DROPS / 200 / 38

Sweet Jasmine by DROPS Design

Virkad poncho i DROPS Merino Extra Fine. Arbetet virkas med blommönster. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell me-166
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

350-350-400 g färg 01, natur

VIRKFASTHET:
3 blommor och 3 luftmaskbågar mäter ca 17 cm på bredden. A.2 mäter ca 5½ cm på bredden.

VIRKNÅL:
DROPS VIRKNÅL NR 4,5.

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 28.00 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 28.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 196kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.5 (A.5 visar hopvirkningen av de 2 delarna).

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

PONCHO - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet virkas fram och tillbaka i 2 delar som virkas ihop till slut. Det är 2 olika mönster till ponchon. Ett mönster med diagram och ett mönster med extra förklaring till diagrammen.

PONCHO (mönster med diagram):
Börja med nål 4,5 och Merino Extra Fine och virka mönster så här:
Virka A.1, A.2 totalt 5-6-7 ggr, A.3. Fortsätt fram och tillbaka så. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! När A.1 till A.3 är färdigvirkade på höjden, repeteras varv 3 till 6 till arbetet mäter ca 64-74-84 cm – anpassa så att det avslutas efter varv 4. Klipp inte av tråden! Fortsätt sedan från KANT LÄNGS SIDAN – läs förklaring längre ner i beskrivningen!

PONCHO (mönster med förklaring till diagrammen):
Börja med nål 4,5 och Merino Extra Fine och virka mönster så här:

VARV 1: Virka A.1 så här: 7 luftmaskor, 1 smygmaska i 4:e luftmaskan från nålen (= luftmasksring), 3 luftmaskor, vänd arbetet. Om luftmasksringen virkas (2 stolpar, 3 luftmaskor, 1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar). Virka A.2 så här: * 11 luftmaskor, 1 smygmaska i 4:e luftmaskan från nålen (= luftmasksring), 3 luftmaskor, vänd arbetet. Om luftmasksringen virkas (2 stolpar, 3 luftmaskor, 1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar) *, virka från *-* totalt 5-6-7 ggr. Virka A.3 så här: 11 luftmaskor, 1 smygmaska i 4:e luftmaskan från nålen (= luftmasksring), 3 luftmaskor, vänd arbetet. Om luftmasksringen virkas (2 stolpar, 3 luftmaskor, 1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar, 3 luftmaskor, 1 smygmaska). KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!

VARV 2: Virka A.3 så här: 3 luftmaskor, om första luftmasksringen virkas (2 stolpar, 3 luftmaskor, 1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar). Virka 1 smygmaska om första luftmaskbågen i A.3 på varvet under, 8 luftmaskor. Virka A.2 så här: * 1 smygmaska i sista luftmaskan på samma luftmaskbåge, 3 luftmaskor. Om nästa luftmasksring virkas (1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar, 3 luftmaskor, 1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar). Virka 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge på varvet under, 8 luftmaskor *, virka från *-* totalt 5-6-7 ggr. Virka A.1 så här: 1 smygmaska i sista luftmaskan på samma luftmaskbåge, 3 luftmaskor. Om nästa luftmasksring virkas (1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar, 3 luftmaskor, 1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar). Virka 1 smygmaska i sista luftmaskan på varvet under.

VARV 3: Virka A.1 så här: 11 luftmaskor, 1 smygmaska i 4:e luftmaskan från nålen (= luftmasksring), 3 luftmaskor, vänd arbetet. Om luftmasksringen virkas det 2 stolpar. Virka 3 luftmaskor, hoppa över 1 luftmaskbåge på varvet under, 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge, 4 luftmaskor. Virka A.2 så här: * 6 luftmaskor, 1 smygmaska i 4:e luftmaskan från nålen (= luftmasksring), 3 luftmaskor, vänd arbetet. Om luftmasksringen virkas det 2 stolpar, hoppa över 2 luftmaskbågar på varvet under, 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge, 3 luftmaskor. Om samma luftmasksring virkas (1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar). Virka 3 luftmaskor, hoppa över 1 luftmaskbåge på varvet under, 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge, 4 luftmaskor *, virka från *-* totalt 5-6-7 ggr. Virka A.3 så här: 6 luftmaskor, 1 smygmaska i 4:e luftmaskan från nålen (= luftmasksring), 3 luftmaskor, vänd arbetet. Om luftmasksringen virkas det 2 stolpar, hoppa över 2 luftmaskbågar på varvet under, 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge, 3 luftmaskor. Om samma luftmasksring virkas (1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar, 3 luftmaskor). Hoppa över 1 luftmaskbåge på varvet under, 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge.

