DROPS / 200 / 21

Slice of Summer by DROPS Design

Heklet sjal i DROPS Safran. Arbeidet er heklet ovenfra og ned med bobler, hullmønster og striper.

Stikkord: hullmønster, sjal,

DROPS Design: Modell e-296
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
Mål: Bredde øverst: ca 150 cm. Høyde midt på: ca 70 cm

MATERIALER:
DROPS SAFRAN fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
150 g farge 11, eggeplomme
100 g farge 18, naturhvit
100 g farge 10, gul

HEKLEFASTHET:
22 staver i bredden og 12 rader i høyden = 10 x 10 cm.

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 145.35kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.13.
Diagram A.1 viser hele starten av arbeidet.
Diagram A.3, A.5, A.7, A.9, A.11 og A.13 viser midten av sjalet. Luftmaskebuen i midten av disse diagrammene = midtbuen.
Diagram A.2, A.4, A.6, A.8, A.10 og A.12 viser halvparten av sjalet. Diagrammene leses derfor fra høyre mot venstre første gang en rad skal hekles, deretter hekles midten av sjalet, deretter leses diagrammene fra venstre mot høyre andre gang en rad skal hekles.

STRIPER:
Se tall i diagram.
1 = naturhvit
2 = gul
3 = eggeplomme

HEKLEINFORMASJON:
Første stav på begynnelsen av raden erstattes med 3 luftmasker.
Første dobbelstav på begynnelsen av raden erstattes med 4 luftmasker.

FARGEBYTTE (hekles frem og tilbake):
Når det byttes farge hekles det slik: Hekle siste stav/dobbelstav med første farge, men vent med siste gjennomtrekning, bytt til neste farge og hekle siste gjennomtrekning, deretter hekles neste stav/dobbelstav.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

SJAL - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet hekles frem og tilbake ovenfra og ned. Les MØNSTER og STRIPER.

SJAL:
Hekle fra A.1 til A.13 – les HEKLEINFORMASJON og FARGEBYTTE, slik:

HEKLE A.1 SLIK:
Hekle 4 luftmasker på nål 3,5 med Safran og sett den sammen til en ring med 1 kjedemaske i første maske. Hekle videre frem og tilbake etter diagram A.1. Når A.1 er heklet ferdig er det 11 masker på hver side av midtbuen (= totalt 22 masker + midtbuen). HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!

HEKLE A.2 OG A.3 SLIK:
Første rad = vrangen.
Hekle A.2a over første stav, hekle A.2b over de neste 10 maskene, hekle A.2c, hekle A.3 over midtbuen, hekle A.2c, hekle A.2b over de neste 10 maskene og avslutt med A.2a over siste stav. Når hele A.2 og A.3 er heklet ferdig i høyden er det 37 staver på hver side av midtbuen (= totalt 74 staver + midtbuen).

HEKLE A.4 OG A.5 SLIK:
Første rad = vrangen.
Hekle A.4a over første stav, hekle A.4b over de neste 36 maskene (= 3 ganger i bredden), hekle A.4c, hekle A.5 over midtbuen, hekle A.4c, hekle A.4b over de neste 36 stavene (= 3 ganger i bredden) og avslutt med A.4a over siste stav. Når hele A.4 og A.5 er heklet ferdig i høyden er det 71 staver på hver side av midtbuen (= totalt 142 staver + midtbuen).

HEKLE A.6 OG A.7 SLIK:
Første rad = vrangen.
Hekle A.6a over første stav, hekle A.6b over de neste 70 stavene (= 5 ganger i bredden), hekle A.6c, hekle A.7 over midtbuen, hekle A.6c, hekle A.6b over de neste 70 stavene (= 5 ganger i bredden) og avslutt med A.6a over siste stav. Når hele A.6 og A.7 er heklet ferdig i høyden er det 28 luftmaskebuer på hver side av midtbuen (= totalt 56 luftmaskebuer + midtbuen).

