DROPS / 200 / 38

Sweet Jasmine by DROPS Design

Hæklet poncho i DROPS Merino Extra Fine. Arbejdet hækles med blomstermønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model me-166
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

350-350-400 g farve 01, natur

HÆKLEFASTHED:
3 blomster og 3 luftmaskebuer måler ca 17 cm i bredden. A.2 måler ca 5½ cm i bredden.

Garnet til denne opskrift koster fra 132.65kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.5 (A.5 viser sammenhæklingen af de 2 dele).

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

PONCHO - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet hækles frem og tilbage i 2 dele som hækles sammen til sidst. Der er 2 forskellige opskrifter til ponchoen. En opskrift med diagrammer og en opskrift med ekstra forklaring til diagrammerne.

PONCHO (opskrift med diagrammer):
Start med nål 4,5 og Merino Extra Fine og hækl mønster således:
Hækl A.1, A.2 totalt 5-6-7 gange, A.3. Fortsæt frem og tilbage således. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Når A.1 til A.3 er hæklet færdig i højden, repeteres 3. til 6.række til arbejdet måler ca 64-74-84 cm – sørg for at der afsluttes efter 4.række. Klip ikke tråden! Fortsæt videre fra KANT LANGS SIDEN – læs forklaring længere ned i opskriften!

PONCHO (opskrift med forklaring til diagrammerne):
Start med nål 4,5 og Merino Extra Fine og hækl mønster således:

1.RÆKKE: Hækl A.1 således: 7 luftmasker, 1 kædemaske i 4.luftmaske fra nålen (= luftmaskering), 3 luftmasker, vend arbejdet. Om luftmaskeringen hækles (2 stangmasker, 3 luftmasker, 1 kædemaske, 3 luftmasker, 2 stangmasker). Hækl A.2 således: * 11 luftmasker, 1 kædemaske i 4.luftmaske fra nålen (= luftmaskering), 3 luftmasker, vend arbejdet. Om luftmaskeringen hækles (2 stangmasker, 3 luftmasker, 1 kædemaske, 3 luftmasker, 2 stangmasker) *, hækl fra *-* totalt 5-6-7 gange. Hækl A.3 således: 11 luftmasker, 1 kædemaske i 4.luftmaske fra nålen (= luftmaskering), 3 luftmasker, vend arbejdet. Om luftmaskeringen hækles (2 stangmasker, 3 luftmasker, 1 kædemaske, 3 luftmasker, 2 stangmasker, 3 luftmasker, 1 kædemaske). HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!

2.RÆKKE: Hækl A.3 således: 3 luftmasker, om første luftmaskering hækles (2 stangmasker, 3 luftmasker, 1 kædemaske, 3 luftmasker, 2 stangmasker). Hækl 1 kædemaske om første luftmaskebue i A.3 på rækken under, 8 luftmasker. Hækl A.2 således: * 1 kædemaske i sidste luftmaske på samme luftmaskebue, 3 luftmasker. Om næste luftmaskering hækles (1 kædemaske, 3 luftmasker, 2 stangmasker, 3 luftmasker, 1 kædemaske, 3 luftmasker, 2 stangmasker). Hækl 1 kædemaske om næste luftmaskebue på rækken under, 8 luftmasker *, hækl fra *-* totalt 5-6-7 gange. Hækl A.1 således: 1 kædemaske i sidste luftmaske på samme luftmaskebue, 3 luftmasker. Om næste luftmaskering hækles (1 kædemaske, 3 luftmasker, 2 stangmasker, 3 luftmasker, 1 kædemaske, 3 luftmasker, 2 stangmasker). Hækl 1 kædemaske i sidste luftmaske på rækken under.

3.RÆKKE: Hækl A.1 således: 11 luftmasker, 1 kædemaske i 4.luftmaske fra nålen (= luftmaskering), 3 luftmasker, vend arbejdet. Om luftmaskeringen hækles der 2 stangmasker. Hækl 3 luftmasker, spring over 1 luftmaskebue på rækken under, 1 kædemaske om næste luftmaskebue, 4 luftmasker. Hækl A.2 således: * 6 luftmasker, 1 kædemaske i 4.luftmaske fra nålen (= luftmaskering), 3 luftmasker, vend arbejdet. Om luftmaskeringen hækles der 2 stangmasker, spring over 2 luftmaskebuer på rækken under, 1 kædemaske om næste luftmaskebue, 3 luftmasker. Om samme luftmaskering hækles (1 kædemaske, 3 luftmasker, 2 stangmasker). Hækl 3 luftmasker, spring over 1 luftmaskebue på rækken under, 1 kædemaske om næste luftmaskebue, 4 luftmasker *, hækl fra *-* totalt 5-6-7 gange. Hækl A.3 således: 6 luftmasker, 1 kædemaske i 4.luftmaske fra nålen (= luftmaskering), 3 luftmasker, vend arbejdet. Om luftmaskeringen hækles der 2 stangmasker, spring over 2 luftmaskebuer på rækken under, 1 kædemaske om næste luftmaskebue, 3 luftmasker. Om samme luftmaskering hækles (1 kædemaske, 3 luftmasker, 2 stangmasker, 3 luftmasker). Spring over 1 luftmaskebue på rækken under, 1 kædemaske om næste luftmaskebue.

