Comment répartir des augmentations/diminutions

Tags: débutant,
Comment répartir des augmentations/diminutions

Comment calculer où augmenter/diminuer quand les explications indiquent de “répartir des augmentations/diminutions”:

Répartir des augmentations:
Les explications indiquent que vous devez répartir un nombre d'augmentations/augmenter à intervalles réguliers.

Exemple 1: Vous avez 100 m et vous devez répartir 16 augmentations.
À l'aide d'une calculatrice, divisez 100 par 16, vous obtenez 6.25.
Le résultat obtenu doit être arrondi au nombre entier ou au 10ème inférieur.
Dans cet exemple, nous arrondissons à 6. Vous devez alors augmenter après chaque 6ème m ainsi: tricotez/crochetez 6 m, faites la 1ère augmentation, tricotez/crochetez 6 m, faites la 2ème augmentation, tricotez/crochetez 6 m, faites la 3ème augmentation, tricotez/crochetez 6 m, faite la 4ème augmentation, et continuez ainsi. Après la 16ème augmentation, il reste 4 m à tricoter/crocheter.

Exemple 2: Vous avez 140 m et vous devez répartir 21 augmentations.
À l'aide d'une calculatrice, divisez 140 par 21, vous obtenez 6.66.
Le résultat doit être arrondi au nombre entier ou au 10ème inférieur.
Dans cet exemple, on arrondit à 6.5. Vous devez alors augmenter après alternativement chaque 6ème et 7ème m ainsi: tricotez/crochetez 6 m, faites la 1ère augmentation, tricotez/crochetez 7 m, faites la 2ème augmentation, tricotez/crochetez 6 m, faites la 3ème augmentation, tricotez/crochetez 7 m, faites la 4ème augmentation, et continuez ainsi. Après la 21ème augmentation, il vous reste 4 m à tricoter/crocheter.

Exemple 3: Vous avez 48 m et vous devez répartir 12 augmentations.
À l'aide d'une calculatrice, divisez 48 par 12, vous obtenez 4.
Si vous obtenez un nombre pair et que vous tricotez/crochetez en rond, c'est alors très simple, car vous pouvez juste augmentez avec ce nombre de mailles entre chaque augmentation.
Mais si vous tricotez/crochetez en allers et retours, et que vous devez répartir 4 augmentations comme dans cet exemple, alors vous devriez augmenter après la dernière m du rang, ce que vous ne pouvez pas. Pour éviter ceci, tricotez un peu de mailles en moins avant la 1ère augmentation ainsi:
Tricotez/crochetez 2 m, faites la 1ère augmentation, tricotez/crochetez 4 m, faites la 2ème augmentation, tricotez/crochetez 4 m, faites la 3ème augmentation, tricotez/crochetez 4 m, faites la 4ème augmentation, et continuez ainsi. Après la 12ème augmentation, il vous restera 2 m à tricoter/crocheter.

Répartir des diminutions:
Les explications indiquent que vous devez répartir un nombre de diminutions/diminuer à intervalles réguliers.

Exemple 1: Vous avez 100 m et vous devez répartir 16 diminutions.
À l'aide d'une calculatrice, divisez 100 par 16, vous obtenez 6.25.
Si le résultat est plus petit que .5, arrondissez toujours au nombre inférieur, ainsi, dans ce cas, on arrondit à 6.
Pour diminuer chaque 6ème m, vous allez tricoter/crocheter ensemble chaque 5ème et 6ème m ainsi: tricotez/crochetez 4 m, tricotez/écoulez 2 m ens (la 5ème et la 6ème m), tricotez/crochetez 4 m, tricotez/écoulez 2 m ens, tricotez/crochetez 4 m, tricotez/écoulez 2 m ens, et continuez ainsi. Quand vous avez tricoté/écoulé 16 fois 2 m ens, il vous reste 4 m.

Exemple 2: Vous avez 140 m et vous devez répartir 30 diminutions.
À l'aide de la calculatrice, divisez 140 par 30, vous obtenez 4.66.
Quand le nombre est plus grand que .5, vous devez alterner les diminutions entre le plus petit et le plus grand nombre. Dans cet exemple, on va diminuer alternativement chaque 4ème et 5ème m ainsi:
Tricotez/crochetez 2 m, tricotez/écoulez 2 m ens (la 3ème et la 4ème m), tricotez/crochetez 3 m, tricotez/écoulez 2 m ens (la 4ème et la 5ème m), tricotez/crochetez 2 m, tricotez/écoulez 2 m ens, tricotez/crochetez 3 m, tricotez/écoulez 2 m ens, et continuez ainsi. Quand vous avez tricoté/écoulé 30 fois 2 m ens, il vous reste 5 m.

Exemple 3: Vous avez 48 m et devez répartir 12 diminutions.
À l'aide d'une calculatrice, divisez 48 par 12, vous obtenez 4.
Dans cet exemple, vous allez diminuer dans chaque 4ème m, ainsi:
Tricotez/crochetez 2 m, tricotez/écoulez 2 m ens (la 3ème et la 4ème m), tricotez/crochetez 2 m, tricotez/écoulez 2 m ens, tricotez/crochetez 2 m, tricotez/écoulez 2 m ens, et continuez ainsi. Quand vous avez tricoté/crocheté 12 fois 2 m ens, il ne reste plus de mailles.

