DROPS / 200 / 21

Slice of Summer by DROPS Design

Virkad sjal i DROPS Safran. Arbetet är virkat uppifrån och ner med muscher, hålmönster och ränder.

DROPS Design: Modell e-296
Garngrupp A
-------------------------------------------------------

STORLEK:
Mått: Bredd överst: ca 150 cm. Höjd mitt på: ca 70 cm

GARNÅTGÅNG:
DROPS SAFRAN från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
150 g färg 11, äggula
100 g färg 18, naturvit
100 g färg 10, gul

VIRKFASTHET:
22 stolpar på bredden och 12 varv på höjden = 10 x 10 cm.

VIRKNÅL:
DROPS VIRKNÅL NR 3,5.

från 11.00 kr /50g
DROPS Safran uni colour DROPS Safran uni colour 11.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 99kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.13.
Diagram A.1 visar hela början av arbetet.
Diagram A.3, A.5, A.7, A.9, A.11 och A.13 visar mitten av sjalen. Luftmaskbågen i mitten av dessa diagram = mittbågen.
Diagram A.2, A.4, A.6, A.8, A.10 och A.12 visar hälften av sjalen. Diagrammen läses därför från höger mot vänster första gången ett varv ska virkas, sedan virkas mitten av sjalen, sedan läses diagrammen från vänster mot höger andra gången ett varv ska virkas.

RÄNDER:
Se tal i diagram.
1 = naturvit
2 = gul
3 = äggula

VIRKINFORMATION:
Första stolpen i början av varvet ersätts med 3 luftmaskor.
Första dubbelstolpen i början av varvet ersätts med 4 luftmaskor.

FÄRGBYTE (virkas fram och tillbaka):
När det byts färg virkas det så här: Virka sista stolpen/dubbelstolpen med första färgen, men vänta med sista genomdragningen, byt till nästa färg och virka sista genomdragningen, sedan virkas nästa stolpe/dubbelstolpe.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

SJAL - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet virkas fram och tillbaka uppifrån och ner. Läs MÖNSTER och RÄNDER.

SJAL:
Virka från A.1 till A.13 – läs VIRKINFORMATION och FÄRGBYTE, så här:

VIRKA A.1 SÅ HÄR:
Virka 4 luftmaskor med nål 3,5 med Safran och sätt ihop dem till en ring med 1 smygmaska i första maskan. Virka sedan fram och tillbaka efter diagram A.1. När A.1 är färdigvirkat är det 11 maskor på varje sida av mittbågen (= totalt 22 maskor + mittbågen). KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!

VIRKA A.2 och A.3 SÅ HÄR:
Första varvet = avigsidan.
Virka A.2a över första stolpen, virka A.2b över de nästa 10 maskorna, virka A.2c, virka A.3 över mittbågen, virka A.2c, virka A.2b över de nästa 10 maskorna och avsluta med A.2a över sista stolpen. När hela A.2 och A.3 är färdigvirkade på höjden är det 37 stolpar på varje sida av mittbågen (= totalt 74 stolpar + mittbågen).

VIRKA A.4 och A.5 SÅ HÄR:
Första varvet = avigsidan.
Virka A.4a över första stolpen, virka A.4b över de nästa 36 maskorna (= 3 ggr på bredden), virka A.4c, virka A.5 över mittbågen, virka A.4c, virka A.4b över de nästa 36 stolparna (= 3 ggr på bredden) och avsluta med A.4a över sista stolpen. När hela A.4 och A.5 är färdigvirkade på höjden är det 71 stolpar på varje sida av mittbågen (= totalt 142 stolpar + mittbågen).

VIRKA A.6 och A.7 SÅ HÄR:
Första varvet = avigsidan.
Virka A.6a över första stolpen, virka A.6b över de nästa 70 stolparna (= 5 ggr på bredden), virka A.6c, virka A.7 över mittbågen, virka A.6c, virka A.6b över de nästa 70 stolparna (= 5 ggr på bredden) och avsluta med A.6a över sista stolpen. När hela A.6 och A.7 är färdigvirkade på höjden är det 28 luftmaskbågar på varje sida av mittbågen (= totalt 56 luftmaskbågar + mittbågen).

