DROPS / 200 / 38

Sweet Jasmine by DROPS Design

Virkad poncho i DROPS Merino Extra Fine. Arbetet virkas med blommönster. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell me-166
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

350-350-400 g färg 01, natur

VIRKFASTHET:
3 blommor och 3 luftmaskbågar mäter ca 17 cm på bredden. A.2 mäter ca 5½ cm på bredden.

VIRKNÅL:
DROPS VIRKNÅL NR 4,5.

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 28.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 28.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 196kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.5 (A.5 visar hopvirkningen av de 2 delarna).

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

PONCHO - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet virkas fram och tillbaka i 2 delar som virkas ihop till slut. Det är 2 olika mönster till ponchon. Ett mönster med diagram och ett mönster med extra förklaring till diagrammen.

PONCHO (mönster med diagram):
Börja med nål 4,5 och Merino Extra Fine och virka mönster så här:
Virka A.1, A.2 totalt 5-6-7 ggr, A.3. Fortsätt fram och tillbaka så. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! När A.1 till A.3 är färdigvirkade på höjden, repeteras varv 3 till 6 till arbetet mäter ca 64-74-84 cm – anpassa så att det avslutas efter varv 4. Klipp inte av tråden! Fortsätt sedan från KANT LÄNGS SIDAN – läs förklaring längre ner i beskrivningen!

PONCHO (mönster med förklaring till diagrammen):
Börja med nål 4,5 och Merino Extra Fine och virka mönster så här:

VARV 1: Virka A.1 så här: 7 luftmaskor, 1 smygmaska i 4:e luftmaskan från nålen (= luftmasksring), 3 luftmaskor, vänd arbetet. Om luftmasksringen virkas (2 stolpar, 3 luftmaskor, 1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar). Virka A.2 så här: * 11 luftmaskor, 1 smygmaska i 4:e luftmaskan från nålen (= luftmasksring), 3 luftmaskor, vänd arbetet. Om luftmasksringen virkas (2 stolpar, 3 luftmaskor, 1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar) *, virka från *-* totalt 5-6-7 ggr. Virka A.3 så här: 11 luftmaskor, 1 smygmaska i 4:e luftmaskan från nålen (= luftmasksring), 3 luftmaskor, vänd arbetet. Om luftmasksringen virkas (2 stolpar, 3 luftmaskor, 1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar, 3 luftmaskor, 1 smygmaska). KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!

VARV 2: Virka A.3 så här: 3 luftmaskor, om första luftmasksringen virkas (2 stolpar, 3 luftmaskor, 1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar). Virka 1 smygmaska om första luftmaskbågen i A.3 på varvet under, 8 luftmaskor. Virka A.2 så här: * 1 smygmaska i sista luftmaskan på samma luftmaskbåge, 3 luftmaskor. Om nästa luftmasksring virkas (1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar, 3 luftmaskor, 1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar). Virka 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge på varvet under, 8 luftmaskor *, virka från *-* totalt 5-6-7 ggr. Virka A.1 så här: 1 smygmaska i sista luftmaskan på samma luftmaskbåge, 3 luftmaskor. Om nästa luftmasksring virkas (1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar, 3 luftmaskor, 1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar). Virka 1 smygmaska i sista luftmaskan på varvet under.

VARV 3: Virka A.1 så här: 11 luftmaskor, 1 smygmaska i 4:e luftmaskan från nålen (= luftmasksring), 3 luftmaskor, vänd arbetet. Om luftmasksringen virkas det 2 stolpar. Virka 3 luftmaskor, hoppa över 1 luftmaskbåge på varvet under, 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge, 4 luftmaskor. Virka A.2 så här: * 6 luftmaskor, 1 smygmaska i 4:e luftmaskan från nålen (= luftmasksring), 3 luftmaskor, vänd arbetet. Om luftmasksringen virkas det 2 stolpar, hoppa över 2 luftmaskbågar på varvet under, 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge, 3 luftmaskor. Om samma luftmasksring virkas (1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar). Virka 3 luftmaskor, hoppa över 1 luftmaskbåge på varvet under, 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge, 4 luftmaskor *, virka från *-* totalt 5-6-7 ggr. Virka A.3 så här: 6 luftmaskor, 1 smygmaska i 4:e luftmaskan från nålen (= luftmasksring), 3 luftmaskor, vänd arbetet. Om luftmasksringen virkas det 2 stolpar, hoppa över 2 luftmaskbågar på varvet under, 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge, 3 luftmaskor. Om samma luftmasksring virkas (1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar, 3 luftmaskor). Hoppa över 1 luftmaskbåge på varvet under, 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge.

