DROPS / 216 / 28

Fjord Mosaic by DROPS Design

Strikket bluse og hue i DROPS Lima. Blusen strikkes ovenfra og ned med dobbelt halskant, raglan og nordisk mønster. Huen strikkes med nordisk mønster. Størrelse S - XXXL.

  • Fjord Mosaic / DROPS 216-28 - Strikket bluse og hue i DROPS Lima. Blusen strikkes ovenfra og ned med dobbelt halskant, raglan og nordisk mønster. Huen strikkes med nordisk mønster. Størrelse S - XXXL.
  • Fjord Mosaic / DROPS 216-28 - Strikket bluse og hue i DROPS Lima. Blusen strikkes ovenfra og ned med dobbelt halskant, raglan og nordisk mønster. Huen strikkes med nordisk mønster. Størrelse S - XXXL.
  • Fjord Mosaic / DROPS 216-28 - Strikket bluse og hue i DROPS Lima. Blusen strikkes ovenfra og ned med dobbelt halskant, raglan og nordisk mønster. Huen strikkes med nordisk mønster. Størrelse S - XXXL.
  • Fjord Mosaic / DROPS 216-28 - Strikket bluse og hue i DROPS Lima. Blusen strikkes ovenfra og ned med dobbelt halskant, raglan og nordisk mønster. Huen strikkes med nordisk mønster. Størrelse S - XXXL.
  • Fjord Mosaic / DROPS 216-28 - Strikket bluse og hue i DROPS Lima. Blusen strikkes ovenfra og ned med dobbelt halskant, raglan og nordisk mønster. Huen strikkes med nordisk mønster. Størrelse S - XXXL.
DROPS Design: Model li-122
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

HELE SÆTTET:

400-450-500-550-600-650 g farve 9020, perlegrå
300-300-350-400-400-450 g farve 6235, gråblå

350-400-400-450-500-550 g farve 9020, perlegrå
250-300-300-350-400-400 g farve 6235, gråblå

STRIKKEFASTHED:
20 masker i bredden og 26 pinde i højden med glatstrik og nordisk mønster = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 4,5.
DROPS RUNDPINDE NR 4,5: Længde på 40 cm og 60 cm eller 80 cm til glatstrik og nordisk mønster.
DROPS STRØMPEPINDE NR 3,5.
DROPS RUNDPINDE NR 3,5: Længde på 40 cm og 80 cm til rib.

Passer hovedmål 54/56 - 56/58 - 58/60 cm.

MATERIALER:
DROPS LIMA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
100-100-100 g farve 9020, perlegrå
50-50-50 g farve 6235, gråblå

STRIKKEFASTHED:
22 masker i bredden og 30 pinde i højden med glatstrik og nordisk mønster = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 3,5.
DROPS RUNDPINDE NR 3,5: Længde på 40 cm til glatstrik og nordisk mønster.
DROPS RUNDPIND NR 3: Længde på 40 cm til rib.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

65% Uld, 35% Alpaca
fra 16.95 kr /50g
DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 16.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 16.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 237.3kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Bluse: Se diagram A.1 og A.2. Vælg diagram for din størrelse (gælder A.1).
Hue: Se diagram A.3.
Hele mønsteret strikkes i glatstrik.

UD-/INDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud/ind jævnt fordelt, tager man det totale maskeantal på pinden (f.eks 92 masker) og deler maskerne med antal ud-/indtagninger som skal gøres (f.eks 20) = 4,6.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter skiftevis ca hver 4. og 5.maske. På næste omgang strikkes omslagene drejet ret, så der ikke bliver hul.
Hvis der skal tages ind, strikkes i dette eksempel ca hver 3. og 4.maske og hver 4. og 5.maske ret sammen.

FORHØJNING (gælder bag i nakken):
For at blusen skal blive lidt højere bag i nakken når der strikkes raglan, kan der strikkes en forhøjning som forklaret under. Spring over dette afsnit hvis der ikke ønskes forhøjning.
Omgangens begyndelse er højre skulder bagpå når tøjet er på. Sæt 1 mærke i den 90.-90.-90.-118.-130.-130.maske på omgangen (= midt bagpå). Der er 22-22-22-26-30-30 masker tilbage på omgangen efter mærket midt bagpå.
Start fra retsiden med perlegrå, og strik 13-14-15-16-17-18 masker ret forbi masken med mærke midt bagpå, vend arbejdet, stram tråden og strik 27-29-31-33-35-37 masker vrang. Vend, stram tråden og strik 40-43-46-49-52-55 masker ret, vend, stram tråden og strik 53-57-61-65-69-73 masker vrang. Vend, stram tråden og strik 66-71-76-81-86-91 masker ret, vend, stram tråden og strik 79-85-91-97-103-109 masker vrang. Vend, stram tråden og strik ret tilbage til omgangens begyndelse. Fjern mærket midt bagpå. Videre strikkes BÆRESTYKKE som forklaret i opskriften.

