DROPS / 216 / 28

Fjord Mosaic by DROPS Design

Strikket genser og lue i DROPS Lima. Genseren strikkes ovenfra og ned med dobbel halskant, raglan og nordisk mønster. Luen strikkes med nordisk mønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell li-122
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

HELE SETTET:

400-450-500-550-600-650 g farge 9020, perlegrå
300-300-350-400-400-450 g farge 6235, gråblå

350-400-400-450-500-550 g farge 9020, perlegrå
250-300-300-350-400-400 g farge 6235, gråblå

STRIKKEFASTHET:
20 masker i bredden og 26 pinner i høyden med glattstrikk og nordisk mønster = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS SETTPINNER NR 4,5.
DROPS RUNDPINNER NR 4,5: Lengde på 40 cm og 60 cm eller 80 cm til glattstrikk og nordisk mønster.
DROPS SETTPINNER NR 3,5.
DROPS RUNDPINNER NR 3,5: Lengde på 40 cm og 80 cm til vrangbord.

Passer hodemål 54/56 - 56/58 - 58/60 cm.

MATERIALER:
DROPS LIMA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
100-100-100 g farge 9020, perlegrå
50-50-50 g farge 6235, gråblå

STRIKKEFASTHET:
22 masker i bredden og 30 pinner i høyden med glattstrikk og nordisk mønster = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS SETTPINNER NR 3,5.
DROPS RUNDPINNE NR 3,5: Lengde på 40 cm til glattstrikk og nordisk mønster.
DROPS RUNDPINNE NR 3: Lengde på 40 cm til vrangbord.

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 29.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 30.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 406kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Genser: Se diagram A.1 og A.2. Velg diagram for din størrelse (gjelder A.1).
Lue: Se diagram A.3.
Hele mønsteret strikkes i glattstrikk.

ØKE-/FELLETIPS (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes/felles jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 92 masker) og deler maskene med antall økninger/fellinger som skal gjøres (f.eks 20) = 4,6.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter vekselvis ca hver 4. og 5.maske. På neste omgang strikkes kastene vridd rett, slik at det ikke blir hull.
Dersom det skal felles, strikkes i dette eksempelet ca hver 3. og 4.maske og hver 4. og 5.maske rett sammen.

FORHØYNING (gjelder bak i nakken):
For at genseren skal bli litt høyere bak i nakken når det strikkes raglan, kan det strikkes en forhøyning som forklart under. Hopp over dette avsnittet dersom det ikke ønskes forhøyning.
Omgangens begynnelse er høyre skulder bak når plagget has på. Sett 1 merke i den 90.-90.-90.-118.-130.-130.masken på omgangen (= midt bak). Det er 22-22-22-26-30-30 masker igjen på omgangen etter merket midt bak.
Start fra retten med perlegrå, og strikk 13-14-15-16-17-18 masker rett forbi masken med merke midt bak, snu arbeidet, stram tråden og strikk 27-29-31-33-35-37 masker vrang. Snu, stram tråden og strikk 40-43-46-49-52-55 masker rett, snu, stram tråden og strikk 53-57-61-65-69-73 masker vrang. Snu, stram tråden og strikk 66-71-76-81-86-91 masker rett, snu, stram tråden og strikk 79-85-91-97-103-109 masker vrang. Snu, stram tråden og strikk rett tilbake til omgangens begynnelse. Ta bort merket midt bak. Videre strikkes BÆRESTYKKE som forklart i oppskriften.

STRIKKETIPS:
For å unngå at strikkefastheten blir strammere når det strikkes mønster med flere farger, er det viktig at trådene ikke strammes på baksiden av arbeidet. Gå evt opp på pinnenummer når det strikkes mønster dersom mønsteret strammer litt.

RAGLAN:
Øk til raglan ved å øke 1 maske på hver side av de 4 maskene med merke i – i hver overgang mellom forstykke/bakstykke og ermer (= 8 masker økt på omgangen). Øk 1 maske ved å lage 1 kast om pinnen med perlegrå. På neste omgang strikkes kastene vridd rett med perlegrå, slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene fortløpende inn i A.1 og A.2.

