f.nr 18, natur
+ en lille rest lyseblå og grøn til blomst

DROPS Rundp og strømpep nr 3 –
eller den p du skal bruge for at få 24 m x 32 p glatstrik på 10 x 10 cm og 27 m x 32 p af M.1 på 10 x 10 cm.
DROPS Hæklenål nr 3.
Silkebånd: ca 10 mm bred: 180 cm.

Kommentarer (82)

Garnet til denne opskrift koster fra 39.8kr. Læs mere.
Retstrik (på rundp):1 omg ret, 1 omg vrang.
Retstrik: Ret både frem og tilbage på p.

Mønster: Se diag M.1 og M.2. Diag viser mønsteret set fra retsiden.

KJOLE:

Kjole: Arb strikkes rundt neden fra og op. Slå 192-216-240 (264-288) m løst op på rundp 3 og strik 1 omg ret og 1 omg vrang. Derefter strikkes M.1. Når arb måler 17-22-26 (31-35) cm - afpas efter en hel rapport - tages der ind til 112-126-140 (154-168) m således: Strik alle 3 ret sm til 1 ret, i tillæg tages hver 2.vrang-rapport ind fra 3 vrang til 2 vrang ved at strikke 2 vrang sm. Når alle m er taget ind og omg er færdig sættes der 1 mærketråd i beg af omg og igen efter 56-63-70 (77-84) m. Strik 8 omg retstrik. Derefter deles arb ved mærketrådene og hver del strikkes videre for sig.

Rygstk: = 56-63-70 (77-84) m. Strik M.2 -de m som ikke går op i mønst strikkes i glatstrik. Samtidig når arb måler 22-27-31 (36-40) cm lukkes der af til ærmegab i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 1 gang og 1 m 2 gange = 42-49-56 (63-70) m. Når arb måler 31-37-42 (48-53) cm lukkes de midterste 18-19-20 (21-22) m af til hals. Videre lukkes der 1 m af på næste p mod halsen = 11-14-17 (20-23) m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 32-38-43 (49-54) cm.

Højre forstk: = 56-63-70 (77-84) m. Strik M.2 samtidig med at der lukkes af til skrå forkant således: Luk de første 10 m af. Videre lukkes der af således yderst på hver 2.p: 2 m 8-10-13 (15-18) gange og derefter 1 m 12-12-10 (10-8) gange. Samtidig når arb måler 22-27-31 (36-40) cm lukkes der af til ærmegab i siden som på rygstk. Efter alle aflukninger til ærmegab og forkant er der 11-14-17 (20-23) m tilbage på skulderen. Luk af når arb måler 32-38-43 (49-54) cm.

Venstre forstk: Strik 56-63-70 (77-84) m op på bagsiden af højre forstk på p 3 - strik op fra side til side i den øverste retstriksrille. Videre strikkes M.2 samtidig med at der lukkes af til skrå forkant og til ærmegab som på højre forstk men i modsat side.

Ærme: Slå 36-36-36 (42-42) m op på strømpep 3 og strik 8 omg retstrik, derefter strikkes M.2. Når arb måler 5 cm tages der 2 m ud midt under ærmet på hver 6.-5.-4.(6.-6.) omg totalt 6-8-11 (10-12) gange = 48-52-58 (62-66) m – de nye m strikkes ind i M.2 efterhånden. Når arb måler 17-18-20 (24-28) cm lukkes der 6 m af midt under ærmet og arb strikkes færdig frem og tilbage på p. Videre lukkes der 2 m af i hver side til ærmekuppel på hver 2.p til arb måler 21-22-24 (28-32) cm, derefter lukkes 3 m 1 gang i hver side. Luk de resterende m af, arb måler ca 22-23-25 (29-33) cm.

Montering: Sy skuldersømmene. Sy sidesømmene i yderste led af yderste m så sømmen ikke ses. Sy ærmerne i.

Hæklet kant: Hækl nederst rundt begge ærmer og nederst rundt kjolen på nål 3 således: 1 fm i første m, * 4 lm, spring over 2 m, 1 fm i næste m *, gentag fra *-* og slut af med 4 lm og 1 km i første fm i beg af omg.
Hækl rundt skråkanten og halsudskæringen på nål 3 således: Hækl først 1 række med fm, derefter hækles næste række således: 1 fm i første m, * 4 lm, 1 st i den første af disse lm, spring over 1 m, 1 fm i næste m *, gentag fra *-*.

