DROPS / 214 / 54

Fjord Mosaic Set by DROPS Design

Strikkede vanter med nordisk mønster i DROPS Nepal. Strikkede sokker med nordisk mønster i DROPS Nepal. Størrelse 35 – 43.

  • Fjord Mosaic Set / DROPS 214-54 - Strikkede vanter med nordisk mønster i DROPS Nepal.
Strikkede sokker med nordisk mønster i DROPS Nepal. Størrelse 35 – 43.
  • Fjord Mosaic Set / DROPS 214-54 - Strikkede vanter med nordisk mønster i DROPS Nepal.
Strikkede sokker med nordisk mønster i DROPS Nepal. Størrelse 35 – 43.
  • Fjord Mosaic Set / DROPS 214-54 - Strikkede vanter med nordisk mønster i DROPS Nepal.
Strikkede sokker med nordisk mønster i DROPS Nepal. Størrelse 35 – 43.
DROPS Design: Model ne-329
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

HELE SÆTTET:

STØRRELSE:
Vanter: S/M – M/L
Sokker: 35/37 – 38/40 – 41/43

MATERIALER:
DROPS NEPAL fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
150-150-200 g farve 0500, lys grå
150-150-150 g farve 8913, lyseblå

Mål: Omkreds: Ca 21-23 cm. Længde: Ca 24-26 cm.

MATERIALER:
DROPS NEPAL fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
100-100 g farve 0500, lys grå
50-50 g farve 8913, lyseblå

STRIKKEFASTHED:
19 masker i bredden og 25 pinde i højden med glatstrik og nordisk mønster = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 4: Til glatstrik og nordisk mønster.
DROPS STRØMPEPINDE NR 3,5: Til rib.

35/37 – 38/40 – 41/43
Fodens længde: Ca 22-24-27 cm.
Skaftets højde ned til hælen: Ca 17-17-17 cm.

MATERIALER:
DROPS NEPAL fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
100-100-150 g farve 0500, lys grå
100-100-100 g farve 8913, lyseblå

STRIKKEFASTHED:
19 masker i bredden og 25 pinde i højden med glatstrik og nordisk mønster = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 4: Til glatstrik og nordisk mønster.
DROPS STRØMPEPINDE NR 3,5: Til rib.

DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 16.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 16.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 101.7kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Vanter: Se diagram A.1 til A.4. Velg diagram for din størrelse (gælder A.1, A.2, A.x og A.y)
Sokker: Se diagram A.5 og A.6.
Hele mønsteret strikkes i glatstrik, bortsett fra A.1 som strikkes i rib.

UD-/INDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud/ind jævnt fordelt, tager man det totale maskeantal på pinden (f.eks 36 masker) og deler maskerne med antal ud-/indtagninger som skal gøres (f.eks 4) = 9.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter hver 9.maske. På næste omgang strikkes omslagene drejet ret, så der ikke bliver hul.
Hvis der skal tages ind, strikkes i dette eksempel hver 8. og 9.maske ret sammen.

HÆLINDTAGNING:
1.PIND (= retsiden): Strik A.6 til der er 4-5-5 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
2.PIND (= vrangen): Strik A.6 til der er 4-5-5 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, strik 1 vrang, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
3.PIND (= retsiden): Strik A.6 til der er 3-4-4 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
4.PIND (= vrangen): Strik A.6 til der er 3-4-4 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, strik 1 vrang, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
Fortsæt indtagningen på samme måde ved at strikke til der er 1 maske mindre tilbage før der tages 1 maske løs af, til der er 9-9-11 masker tilbage på pinden.

INDTAGNINGSTIPS (gælder tåen på sokkerne):
Tag 1 maske ind på hver side af masken med mærketråd i således: Start 2 masker før masken med mærketråd i, strik 2 ret sammen med modsat farve af masken med mærketråd i, strik masken med mærketråd som før, strik 2 masker drejet ret sammen med modsat farve af masken med mærketråd i. Tag ind på samme måde ved den anden mærketråd (= 2 masker taget ind ved mærketråden og totalt 4 masker taget ind på omgangen).

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

VANTER – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes fra håndleddet og op. Der tages ud til tommelfingerkile som vist i diagrammet. Når udtagningen til tommelfingerkile er færdig, sættes maskerne til tommelfingerkile på 1 tråd før hånden strikkes færdig. Derefter strikkes tommelfingeren.