4.RÆKKE: Hækl A.3 således: 9 luftmasker, spring over 2 luftmasker på rækken under, 1 kædemaske i næste luftmaske, 3 luftmasker. Om første luftmaskering hækles (1 kædemaske, 3 luftmasker, 2 stangmasker, 3 luftmasker, 1 kædemaske, 3 luftmasker, 2 stangmasker). Hækl A.2 således: * 1 kædemaske om næste luftmaskebue på rækken under, 8 luftmasker, spring over 1 kædemaske + 2 luftmasker på rækken under, 1 kædemaske i næste luftmaske, 3 luftmasker. Om næste luftmaskering hækles (1 kædemaske, 3 luftmasker, 2 stangmasker, 3 luftmasker, 1 kædemaske, 3 luftmasker, 2 stangmasker) *, hækl fra *-* totalt 5-6-7 gange. Hækl A.1 således: 1 kædemaske om næste luftmaskebue på rækken under, 8 luftmasker, spring over 1 kædemaske + 2 luftmasker på rækken under, 1 kædemaske i næste luftmaske, 3 luftmasker. Om sidste luftmaskering hækles (1 kædemaske, 3 luftmasker, 2 stangmasker).

5.RÆKKE: Hækl A.1 således: 10 luftmasker, 1 kædemaske i 4.luftmaske fra nålen (= luftmaskering), 3 luftmasker, vend arbejdet. Om luftmaskeringen hækles der 2 stangmasker, spring over 2 luftmaskebuer på rækken under, 1 kædemaske om næste luftmaskebue, 3 luftmasker. Om samme luftmaskering hækles (1 kædemaske, 3 luftmasker, 2 stangmasker). Hækl A.2 således: * 3 luftmasker, spring over 1 luftmaskebue på rækken under, 1 kædemaske om næste luftmaskebue, 10 luftmasker, 1 kædemaske i 4.luftmaske fra nålen (= luftmaskering), 3 luftmasker, vend arbejdet. Om luftmaskeringen hækles der 2 stangmasker, spring over 2 luftmaskebuer på rækken under, 1 kædemaske om næste luftmaskebue, 3 luftmasker. Om samme luftmaskering hækles (1 kædemaske, 3 luftmasker, 2 stangmasker) *, hækl fra *-* totalt 5-6-7 gange. Hækl A.3 således: 3 luftmasker, spring over 1 luftmaskebue på rækken under, 1 kædemaske om næste luftmaskebue, 10 luftmasker, 1 kædemaske i 4.luftmaske fra nålen (= luftmaskering), 3 luftmasker, vend arbejdet. Om luftmaskeringen hækles der 2 stangmasker, spring over 2 luftmaskebuer på rækken under, 1 kædemaske om næste luftmaskebue, 3 luftmasker. Om samme luftmaskering hækles (1 kædemaske, 3 luftmasker, 2 stangmasker, 3 luftmasker, 1 kædemaske).

6.RÆKKE: Hækl A.3 således: 3 luftmasker, om første luftmaskering hækles (2 stangmasker, 3 luftmasker, 1 kædemaske, 3 luftmasker, 2 stangmasker). Hækl 1 kædemaske om næste luftmaskebue på rækken under, 8 luftmasker. Hækl A.2 således: * spring over 1 kædemaske + 2 luftmasker på rækken under, 1 kædemaske i næste luftmaske, 3 luftmasker. Om næste luftmaskering hækles (1 kædemaske, 3 luftmasker, 2 stangmasker, 3 luftmasker, 1 kædemasker, 3 luftmasker, 2 stangmasker). Hækl 1 kædemaske om næste luftmaskebue på rækken under, 8 luftmasker *, hækl fra *-* totalt 5-6-7 gange. Hækl A.1 således: Spring over 1 kædemaske + 2 luftmasker på rækken under, 1 kædemaske i næste luftmaske, 3 luftmasker. Om sidste luftmaskering hækles (1 kædemaske, 3 luftmasker, 2 stangmasker, 3 luftmasker, 1 kædemaske, 3 luftmasker, 2 stangmasker), 1 kædemaske om sidste næste luftmaskebue.

Gentag 3.til 6.række til arbejdet måler ca 64-74-84 cm – sørg for at der afsluttes efter 4.række. Klip ikke tråden! Fortsæt videre fra KANT LANGS SIDEN – læs forklaring længere nede i opskriften!

KANT LANGS SIDEN:
Herfra hækles der videre ned langs med den ene side af arbejdet så der bliver en hel blomst langs siden med A.1. Hækl mønster efter diagram A.4 således: * Hækl 3 luftmasker. Om luftmaskeringen hækles (1 kædemaske, 3 luftmasker, 2 stangmasker, 3 luftmasker, 1 kædemaske, 3 luftmasker, 2 stangmasker), 1 kædemaske om næste luftmaskebue, 7 luftmasker, spring over 1 kædemaske, hækl 1 kædemaske om næste luftmaskebue *, hækl fra *-* ned langs siden. Afslut med 1 kædemaske i første maske som blev hækl på arbejdet (= første luftmaske i A.1). Klip og hæft trådene.
Hækl 1 del til på samme måde.