STRIPER-1 (gjelder vrangborden nederst på bol og ermer):
3 omganger med perlegrå,
2 omganger med gråblå,
2 omganger med perlegrå,
2 omganger med gråblå,
4 omganger med perlegrå,
2 omganger med gråblå.

STRIPER-2 (gjelder vrangborden nederst på luen):
4 omganger med perlegrå,
2 omganger med gråblå,
2 omganger med perlegrå,
2 omganger med gråblå.

FELLETIPS-1 (gjelder midt under ermene):
Fell 2 masker midt under ermet slik: Strikk til det gjenstår 2 masker før merketråden, strikk 2 masker rett sammen, merketråd, strikk 2 masker vridd rett sammen (= 2 masker felt).

FELLETIPS-2 (gjelder øverst på luen):
Fell 1 maske etter hver merketråd slik: Ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 maske rett, løft den løse masken over masken som ble strikket (= 1 maske felt etter merketråden og totalt 8 masker felt på omgangen).

AVFELLINGSTIPS:
For å unngå at avfellingskanten strammer når det felles av, kan det felles av med en tykkere pinne. Dersom dette også blir stramt, kan det lages 1 kast om pinnen etter ca hver 6.maske samtidig som det felles av (kastene felles av som vanlige masker).

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER – KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Dobbel halskant og bærestykke strikkes rundt på rundpinne, ovenfra og ned.
Etter halskanten kan det strikkes en forhøyning bak i nakken for å få en bedre passform slik at bærestykket blir litt høyere bak i nakken. Denne forhøyningen kan gjerne utelates, da blir halsen lik foran og bak – se forklaring i oppskriften. Bærestykket deles til bol og ermer. Bolen strikkes rundt på rundpinne, ovenfra og ned. Ermene strikkes rundt på liten rundpinne / settpinner, ovenfra og ned.

DOBBEL HALSKANT:
Legg opp 92-96-100-108-112-116 masker på liten rundpinne 4,5 med gråblå. Bytt til liten rundpinne 3,5, og strikk vrangbord rundt (= 1 rett / 1 vrang). Når det er strikket 16 omganger vrangbord med gråblå, strikkes det 2 omganger vrangbord med perlegrå, 2 omganger vrangbord med gråblå, og 4 omganger vrangbord med perlegrå. Halskanten måler nå ca 8 cm.
Strikk 1 omgang rett med perlegrå der det økes 20-16-12-36-48-44 masker jevnt fordelt – les ØKE-/FELLETIPS = 112-112-112-144-160-160 masker.
Bytt til rundpinne 4,5. Sett en merketråd på begynnelsen av omgangen = høyre skulder bak når plagget has på.
Nå kan det strikkes en FORHØYNING bak i nakken – les forklaring over. Dersom det ikke ønskes forhøyning, gå direkte videre til BÆRESTYKKE.

BÆRESTYKKE:
Sett 4 merker i arbeidet som forklart under – merkene settes i arbeidet uten at maskene strikkes, og merkene skal brukes når det skal økes til raglan:
Tell 11-11-11-19-19-19 masker (= erme), sett 1 merke i neste maske (= raglanmaske), tell 43-43-43-51-59-59 masker (= forstykke), sett 1 merke i neste maske, tell 11-11-11-19-19-19 masker (= erme), sett 1 merke i neste maske, tell 43-43-43-51-59-59 masker (= bakstykke), sett 1 merke i siste maske.
På neste omgang starter mønsteret – SAMTIDIG økes det til RAGLAN – les forklaring over, dvs første omgang strikkes slik:
Øk 1 maske til raglan, strikk A.1 (= 11-11-11-19-19-19 masker), øk til raglan på hver side av masken med merke i (raglanmasken strikkes alltid med perlegrå), strikk A.2A (= 9 masker), strikk A.2B over de neste 24-24-24-32-40-40 maskene (= 3-3-3-4-5-5 rapporter à 8 masker), strikk A.2C (= 10 masker), øk til raglan på hver side av raglanmasken, strikk A.1 (= 11-11-11-19-19-19 masker), øk til raglan på hver side av raglanmasken, strikk A.2A (= 9 masker), strikk A.2B over de neste 24-24-24-32-40-40 maskene), strikk A.2C (= 10 masker), øk til raglan før den siste raglanmasken og strikk den siste raglanmasken (= 8 masker økt på omgangen).
Les STRIKKETIPS og fortsett mønsteret slik HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
SAMTIDIG økes det til raglan på hver 2.omgang totalt 24-28-32-28-32-36 ganger.
Etter siste økning til raglan er det 304-336-368-368-416-448 masker på pinnen.
Fortsett mønsteret uten økninger til bærestykket måler 21-23-25-25-27-29 cm fra under halskanten midt foran (målt fra overgangen mellom dobbel halskant og bærestykke), og avslutt omgangen etter 4.raglanmaske.
På neste omgang deles bærestykket til bol og ermer, dvs neste omgang strikkes slik: Sett de første 60-68-76-76-84-92 maskene på 1 tråd til erme (= maskene fra ermet + 1 raglanmaske), legg opp 4-4-4-12-12-12 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk som før over de neste 92-100-108-108-124-132 maskene (= forstykke – disse maskene er maskene fra forstykket + 1 raglanmaske), sett de neste 60-68-76-76-84-92 maskene på 1 tråd til erme (= maskene fra ermet + 1 raglanmaske), legg opp 4-4-4-12-12-12 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), og strikk som før over de resterende 92-100-108-108-124-132 maskene (= bakstykke – disse maskene er maskene fra bakstykket + 1 raglanmaske). Klipp tråden. Bol og ermer strikkes videre hver for seg. HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!

