DROPS / 200 / 25

Alas de Libelula by DROPS Design

Stickad bolero i DROPS Belle. Arbetet stickas från ärmen till mitt bak i hålmönster. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell vs-048
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

DROPS BELLE från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
250-250-300 g färg 04, maskros

STICKFASTHET:
20 maskor på bredden och 26 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 4,5: Längd på 80 cm till slätstickning och hålmönster.
DROPS RUNDSTICKA NR 3,5: Längd på 40 cm eller 60 cm till kanter.

Kommentarer (11) FAQ

53% Bomull, 33% Viskos, 14% Lin
från 27.00 kr /50g
DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 27.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 135kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

För att beräkna hur det ska minskas jämnt räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 70 maskor), minus kantmaskorna (t.ex 4 maskor) och delar de resterande 66 maskorna med det antal minskningar som ska göras (t.ex 12) = 5,5.
I detta exempel minskas det genom att sticka växelvis var 4:e och var 5:e maska och var 5:e och var 6:e maska räta tillsammans. Det minskas inte över kantmaskorna.

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.11. Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

ÖKNINGSTIPS (gäller i varje sida på ärmarna):
Alla ökningar görs från rätsidan!
Öka i varje sida på ärmen genom att göra 1 omslag om stickan innanför 2 kantmaskor i rätstickning i varje sida. På nästa varv (avigsidan) stickas omslagen vridet aviga så att det inte blir hål. Sedan stickas de nya maskorna i slätstickning till de går jämnt upp i A.2/A.4.

VÄNDTIPS:
När det vänds mitt i arbetet vid förkortade varv, lyft första maska av stickan som om den skulle stickas rät, strama tråden och sticka nästa maska rät (och lite stramt). Detta görs för att undvika att det blir stora hål i vändningarna.

------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

BOLERO - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka i 2 delar från ärmen till mitt bak på ryggen. Sedan sys arbetet ihop mitt bak och mitt under ärmarna.

ÄRM OCH HALVA BAKSTYCKET (läs hela avsnittet innan det stickas):
Lägg upp 70-74-78 maskor på rundsticka 3,5 med Belle. Sticka 1 varv avigt (= avigsidan). Nästa varv stickas så här från rätsidan: 2 kantmaskor i RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan, * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor *, sticka från *-* till det återstår 4 maskor på stickan, sticka 2 rätmaskor och avsluta med 2 kantmaskor i rätstickning. Fortsätt resåren så i 4 cm.
Sticka 1 varv rätt från rätsidan där det minskas 12 maskor jämnt fördelat i alla storlekar – läs MINSKNINGSTIPS = 58-62-66 maskor.
Sticka A.1 med 2 kantmaskor i rätstickning i varje sida (1:a varvet i A.1 stickas från avigsidan).
När A.1 är färdigstickat byts det till rundsticka 4,5.
Nästa varv stickas så här från rätsidan: 2 kantmaskor i rätstickning, 0-2-4 maskor slätstickning, sticka A.2 över de nästa 16 maskorna (= 2 rapporter à 8 maskor), sticka A.3 (= 22 maskor), sticka A.4 över de nästa 16 maskorna (= 2 rapporter à 8 maskor), sticka 0-2-4 maskor slätstickning och avsluta med 2 kantmaskor i rätstickning. Fortsätt mönstret så. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
SAMTIDIGT när arbetet mäter 6-6-7 cm, ökas det 1 maska i varje sida – läs ÖKNINGSTIPS (= 2 maskor ökade). Öka så med 2½-2½-2 cm mellanrum totalt 11-11-13 ggr i varje sida = 80-84-92 maskor (när sista ökningen i varje sida är avslutad, mäter arbetet ca 31 cm från uppläggningskanten). Sätt 1 markör i varje sida på detta varv, markörerna markerar var ärmsömmen slutar. OBS: Var uppmärksam så att hålmönstret som förklaras nedan stickas en stund före sista ökningen).
SAMTIDIGT när A.2 till A.4 har stickats totalt 3 ggr på höjden, stickas rapporterna ännu en gång på höjden, men nu avslutas rapporterna efter 4 varv (dvs efter varvet markerat med trekant i A.2). Arbetet mäter nu ca 25 cm från uppläggningskanten.
Sätt 1 markör mitt på varvet (dvs mitt i A.3). Låt markören följa med i arbetet.
Nu ska hålmönstret i A.3 «växa» sig ut mot sidorna, dvs nästa varv stickas så här från rätsidan: Sticka 2 kantmaskor i rätstickning, fortsätt A.2 som förut till det återstår 23 maskor före markören mitt i arbetet, sticka A.5 (= 46 maskor – markören sitter nu mitt i A.5), fortsätt A.4 som för till det återstår 2 maskor på stickan och avsluta med 2 kantmaskor i rätstickning mot sidan. Fortsätt mönstret så. När A.5 är färdigstickat, stickas nästa varv så här från rätsidan: 2 kantmaskor i rätstickning, fortsätt A.2 som förut till det återstår 31 maskor före markören, sticka A.6 (= 62 maskor), fortsätt A.4 som förut till det återstår 2 maskor på stickan och avsluta med 2 kantmaskor i rätstickning. Fortsätt mönstret så till maskorna markerade med stjärna i A.6 stickas över alla maskorna på varvet ända intill de 2 kantmaskorna i rätstickning i varje sida.
Nästa varv stickas så här från rätsidan: 2 kantmaskor i rätstickning, sticka A.7 (= 11 maskor), sticka A.8 till det återstår 3 maskor före markören (= 12-13-15 rapporter à 2 maskor), sticka A.9 (= 6 maskor), sticka A.10 till det återstår 13 maskor på varvet (= 12-13-15 rapporter à 2 maskor), sticka A.11 (= 11 maskor) och avsluta med 2 kantmaskor i rätstickning. Fortsätt mönstret så till arbetet mäter 49-49-51 cm från uppläggningskanten (pga mönstret kommer arbetet att mäta mer mitt i arbetet, än ytterst i varje sida - mätt längs sidan där arbetet är kortast).
Sedan stickas det förkortade varv i rätstickning som förklarat nedan.