HØJRE VANTE:
Slå 36-40 masker op på strømpepinde 3,5 med lyseblå. Strik rundt i rib (= 2 ret / 2 vrang) med striber som vist i A.1.
Når A.1 er strikket færdig i højden, strikkes der 1 omgang ret med lys grå hvor der tages 4-4 masker ud jævnt fordelt – læs UD-/INDTAGNINGSTIPS = 40-44 masker.
Skift til strømpepinde 4. Resten af vanten strikkes i glatstrik som forklaret under.
Strik mønster efter diagram A.2. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
SAMTIDIG på første omgang strikkes A.3 over de 3 sorte ruder i A.2. Tag ud til tommelfingerkile som vist i A.3. Når A.3 er strikket færdig i højden, er der taget 8 masker ud i A.3, og A.3 går nu over 11 masker.
På næste omgang sættes de 11 masker i A.3 på 1 tråd, og der slåes 3 nye masker op på pinden over maskerne på tråden (slå op med farverne som vist i diagrammet) = 40-44 masker. Fortsæt A.2 over alle masker.
Når A.2 er strikket færdig, er der 8 masker tilbage. Klip trådene, træk dem gennem de resterende masker, stram trådene og hæft godt.

TOMMELFINGER:
Sæt de 11 masker fra tråden tilbage på strømpepinde 4, og strik disse 11 masker som de første 11 masker på første pind i A.4 (= forsiden af tommelfingeren) – og strik 9 masker op rundt om åbningen til tommelfinger, dvs strik 2 masker op i hver side og 5 masker i de 3 masker som blev slået op (disse 9 masker strikkes som de sidste 9 masker på første pind i A.4 = bagsiden af tommelfingeren) = 20 masker på pindene.
Fortsæt A.4 rundt. Når A.4 er strikket færdig, er der 4 masker tilbage. Klip trådene, træk dem gennem de resterede masker, stram trådene og hæft godt.

VENSTRE VANTE:
Strik venstre vante på samme måde som højre vante, men nu strikkes tommelfingerkilen i modsat side – se diagram A.x som viser hvor tommelfingerkilen strikkes i mønsteret. Når A.x er strikket færdig i højden, strikkes A.y videre til færdig mål.
Strik tommelfinger på samme måde som på højre vante.

-------------------------------------------------------

SOKKER – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde, ovenfra og ned.

SOKKER:
Slå 50-52-54 masker op på strømpepinde 3,5 med lyseblå. Skift til lys grå og strik rundt i rib (= 1 ret / 1 vrang) i 3 cm.
Når ribben er færdig, strikkes der 1 omgang ret med lys grå hvor der tages 4 masker ind jævnt fordelt i alle størrelser – læs UD-/INDTAGNINGSTIPS = 46-48-50 masker.
Skift til strømpepinde 4. Næste omgang strikkes således: Strik A.5 over de første 30 masker (= 3 rapporter à 10 masker), strik næste maske som første maske i A.5, så mønsteret starter og slutter ens i hver side – disse 31 masker er midt foran på sokken, strik A.6 over de næste 14-16-18 masker, strik derefter sidste maske som første maske i A.6, så mønsteret starter og slutter ens i hver side – disse 15-17-19 masker er midt bag på sokken. Fortsæt mønsteret således.
Når A.5 og A.6 er strikket totalt 3 gange i højden i alle størrelser, sættes de 31 masker midt foran på sokken (dvs maskerne i A.5) på 1 tråd = 15-17-19 masker tilbage til hæl.
Fortsæt A.6 frem og tilbage over hæl-maskerne i 5-5½-6 cm.
Sæt 1 mærke i den midterste maske på sidste pind – mærket skal bruges lidt senere til at måle fodens længde fra.
Strik HÆLINDTAGNING – læs forklaring over.

