DROPS / 200 / 38

Sweet Jasmine by DROPS Design

Heklet poncho i DROPS Merino Extra Fine. Arbeidet hekles med blomstermønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell me-166
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

350-350-400 g farge 01, natur

HEKLEFASTHET:
3 blomster og 3 luftmaskebuer måler ca 17 cm i bredden. A.2 måler ca 5½ cm i bredden.

HEKLENÅL:
DROPS HEKLENÅL NR 4,5.

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 25.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 25.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 175kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.5 (A.5 viser sammenheklingen av de 2 delene).

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

PONCHO - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet hekles frem og tilbake i 2 deler som hekles sammen tilslutt. Det er 2 ulike oppskrifter til ponchoen. En oppskrift med diagrammer og en oppskrift med ekstra forklaring til diagrammene.

PONCHO (oppskrift med diagrammer):
Start med nål 4,5 og Merino Extra Fine og hekle mønster slik:
Hekle A.1, A.2 totalt 5-6-7 ganger, A.3. Fortsett frem og tilbake slik. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Når A.1 til A.3 er heklet ferdig i høyden, repeteres 3. til 6.rad til arbeidet måler ca 64-74-84 cm – avpass at det avsluttes etter 4.rad. Ikke klipp tråden! Fortsett videre fra KANT LANGS SIDEN – les forklaring lenger ned i oppskriften!

PONCHO (oppskrift med forklaring til diagrammene):
Start med nål 4,5 og Merino Extra Fine og hekle mønster slik:

1.RAD: Hekle A.1 slik: 7 luftmasker, 1 kjedemaske i 4.luftmaske fra nålen (= luftmaskering), 3 luftmasker, vend arbeidet. Om luftmaskeringen hekles (2 staver, 3 luftmasker, 1 kjedemaske, 3 luftmasker, 2 staver). Hekle A.2 slik: * 11 luftmasker, 1 kjedemaske i 4.luftmaske fra nålen (= luftmaskering), 3 luftmasker, vend arbeidet. Om luftmaskeringen hekles (2 staver, 3 luftmasker, 1 kjedemaske, 3 luftmasker, 2 staver) *, hekle fra *-* totalt 5-6-7 ganger. Hekle A.3 slik: 11 luftmasker, 1 kjedemaske i 4.luftmaske fra nålen (= luftmaskering), 3 luftmasker, vend arbeidet. Om luftmaskeringen hekles (2 staver, 3 luftmasker, 1 kjedemaske, 3 luftmasker, 2 staver, 3 luftmasker, 1 kjedemaske). HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!

2.RAD: Hekle A.3 slik: 3 luftmasker, om første luftmaskering hekles (2 staver, 3 luftmasker, 1 kjedemaske, 3 luftmasker, 2 staver). Hekle 1 kjedemaske om første luftmaskebue i A.3 på raden under, 8 luftmasker. Hekle A.2 slik: * 1 kjedemaske i siste luftmaske på samme luftmaskebue, 3 luftmasker. Om neste luftmaskering hekles (1 kjedemaske, 3 luftmasker, 2 staver, 3 luftmasker, 1 kjedemaske, 3 luftmasker, 2 staver). Hekle 1 kjedemaske om neste luftmaskebue på raden under, 8 luftmasker *, hekle fra *-* totalt 5-6-7 ganger. Hekle A.1 slik: 1 kjedemaske i siste luftmaske på samme luftmaskebue, 3 luftmasker. Om neste luftmaskering hekles (1 kjedemaske, 3 luftmasker, 2 staver, 3 luftmasker, 1 kjedemaske, 3 luftmasker, 2 staver). Hekle 1 kjedemaske i siste luftmaske på raden under.

3.RAD: Hekle A.1 slik: 11 luftmasker, 1 kjedemaske i 4.luftmaske fra nålen (= luftmaskering), 3 luftmasker, vend arbeidet. Om luftmaskeringen hekles det 2 staver. Hekle 3 luftmasker, hopp over 1 luftmaskebue på raden under, 1 kjedemaske om neste luftmaskebue, 4 luftmasker. Hekle A.2 slik: * 6 luftmasker, 1 kjedemaske i 4.luftmaske fra nålen (= luftmaskering), 3 luftmasker, vend arbeidet. Om luftmaskeringen hekle det 2 staver, hopp over 2 luftmaskebuer på raden under, 1 kjedemaske om neste luftmaskebue, 3 luftmasker. Om samme luftmaskering hekles (1 kjedemaske, 3 luftmasker, 2 staver). Hekle 3 luftmasker, hopp over 1 luftmaskebue på raden under, 1 kjedemaske om neste luftmaskebue, 4 luftmasker *, hekle fra *-* totalt 5-6-7 ganger. Hekle A.3 slik: 6 luftmasker, 1 kjedemaske i 4.luftmaske fra nålen (= luftmaskering), 3 luftmasker, vend arbeidet. Om luftmaskeringen hekles det 2 staver, hopp over 2 luftmaskebuer på raden under, 1 kjedemaske om neste luftmaskebue, 3 luftmasker. Om samme luftmaskering hekles (1 kjedemaske, 3 luftmasker, 2 staver, 3 luftmasker). Hopp over 1 luftmaskebue på raden under, 1 kjedemaske om neste luftmaskebue.