FÖRKORTADE VARV:
Byt till rundsticka 3,5. Börja från rätsidan och sticka rätstickning med förkortade varv fram och tillbaka över maskorna fram till markören, dvs sticka först 2 varv rätstickning fram och tillbaka över 40-42-46 maskor, sedan 2 varv rätstickning fram och tillbaka över 38-40-44 maskor osv. Det stickas 2 varv rätstickning över 2 maskor mindre för varje gång – läs VÄNDTIPS.
SAMTIDIGT på vart 4:e varv minskas det 1 maska i början av varvet från rätsidan genom att sticka de 2 första maskorna räta tillsammans. Detta görs för att undvika en spets mitt bak.
Fortsätt med förkortade varv och minskningar på vart 4:e varv till det har stickats fram och tillbaka över de sista 2 maskorna på denna sidan.
Sticka 1 varv rätt från rätsidan över alla 80-84-92 maskorna.
Vänd arbetet, börja från avigsidan och sticka rätstickning med förkortade varv fram och tillbaka över maskorna fram till markören på samma sätt som i den andra sidan av arbetet. Dvs sticka först 2 varv rätstickning över 40-42-46 maskor, sedan 2 varv rätstickning över 38-40-44 maskor osv.
SAMTIDIGT på vart 4:e varv minskas det 1 maska i början av varvet från avigsidan genom att sticka de 2 första maskorna räta tillsammans. Fortsätt med förkortade varv och minskningar på vart 4:e varv till det har stickats fram och tillbaka över de sista 2 maskorna på denna sidan.
Nu stickas det 1 varv rätt från avigsidan, 1 varv räta från rätsidan och 1 varv rätt från avigsidan över alla maskorna. Sätt maskorna på 1 tråd eller byt till rundsticka 4,5 och maska av med rätmaskor från rätsidan.
Sticka den andra ärmen och halva bakstycket på samma sätt.

MONTERING:
Sy de två delarna tillsammans mitt bak med maskstygn eller sy innanför avmaskningskanten där maskorna maskades av. Sy ärmsömmarna – börja nederst på ärmen och sy kant i kant i yttersta maskbågarna upp till markörerna.

= denna rutan är ingen maska eftersom maskan inte existerar ännu, eller minskades tidigare, gå direkt vidare till nästa symbol i diagrammet
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget avigt
= 2 maskor räta tillsammans
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades
= sticka 3 rätmaskor, lyft den första maskan som stickades över de 2 andra så att maskan blir liggande runt de 2 andra maskorna (= 1 maska minskad)
= sista repetitionen avslutas efter detta varv
= detta hålmönstret kommer att fortsätta utåt i varje sida på samma sätt som förut så att det blir färre och färre maskor på varje sida av maskorna markerade med stjärna
= stickriktning

Melanie Moreau 18.08.2019 - 11:24:

Pour Bri: Oui, le motif ajouré est orienté dans l\'autre sens apres A6, c\'est normal. On le voit un tout petit peu sur la photo du model (1 ou 2 rang avant le point mousse). Et si vous cherchez ce projet sur ravelri vous le verrez aussi (ravelri avec un y mais apparemment c'est un mot "défendu")

Bri 28.07.2019 - 17:13:

Bonjour, je suis également stoppée après A6. Si je suis vos explications, mon dessin part de l'autre côté. Je ne comprends pas non plus comment on peut terminer par 2 mailles ensemble, un jeté avant les mailles envers à chaque rang impair, à moins, encore une fois, que le dessin parte dans l'autre sens. C'est pour moi incompréhensible. J'ai lu les réponses que vous avez données en anglais et en allemand mais elles ne m'ont rien apporté. Merci de m'aider

DROPS Design 06.08.2019 kl. 10:49:

Bonjour Mme Bri, quand A.6 a été tricoté 1 fois en hauteur, vous continuez à tricoter le motif central comme avant = les 2 m ens à l'end vont se faire 1 m plus tôt tous les 2 rangs comme avant et on va ainsi augmenter le nombre de mailles en point ajouré de part et d'autre de la petite torsade. Quand ces 2 m ens à l'end (et le surjet simple en fin de rang) arrive au tout début du rang, A.6 est terminé. Bon tricot!

Kasia 18.06.2019 - 22:23:

Hi there. What a lovely pattern. O have some troubles with it maybe my mistake but with the middle of A3 and A6. I suppose to make 3 together so it comes one but on the next row on the left side it appears to be two stitches ? How come ? If I make yo kn1 yo in the middle that would make more sense not k1 yo k1 as there is only 1 left after joining 3 tog?

DROPS Design 19.06.2019 kl. 07:25:

Dear Kasia, in the middle of A.3, A.5 and A.6 you will work a small lace cable: on first row (over 2 sts): K1, YO, K1 (= 3 sts), on row 2, P3 - on row 3: knit these 3 sts, then pass the first of these 3 sts worked over the 2 others = 2 sts remain. Happy knitting!

Melanie 07.06.2019 - 10:23:

My previous question wasn't really answered :/ I have worked A6 correctly, until it reaches the sides. My question is, why don't we see the transition from A6 to A7-A11 in the model picture ? If you look at the picture of the back, it seems to me it stops after completing A6 (after A6 reaches the sides). The yo and decrease are aligned diagonally in A6, and on top of each other in A8 and A10. It produces a different look, that I just don't see in the picture.

DROPS Design 07.06.2019 kl. 10:46:

Dear Melanie, after you have worked A.6 until it reaches the sides, all stitches are now worked in lace pattern: the first 2 sts are in garter st, then the next 11 sts should be the same as A.11, then the next stitches to the last 13 sts are worked as in A.8, then A.9 (middle) and A.10, and the next 11 sts should be the same as A.11, and 2 garter st. You continue like this (= as you worked the last row from RS in A.6) until piece reaches the right measurment for your size. Happy knitting!

Melanie 06.06.2019 - 21:40:

When switching from A6 to A7-A11, there is a distinct change in the yo / dec. alignment. You can easily tell where A6 ends and where A7-A11 starts. I'm pretty sure I'm following the pattern correctly, but I can't see that same change in the picture. Does the model in the picture skipped that last section ? I'm making mine in size S, and my A7-A11 section is at least 14 rows to get to the right length, so I'm confused.

DROPS Design 07.06.2019 kl. 07:26:

Hi Melanie. You are supposed to continue working A.6 until the lace pattern marked with a star (in the middle) is worked across all stitches (+ 2 stitches in garter each side). This means: after A.6 is completed in height, you continue the pattern the same way (ie: increasing the lace pattern to each side) until the 8 stitches each side NOT marked with a star, is worked in lace pattern. Then you work A.7-A.11, which continues this pattern. Happy knitting

Andrea 15.05.2019 - 17:45:

Ich stricke diesen wunderschöne Bolero und bin gerade bei A6. Ich habe Schwierigkeiten wie ich A6 weiter Stricken soll. Für einen Rat und Erklärung wäre ich sehr dankbar

DROPS Design 16.05.2019 kl. 09:23:

Liebe Andrea, nach A.6 1 Mal in der Höhe stricken Sie weiter wie in A.6 aber die Diagonale weiter stricken, dh, bei der 17. Reihe stricken Sie 7 M re, dann die 2 M re zs, 3 M re, Umschlag, 2 M re, 2 M re zs, 2 M re, (Umschlag, 2 M re zs) wiederholen bis die 2 linke Maschen und die mittleren Maschen wie zuvor stricken (= wie bei der 1. Reihe), und die 2. Hälfte gegengleich stricken, damit das Lochmuster auf den Seiten wächst und die Maschen glatt rechts von dem Lochmuster "gegessen" werden. Viel Spaß beim stricken!

Karen Tzv 24.04.2019 - 20:34:

I can't wait to get started on this beauty!!

Odile 12.01.2019 - 12:58:

J'ai hâte de le tricoter

Aukje Van Doeveren 11.01.2019 - 16:35:

Torra bella

Brigitte 02.01.2019 - 15:07:

Gefällt mir sehr gut, würde ich gerne nachmachen.

Kommentér oppskrift DROPS 200-25