VARV 4: Virka A.3 så här: 9 luftmaskor, hoppa över 2 luftmaskor på varvet under, 1 smygmaska i nästa luftmaska, 3 luftmaskor. Om första luftmasksringen virkas (1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar, 3 luftmaskor, 1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar). Virka A.2 så här: * 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge på varvet under, 8 luftmaskor, hoppa över 1 smygmaska + 2 luftmaskor på varvet under, 1 smygmaska i nästa luftmaska, 3 luftmaskor. Om nästa luftmasksring virkas (1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar, 3 luftmaskor, 1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar) *, virka från *-* totalt 5-6-7 ggr. Virka A.1 så här: 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge på varvet under, 8 luftmaskor, hoppa över 1 smygmaska + 2 luftmaskor på varvet under, 1 smygmaska i nästa luftmaska, 3 luftmaskor. Om sista luftmasksringen virkas (1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar).

VARV 5: Virka A.1 så här: 10 luftmaskor, 1 smygmaska i 4:e luftmaskan från nålen (= luftmasksring), 3 luftmaskor, vänd arbetet. Om luftmasksringen virkas det 2 stolpar, hoppa över 2 luftmaskbågar på varvet under, 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge, 3 luftmaskor. Om samma luftmasksring virkas (1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar). Virka A.2 så här: * 3 luftmaskor, hoppa över 1 luftmaskbåge på varvet under, 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge, 10 luftmaskor, 1 smygmaska i 4:e luftmaskan från nålen (= luftmasksring), 3 luftmaskor, vänd arbetet. Om luftmasksringen virkas det 2 stolpar, hoppa över 2 luftmaskbågar på varvet under, 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge, 3 luftmaskor. Om samma luftmasksring virkas (1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar) *, virka från *-* totalt 5-6-7 ggr. Virka A.3 så här: 3 luftmaskor, hoppa över 1 luftmaskbåge på varvet under, 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge, 10 luftmaskor, 1 smygmaska i 4:e luftmaskan från nålen (= luftmasksring), 3 luftmaskor, vänd arbetet. Om luftmasksringen virkas det 2 stolpar, hoppa över 2 luftmaskbågar på varvet under, 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge, 3 luftmaskor. Om samma luftmasksring virkas (1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar, 3 luftmaskor, 1 smygmaska).

VARV 6: Virka A.3 så här: 3 luftmaskor, om första luftmasksringen virkas (2 stolpar, 3 luftmaskor, 1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar). Virka 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge på varvet under, 8 luftmaskor. Virka A.2 så här: * hoppa över 1 smygmaska + 2 luftmaskor på varvet under, 1 smygmaska i nästa luftmaska, 3 luftmaskor. Om nästa luftmasksring virkas (1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar, 3 luftmaskor, 1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar). Virka 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge på varvet under, 8 luftmaskor *, virka från *-* totalt 5-6-7 ggr. Virka A.1 så här: Hoppa över 1 smygmaska + 2 luftmaskor på varvet under, 1 smygmaska i nästa luftmaska, 3 luftmaskor. Om sista luftmasksringen virkas (1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar, 3 luftmaskor, 1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar), 1 smygmaska om sista luftmaskbågen.

Upprepa varv 3 till 6 till arbetet mäter ca 64-74-84 cm – anpassa så att det avslutas efter varv 4. Klipp inte av tråden! Fortsätt sedan från KANT LÄNGS SIDAN – läs förklaring längre ner i beskrivningen!

KANT LÄNGS SIDAN:
Härifrån virkas det ner längs den ena sidan av arbetet så att det blir en hel blomma längs sidan med A.1. Virka mönster efter diagram A.4 så här: * Virka 3 luftmaskor. Om luftmasksringen virkas (1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar, 3 luftmaskor, 1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar), 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge, 7 luftmaskor, hoppa över 1 smygmaska, virka 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge *, virka från *-* ner längs sidan. Avsluta med 1 smygmaska i första maskan som virkades på arbetet (= första luftmaskan i A.1). Klipp av och fäst trådarna.
Virka 1 del till på samma sätt.

MONTERING:
Lägg kortsidan (A) på den ena delen mot nedersta delen av den andra delen (B) - se illustration med svart stjärna – lägg sidorna tillsammans så att blommorna på den ena delen ligger mellan blommorna på den andra delen.
Virka de 2 delarna tillsammans som det visas i A.5 och förklaras nedan: OBS: När det virkas smygmaskor i blombladen, virkas det i mellanrummet mellan de 2 stolparna.
Fäst tråden med 1 smygmaska i det första blombladet på del B, * virka 3 luftmaskor, 1 smygmaska om nästa blomblad på del A, virka 3 luftmaskor, 1 smygmaska i nästa blomblad på del B, 3 luftmaskor, 1 smygmaska i nästa blomblad på del A, 3 luftmaskor, 1 smygmaska om luftmaskbågen på del B, 3 luftmaskor, 1 smygmaska om luftmaskbågen på del A, 3 luftmaskor, 1 smygmaska i nästa blomblad på del B *, virka från *-* längs hela sidan. Klipp av tråden och fäst den. Upprepa bak på ponchon så att den blir likadan fram och bak.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 27.05.2019
Rättelse - VARV 6: Virka A.3 så här: 3 luftmaskor, om första luftmasksringen virkas (2 stolpar, 3 luftmaskor, 1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar).