STRIKKETIPS:
For at undgå at strikkefastheden bliver for stram når der strikkes mønster med flere farver, er det vigtigt at trådene ikke strammes på bagsiden af arbejdet. Gå evt et pindenummer op når der strikkes mønster hvis mønsteret strammer lidt.

RAGLAN:
Tag ud til raglan ved at tage 1 maske ud på hver side af de 4 masker med mærke i – i hver overgang mellem forstykke/bagstykke og ærmer (= 8 masker taget ud på omgangen). Tag 1 maske ud ved at slå om med perlegrå. På næste omgang strikkes omslagene drejet ret med perlegrå, så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker løbende ind i A.1 og A.2.

STRIBER-1 (gælder ribben nederst på bol og ærmer):
3 omgange med perlegrå,
2 omgange med gråblå,
2 omgange med perlegrå,
2 omgange med gråblå,
4 omgange med perlegrå,
2 omgange med gråblå.

STRIBER-2 (gælder ribben nederst på luen):
4 omgange med perlegrå,
2 omgange med gråblå,
2 omgange med perlegrå,
2 omgange med gråblå.

INDTAGNINGSTIPS-1 (gælder midt under ærmerne):
Tag 2 masker ind midt under ærmet således: Strik til der er 2 masker tilbage før mærketråden, strik 2 masker ret sammen, mærketråd, strik 2 masker drejet ret sammen (= 2 masker taget ind).

INDTAGNINGSTIPS-2 (gælder øverst på huen):
Tag 1 maske ind efter hver mærketråd således: tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 maske ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 1 maske taget ind efter mærketråden og i alt 8 masker taget ind på omgangen).

AFLUKNINGSTIPS:
For at undgå at aflukningskanten strammer når der lukkes af, kan der lukkes af med en tykkere pind. Hvis dette også bliver for stramt, kan der laves omslag efter ca hver 6.maske samtidig med at der lukkes af (omslagene lukkes af som almindelige masker).

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Dobbelt halskant og bærestykke strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned.
Efter halskanten kan der strikkes en forhøjning bag i nakken for at få en bedre pasform så bærestykket bliver lidt højere bag i nakken. Denne forhøjning kan undlades, da bliver halsen ens foran og bagpå – se forklaring i opskriften. Bærestykket deles til ryg & forstykke og ærmer. Ryg- og forstykke strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på lille rundpind / strømpepinde, ovenfra og ned.

DOBBELT HALSKANT:
Slå 92-96-100-108-112-116 masker op på lille rundpind 4,5 med gråblå. Skift til lille rundpind 3,5, og strik rundt i rib (= 1 ret / 1 vrang). Når der er strikket 16 omgange rib med gråblå, strikkes der 2 omgange rib med perlegrå, 2 omgange rib med gråblå, og 4 omgange rib med perlegrå. Halskanten måler nu ca 8 cm.
Strik 1 omgang ret med perlegrå hvor der tages 20-16-12-36-48-44 masker ud jævnt fordelt – læs UD-/INDTAGNINGSTIPS = 112-112-112-144-160-160 masker.
Skift til rundpind 4,5. Sæt en mærketråd i begyndelsen af omgangen = højre skulder bagpå når tøjet er på.
Nu kan der strikkes en FORHØJNING bag i nakken – læs forklaring over. Hvis der ikke ønskes forhøjning, gå direkte videre til BÆRESTYKKE.