HEKLE A.8 OG A.9 SLIK:
Første rad = retten.
Hekle A.8a over første dobbelstav, hekle A.8b over de neste 28 luftmaskebuene (= 7 ganger i bredden), hekle A.8c, hekle A.9 over midtbuen, hekle A.8c, hekle A.8b over de neste 28 luftmaskebuene (= 7 ganger i bredden) og avslutt med A.8a over siste dobbelstav. Når hele A.8 og A.9 er heklet ferdig i høyden er det 37 luftmaskebuer på hver side av midtbuen (= totalt 74 luftmaskebuer + midtbuen).

HEKLE A.10 OG A.11 SLIK:
Første rad = vrangen.
Hekle A.10a over første stav, hekle A.10b over de neste 36 luftmaskebuene (= 9 ganger i bredden), hekle A.10c over neste luftmaskebue, hekle A.11 over midtbuen, hekle A.10c, hekle A.10b over de neste 36 luftmaskebuene (= 9 ganger i bredden) og avslutt med A.10a over siste stav. Når hele A.10 og A.11 er heklet ferdig i høyden er det 155 staver på hver side av midtbuen (= totalt 310 staver + midtbuen).

HEKLE A.12 OG A.13 SLIK:
Første rad = vrangen.
Hekle A.12a over første stav, hekle A.12b over de neste 154 stavene (= 11 ganger i bredden), hekle A.12c, hekle A.13 over midtbuen, hekle A.12c, hekle A.12b over de neste 154 stavene (= 11 ganger i bredden) og avslutt med A.12a over siste stav. Når hele A.12 og A.13 er heklet ferdig i høyden er det 54 luftmaskebuer på hver side av midtbuen (= totalt 108 luftmaskebuer + midtbuen). Klipp og fest tråden. Sjalet måler ca 70 cm målt langs midtbuen.

Diagram

= Start her - denne luftmaskeringen er forklart i oppskriften (= 4 luftmasker, 1 kjedemaske). Fortsett ved pilen
= Start på diagrammet her (= første rad i diagrammet)
= dobbelstav i maske
= stav om luftmaskeringen/luftmasken/luftmaskebuen
= BOBLE: Hekle slik om luftmaskebuen under: 1 kjedemaske, 4 dobbelstaver, men vent med siste kast og gjennomtrekk på hver av disse dobbelstavene, 1 kjedemaske, lag et kast om nålen og trekk gjennom alle 7 løkkene på nålen
= raden er allerede heklet. Start på neste rad (dvs ved pilen)
= tallet viser hvilken farge diagrammet/raden skal hekles i. 1 = naturhvit, 2 = gul, 3 = eggeplomme

Samantha 13.05.2019 - 00:56:

Can't wait to get started on this but just wanted to clarify with respect to the second row of A1. Are the two stitches at the beginning and ending of row into the first and last stitches respectively? The diagram isn't overly clear as the second stitch appears to be floating somewhere between the two stitches. I hope this makes sense! Thank you!

DROPS Design 13.05.2019 kl. 10:26:

Dear Samantha, on the 2nd row in A.1 you work 2 treble crochets in the first and in the last treble crochet (= at the beg of the round, replace 1st treble crochet with 3 ch - see CROCHET INFO). Happy crocheting!

Marie France 09.05.2019 - 21:21:

Très beau modèle et facile à réaliser avec vos explications

Shahad 18.04.2019 - 18:23:

Hello, i did not know how to make the BOBLE, can you explain more please :(

DROPS Design 19.04.2019 kl. 14:10:

Hi Shahad, The bobble is made by working a number of stitches around the same chain-space: 1 slip stitch and 4 double treble crochets; but wait with the last yarn over and pull through on all these double treble crochets until the final stitch when the yarn over is pulled through all 7 loops on the hook. I hope this helps and happy crocheting!

Renata 13.04.2019 - 17:22:

Piękna chusta :)

Babs 23.01.2019 - 17:12:

So beatifull😍😍😍

Unsoldinodicacio 17.01.2019 - 14:55:

I colori del sole e dell'estate, adorabile

Milch Und Honig 16.12.2018 - 15:52:

Sieht sehr edel aus.

Kommentér oppskrift DROPS 200-21