Commentaires (76)

REINE MARIE 21.10.2020 - 16:27:

JE FAIS LE TOU DE COU IL Y A 204MAILLES ET JE DOIS REPARTIR 32DIMINUTIONS COMBIEN JE DOIS AVOIR DE MAILLES ENTRE CHAQUE DIMINUTIONS ET COMMENT JE DOIS COMMENCER .MERCI DE M AIDER JE SUIS PERDUE

DROPS Design 22.10.2020 - 11:05:

Bonjour Reine Marie, sauf erreur de notre part, vous avez réussi à terminer le bonnet maintenant, si tel n'est pas le cas, n'hésitez pas à nous en informer, pour que la réponse puisse être adaptée. Bon tricot!

Theres 15.10.2020 - 20:41:

Hej! Jag har 110 maskor och ska öka med 28 på varvet. Räknade och fick då siffran 3,9. Avrundade nedåt och ökade omväxlingsvis mellan den 3 och den 4 maskan. Nu när jag räknar antalet omslag som blev så blev det 31 st, dvs ökning med 31 maskor. Vad har jag gjort fel? Mvh / Theres

DROPS Design 19.10.2020 - 07:53:

Hei Theres. Når du har fått siffret 3,9 kan du avrunde opp til 4, slik at du øker etter hver 4. maske. Men 1 gang må du øke etter bare 3 masker. God Fornøyelse.

Ine 15.10.2020 - 10:57:

Hei. Jeg har 122 masker og skal felle 24. hvordan gjør jeg det?

DROPS Design 16.10.2020 - 11:05:

Hej Ine. 122/24= 5,08. Du ska då felle var 5:e m, dvs sticka ihop 4:e och 5:e maskan. Mvh DROPS design

Laila Thunes 07.10.2020 - 19:19:

Hei. Jeg har felt reglane 4omganger og no skal resten av raglan felles kun på ermene. Hvordan gjøres det??

DROPS Design 09.10.2020 - 08:32:

Hej Laila. Då feller du kun på den sida av markören som är på ermene. Det blir då alltså mindre antal masker felt totalt per pinne. Mvh DROPS Design

Marit 05.10.2020 - 09:32:

Hei:) jeg har 416 masker og skal felle 48 masker jevnt fordelt. Med utregningen blir det 8,66. Hvilke masker skal jeg felle da, hver 8? Og hvilken maske skal jeg strikke den sammen med? Takk :)

DROPS Design 09.10.2020 - 08:21:

Hej Marit. Du stickar då annanhver gang var 7. og 8. m sammen och annenhver gang var 8. og 9. m sammen. Lycka till!

Kristin Kleven 03.10.2020 - 09:05:

Strikker oppskrift 210-28. Hva betyr : felle av til ermehull, start 3-3-3-4-4-4 masker før første merke, Fell av 6-6-6-8-8-8 masker?

DROPS Design 05.10.2020 - 08:28:

Hei Kristin. Tallene står i den rekkefølge størrelsene er oppgitt. Om du strikker den minste størrelsen skal du felle av til ermhull ved å starte 3 masker før merket, og du skal da felle 6 masker. God Fornøyelse!

Torhild 29.09.2020 - 15:17:

Heisann. Har 142 masker, skal felle 16 masker jevnt fordelt og ende opp med 126 masker. Tips/ hjelp til hvordan dette kan felles jevnt så det blir penest?

DROPS Design 02.10.2020 - 14:52:

Hej Torhild, da strikker du 8.og9.maske sammen og sidste gang 7. og 8.maske sammen. God fornøjelse!

Ida 28.09.2020 - 21:58:

Har 160 masker og skal felle gjevnt fordelt til 120. Er det da 3 og 4 maske som skal strikkes sammen?

DROPS Design 02.10.2020 - 14:53:

Hej Ida, ja - stemmer - god fornøjelse!

Hilde 19.09.2020 - 11:25:

Jeg skal felle de 2 første og siste maskene på pinnen. Jeg strikker mønsterstrikk fram og tilbake. Hvordan feller jeg de to siste maskene?

DROPS Design 21.09.2020 - 07:25:

Hei Hilde. Står det noe spesifisert i oppskriften du strikker, i teksten eller under tips i begynnelsen av oppskriften? Hvis ikke, kan du felle av i begynnelsen av 2 pinner (fell 1. gang fra retten, strikk pinnen ut, snu, fell 2. gang fra vrangen, strikk pinnen ut). Eller du kan strikke de 2 siste maskene sammen på 1. pinne. God Fornøyelse!

Solvor 07.09.2020 - 23:28:

Hei! Jeg har 38 masker på rundpinne og skal øke med 38 masker så jeg har 76. Maskene er i vrangbord og neste pinne etter økning er halvpatent. Hjelp! kan det være feil i oppskriften?