Efter hælindtagningen strikkes næste omgang således: Fortsæt A.6 over de 9-9-11 hælmasker, strik 8-10-12 masker op langs med siden på hælen (med farverne i A.6), fortsæt A.5 som før over de 31 masker fra tråden midt foran på sokken, og strik 8-10-12 masker op langs med den anden side på hælen (med farverne i A.6) = 56-60-66 masker på pindene.
Fortsæt A.5 som før over de 31 masker midt foran på sokken, og A.6 over de resterende masker bag på sokken.
SAMTIDIG på første omgang tages der ind på hver side af de 31 masker foran på sokken – tag ind på indersiden af yderste maske i A.6 som forklaret under (start efter de 31 masker foran sokken):
Strik første maske i A.6 som før (denne maske skal ikke være med i indtagningen, men fortsættes videre i lyseblå), strik de 2 næste masker drejet ret sammen med lys grå, strik A.6 til der er 3 masker tilbage før A.5, strik de 2 næste masker ret sammen med lys grå, og strik sidste maske i A.6 som før (denne maske skal ikke være med i indtagningen, men fortsættes i lyseblå).
Tag ind således på hver 2.omgang totalt 4-6-6 gange i hver side = 48-48-54 masker tilbage.
Fortsæt A.5 og A.6 som før til arbejdet måler ca 18-20-22 cm fra mærket på hælen, målt under foden.
Der er nu ca 4-4-5 cm tilbage til færdig mål, prøv eventuelt sokken og strik til ønsket længde, men afslut efter en hel eller en halv rapport i højden i A.5.
Videre strikkes A.6 rundt over alle masker, men sørg for at mønsteret fortsættes pænt over maskerne under foden.
SAMTIDIG på 2.omgang sættes der 1 mærketråd i den midterste maske i hver side så der er 23-23-27 masker ovenpå foden og 23-23-25 masker under foden (mellem maskerne med mærketråd i).
På næste omgang tages der ind til tå på hver side af maskerne med mærketråd i – læs INDTAGNINGSTIPS = 4 masker taget ind. Tag ind således på hver omgang totalt 9-9-10 gange = 12-12-14 masker tilbage. På næste omgang strikkes alle masker ret sammen 2 og 2 = 6-6-7 masker tilbage. Klip trådene, træk dem gennem de resterende masker, stram trådene og hæft godt. Sokken måler ca 22-24-27 cm fra mærket på hælen, målt under foden. Strik den anden sok på samme måde.

Diagram

symbols = lys grå
symbols = lyseblå
symbols = tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 maske ret med lys grå, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 1 maske taget ind).
symbols = Strik 2 masker ret sammen med lys grå (= 1 maske taget ind).
symbols = tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 masker ret sammen med lys grå, løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen (= 2 masker taget ind).
symbols = tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 masker ret sammen med lys grå, løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen (= 2 masker taget ind).
symbols = tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 masker ret sammen med lys grå, løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen (= 2 masker taget ind).

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 214-54) for mål og udregninger.

country flag Kathrine 11.04.2021 - 22:18:

Jeg strikket vottene etter oppskrift M/L str Vottene passet til min sønn på 9 år! De passet overhodet ikke til meg😡 Mønsteret er helt nydelig, og jeg gledet med til å få meg nye votter

country flag Friederike 17.02.2021 - 17:06:

Danke für die Antwort! Was ich nicht ganz verstehe... Wenn ich in der 1.Reihe das Muster Stricke und gleichzeitig den Raglan zunehme.Stricke ich diese Maschen dann laut Muster ab oder werden die vom Muster ausgenommen?

user icon DROPS Design 18.02.2021 kl. 08:39:

Liebe Friederike, Sie meinen für den Pullover "Fjord Mosaic"? Bei der 1. Reihe bei der Passen stricken Sie die 1. Reihe von den Diagrammen und gleichzeitg nehmen Sie 1 Masche beidseitig von der M mit der Markierung, dh z. B. für die Ärmel in S: 1 Umschlag, 1. Reihe A.1, 1 Umschlag. Bei der 2. Runde stricken Sie diese 13 M wie im Diagram (= Umschläge werden mit perlgrau gestrickt). Bei der 3. Reihe stricken Sie: 1 Umschlag, 3. Reihe A.1, 1 Umschlag, bei der 4. Reihe stricken Sie diese 15 M wie im Diagram gezeigt. (A.2A und A.2C stricken Sie genauso wie bei A.1). Hilft es Ihnen weiter?

country flag Eva Lodal 03.02.2021 - 16:48:

Ifølge forklaringen til diagrammet skal man tage ind på tommelen i stedet for ud ...

country flag Linda 19.01.2021 - 18:35:

Jag klarar sticka tills rad 6 på höger vante på diagram A2 M/L (med 40 maskor) men sedan blir det fel... stämmer diagrammet? (A2 M/L och A3)

user icon DROPS Design 29.01.2021 kl. 07:55:

Hej Linda. Ja det ska vara riktigt, vad är det du får problem med? Mvh DROPS Design

country flag Moa 28.10.2020 - 19:57:

Jättefint! Men jag kan inte se några instruktioner för vaken vantar eller sockor, endast diagrammen. Har de försvunnit från sidan?

user icon DROPS Design 29.10.2020 kl. 07:31:

Hej Moa. Tack för info, nu finns mönstret även på svenska. Mvh DROPS Design

country flag Rita 06.06.2020 - 14:53:

Nydelig sett til å gi bort som gave.

country flag Mimi M Routh 04.06.2020 - 19:04:

A really nice, warm set -- out of all the designs out there. I would make this and keep it. Elizabeth Zimmerman (old U.S. knit guru) says socks like this are for putting feet up around a fire, showing off your knitting!

Kommentere opskrift DROPS 214-54