MONTERING:
Læg kortsiden (A) på den ene del mod nederste del af den anden del (B) - se illustration med sort stjerne – læg siderne sammen så blomsterne på den ene del ligger mellem blomsterne på den anden del.
Hækl de 2 dele sammen som der er vist i A.5 og forklaret under: OBS: Når der hækles kædemasker i blomsterbladene, hækles der i mellemrummet mellem de 2 stangmasker.
Hæft tråden med 1 kædemaske i det første blomsterblad på del B, * hækl 3 luftmasker, 1 kædemaske om næste blomsterblad på del A, hækl 3 luftmasker, 1 kædemaske i næste blomsterblad på del B, 3 luftmasker, 1 kædemaske i næste blomsterblad på del A, 3 luftmasker, 1 kædemaske om luftmaskebuen på del B, 3 luftmasker, 1 kædemaske om luftmaskebuen på del A, 3 luftmasker, 1 kædemaske i næste blomsterblad på del B *, hækl fra *-* langs hele siden. Klip og hæft tråden. Gentag bag på ponchoen så den bliver ens foran og bagpå.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 27.05.2019
Rettelse - RÆKKE 6: : Hækle A.3 således: 3 luftmasker, om første luftmaskering hækles (2 stangmasker, 3 luftmasker, 1 kædemaske, 3 luftmasker, 2 stangmasker).

Diagram

= 1 luftmaske
= 1 stangmaske om luftmaskeringen
= 1 kædemaske om luftmaskebuen/ luftmaskeringen
= 1 kædemaske i luftmasken
= vend arbejdet
= start her
= illustrationen viser hvordan de 2 dele skal monteres
= 1 kædemaske om luftmaskebuen/om mellemrummet mellem 2 stangmasker - gælder monteringen af de 2 dele - læs forklaring i opskriften
= den tykke streg markerer sammenhæklingen af de 2 dele (hver streg illustrerer 3 luftmasker) - læs forklaring i opskriften

Inéz Miller 12.06.2019 - 16:56:

Hi, I've started the pattern but have a question. Where is section B? Is the pattern only for section A (A1, A2, A3...) ? After after row 6 it just say that I should repeat 3-6 until the desired lenght. Do I make a second piece in the same pattern with different measurements to create B? It's a lovely pattern and I would really like to finish it but am stuck. Please help. Regards Inéz

DROPS Design 13.06.2019 kl. 08:55:

Dear Mrs Miller, you crochet a total of 2 identical pieces that you will sew together A to B (see ASSEMBLY) - when working pattern after row 6 have been worked the first time, repeat row 3 to 6 until the desired length. Happy crocheting!

Marit Strindlund 04.06.2019 - 09:49:

Hej! skulle vara tacksam på hjälp under dagen ser att det är en som har haft samma problem med varv 3 fast jag kan inte läsa kommentaren för den är på tyska

DROPS Design 04.06.2019 kl. 14:41:

Hej Marit, se här, vi har en video med samma mönster:

How to crochet A.1 in DROPS 152-35 from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Marit Strindlund 03.06.2019 - 21:02:

Hej! Jag har svårt att förstå hur ni menar på varv 3....får inte ihop det alls😢 med beskrivningen eller diagrammet.... så snälla hjälp mig gärna med närbild

Maria Teresa 26.05.2019 - 13:54:

Ich finde diesen Poncho wunderschön. Habe mir Wolle und Anleitung besorgt, aber ab reihe 3 verzweifle ich und komme nicht weiter -

DROPS Design 27.05.2019 kl. 10:56:

Liebe Maria Teresa, folgen Sie Masche nach Masche die schriffliche Anleitung, dh bei der 3. Reihe häkeln Sie jetzt die Hälfte einer neuen Reihe mit Blumen (= die untere Seite der nächsten Reihe: A.1 x 1, dann A.2 wiederholen und mit A.3 enden (die Kettmasche un den nächsten (= letzten) Luftmaschenbogen = schwarzer Punkt an der Rechten Seite in A.3. Viel Spaß beim häkeln!

Ruth Mwewa 21.05.2019 - 21:32:

This is lovely

Daniela Giammatteo 21.02.2019 - 11:58:

Semplicemente meraviglioso

Violette Trohiard 01.02.2019 - 10:37:

Bonjour, où puis je trouver les explications pour ce superbe modèle?merci

Ute Kohns 30.01.2019 - 14:59:

Sehr schön für den Sommerabend. Wolle bereits bestellt und wenn die Anleitung raus ist lege ich los.

Joanna Harris 12.01.2019 - 14:48:

I want to learn how to crochet just to make this!

PATRIZIA 11.01.2019 - 15:10:

E' meraviglioso! Elegante e sportivo. Si può indossare in ogni occasione.

Kommentere opskrift DROPS 200-38