DROPS Design 10.09.2020 - 14:58:

Hej Solvor, skriv dit spørgsmål ind i selve opskriften under kommentarer, så kan vi hjælpe dig med mønsteret. God fornøjelse!

Andrea Bråtveit Sørestad 03.09.2020 - 00:49:

Jeg har 146 masker og skal felle 50 jevnt fordelt, skal ende opp med til sammen 96 masker. Hvordan?

DROPS Design 07.09.2020 - 06:17:

Hei Andrea. Du kan f.eks strikke 1 maske, strikk 2 masker sammen ca 47 ganger, det må også strikkes 2 masker sammen 3 ganger uten å strikke 1 maske i mellom. God Fornøyelse!

Kjerlaug Villanger 27.08.2020 - 17:34:

Hei.Jeg har 234 masker og skal felle 48masker. Hvor ofte må jeg felle?

DROPS Design 31.08.2020 - 11:39:

Hei Kjerlaug. Da kan du f.eks strikke 2 masker sammen ca 7 ganger med 2 masker mellom seg og strikke 2 masker sammen ca 41 ganger med 3 masker mellom seg. God Fornøyelse!

Bente 23.08.2020 - 18:59:

Jeg har 102 masker og skal felle 35 masker jevnt fordelt . Det blir 2,9. Tar jeg maske 2 og 3 sammen da?

DROPS Design 31.08.2020 - 11:32:

Hei Bente. Ja, men mulig du må strikke 2 masker sammen 2 ganger etter hverandre for å få 35 fellinger. God Fornøyelse!

Eva 11.08.2020 - 23:29:

Har 145masker og skal felle 39 hvordan blir det?

DROPS Design 20.08.2020 - 15:20:

Hej Eva, Du strikker skiftevis hver 2.og3 maske sammen og så hver 3.og4. maske sammen. God fornøjelse!

Eva 25.07.2020 - 11:29:

Har 120 m og skal øke 80m til 200m .Skal jeg da øke slik strikke 2m og øke og strikke 1m og øke?

DROPS Design 06.08.2020 - 10:16:

Hej Eva, ja det lyder som det kommer til at passe nogenlunde :)

Gunn Eva 11.06.2020 - 09:38:

Jeg har 332 masker og skal felle 20. Kalkulator sier 16.6 Cortina genser

DROPS Design 15.06.2020 - 07:22:

Hei Gun Eva. Vi har ingen genser som heter Cortina, men om du får 16,6 når du deler skal du felle vekselsvis på et lavere og et høyere tall. Se Eksempel 2 under "Felle jevnt fordelt". Evnt lese om det står noen spesifikasjoner under den genseren du strikker. God Fornøyelse!

Arianna Trapani 25.05.2020 - 15:40:

Probabilmente è fuori tema, ma ogni volta che in un modello si indicano aumenti/diminuzioni senza specificarne il tipo, resto sempre in dubbio su quale di quelli che conosco scegliere. Avreste un suggerimento, generale ovviamente, sul tipo di aumento/diminuzione più adatto al procedimento uniformemente spaziato che avete spiegato nella lezione?

DROPS Design 04.06.2020 - 10:31:

Buongiorno Arianna, nei nostri modelli, nella parte iniziale delle spiegazioni, viene indicato quale tipo di aumento utilizzare nei diversi punti del lavoro. Dove non è specificato, soprattutto per quelli distribuiti in modo uniforme, viene lasciata libera scelta: può utilizzare quello che più le piace, lavorare 2 maglie insieme, oppure un gettato lavorandolo poi a ritorto, oppure un aumento sollevato, insomma, quello che preferisce. Buon lavoro!

Elise 20.05.2020 - 19:50:

Hei! Jeg har 54 masker og skal felle av slik at jeg får 20 masker på pinnene, altså felle av 34 masker. Tallet jeg får når jeg deler 54 på 34 = 1,58. Hvordan gjør jeg dette?

DROPS Design 25.05.2020 - 08:37:

Hei Elise. Når du har så få masker og skal felle så mange masker må du nesten felle 3 masker sammen 13 ganger og 2 masker sammen 7 ganger. Da blir det å strikke * 3 masker sammen 2 ganger, 2 masker 1 gang *, så gjenta *-* omgangen/raden ut. God Fornøyelse!

Denise 16.04.2020 - 23:14:

Bedankt voor de uitleg! Ik moet een aantal toeren gelijkmatig minderen Bereken ik voor elke toer opnieuw?

Silje Merethe 13.04.2020 - 23:49:

Jeg har 228 masker og skal felle 54. Hvordan gjør jeg det? Hilsen ei som strikker sin første genser 🙈

DROPS Design 17.04.2020 - 07:51:

Hei Silje. 225 masker delt på 54 = 4,22. * Du kan da stikke hver 3. og 4. maske sammen 4 ganger, så strikker du 3 masker *, gjenta dette omgangen rundt, men når du har 22 masker igjen strikker du 2 rett sammen, 2 rett, 2 rett sammen, 2 rett.....omgangen ut. mvh DROPS design