Diagram

= 1 luftmaska
= 1 stolpe om luftmasksringen
= 1 smygmaska om luftmaskbågen/ luftmasksringen
= 1 smygmaska i luftmaskan
= vänd arbetet
= börja här
= illustrationen visar hur de 2 delarna ska monteras
= 1 smygmaska om luftmaskbågen/om mellanrummet mellan 2 stolpar - gäller monteringen av de 2 delarna - läs förklaring i beskrivningen
= det tjocka strecket markerar hopvirkningen av de 2 delarna (varje streck illustrerar 3 luftmaskor) - läs förklaring i beskrivningen

Corine 07.09.2019 - 16:38:

Dank voor dit prachtige patroon; ik ven enorm blij met het eindresultaat!

Corine 17.08.2019 - 18:24:

De tekening met de omtrek van deel A en B is niet meer zichtbaar. Daardoor weet ik niet hoe lang en breed deel A dient te zijn. Kunt u mij dit vertellen of de tekening terugplaatsen?\\\\r\\\\nDank!!!?

Corine Steijger 13.08.2019 - 22:24:

Wat een leuk patroon. Ik begrijp het deel dat aan dat zijkant gehaakt moet worden echter niet. Als ik de eerste toer heb gehaakt zoals u hebt omschreven, moet ik dan verder met de toeren 3 t/m 6? Groet Corine

DROPS Design 01.09.2019 kl. 14:23:

Dag Corine,

Als je TOER 1 hebt gehaakt dan ga je daarna verder met TOER 2 zoals beschreven in het patroon. Daarna ga je pas verder met TOER 3 tm 6, dus gewoon op chronologische volgorde. Bij elke toer staat aangegeven welk telpatroon het is. De telpatronen zijn dus de uitgetekende toeren.

Jaulin 26.06.2019 - 15:38:

Bonjour, je suis en train de faire ce poncho mais je bloque un peu sur 2 choses la 1ère lorsque je fais A.2 5 fois faut-il tourné l'ouvrage à chaque fois. Ensuite la partie A est plus petite combien faut il faire de rang ou combien doit mesurer cette partie. Merci par avance. Nadia

DROPS Design 27.06.2019 kl. 08:26:

Bonjour Mme Jaulin, à chaque rang, vous devez crocheter: en lisant les diagrammes de gauche à droite: 1 x A.1, 5 x A.2 (reprenez au début de A.2 à chaque nouveau motif) et 1 x A.3, tournez et crochetez 1 x A.3, 5 x A.2 et 1 x A.1 (en lisant le diagramme de droite à gauche, répétez A.2 à chaque fois en le reprenant au début). Les 2 pièces sont identiques, mais sur le schéma, on ne voit qu'une petite partie de A - cette vidéo montre l'assemblage d'un poncho au tricot réalisé de la même façon, avec 2 rectangles identiques, l'assemblage sera naturellement également différent ici. Bon crochet!

Inéz Miller 12.06.2019 - 16:56:

Hi, I've started the pattern but have a question. Where is section B? Is the pattern only for section A (A1, A2, A3...) ? After after row 6 it just say that I should repeat 3-6 until the desired lenght. Do I make a second piece in the same pattern with different measurements to create B? It's a lovely pattern and I would really like to finish it but am stuck. Please help. Regards Inéz

DROPS Design 13.06.2019 kl. 08:55:

Dear Mrs Miller, you crochet a total of 2 identical pieces that you will sew together A to B (see ASSEMBLY) - when working pattern after row 6 have been worked the first time, repeat row 3 to 6 until the desired length. Happy crocheting!

Marit Strindlund 04.06.2019 - 09:49:

Hej! skulle vara tacksam på hjälp under dagen ser att det är en som har haft samma problem med varv 3 fast jag kan inte läsa kommentaren för den är på tyska

DROPS Design 04.06.2019 kl. 14:41:

Hej Marit, se här, vi har en video med samma mönster:

How to crochet A.1 in DROPS 152-35 from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Marit Strindlund 03.06.2019 - 21:02:

Hej! Jag har svårt att förstå hur ni menar på varv 3....får inte ihop det alls😢 med beskrivningen eller diagrammet.... så snälla hjälp mig gärna med närbild

Maria Teresa 26.05.2019 - 13:54:

Ich finde diesen Poncho wunderschön. Habe mir Wolle und Anleitung besorgt, aber ab reihe 3 verzweifle ich und komme nicht weiter -

DROPS Design 27.05.2019 kl. 10:56:

Liebe Maria Teresa, folgen Sie Masche nach Masche die schriffliche Anleitung, dh bei der 3. Reihe häkeln Sie jetzt die Hälfte einer neuen Reihe mit Blumen (= die untere Seite der nächsten Reihe: A.1 x 1, dann A.2 wiederholen und mit A.3 enden (die Kettmasche un den nächsten (= letzten) Luftmaschenbogen = schwarzer Punkt an der Rechten Seite in A.3. Viel Spaß beim häkeln!

Ruth Mwewa 21.05.2019 - 21:32:

This is lovely

Daniela Giammatteo 21.02.2019 - 11:58:

Semplicemente meraviglioso

Kommentér oppskrift DROPS 200-38