DROPS / 200 / 21

Slice of Summer by DROPS Design

Virkad sjal i DROPS Safran. Arbetet är virkat uppifrån och ner med muscher, hålmönster och ränder.

DROPS Design: Modell e-296
Garngrupp A
-------------------------------------------------------

STORLEK:
Mått: Bredd överst: ca 150 cm. Höjd mitt på: ca 70 cm

GARNÅTGÅNG:
DROPS SAFRAN från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
150 g färg 11, äggula
100 g färg 18, naturvit
100 g färg 10, gul

VIRKFASTHET:
22 stolpar på bredden och 12 varv på höjden = 10 x 10 cm.

VIRKNÅL:
DROPS VIRKNÅL NR 3,5.

Garnet till detta mönstret kostar 162kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.13.
Diagram A.1 visar hela början av arbetet.
Diagram A.3, A.5, A.7, A.9, A.11 och A.13 visar mitten av sjalen. Luftmaskbågen i mitten av dessa diagram = mittbågen.
Diagram A.2, A.4, A.6, A.8, A.10 och A.12 visar hälften av sjalen. Diagrammen läses därför från höger mot vänster första gången ett varv ska virkas, sedan virkas mitten av sjalen, sedan läses diagrammen från vänster mot höger andra gången ett varv ska virkas.

RÄNDER:
Se tal i diagram.
1 = naturvit
2 = gul
3 = äggula

VIRKINFORMATION:
Första stolpen i början av varvet ersätts med 3 luftmaskor.
Första dubbelstolpen i början av varvet ersätts med 4 luftmaskor.

FÄRGBYTE (virkas fram och tillbaka):
När det byts färg virkas det så här: Virka sista stolpen/dubbelstolpen med första färgen, men vänta med sista genomdragningen, byt till nästa färg och virka sista genomdragningen, sedan virkas nästa stolpe/dubbelstolpe.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

SJAL - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet virkas fram och tillbaka uppifrån och ner. Läs MÖNSTER och RÄNDER.

SJAL:
Virka från A.1 till A.13 – läs VIRKINFORMATION och FÄRGBYTE, så här:

VIRKA A.1 SÅ HÄR:
Virka 4 luftmaskor med nål 3,5 med Safran och sätt ihop dem till en ring med 1 smygmaska i första maskan. Virka sedan fram och tillbaka efter diagram A.1. När A.1 är färdigvirkat är det 11 maskor på varje sida av mittbågen (= totalt 22 maskor + mittbågen). KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!

VIRKA A.2 och A.3 SÅ HÄR:
Första varvet = avigsidan.
Virka A.2a över första stolpen, virka A.2b över de nästa 10 maskorna, virka A.2c, virka A.3 över mittbågen, virka A.2c, virka A.2b över de nästa 10 maskorna och avsluta med A.2a över sista stolpen. När hela A.2 och A.3 är färdigvirkade på höjden är det 37 stolpar på varje sida av mittbågen (= totalt 74 stolpar + mittbågen).

VIRKA A.4 och A.5 SÅ HÄR:
Första varvet = avigsidan.
Virka A.4a över första stolpen, virka A.4b över de nästa 36 maskorna (= 3 ggr på bredden), virka A.4c, virka A.5 över mittbågen, virka A.4c, virka A.4b över de nästa 36 stolparna (= 3 ggr på bredden) och avsluta med A.4a över sista stolpen. När hela A.4 och A.5 är färdigvirkade på höjden är det 71 stolpar på varje sida av mittbågen (= totalt 142 stolpar + mittbågen).

VIRKA A.6 och A.7 SÅ HÄR:
Första varvet = avigsidan.
Virka A.6a över första stolpen, virka A.6b över de nästa 70 stolparna (= 5 ggr på bredden), virka A.6c, virka A.7 över mittbågen, virka A.6c, virka A.6b över de nästa 70 stolparna (= 5 ggr på bredden) och avsluta med A.6a över sista stolpen. När hela A.6 och A.7 är färdigvirkade på höjden är det 28 luftmaskbågar på varje sida av mittbågen (= totalt 56 luftmaskbågar + mittbågen).