4.RAD: Hekle A.3 slik: 9 luftmasker, hopp over 2 luftmasker på raden under, 1 kjedemaske i neste luftmaske, 3 luftmasker. Om første luftmaskering hekles (1 kjedemaske, 3 luftmasker, 2 staver, 3 luftmasker, 1 kjedemaske, 3 luftmasker, 2 staver). Hekle A.2 slik: * 1 kjedemaske om neste luftmaskebue på raden under, 8 luftmasker, hopp over 1 kjedemaske + 2 luftmasker på raden under, 1 kjedemaske i neste luftmaske, 3 luftmasker. Om neste luftmaskering hekles (1 kjedemaske, 3 luftmasker, 2 staver, 3 luftmasker, 1 kjedemaske, 3 luftmasker, 2 staver) *, hekle fra *-* totalt 5-6-7 ganger. Hekle A.1 slik: 1 kjedemaske om neste luftmaskebue på raden under, 8 luftmasker, hopp over 1 kjedemaske + 2 luftmasker på raden under, 1 kjedemaske i neste luftmaske, 3 luftmasker. Om siste luftmaskering hekles (1 kjedemaske, 3 luftmasker, 2 staver).

5.RAD: Hekle A.1 slik: 10 luftmasker, 1 kjedemaske i 4.luftmaske fra nålen (= luftmaskering), 3 luftmasker, vend arbeidet. Om luftmaskeringen hekles det 2 staver, hopp over 2 luftmaskebuer på raden under, 1 kjedemaske om neste luftmaskebue, 3 luftmasker. Om samme luftmaskering hekles (1 kjedemaske, 3 luftmasker, 2 staver). Hekle A.2 slik: * 3 luftmasker, hopp over 1 luftmaskebue på raden under, 1 kjedemaske om neste luftmaskebue, 10 luftmasker, 1 kjedemaske i 4.luftmaske fra nålen (= luftmaskering), 3 luftmasker, vend arbeidet. Om luftmaskeringen hekles det 2 staver, hopp over 2 luftmaskebuer på raden under, 1 kjedemaske om neste luftmaskebue, 3 luftmasker. Om samme luftmaskering hekles (1 kjedemaske, 3 luftmasker, 2 staver) *, hekle fra *-* totalt 5-6-7 ganger. Hekle A.3 slik: 3 luftmasker, hopp over 1 luftmaskebue på raden under, 1 kjedemaske om neste luftmaskebue, 10 luftmasker, 1 kjedemaske i 4.luftmaske fra nålen (= luftmaskering), 3 luftmasker, vend arbeidet. Om luftmaskeringen hekles det 2 staver, hopp over 2 luftmaskebuer på raden under, 1 kjedemaske om neste luftmaskebue, 3 luftmasker. Om samme luftmaskering hekles (1 kjedemaske, 3 luftmasker, 2 staver, 3 luftmasker, 1 kjedemaske).

6.RAD: Hekle A.3 slik: 3 luftmasker, om første luftmaskering hekles (2 staver, 3 luftmasker, 1 kjedemaske, 3 luftmasker, 2 staver). Hekle 1 kjedemaske om neste luftmaskebue på raden under, 8 luftmasker. Hekle A.2 slik: * hopp over 1 kjedemaske + 2 luftmasker på raden under, 1 kjedemaske i neste luftmaske, 3 luftmasker. Om neste luftmaskering hekles (1 kjedemaske, 3 luftmasker, 2 staver, 3 luftmasker, 1 kjedemasker, 3 luftmasker, 2 staver). Hekle 1 kjedemaske om neste luftmaskebue på raden under, 8 luftmasker *, hekle fra *-* totalt 5-6-7 ganger. Hekle A.1 slik: Hopp over 1 kjedemaske + 2 luftmasker på raden under, 1 kjedemaske i neste luftmaske, 3 luftmasker. Om siste luftmaskering hekles (1 kjedemaske, 3 luftmasker, 2 staver, 3 luftmasker, 1 kjedemaske, 3 luftmasker, 2 staver), 1 kjedemaske om siste neste luftmaskebue.