VARV 4: Virka A.3 så här: 9 luftmaskor, hoppa över 2 luftmaskor på varvet under, 1 smygmaska i nästa luftmaska, 3 luftmaskor. Om första luftmasksringen virkas (1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar, 3 luftmaskor, 1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar). Virka A.2 så här: * 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge på varvet under, 8 luftmaskor, hoppa över 1 smygmaska + 2 luftmaskor på varvet under, 1 smygmaska i nästa luftmaska, 3 luftmaskor. Om nästa luftmasksring virkas (1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar, 3 luftmaskor, 1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar) *, virka från *-* totalt 5-6-7 ggr. Virka A.1 så här: 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge på varvet under, 8 luftmaskor, hoppa över 1 smygmaska + 2 luftmaskor på varvet under, 1 smygmaska i nästa luftmaska, 3 luftmaskor. Om sista luftmasksringen virkas (1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar).

VARV 5: Virka A.1 så här: 10 luftmaskor, 1 smygmaska i 4:e luftmaskan från nålen (= luftmasksring), 3 luftmaskor, vänd arbetet. Om luftmasksringen virkas det 2 stolpar, hoppa över 2 luftmaskbågar på varvet under, 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge, 3 luftmaskor. Om samma luftmasksring virkas (1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar). Virka A.2 så här: * 3 luftmaskor, hoppa över 1 luftmaskbåge på varvet under, 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge, 10 luftmaskor, 1 smygmaska i 4:e luftmaskan från nålen (= luftmasksring), 3 luftmaskor, vänd arbetet. Om luftmasksringen virkas det 2 stolpar, hoppa över 2 luftmaskbågar på varvet under, 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge, 3 luftmaskor. Om samma luftmasksring virkas (1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar) *, virka från *-* totalt 5-6-7 ggr. Virka A.3 så här: 3 luftmaskor, hoppa över 1 luftmaskbåge på varvet under, 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge, 10 luftmaskor, 1 smygmaska i 4:e luftmaskan från nålen (= luftmasksring), 3 luftmaskor, vänd arbetet. Om luftmasksringen virkas det 2 stolpar, hoppa över 2 luftmaskbågar på varvet under, 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge, 3 luftmaskor. Om samma luftmasksring virkas (1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar, 3 luftmaskor, 1 smygmaska).

VARV 6: Virka A.3 så här: 3 luftmaskor, om första luftmasksringen virkas (2 stolpar, 3 luftmaskor, 1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar). Virka 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge på varvet under, 8 luftmaskor. Virka A.2 så här: * hoppa över 1 smygmaska + 2 luftmaskor på varvet under, 1 smygmaska i nästa luftmaska, 3 luftmaskor. Om nästa luftmasksring virkas (1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar, 3 luftmaskor, 1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar). Virka 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge på varvet under, 8 luftmaskor *, virka från *-* totalt 5-6-7 ggr. Virka A.1 så här: Hoppa över 1 smygmaska + 2 luftmaskor på varvet under, 1 smygmaska i nästa luftmaska, 3 luftmaskor. Om sista luftmasksringen virkas (1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar, 3 luftmaskor, 1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar), 1 smygmaska om sista luftmaskbågen.

Upprepa varv 3 till 6 till arbetet mäter ca 64-74-84 cm – anpassa så att det avslutas efter varv 4. Klipp inte av tråden! Fortsätt sedan från KANT LÄNGS SIDAN – läs förklaring längre ner i beskrivningen!