BÆRESTYKKE:
Sæt 4 mærker i arbejdet som forklaret under – mærkerne sættes i arbejdet uden at maskerne strikkes, og mærkerne skal bruges når der skal tages ud til raglan:
Tæl 11-11-11-19-19-19 masker (= ærme), sæt 1 mærke i næste maske (= raglanmaske), tæl 43-43-43-51-59-59 masker (= forstykke), sæt 1 mærke i næste maske, tæl 11-11-11-19-19-19 masker (= ærme), sæt 1 mærke i næste maske, tæl 43-43-43-51-59-59 masker (= bagstykke), sæt 1 mærke i sidste maske.
På næste omgang starter mønsteret – SAMTIDIG tages der ud til RAGLAN – læs forklaring over, dvs første omgang strikkes således:
Tag 1 maske ud til raglan, strik A.1 (= 11-11-11-19-19-19 masker), tag ud til raglan på hver side af masken med mærke i (raglanmasken strikkes altid med perlegrå), strik A.2A (= 9 masker), strik A.2B over de næste 24-24-24-32-40-40 masker (= 3-3-3-4-5-5 rapporter à 8 masker), strik A.2C (= 10 masker), tag ud til raglan på hver side af raglanmasken, strik A.1 (= 11-11-11-19-19-19 masker), tag ud til raglan på hver side af raglanmasken, strik A.2A (= 9 masker), strik A.2B over de næste 24-24-24-32-40-40 masker), strik A.2C (= 10 masker), tag ud til raglan før den sidste raglanmaske og strik den sidste raglanmaske (= 8 masker taget ud på omgangen).
Læs STRIKKETIPS og fortsæt mønsteret således HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
SAMTIDIG tages der ud til raglan på hver 2.omgang totalt 24-28-32-28-32-36 gange.
Efter sidste udtagning til raglan er der 304-336-368-368-416-448 masker på pinden.
Fortsæt mønsteret uden udtagninger til bærestykket måler 21-23-25-25-27-29 cm fra under halskanten midt foran (målt fra overgangen mellem dobbelt halskant og bærestykke), og afslut omgangen efter 4.raglanmaske.
På næste omgang deles bærestykket til ryg & forstykke og ærmer, dvs næste omgang strikkes således: Sæt de første 60-68-76-76-84-92 masker på 1 tråd til ærme (= maskerne fra ærmet + 1 raglanmaske), slå 4-4-4-12-12-12 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik som før over de næste 92-100-108-108-124-132 masker (= forstykke – disse masker er maskerne fra forstykket + 1 raglanmaske), sæt de næste 60-68-76-76-84-92 masker på 1 tråd til ærme (= maskerne fra ærmet + 1 raglanmaske), slå 4-4-4-12-12-12 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), og strik som før over de resterende 92-100-108-108-124-132 masker (= bagstykke – disse masker er maskerne fra bagstykket + 1 raglanmaske). Klip tråden. Ryg & forstykke og ærmer strikkes videre hver for sig. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
= 192-208-224-240-272-288 masker. Start omgangen midt i de 4-4-4-12-12-12 masker som blev slået op under ærmet i den ene side af arbejdet, og fortsæt mønsteret rundt – dvs A.2B fortsættes, men sørg for at starte på rigtig omgang i A.2B i forhold til sidste omgang på bærestykket (= 24-26-28-30-34-36 rapporter à 8 masker).
Strik til arbejdet måler ca 27 cm fra delingen, men afslut mønsteret efter en hel eller halv rapport i højden. Der er ca 5 cm tilbage til færdigt mål, prøv eventuelt blusen og strik til ønsket længde.
Strik 1 omgang ret med perlegrå hvor der tages 40-44-48-50-58-60 masker ud jævnt fordelt – husk UDTAGNINGSTIPS = 232-252-272-290-330-348 masker.
Skift til rundpind 3,5. Strik rundt i rib (1 ret / 1 vrang) og STRIBER-1 – læs forklaring over. Når striberne er færdige, måler ribben ca 5 cm. Luk af med gråblå og ret over ret og vrang over vrang – læs AFLUKNINGSTIPS! Blusen måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt de 60-68-76-76-84-92 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepinde eller lille rundpind 4,5 – og strik 1 maske i hver af de 4-4-4-12-12-12 masker som blev slået op under ærmet = 64-72-80-88-96-104 masker.
Sæt 1 mærketråd midt i de 4-4-4-12-12-12 masker under ærmet. Lad mærketråden følge med i arbejdet, den skal bruges lidt senere når der skal tages ind midt under ærmet.
Start omgangen ved mærketråden og fortsæt mønsteret rundt – dvs A.2B fortsættes, men sørg for at mønsteret passer pænt over maskerne på bærestykket og at der startes på rigtig omgang i A.2B i forhold til sidste omgang på bærestykket.
Når ærmet måler 2-2-2-3-3-3 cm fra delingen, tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS-1.
Tag ind således på hver 9.-4.-2½.-2.-1½.-1.cm totalt 4-8-12-12-16-20 gange = 56-56-56-64-64-64 masker.
Strik videre til ærmet måler ca 36-35-33-34-33-31 cm fra delingen. Der er ca 5 cm tilbage til færdigt mål. Prøv eventuelt blusen og strik til ønsket længde, men afslut mønsteret efter en hel eller halv rapport i højden. OBS: Det er kortere mål i de større størrelser pga videre hals og længere bærestykke.
Strik 1 omgang ret med perlegrå hvor der tages 6-4-4-10-10-8 masker ind jævnt fordelt = 50-52-52-54-54-56 masker.
Skift til strømpepinde 3,5. Strik rundt i rib (1 ret / 1 vrang) og STRIBER-1 på samme måde som på ryg- og forstykke. Når striberne er færdige, måler ribben ca 5 cm. Luk af med gråblå og ret over ret og vrang over vrang – husk AFLUKNINGSTIPS. Strik det andet ærme på samme måde.