VIRKA A.8 och A.9 SÅ HÄR:
Första varvet = rätsidan.
Virka A.8a över första dubbelstolpen, virka A.8b över de nästa 28 luftmaskbågarna (= 7 ggr på bredden), virka A.8c, virka A.9 över mittbågen, virka A.8c, virka A.8b över de nästa 28 luftmaskbågarna (= 7 ggr på bredden) och avsluta med A.8a över sista dubbelstolpen. När hela A.8 och A.9 är färdigvirkade på höjden är det 37 luftmaskbågar på varje sida av mittbågen (= totalt 74 luftmaskbågar + mittbågen).

VIRKA A.10 och A.11 SÅ HÄR:
Första varvet = avigsidan.
Virka A.10a över första stolpen, virka A.10b över de nästa 36 luftmaskbågarna (= 9 ggr på bredden), virka A.10c över nästa luftmaskbåge, virka A.11 över mittbågen, virka A.10c, virka A.10b över de nästa 36 luftmaskbågarna (= 9 ggr på bredden) och avsluta med A.10a över sista stolpen. När hela A.10 och A.11 är färdigvirkade på höjden är det 155 stolpar på varje sida av mittbågen (= totalt 310 stolpar + mittbågen).

VIRKA A.12 och A.13 SÅ HÄR:
Första varvet = avigsidan.
Virka A.12a över första stolpen, virka A.12b över de nästa 154 stolparna (= 11 ggr på bredden), virka A.12c, virka A.13 över mittbågen, virka A.12c, virka A.12b över de nästa 154 stolparna (= 11 ggr på bredden) och avsluta med A.12a över sista stolpen. När hela A.12 och A.13 är färdigvirkade på höjden är det 54 luftmaskbågar på varje sida av mittbågen (= totalt 108 luftmaskbågar + mittbågen). Klipp av tråden och fäst den. Sjalen mäter ca 70 cm mätt längs mittbågen.

Diagram

= Börja här - denna luftmaskring är förklarad i beskrivningen (= 4 luftmaskor, 1 smygmaska). Fortsätt vid pilen
= Börja på diagrammet här (= första varvet i diagrammet)
= dubbelstolpe i maskan
= stolpe om luftmaskringen/luftmaskan/luftmaskbågen
= 5 luftmaskor
= 6 luftmaskor
= 1 fastmaska i maskan
= fastmaska om luftmaskbågen
= MUSCH: Virka så här om luftmaskbågen under: 1 smygmaska, 4 dubbelstolpar, men vänta med sista omslaget och genomdragningen på var och en av dessa dubbelstolparna, 1 smygmaska, gör ett omslag om nålen och drag genom alla 7 öglorna på nålen
= varvet är redan virkat. Börja på nästa varv (dvs vid pilen)
= talet visar vilken färg diagrammet/varvet ska virkas i. 1 = naturvit, 2 = gul, 3 = äggula

Samantha 13.05.2019 - 00:56:

Can't wait to get started on this but just wanted to clarify with respect to the second row of A1. Are the two stitches at the beginning and ending of row into the first and last stitches respectively? The diagram isn't overly clear as the second stitch appears to be floating somewhere between the two stitches. I hope this makes sense! Thank you!

DROPS Design 13.05.2019 kl. 10:26:

Dear Samantha, on the 2nd row in A.1 you work 2 treble crochets in the first and in the last treble crochet (= at the beg of the round, replace 1st treble crochet with 3 ch - see CROCHET INFO). Happy crocheting!

Marie France 09.05.2019 - 21:21:

Très beau modèle et facile à réaliser avec vos explications

Shahad 18.04.2019 - 18:23:

Hello, i did not know how to make the BOBLE, can you explain more please :(

DROPS Design 19.04.2019 kl. 14:10:

Hi Shahad, The bobble is made by working a number of stitches around the same chain-space: 1 slip stitch and 4 double treble crochets; but wait with the last yarn over and pull through on all these double treble crochets until the final stitch when the yarn over is pulled through all 7 loops on the hook. I hope this helps and happy crocheting!

Renata 13.04.2019 - 17:22:

Piękna chusta :)

Babs 23.01.2019 - 17:12:

So beatifull😍😍😍

Unsoldinodicacio 17.01.2019 - 14:55:

I colori del sole e dell'estate, adorabile

Milch Und Honig 16.12.2018 - 15:52:

Sieht sehr edel aus.

Kommentér oppskrift DROPS 200-21