BOL:
= 192-208-224-240-272-288 masker. Start omgangen midt i de 4-4-4-12-12-12 maskene som ble lagt opp under ermet i den ene siden av arbeidet, og fortsett mønsteret rundt – dvs A.2B gjentas videre, men pass på å starte på riktig omgang i A.2B i forhold til siste omgang på bærestykket (= 24-26-28-30-34-36 rapporter à 8 masker).
Strikk til arbeidet måler ca 27 cm fra delingen, men avslutt mønsteret etter en hel eller halv rapport i høyden. Det gjenstår ca 5 cm til ferdig mål, prøv eventuelt genseren på og strikk til ønsket lengde.
Strikk 1 omgang rett med perlegrå der det økes 40-44-48-50-58-60 masker jevnt fordelt – husk ØKETIPS = 232-252-272-290-330-348 masker.
Bytt til rundpinne 3,5. Strikk vrangbord rundt (1 rett / 1 vrang) og STRIPER-1 – les forklaring over. Når stripene er ferdig, måler vrangborden ca 5 cm. Fell av med gråblå og rett over rett og vrang over vrang – les AVFELLINGSTIPS! Genseren måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

ERME:
Sett de 60-68-76-76-84-92 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på settpinner eller liten rundpinne 4,5 – strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 4-4-4-12-12-12 maskene som ble lagt opp under ermet = 64-72-80-88-96-104 masker.
Sett 1 merketråd midt i de 4-4-4-12-12-12 maskene under ermet. La merketråden følge med videre i arbeidet, den skal brukes litt senere når det skal felles midt under ermet.
Start omgangen ved merketråden og fortsett mønsteret rundt – dvs A.2B gjentas videre, men pass på at mønsteret passer pent over maskene på bærestykket og at det startes på riktig omgang i A.2B i forhold til siste omgang på bærestykket.
Når ermet måler 2-2-2-3-3-3 cm fra delingen, felles det 2 masker midt under ermet – les FELLETIPS-1.
Fell slik på hver 9.-4.-2½.-2.-1½.-1.cm totalt 4-8-12-12-16-20 ganger = 56-56-56-64-64-64 masker.
Strikk videre til ermet måler ca 36-35-33-34-33-31 cm fra delingen. Det gjenstår ca 5 cm til ferdig mål. Prøv eventuelt genseren på og strikk til ønsket lengde, men avslutt mønsteret etter en hel eller halv rapport i høyden. NB: Det er kortere mål i de større størrelsene pga videre hals og lengre bærestykke.
Strikk 1 omgang rett med perlegrå der det felles 6-4-4-10-10-8 masker jevnt fordelt = 50-52-52-54-54-56 masker.
Bytt til settpinner 3,5. Strikk vrangbord rundt (1 rett / 1 vrang) og STRIPER-1 på samme måte som på bolen. Når stripene er ferdig, måler vrangborden ca 5 cm. Fell av med gråblå og rett over rett og vrang over vrang – husk AVFELLINGSTIPS. Strikk det andre ermet på samme måte.