Gjenta 3.til 6.rad til arbeidet måler ca 64-74-84 cm – avpass at det avsluttes etter 4.rad. Ikke klipp tråden! Fortsett videre fra KANT LANGS SIDEN – les forklaring lenger ned i oppskriften!

KANT LANGS SIDEN:
Herfra hekles det videre ned langs den ene siden av arbeidet slik at det blir en hel blomst langs siden med A.1. Hekle mønster etter diagram A.4 slik: * Hekle 3 luftmasker. Om luftmaskeringen hekles (1 kjedemaske, 3 luftmasker, 2 staver, 3 luftmasker, 1 kjedemaske, 3 luftmasker, 2 staver), 1 kjedemaske om neste luftmaskebue, 7 luftmasker, hopp over 1 kjedemaske, hekle 1 kjedemaske om neste luftmaskebue *, hekle fra *-* ned langs siden. Avslutt med 1 kjedemaske i første maske som ble hekle på arbeidet (= første luftmaske i A.1). Klipp og fest trådene.
Hekle 1 del til på samme måte.

MONTERING:
Legg kortsiden (A) på den ene delen mot nederste del av den andre delen (B) - se illustrasjon med sort stjerne – legg sidene sammen slik at blomstene på den ene delen ligger mellom blomstene på den andre delen.
Hekle de 2 delene sammen slik det er vist i A.5 og forklart under: NB: Når det hekles kjedemasker i blomsterbladene, hekles det i mellomrommet mellom de 2 stavene.
Fest tråden med 1 kjedemaske i det første blomsterbladet på del B, * hekle 3 luftmasker, 1 kjedemaske om neste blomsterblad på del A, hekle 3 luftmasker, 1 kjedemaske i neste blomsterblad på del B, 3 luftmasker, 1 kjedemaske i neste blomsterblad på del A, 3 luftmasker, 1 kjedemaske om luftmaskebuen på del B, 3 luftmasker, 1 kjedemaske om luftmaskebuen på del A, 3 luftmasker, 1 kjedemaske i neste blomsterblad på del B *, hekle fra *-* langs hele siden. Klipp og fest tråden. Gjenta bak på ponchoen slik at den blir lik foran og bak.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 27.05.2019
Rettelse - RAD 6: : Hekle A.3 slik: 3 luftmasker, om første luftmaskering hekles (2 staver, 3 luftmasker, 1 kjedemaske, 3 luftmasker, 2 staver).

Diagram

= 1 luftmaske
= 1 stav om luftmaskeringen
= 1 kjedemaske om luftmaskebuen/ luftmaskeringen
= 1 kjedemaske i luftmasken
= vend arbeidet
= start her
= illustrasjonen viser hvordan de 2 delene skal monteres
= 1 kjedemaske om luftmaskebuen/om mellomrommet mellom 2 staver - gjelder monteringen av de 2 delene - les forklaring i oppskriften
= den tykke streken markerer sammenheklingen av de 2 delene (hver strek illustrerer 3 luftmasker) - les forklaring i oppskriften

Kommentarer / Spørsmål (19)

Veerle Van Coillie 06.11.2019 - 18:01:

Gewijzigd online: 27.05.2019 Correctie - TOER 6: Haak A.3 als volgt: 3 lossen, haak om De beschrijving klopt wel neem ik aan ? Dit gaat over de teltekening ?

DROPS Design 10.11.2019 kl. 21:40:

Dag Veerle,

Als er een correctie op het patroon is, dan is deze correctie al doorgevoerd op het online patroon. Als je voor de datum van de correctie een afdruk hebt gemaakt, dan is de correctie dus nog niet verwerkt in je afdruk.

Lara 07.10.2019 - 06:57:

Complimenti per il bellissimo poncho! Purtroppo dalle indicazioni non mi è chiaro se è il risultato di due rettangoli di uguale lunghezza, 64 cm. Così nelle indicazioni delle due sezioni, mentre dal grafico finale una sezione appare più piccola. Potreste aiutarmi? Arrivata alla seconda sezione non so quanto farla grande. Grazie!

DROPS Design 07.10.2019 kl. 07:50:

Buongiorno Lara. Il poncho è lavorato in due rettangoli uguali. Per unirli dovrà appoggiare uno dei lati corti di un rettangolo su un lato lungo dell’altro, seguendo le indicazioni della confezione. Buon lavoro!