VIRKA A.8 och A.9 SÅ HÄR:
Första varvet = rätsidan.
Virka A.8a över första dubbelstolpen, virka A.8b över de nästa 28 luftmaskbågarna (= 7 ggr på bredden), virka A.8c, virka A.9 över mittbågen, virka A.8c, virka A.8b över de nästa 28 luftmaskbågarna (= 7 ggr på bredden) och avsluta med A.8a över sista dubbelstolpen. När hela A.8 och A.9 är färdigvirkade på höjden är det 37 luftmaskbågar på varje sida av mittbågen (= totalt 74 luftmaskbågar + mittbågen).

VIRKA A.10 och A.11 SÅ HÄR:
Första varvet = avigsidan.
Virka A.10a över första stolpen, virka A.10b över de nästa 36 luftmaskbågarna (= 9 ggr på bredden), virka A.10c över nästa luftmaskbåge, virka A.11 över mittbågen, virka A.10c, virka A.10b över de nästa 36 luftmaskbågarna (= 9 ggr på bredden) och avsluta med A.10a över sista stolpen. När hela A.10 och A.11 är färdigvirkade på höjden är det 155 stolpar på varje sida av mittbågen (= totalt 310 stolpar + mittbågen).

VIRKA A.12 och A.13 SÅ HÄR:
Första varvet = avigsidan.
Virka A.12a över första stolpen, virka A.12b över de nästa 154 stolparna (= 11 ggr på bredden), virka A.12c, virka A.13 över mittbågen, virka A.12c, virka A.12b över de nästa 154 stolparna (= 11 ggr på bredden) och avsluta med A.12a över sista stolpen. När hela A.12 och A.13 är färdigvirkade på höjden är det 54 luftmaskbågar på varje sida av mittbågen (= totalt 108 luftmaskbågar + mittbågen). Klipp av tråden och fäst den. Sjalen mäter ca 70 cm mätt längs mittbågen.

Diagram

= Börja här - denna luftmaskring är förklarad i beskrivningen (= 4 luftmaskor, 1 smygmaska). Fortsätt vid pilen
= Börja på diagrammet här (= första varvet i diagrammet)
= dubbelstolpe i maskan
= stolpe om luftmaskringen/luftmaskan/luftmaskbågen
= 5 luftmaskor
= 6 luftmaskor
= 1 fastmaska i maskan
= fastmaska om luftmaskbågen
= MUSCH: Virka så här om luftmaskbågen under: 1 smygmaska, 4 dubbelstolpar, men vänta med sista omslaget och genomdragningen på var och en av dessa dubbelstolparna, 1 smygmaska, gör ett omslag om nålen och drag genom alla 7 öglorna på nålen
= varvet är redan virkat. Börja på nästa varv (dvs vid pilen)
= talet visar vilken färg diagrammet/varvet ska virkas i. 1 = naturvit, 2 = gul, 3 = äggula

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 200-21) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (16)

Wagrez 29.06.2020 - 10:28:

Je voudrais savoir a quoi correspont les chiffres sur le cote du diagramme ex 3 faut il faire 3 fois le dessin

DROPS Design 29.06.2020 kl. 14:00:

Bonjour Mme Wagrez, chaque chiffre correspond à la couleur de la rayure - cf dernier symbole de la légende. Bon crochet!

Magdalena 04.06.2020 - 19:06:

Mam problem na samym początku, po zrobieniu 18 słupków w początkowy pierścień wychodzi bardziej kształt serca niż typowego trójkąta, jak na chustę przystało. Robię coś źle? Czy później samo się to zmieni. Po 3 rzędach nadal wygląda jak serce.

DROPS Design 04.06.2020 kl. 19:28:

Witaj Magdaleno, wszystko jest ok, później się wyrówna. Powodzenia!

Natasja 22.05.2020 - 00:05:

Hoi hoi, Net als Judith kom ik echt met geen mogelijkheid op 20 boogjes, ik blijf op 18 uitkomen. Ik volg letterlijk de diagram, maar ik kom niet uit *zucht* Ik geef niet gauw op, maar ik vrees dat ik dit project echt niet af ga maken. Wat een *peep* patroon ;-) De meest moeilijke projecten haak ik zo uit mijn naalden, maar deze pfff nee drama! Erg jammer, want de shawl zelf is echt heel mooi :)

M Graves 15.04.2020 - 15:26:

I\'m starting A.4a, when I get to A.5, I\'m confused. In the first row, do I do 2 DC with a chain 5 between into the chain 3 of the previous row? Again in A.5, second row, do I just do chain 5 into the previous row\'s chain 5? In the third row, do 2 DC, with ch 5 into previous row\'s chain 5? Then, in the 4th row just chain 5 into the chain 5 of the previous row? Then, on the second and 4th row, do I do another chain 5 into the same chain 5 to do the other side past A.5?