KANT LÄNGS SIDAN:
Härifrån virkas det ner längs den ena sidan av arbetet så att det blir en hel blomma längs sidan med A.1. Virka mönster efter diagram A.4 så här: * Virka 3 luftmaskor. Om luftmasksringen virkas (1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar, 3 luftmaskor, 1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar), 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge, 7 luftmaskor, hoppa över 1 smygmaska, virka 1 smygmaska om nästa luftmaskbåge *, virka från *-* ner längs sidan. Avsluta med 1 smygmaska i första maskan som virkades på arbetet (= första luftmaskan i A.1). Klipp av och fäst trådarna.
Virka 1 del till på samma sätt.

MONTERING:
Lägg kortsidan (A) på den ena delen mot nedersta delen av den andra delen (B) - se illustration med svart stjärna – lägg sidorna tillsammans så att blommorna på den ena delen ligger mellan blommorna på den andra delen.
Virka de 2 delarna tillsammans som det visas i A.5 och förklaras nedan: OBS: När det virkas smygmaskor i blombladen, virkas det i mellanrummet mellan de 2 stolparna.
Fäst tråden med 1 smygmaska i det första blombladet på del B, * virka 3 luftmaskor, 1 smygmaska om nästa blomblad på del A, virka 3 luftmaskor, 1 smygmaska i nästa blomblad på del B, 3 luftmaskor, 1 smygmaska i nästa blomblad på del A, 3 luftmaskor, 1 smygmaska om luftmaskbågen på del B, 3 luftmaskor, 1 smygmaska om luftmaskbågen på del A, 3 luftmaskor, 1 smygmaska i nästa blomblad på del B *, virka från *-* längs hela sidan. Klipp av tråden och fäst den. Upprepa bak på ponchon så att den blir likadan fram och bak.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 27.05.2019
Rättelse - VARV 6: Virka A.3 så här: 3 luftmaskor, om första luftmasksringen virkas (2 stolpar, 3 luftmaskor, 1 smygmaska, 3 luftmaskor, 2 stolpar).

Diagram

= 1 luftmaska
= 1 stolpe om luftmasksringen
= 1 smygmaska om luftmaskbågen/ luftmasksringen
= 1 smygmaska i luftmaskan
= vänd arbetet
= börja här
= illustrationen visar hur de 2 delarna ska monteras
= 1 smygmaska om luftmaskbågen/om mellanrummet mellan 2 stolpar - gäller monteringen av de 2 delarna - läs förklaring i beskrivningen
= det tjocka strecket markerar hopvirkningen av de 2 delarna (varje streck illustrerar 3 luftmaskor) - läs förklaring i beskrivningen

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 200-38) för mått och uträkningar.

Edith Finweg 24.07.2020 - 09:15:

Gibt es für dieses Muster auch ein Dreieckstuch oder Schal? Das Muster ist sooo hübsch. Es wäre schön, wenn Sie eine Anleitung für ein (flaches) Dreieckstuch hätten.

DROPS Design 27.07.2020 kl. 10:21:

Liebe Edith, leider haben wir kein Dreieckstuch mit diesem Muster (ich kann es als Anregung aber ans Design-Team weitergeben). Für einen Schal können Sie einfach wie folgt vorgehen (1 Rapport des Blumenmusters hat dabei eine Breite von ca. 5,5 cm, machen Sie am besten vorher eine Maschenprobe, um die Breite des Schals festlegen zu können): A.1 1 x, A.2 so oft wie gewünscht und A.3 1 x. Dann häkeln Sie bis zur gewünschten Länge. Zuletzt häkeln Sie noch den Rand an der Seite von A.1. Fertig ist der Schal. :-) Gutes Gelingen!

Lübbers Claudia 15.05.2020 - 11:22:

Bitte, ich habe Teil A fertig gestellt auf 67 cm Länge, 49 cm breit. Wo finde ich Teil B in der Anleitung? Die Blume an der Seite wird mit einer Reihe fertig und dann?

DROPS Design 15.05.2020 kl. 12:08:

Liebe Frau Lübbers, das Poncho besteht aus 2 gleichen Teilen die zusammengehäkelt sind. Wenn Sie das 1. Teil gehäkelt haben, häkeln Sie ein 2. Teil wie zuvor und die 2 Teile wie unter FERTIGSTELLEN zusammenhäkeln. Viel Spaß beim häkeln!