MONTERING:
Brett vrangborden i halsen dobbelt inn mot vrangen av plagget. Sy vrangborden fast, men for å unngå at halskanten strammer og vipper utover, er det viktig at sømmen er elastisk.

------------------------------------------------------

LUE – KORT OVERSIKT OVER PLAGGET:
Arbeidet strikkes rundt på liten rundpinne, nedenfra og opp. Bytt til settpinner etter hvert som det felles.

LUE:
Legg opp 120-124-128 masker på liten rundpinne 3 med blågrå. Strikk 1 omgang rett.
Deretter strikkes det vrangbord rundt (= 1 rett / 1 vrang) og STRIPER-2 – les forklaring over.
Når stripene er strikket ferdig, byttes det til perlegrå. Strikk 1 omgang rett der det felles 16-20-16 masker jevnt fordelt - les ØKE-/FELLETIPS = 104-104-112 masker.
Bytt til liten rundpinne 3,5 og strikk 1 omgang rett med perlegrå. Deretter strikkes A.3 rundt (= 13-13-14 rapporter à 8 masker). Fortsett mønsteret slik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN.
Når A.3 er strikket ferdig i høyden, måler arbeidet ca 15 cm fra oppleggskanten.
Strikk glattstrikk videre med perlegrå til arbeidet måler 19-20-20 cm fra oppleggskanten.
Sett 8 merker i arbeidet med 13-13-14 masker mellom hvert merke. På neste omgang felles det 1 maske etter hvert merke – les FELLETIPS-2. Fell slik på hver 2.omgang totalt 11-11-12 ganger = 16 masker igjen i alle størrelser. Strikk 1 omgang rett der alle maskene strikkes rett sammen 2 og 2 = 8 masker igjen i alle størrelser. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende maskene, stram tråden og fest godt. Luen måler ca 26-27-28 cm fra toppen og ned.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 19.10.2020
Rettelse:
BÆRESTYKKE:
... strikk A.2C (= 10 masker) ...

Diagram

= perlegrå
= gråblå
= 1 rapport i høyden

Kommentarer / Spørsmål (33)

Lisbeth Eilertsen 10.01.2021 - 21:32:

Er det riktig at alle størrelsene skal være 27cm på lengden fra fradelingen på bol og ermer? Hvorfor legges det ut masker før vrangborden?

DROPS Design 11.01.2021 kl. 13:58:

Hei Lisbeth, Ja, dette er riktig. Bærestykket er lengre i større størrelser, som gir riktig lengden. Vi anbefaler at det legges ut masker før vrangborden, slik at den ikke er stram. God fornøyelse!

Mieke Baras 07.01.2021 - 13:06:

Ik brei maat L en volgens de tekening van de trui zou ik 32 meerderingen hebben, dat klopt allemaal, maar ik heb nu al, na 27 meerderingen, 26 cm, terwijl het plan en de uitleg zeggen dat het maar 25 cm mag zijn. Ik heb al een naald gehanteerd die minder dik is, maar dat maakt geen verschil. Ik meet net onder de halsrand middenvoor naar beneden. Begrijp ik deze uitleg verkeerd?

Petra 06.01.2021 - 18:00:

Hejsan. Jag får inte mönstret att stämma under ärmarna. De fyra maskor som lades till när man satte ”ärmarna på tråd” ska de enbart stickas i pärlgrå? Mönstret går inte ihop runtom, finns det någon bild som visar hur koftan ska se ut på sidan?

DROPS Design 15.01.2021 kl. 14:05:

Hej Petra, mönstret kan inte stämma mitt under ärmen, men se till att det stemmer över det mönster du redan har stickat. De nya maskorna mitt under fortsätter i det mönster på det mönstervarv du är på, men skall alltså inte stämma precis mitt under. Lycka till :)

Peggy De Saeger 28.12.2020 - 12:14:

Hallo Ben dit model aan het breien in maat L. Bij de verhoging heb ik 112 steek opstaan. Dan moet ik tegelijkertijd de raglan beginnen. De markeerder moeten op 11st,43st,11st en 43st. Als ik deze optel kom ik aan 108st maar heb er wel 112st.... Heb 4st over. Doe ik iets fout of is er een fout in het patroon. Mvg Peggy

DROPS Design 02.01.2021 kl. 19:09:

Dag Peggy,

Je voegt de markeerdraden in een steek, niet tussen 2 steken, dus er moeten ook 4 steken voor de markeerdraad meegeteld worden: 11 + 43 + 11 + 43 + 4 = 112 steken.