DROPS Design 15.04.2020 kl. 16:53:

Dear Mrs Graves, on first row in A.5 you crochet 1 dc, 5 ch, 1 dc around the 3-ch-space from last row in A.3, on 2nd row you will work 5 chains over (dc,5ch,dc), and continue like this, with alternately (1dc, 5 ch, 1 dc in the ch-space from previous row) and 5 ch over (1 dc, 5 ch, 1 dc). Happy crocheting!

Sabine Moriamé 15.03.2020 - 11:49:

Comment faire pour recevoir les pelotes en Belgique ????

DROPS Design 16.03.2020 kl. 10:02:

Bonjour Mme Moriamé, vous trouverez ici les magasins en Belgique ou qui livrent en Belgique. Bon crochet!

Francien Daniels-Webb 16.02.2020 - 07:03:

I am not great at the graph patterns and always stay clear away from them.\\r\\nI have wanted to crochet so many of your patterns but always it is in graph form.\\r\\nI would love to see it in written form please. I am wanting to make this shawl for a Breast feeding mum and baby.\\r\\nSlice of Summer.

DROPS Design 17.02.2020 kl. 09:07:

Dear Mrs Daniels-Webb, we are only diagrams to this pattern, but you will find here how to read crochet diagrams. Happy crocheting!

Judith 31.08.2019 - 16:43:

Klopt het dat in patroon 6 tot 7 schema een fout zit? Van de vorige toer heb ik 71 stokjes aan elke kant maar ik kom niet uit met het schema. Ik kom uit op 18 boogjes ipv 20 boogjes waar je op uit moet komen bij de eerste toer van schema patroon 6

DROPS Design 01.09.2019 kl. 13:20:

Dag Judith,

Met 71 stokjes aan beide kanten van het midden zou het precies uit moeten komen: A.6a gaat over 1 stokje, A.6b herhaal je 5 keer en gaat daardoor over 7 stokjes (5 x 14 stokjes)

Susann 13.07.2019 - 09:25:

Jag har en fråga om första varvet på diagram A.6, följs dubbelstolpen som startar varvet direkt av en fast maska? Ska det inte vara någon luftmaskbåge mellan?

DROPS Design 26.08.2019 kl. 11:05:

Hei Susann. Les HEKLEINFORMASJON: på begynnelsen av oppskriften (Første dobbelstav på begynnelsen av raden erstattes med 4 luftmasker. God Fornøyelse!

Anette 18.06.2019 - 23:56:

Kan ikke forstå hvordan opskriften på boblerne kan ende med at der er 7 masker til sidst 1kædemaske+ Omslag og maske fra 4 db stangmasker + 1 kædemaske = 10 masker?

DROPS Design 09.07.2019 kl. 10:13:

Hej Anette, du stikker nålen om luftmaskebuen, laver et omslag, nu har du 2 masker på nålen, laver 4 db stangmasker, men venter med sidste omslag og gennemtræk på hver af de 4, det vil sige at du for hver db stangmaske får en ny maske på nålen (nu har du ialt 6 masker) og sidst stikker du nålen om lm-buen, slår om (ialt 7 masker) Nu kan du lave omslaget og trække det igennem alle 7 masker på nålen. Der bliver lagt en ny video ud lidt senere idag :)

Samantha 13.05.2019 - 00:56:

Can't wait to get started on this but just wanted to clarify with respect to the second row of A1. Are the two stitches at the beginning and ending of row into the first and last stitches respectively? The diagram isn't overly clear as the second stitch appears to be floating somewhere between the two stitches. I hope this makes sense! Thank you!

DROPS Design 13.05.2019 kl. 10:26:

Dear Samantha, on the 2nd row in A.1 you work 2 treble crochets in the first and in the last treble crochet (= at the beg of the round, replace 1st treble crochet with 3 ch - see CROCHET INFO). Happy crocheting!

Kommentér oppskrift DROPS 200-21