Hæklet blomst: Hækl 3 lm med nål 3 og lyseblå og sæt dem til 1 ring med 1 km.
1.omg: Hækl 5 fm om ringen og slut af med 1 km i første fm i beg af omg.
2.omg: * 4 lm, 1 st i den første af de 4 lm som blev hæklet, 1 fm i næste m *, gentag fra *-* omg rundt = 5 blade, klip tråden.
Hækl 3 lm med nål 3 og grøn og sæt dem til en ring med 1 km.
1.omg: Hækl 5 fm om ringen og slut af med 1 km i første fm i beg af omg.
2.omg: * 4 lm, hækl 3 st i den første af de 4 lm som blev hæklet, 1 fm i næste m *, gentag fra *-* omg rundt = 5 blade, klip tråden. Sy den lyseblå blomst på den grønne blomst og sy den fast på kjolen.

KYSE:

Passer hovedmål:
Ca 40/42 - 42/44 - 44/46 (48/50 - 50/52) cm

Kyse: Strik frem og tilbage på rundp.
Slå 77-83-89 (95-101) m løst op (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 3. Strik 8 p ret. Næste p strikkes således fra retsiden: 1 kantm, M.1 over 72-78-84 (90-96) m, 3 vr og 1 kantm. Fortsæt således til arb måler 11-12-13 (14-15) cm. Afpas efter 1 rapport og strik 2 p ret over alle m. Videre lukkes der 26-28-30 (32-34) m af i hver side = 25-27-29 (31-33) m tilbage på p (= midtstykket bagpå kysen). Herfra måles arb! Strik ret på alle p, luk af når midtstykket bagpå måler 10-11-12 (13-14) cm. Sy midtstykket til sidestykkerne. Strik 78-82-90 (94-102) m op fra retsiden på rundp 3: i nederkanten af kysen. Strik 1 p ret, derefter strikkes næste p således: * 2 r sm, slå om *, gentag fra *-*, slut af med 2 r. Fortsæt med 2 p ret før alle m lukkes løst af.
Træk 1 silkebånd på ca 80 cm igennem hulkanten.

SOKKER:
Passer fodlængde: 10-11-12 (14-15) cm

Sokker: Der strikkes frem og tilbage på rundp fra midt bagpå. Læg rundp dobbelt og slå 47-53-53 (59-59) m op over 2 p nr 3 (dette gøres for at opslåningskanten skal blive elastisk). Træk den ene p ud og strik 4 p ret.
Næste p strikkes således fra retsiden: 1 m glatstrik, M.1 over 42-48-48 (54-54) m, 3 vr og 1 m glatstrik. Strik således til arb måler 5-6-6 (7-8) cm. Fortsæt med 1 p vrang fra vrangen samtidig med at der tages 9-11-7 (9-9) m ind jævnt fordelt = 38-42-46 (50-50) m. Næste p strikkes således fra retsiden: 1 r, * 2 r sm, slå om *, gentag fra *-*, slut af med 1 r. Strik derefter 1 p vr fra vrangen. Sæt 13-15-17 (18-18) m på 1 tråd i hver side og strik 3-4-5 (6-7) cm retstrik over de midterste 12-12-12 (14-14) m. Sæt m fra trådene tilbage på pinden og strik 8-10-12 (14-16) m op på hver side af midtstykket = 54-62-70 (78-82) m ialt på p. Strik 3,5-4-4,5 (5-5,5) cm retstrik over alle m samtidig med at der efter 2-2-2 (3-3) cm lukkes af på hver 2.p således til færdig mål: Luk 1 m i beg og i slutningen af arb og strik 2 m r sm på hver side af de 2 midterste m. Luk af og sy sammen under foden og op midt bagpå i yderste led af yderste m så sømmen ikke bliver tyk. Træk 1 silkebånd på ca 50 cm ind i hulkanten i nederst i M.1.

And: se opskrift under model nr b13-29

= 3 ret sammen

Raban Nathalie 28.12.2017 - 09:38:

Bonjour, je suis en train de faire les chaussettes. Je ne sais pas si il faut continuer les diminutions jusqu'à 10 cms de hauteur de pied ou les arrêter à 3,5cms. Merci d'avance pour votre aide

DROPS Design 02.01.2018 kl. 09:44:

Bonjour Madame Raban, on doit tricoter 3,5 cm, la phrase avec les 10 cm a été supprimée, merci pour votre retour. Bon tricot!

Mela 02.12.2017 - 15:51:

He empezado el vestido en lana Baby Merino (en vez de Safran) y en M.1. el resultado no me queda igual, mis agujeros casi no se notan. No se bien debido a qué es, podría ser por cómo estoy tejiendo las lazadas? ¿Cuándo tejo las lazadas (las de la cuarta fila de M.1) tengo que tejerlas por la hebra delantera o por la hebra posterior. Espero su respuesta, gracias por adelantado.