Anja 28.12.2020 - 12:03:

Hej! Jag skall nu börja med förhöjningen baktill, men i beskrivningen står det att början av varvet är höger axel bak när plagget has på. Borde det inte vara vänster axel? Om jag har plagget på mig och varvet börjar från min högra axel och jag sätter markören efter 90 maskor så blir det inte mitt bak, vilket det borde. Men om början är vid min vänstra axel så blir det. Eller tänker jag fel på något sätt?

DROPS Design 14.01.2021 kl. 12:24:

Hej Anja, jo om du räknar 90 m från höger axel, så borde du hamna mitt bak. Det har dock ingen betydelse hur du hittar maskan mitt bak, om det är lättare att bara räkna maskorna på bakstycket så gör det :)

Anna Holmedahl 12.12.2020 - 18:52:

Jag har stickat de första 16 varven och ska nu börja från början igen. När jag ska sticka A1 är det första varvet 19 maskor enligt mönster men efter jag har tagit ut har jag 36 maskor. Jag kan alltså inte göra A1 2 ggr. Hur gör jag då?

DROPS Design 21.12.2020 kl. 10:59:

Hei Anna. Når du øker til raglan skal de nye maskene strikkes fortløpende inn i A.1 og A.2 og raglanmasken strikkes alltid med perlegrå, slik at når du gjentar diagrammene i høyden skal mønstret stemme. God Fornøyelse!

Louise 26.11.2020 - 23:27:

Hei! Hva gjør man når man har strikket A1 ferdig i høyden og fortsatt øker til raglan?

DROPS Design 27.11.2020 kl. 10:27:

Hei Loiuse, Diagrammene skal gjentas i høyden. God fornøyelse!

Elvira Starace 21.11.2020 - 00:32:

Dove posso comprare questi tipo di lana negli stessi colori?

DROPS Design 21.11.2020 kl. 08:32:

Buongiorno ELvira, se clicca sul carrello nella pagina del modello potrà acquistare il filato che le serve per lavorare il modello. Buon lavoro!

Inger Oehme 20.11.2020 - 14:19:

Hej! Nu är jag klar med oket och har 368 maskor på stickan. (sl L) Oket är 25cm och jag ska dela oket. Jag behöver hjälp! Det står att jag ska avsluta efter 4:e raglanmaskan. Innebär det att jag ska börja med de två maskorna som är kvar på raglan är de första av de76 maskorna jag ska sätta på tråd? Jag hamnar då på 6 maskor efter nästa raglan. Det känns konstigt.

DROPS Design 30.11.2020 kl. 10:15:

Hei Inger. Du avslutter etter 4. raglan maske. Nå setter du 76 masker på 1 tråd (= 32 nye masker du har økt til raglan + 11 opprinnelige maskene + 32 nye masker du har økt til raglan + 1 raglan maske = 76 masker = 1. erm). Legg opp 4 nye masker (= under 1.ermet). Strikk 108 masker (= 32 nye masker du har økt til raglan + 43 opprinnelige maskene + 32 nye masker du har økt til raglan + 1 raglan maske = forstykket). Strikk 2. erme, legg opp masker og bakstykket likeså. God Fornøyelse.

Anne 12.11.2020 - 08:55:

J’en suis a la separation corps/manche si je compte depuis la 4eme maille apres le raglan je tombe pas juste\r\nPar contre di je compte les mailles de ma manche + la maille raglan c’est tip top cela va jouer avec le dessin?\r\nMerci

DROPS Design 12.11.2020 kl. 09:46:

Bonjour Anne, vous terminez le tour par la 4ème maille du raglan = c'est la dernière maille que vous tricotez avant de diviser l'ouvrage, ainsi les 60-68-76-76-76-84-92 m suivantes sont pour la manche, et ainsi de suite, en fait le tour se termine comme avant = après (autrement dit par) la 4ème maille du raglan. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 216-28