Pamela Soko 10.04.2020 - 04:05:

Hola una consulta...ya tengo las dos partes iguales pero cómo las uno? No quiero equivocarme En el patrón se ve dos partes pero que no son iguales... espero su ayuda

DROPS Design 12.04.2020 kl. 18:13:

Hola Pamela. Son las dos partes iguales. Sigue las instrucciones de apartado "Terminación" y el dibujo bajo el patrón para ver cómo colocar las dos partes.

Pamela Soko 31.03.2020 - 14:27:

Graciass por su respuesta... necesito su ayuda en lo sgte: Repetir las filas 3-6 hasta que la labor mida aprox 64-74-84 cm ...asumo que 64 cm es small verdad? Esa medida es la total de pecho y espalda o tengo que hacer dos iguales? En esta parte BORDE A LO LARGO DEL LADO: qué significa esto: Trabajar la 2ª sección de la misma manera.?? Graciass graciass graciass Saludos

DROPS Design 31.03.2020 kl. 23:17:

Hola Pamela. Para la talla S una sección (parte) mide 64 cm. El poncho se trabaja en dos partes iguales y se cosen al finalizar según el dibujo que tienes debajo del patrón.

Pamela Soko 28.03.2020 - 17:48:

Hola soy Pamela de Perú estoy haciendo la capa en hilo de algodón doble y con ganchillo 4 Quisiera saber si tienes alguna dirección en Youtube dónde está toda la realización del proyecto... espero que si me ayudarías bastante!!! Saludos

DROPS Design 29.03.2020 kl. 23:16:

Hola Pamela. Este vídeo te puede ayudar a realizar el proyecto:

Carla 29.02.2020 - 19:57:

Moet a en b 2 x gehaakt worden? en a en b apart aan elkaar gehaakt?

DROPS Design 04.03.2020 kl. 15:31:

Dag Carla,

Je haakt 2 identieke rechthoeken en op het einde haak je deze aan elkaar. De korte kant van de rechthoek wordt A genoemd en de lange kant wordt B genoemd. Op de voorkant wordt de korte kant van het eerste deel tegen de lange kant van het tweede deel vast gemaakt en op de achterkant wordt de korte kant van het tweede deel tegen de lange kant van het eerste deel vast gemaakt.

Anita 12.02.2020 - 14:12:

Dzień dobry, jaka powinna być długość pierwszego rzędu ? Czy robimy dwa prostokąty i łączymy je razem ?

DROPS Design 12.02.2020 kl. 19:45:

Witaj Anito! Długość 1-szego rzędu w zależności od rozmiaru wynosi 38-44-49 cm. Robimy 2 prostokąty i łączymy je razem. Powodzenia!

Veerle Van Coillie 06.11.2019 - 18:01:

Gewijzigd online: 27.05.2019 Correctie - TOER 6: Haak A.3 als volgt: 3 lossen, haak om De beschrijving klopt wel neem ik aan ? Dit gaat over de teltekening ?

DROPS Design 10.11.2019 kl. 21:40:

Dag Veerle,

Als er een correctie op het patroon is, dan is deze correctie al doorgevoerd op het online patroon. Als je voor de datum van de correctie een afdruk hebt gemaakt, dan is de correctie dus nog niet verwerkt in je afdruk.

Lara 07.10.2019 - 06:57:

Complimenti per il bellissimo poncho! Purtroppo dalle indicazioni non mi è chiaro se è il risultato di due rettangoli di uguale lunghezza, 64 cm. Così nelle indicazioni delle due sezioni, mentre dal grafico finale una sezione appare più piccola. Potreste aiutarmi? Arrivata alla seconda sezione non so quanto farla grande. Grazie!

DROPS Design 07.10.2019 kl. 07:50:

Buongiorno Lara. Il poncho è lavorato in due rettangoli uguali. Per unirli dovrà appoggiare uno dei lati corti di un rettangolo su un lato lungo dell’altro, seguendo le indicazioni della confezione. Buon lavoro!

Corine 07.09.2019 - 16:38:

Dank voor dit prachtige patroon; ik ven enorm blij met het eindresultaat!

Kommentér oppskrift DROPS 200-38

Sweet Jasmine

Le Coin Paisible, France