DROPS Design 17.12.2017 kl. 18:40:

Hola Mela, puedes consultar como tejer las lazadas aquí:

How to increase with a yarn over (yo) from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Michaela 24.11.2017 - 22:42:

Hallo, ich verstehe bei M1 nicht, was "li von rechts, re von links" meint. Können Sie das erklären?

DROPS Design 27.11.2017 kl. 08:55:

Liebe Michaela, re von rechts, li von links = 1 M glatt rechts, dh diese Masche stricken Sie immer rechts in die Runde oder Hinreihe re und Rückreihe li. Viel Spaß beim stricken!

Therese Johnsson 23.07.2017 - 00:28:

Hej! Jag ska börja med rad 2 på M1. Ska den raden läsas från vänster till höger, alltså att varvet börjar med tre räta maskor (som då hamnar över de tre aviga maskor som blev på första varvet), eller ska samtliga rader läsas från höger till vänster? Tack på förhand

DROPS Design 24.07.2017 kl. 13:50:

Då du stickar runt ska alla rader läsas från höger till vänster, stickar du fram och tillbaka läser du raderna från rätsidan från höger till vänster och raderna från avigsidan från vänster till höger.

Gertrude 31.03.2017 - 22:08:

Bonjour Kathy je voudrais faire le bonnet par contre vous dites de monter 836 m!!!!y a-t-il erreure svp? Merci

DROPS Design 03.04.2017 kl. 08:47:

Bonjour Gertrude, c'était une faute de frappe, on doit monter 83 m dans la 2ème taille. Merci, bon tricot!

Charlotte 06.10.2016 - 17:23:

I am confused about binding off for the neck on the back side. Starting with 42 stitches on the needles after the armhole decreases, it then says to bind off the center 18 stitches. This would leave 24 stitches on the needles, 12 on each side of the bound off stitches. Then it says to bind off 1 stitch at the neck side (what is the neck side?). This would leave 23 stitches total, but the pattern says there should be 11 stitches left.

DROPS Design 07.10.2016 kl. 08:18:

Dear Charlotte, when you bind off 18 sts for neckline, 24 sts remain, ie 12 sts for each shoulder. Finish each shoulder separately and bind off then 1 st on next row from neckline = 11 sts remain for shoulder. Happy knitting!

Kathy 14.05.2016 - 16:32:

Thanks you soooo much!!!! :-)

Kathy 13.05.2016 - 14:58:

Hi - I love this pattern. I made the hat and i am trying to make the booties. It says to pick up 8 stitches from the middle. Since I end of the middle section how can i pick up stitches on the same side. I tried to pick them up but one of the seams was on the outside. Do i need to bind off the middle section and start again at the edge so i can pick them all up from the front? Sorry for confusion in advance :-) I am a new knitter :-)

DROPS Design 13.05.2016 kl. 15:28:

Dear Kathy, after you have worked the middle sts for 3 cm, cut the yarn, then start a new row from RS knitting the first 13 sts from st holder, pick up 8 sts along right side of middle part, work the 12 mid sts, pick up 8 sts long left of middle part, and work the remaining 13 sts from st holder = 54 sts. Continue then in garter st. Happy knitting!

Corinne 06.03.2016 - 17:13:

Bonjour J ai terminé les 8 rangs au pont mousse. J ai tricoté avec des aiguilles circulaires en rond. Je ne comprend pas la suite des instructions: "terminer chaque partie séparément". Je dois faire le dos puis le devant? Mais comment faire sur des aiguilles rondes, je dois mettre les mailles pour le devant sur d autres aiguilles? Il n y a pas de maille lisière alors? C est mon premier ouvrage, j avoue être un peu perdue;-) merci de votre aide.

DROPS Design 07.03.2016 kl. 10:26:

Bonjour Corinne, après les 8 rangs point mousse, glissez les mailles du devant sur un fil ou un arrêt de mailles et tricotez seulement les mailles du dos en allers et retours sur l'aiguille circulaire (voir vidéo): tricotez le 1er rang sur l'endroit, tournez et tricotez le rang suivant sur l'envers et ainsi de suite), tricotez les m lis en jersey et les autres mailles en M2. Bon tricot!

Linda 24.07.2015 - 16:15:

FELICITACIONES Y GRACIAS POR ATENDER NUESTRAS PREGUNTAS,

Kommentere opskrift DROPS Baby 13-17