Corine 07.09.2019 - 16:38:

Dank voor dit prachtige patroon; ik ven enorm blij met het eindresultaat!

Corine 17.08.2019 - 18:24:

De tekening met de omtrek van deel A en B is niet meer zichtbaar. Daardoor weet ik niet hoe lang en breed deel A dient te zijn. Kunt u mij dit vertellen of de tekening terugplaatsen?\\\\r\\\\nDank!!!?

Corine Steijger 13.08.2019 - 22:24:

Wat een leuk patroon. Ik begrijp het deel dat aan dat zijkant gehaakt moet worden echter niet. Als ik de eerste toer heb gehaakt zoals u hebt omschreven, moet ik dan verder met de toeren 3 t/m 6? Groet Corine

DROPS Design 01.09.2019 kl. 14:23:

Dag Corine,

Als je TOER 1 hebt gehaakt dan ga je daarna verder met TOER 2 zoals beschreven in het patroon. Daarna ga je pas verder met TOER 3 tm 6, dus gewoon op chronologische volgorde. Bij elke toer staat aangegeven welk telpatroon het is. De telpatronen zijn dus de uitgetekende toeren.

Jaulin 26.06.2019 - 15:38:

Bonjour, je suis en train de faire ce poncho mais je bloque un peu sur 2 choses la 1ère lorsque je fais A.2 5 fois faut-il tourné l'ouvrage à chaque fois. Ensuite la partie A est plus petite combien faut il faire de rang ou combien doit mesurer cette partie. Merci par avance. Nadia

DROPS Design 27.06.2019 kl. 08:26:

Bonjour Mme Jaulin, à chaque rang, vous devez crocheter: en lisant les diagrammes de gauche à droite: 1 x A.1, 5 x A.2 (reprenez au début de A.2 à chaque nouveau motif) et 1 x A.3, tournez et crochetez 1 x A.3, 5 x A.2 et 1 x A.1 (en lisant le diagramme de droite à gauche, répétez A.2 à chaque fois en le reprenant au début). Les 2 pièces sont identiques, mais sur le schéma, on ne voit qu'une petite partie de A - cette vidéo montre l'assemblage d'un poncho au tricot réalisé de la même façon, avec 2 rectangles identiques, l'assemblage sera naturellement également différent ici. Bon crochet!

Inéz Miller 12.06.2019 - 16:56:

Hi, I've started the pattern but have a question. Where is section B? Is the pattern only for section A (A1, A2, A3...) ? After after row 6 it just say that I should repeat 3-6 until the desired lenght. Do I make a second piece in the same pattern with different measurements to create B? It's a lovely pattern and I would really like to finish it but am stuck. Please help. Regards Inéz

DROPS Design 13.06.2019 kl. 08:55:

Dear Mrs Miller, you crochet a total of 2 identical pieces that you will sew together A to B (see ASSEMBLY) - when working pattern after row 6 have been worked the first time, repeat row 3 to 6 until the desired length. Happy crocheting!

Marit Strindlund 04.06.2019 - 09:49:

Hej! skulle vara tacksam på hjälp under dagen ser att det är en som har haft samma problem med varv 3 fast jag kan inte läsa kommentaren för den är på tyska

DROPS Design 04.06.2019 kl. 14:41:

Hej Marit, se här, vi har en video med samma mönster:

How to crochet A.1 in DROPS 152-35 from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Marit Strindlund 03.06.2019 - 21:02:

Hej! Jag har svårt att förstå hur ni menar på varv 3....får inte ihop det alls😢 med beskrivningen eller diagrammet.... så snälla hjälp mig gärna med närbild

Maria Teresa 26.05.2019 - 13:54:

Ich finde diesen Poncho wunderschön. Habe mir Wolle und Anleitung besorgt, aber ab reihe 3 verzweifle ich und komme nicht weiter -

DROPS Design 27.05.2019 kl. 10:56:

Liebe Maria Teresa, folgen Sie Masche nach Masche die schriffliche Anleitung, dh bei der 3. Reihe häkeln Sie jetzt die Hälfte einer neuen Reihe mit Blumen (= die untere Seite der nächsten Reihe: A.1 x 1, dann A.2 wiederholen und mit A.3 enden (die Kettmasche un den nächsten (= letzten) Luftmaschenbogen = schwarzer Punkt an der Rechten Seite in A.3. Viel Spaß beim häkeln!

Kommentér oppskrift DROPS 200-38

Sweet Jasmine

Le Coin Paisible, France