MONTERING:
Buk ribben i halsen dobbelt ind mod vrangen af tøjet. Sy ribben fast, men for at undgå at halskanten strammer og vipper udad, er det vigtig at sømmen er elastisk.

------------------------------------------------------

HUE – KORT OVERSIGT OVER TØJET:
Arbejdet strikkes rundt på lille rundpind, nedenfra og op. Skift til strømpepinde efterhånden som der tages ind.

HUE:
Slå 120-124-128 masker op på lille rundpind 3 med blågrå. Strik 1 omgang ret.
Derefter strikkes der rundt i rib (= 1 ret / 1 vrang) og STRIBER-2 – læs forklaring over.
Når striberne er strikket færdig, skiftes der til perlegrå. Strik 1 omgang ret hvor der tages 16-20-16 masker ind jævnt fordelt - læs UD-/INDTAGNINGSTIPS = 104-104-112 masker.
Skift til lille rundpind 3,5 og strik 1 omgang ret med perlegrå. Derefter strikkes A.3 rundt (= 13-13-14 rapporter à 8 masker). Fortsæt mønsteret således. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN.
Når A.3 er strikket færdig i højden, måler arbejdet ca 15 cm fra opslåningskanten.
Strik videre i glatstrik med perlegrå til arbejdet måler 19-20-20 cm fra opslåningskanten.
Sæt 8 mærker i arbejdet med 13-13-14 masker mellem hvert mærke. På næste omgang tages der 1 maske ind efter hvert mærke – læs INDTAGNINGSTIPS-2. Tag ind således på hver 2.omgang totalt 11-11-12 gange = 16 masker tilbage i alle størrelser. Strik 1 omgang ret hvor alle masker strikkes ret sammen 2 og 2 = 8 masker tilbage i alle størrelser. Klip tråden, træk den gennem de resterende masker, stram tråden og hæft godt. Huen måler ca 26-27-28 cm ovenfra og ned.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 19.10.2020
Rettelse: BÆRESTYKKET: ... strik A.2C (= 10 masker)

Diagram

symbols = perlegrå
symbols = gråblå
symbols = 1 rapport i højden

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 216-28) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (47)

country flag Margareta 28.08.2021 - 20:38:

Hei! Skal nakkeforhøyningen strikkes uten mønster, dvs kun i perlegrå?

user icon DROPS Design 30.08.2021 kl. 13:25:

Hei Margareta. Ja, strikkes i perlegrå. mvh DROPS design

country flag Tamar Slag 29.04.2021 - 19:57:

Hoeveel wol moet ik bestellen voor maat 's? Trui en muts?

user icon DROPS Design 04.05.2021 kl. 20:11:

Dag Tamar,

Bovenaan bij de materialen staat aangegeven hoeveel je voor de hele set moet bestellen. Voor maat S is dat 400 gram parelgrijs en 300 gram grijsblauw (1 bol weegt 50 gram)

country flag Amalie 27.04.2021 - 21:46:

Hvad er overvidden på de forskellige størrelser?

user icon DROPS Design 28.04.2021 kl. 13:31:

Hej Amalie. Du finder tøjets mål i måleskitsen nederst i opskriften. De nederste mål - bredden - ganger du med 2 for at få brystvidden. God fornøjelse!

country flag Emilie 08.04.2021 - 15:39:

Hei, nå er jeg ferdig med A1.mønsteret og lurer på hvordan jeg skal forsette A1 på neste runde. Skal jeg starte mønsteret på nytt? Jeg har jo økt hver 2 runde så masketallet er ikke det samme som da jeg startet, hvordan gjør jeg mønsteret videre? Snur jeg mønsteret å går andre vegen? Eller starter jeg på nytt? Helt forvirret😅

country flag Würger Veronika 21.03.2021 - 11:08:

DROPS DESIGN Modell Li 122 Garngruppe B Ein sehr schöner Pullover. Leider kann ich nur einfache Sachen Stricken. Gibt es jemanden der diesen Pullover mit der Hand für mich stricken könnte möchte dafür Zeit hätten. Liebe Grüße aus Salzburg

user icon DROPS Design 22.03.2021 kl. 10:11:

Liebe Frau Würger, wenden Sie sich bitte an Ihrem DROPS Laden sicher kann man Ihnen dort weiterhelfen (auch telefonisch oder per E-Mail). Viel Spaß beim stricken!

country flag Signe Bie Sognstrup 12.03.2021 - 15:22:

Hej Jeg har bestilt de 2 forskellige garn hjem, altså den gråblå og perlegrå. Jeg kan se at den blå er omkring en mm tyndere end den grå. Er der meningen for kommer det ikke til at se mærkeligt ud at mixe 2 forskellige tykkelser? Mvh Signe

user icon DROPS Design 15.03.2021 kl. 14:06:

Hei Signe. Prøv å strikke en lite prøvelapp og se / kjenne om du merker noe forskjell. Du kan også sende oss fargenr og partinr, så skal vi sjekke med vår leverandør (skriv sa sammen meldig som og da med fargenr/partinr og som et spørsmål). mvh DROPS design

country flag Friederike 17.02.2021 - 11:27:

Sorry Stricke wie vorher geschrieben nicht die Mütze sondern den Pullover 216-28 sorry

country flag Friederike 17.02.2021 - 11:26:

Hallo, Stricke gerade das Modell li-122 Komme mit dem Raglan nicht zurecht... Wenn ich die 1.raglanmasche aufnehme zählt diese dann zum Muster oder werden dann die beiden aufgenommenen und die 12 Masche nicht dazu??

user icon DROPS Design 17.02.2021 kl. 13:55:

Liebe Friederike, bei der 1. Zunahmenrunde werden die Umschläge mit perlgrau gestrickt, bei der nächsten Runde werden diese Umschläge rechts mit perlgrau gestrickt = wie im den Diagramme gezeigt. Habe ich Ihre Frage richtig verstanden? Wegen den erwähnten 12 Maschen bin ich nicht sicher... sagen Sie uns ob es klarer ist ... oder noch nicht :)

country flag Friederike 10.02.2021 - 19:28:

Hallo würde gerne den Fjord Mosaik Stricken, mit welchem Garn wurde das Modell gestrickt? Trage gr. M/L, wieviel würde mich das Strickpaket mit Mütze kosten?

user icon DROPS Design 11.02.2021 kl. 06:35:

Liebe Friederike, die Garnmenge für jede Größe und für den Pullover und die Mütze finden Sie ganz am Anfang der Anleitung - Das Set wird mit DROPS Lima gestrickt - bei der Farbkarte finden Sie die Liste von DROPS Händlern, wo Sie die dieses Garn bestellen können. hier lesen Sie, wie man seine Größe findet. Viel Spaß beim stricken!

country flag Annelies 04.02.2021 - 11:50:

Als toevoeging op mijn vraag van gisteravond: ik zie nu dat ik van parelgrijs lima mix heb en van grijsblauw lima unicolor. Kan dat het probleem van de afwijkende steekverhouding verklaren. Mij lijkt eigenlijk van niet omdat het aantal steken voor 10 cm voor de beide varianten hetzelfde zij: 21 steken x 28 naalden ....

Kommentere opskrift DROPS 216-28

Fjord Mosaic

Lise Kristin, Norway

Fjord Mosaic

Anja, Finland

Fjord Mosaik

Karina, Germany