DROPS / 199 / 7

Dear to my Heart Sweater by DROPS Design

Stickad tröja i DROPS Merino Extra Fine. Arbetet stickas uppifrån och ner med runt ok och nordiskt mönster. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell me-167
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

400-400-450-500-550-600 g färg 23, gråblå
100-100-100-150-150-150 g färg 01, natur
50-50-50-50-50-50 g färg 30, senap

STICKFASTHET:
21 maskor på bredden och 28 varv på höjden med slätstickning och nordiskt mönster = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 4.
DROPS RUNDSTICKOR NR 4: längd på 40 cm och 80 cm till slätstickning och nordiskt mönster.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 3.
DROPS RUNDSTICKOR NR 3: längd på 40 cm och 80 cm till resår.

Garnet till detta mönstret kostar 363kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

FÖRHÖJNING (bak i nacken):
För att tröjan ska bli lite högre bak i nacken när det stickas runt ok, kan det stickas en förhöjning som förklarat nedan. Hoppa över detta avsnitt om du inte vill ha förhöjning.
Sätt 1 markör i början av varvet = mitt bak. Börja från rätsidan med natur och sticka 14-15-16-16-17-18 rätmaskor förbi markören, vänd, strama tråden och sticka 28-30-32-32-34-36 avigmaskor. Vänd, strama tråden och sticka 42-45-48-48-51-54 rätmaskor, vänd, strama tråden och sticka 56-60-64-64-68-72 avigmaskor. Vänd, strama tråden och sticka 70-75-80-80-85-90 rätmaskor, vänd, strama tråden och sticka avigt till mitt bak. Sedan stickas OK som förklarat i beskrivningen.

MÖNSTER:
Se diagram A.1 och A.2. Välj diagram för din storlek (gäller A.1).

ÖKNINGSTIPS-1 (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 108 maskor) och delar med det antal ökningar som ska göras (t.ex 18) = 6.
I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter var 6:e maska. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

ÖKNINGSTIPS-2 (gäller i sidorna på fram- och bakstycket):
Börja 3 maskor före markören, gör 1 omslag om stickan, sticka 6 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa 6 maskorna), gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). Öka på samma sätt vid den andra markören. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål. Sedan stickas de nya maskorna i slätstickning.

MINSKNINGSTIPS (gäller mitt under ärmarna):
Börja 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa 2 maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 2 maskor minskade).

STICKTIPS:
För att undvika att stickfastheten blir stramare när det stickas mönster är det viktigt att trådarna inte stramas på baksidan av arbetet. Byt eventuell till en större stickstorlek när det stickas mönster.

AVMASKNINGSTIPS:
För att undvika att avmaskningskanten stramar, kan det maskas av med en tjockare sticka. Eller gör 1 omslag om stickan efter ca var 8:e maska samtidigt som det maskas av (omslagen maskas av som vanliga maskor).

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Halskant och ok stickas runt på rundsticka, uppifrån och ner. Oket delas till fram- och bakstycke och ärmar. Fram- och bakstycket fortsätter runt på rundsticka, uppifrån och ner. Ärmarna stickas runt på strumpstickor / kort rundsticka, uppifrån och ner.

HALSKANT:
Lägg upp 108-112-116-120-124-128 maskor på kort rundsticka 3 med senap. Sticka 1 varv rätt. Byt till natur och sticka resår runt (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i ca 3 cm. Byt till kort rundsticka 4. Sticka 1 varv rätt där det ökas 18-21-31-18-26-28 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGSTIPS-1 = 126-133-147-138-150-156 maskor. Sticka 1 varv rätt. Sedan kan det stickas en FÖRHÖJNING bak i nacken – läs förklaring ovan. Om du inte vill ha förhöjning, gå direkt vidare till OK.

OK:
Läs STICKTIPS och sticka A.1 runt (= 18-19-21-23-25-26 rapporter à 7-7-7-6-6-6 maskor). Fortsätt mönstret så och öka som visat i diagrammet. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När A.1 är färdigstickat är det 288-304-336-368-400-416 maskor på varvet. Sticka sedan slätstickning med gråblå till arbetet mäter ca 19-21-23-25-27-29 cm från uppläggningskanten mitt fram. Nästa varv stickas så här: Sticka 42-45-49-54-60-63 rätmaskor (= ½ bakstycke), sätt de nästa 59-61-69-75-79-81 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 8-10-10-10-12-16 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka 85-91-99-109-121-127 rätmaskor (= framstycke), sätt de nästa 59-61-69-75-79-81 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 8-10-10-10-12-16 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen) och sticka de resterande 43-46-50-55-61-64 maskorna räta (= ½ bakstycke). Klipp av tråden. Fram- och bakstycke och ärmar stickas sedan var för sig. ARBETET MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN!

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 186-202-218-238-266-286 maskor. Sätt 1 markör i varje sida på fram- och bakstycket, mitt i de 8-10-10-10-12-16 maskorna under ärmarna. Låt markörerna följa med i arbetet, de ska användas lite senare när det ska ökas i sidorna.
Börja varvet vid den ena markören och sticka slätstickning runt med gråblå.
När arbetet mäter 4 cm från delningen i alla storlekar, ökas det 1 maska på varje sida av båda markörerna – läs ÖKNINGSTIPS-2 (= 4 maskor ökade). Öka så här med 8 cm mellanrum totalt 3 ggr i varje sida = 198-214-230-250-278-298 maskor. Sticka sedan vidare till arbetet mäter ca 22 cm från delningen i alla storlekar (eller till önskad längd, det återstår ca 3 cm till färdigt mått).
Sticka 1 varv rätt där det ökas 38-38-46-46-54-58 maskor jämnt fördelat = 236-252-276-296-332-356 maskor. Detta görs för att undvika att resåren drar ihop sig.
Byt till rundsticka 3 och sticka resår runt (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i ca 3 cm. Maska av löst med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor – läs AVMASKNINGSTIPS! Tröjan mäter ca 48-50-52-54-56-58 cm från axeln och ner.

ÄRM:
Sätt de 59-61-69-75-79-81 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på kort rundsticka eller strumpstickor 4 och sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 8-10-10-10-12-16 maskorna som lades upp under ärmen = 67-71-79-85-91-97 maskor. Sätt 1 markör mitt i de 8-10-10-10-12-16 maskorna under ärmen. Låt markören följa med i arbetet, den ska användas lite senare när det ska minskas mitt under ärmen.
Börja varvet vid markören och sticka slätstickning runt med gråblå. När arbetet mäter 2 cm från delningen i alla storlekar, minskas det 2 maskor mitt under ärmen – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så med 4½-3½-2½-2½-2-1½ cm mellanrum totalt 9-11-14-14-17-20 ggr = 49-49-51-57-57-57 maskor. Sticka sedan vidare till arbetet mäter 40-39-37-36-34-33 cm från delningen (det återstår ca 6 cm till färdigt mått, minskningen mitt under ärmen är färdig och det är kortare mått i de större storlekarna pga vidare hals och längre ok). Sticka 1 varv rätt med gråblå där det minskas 1-1-3-1-1-1 maskor på varvet = 48-48-48-56-56-56 maskor. Sticka A.2 runt (= 6-6-6-7-7-7 rapporter à 8 maskor).
När A.2 är färdigstickat stickas det 1 varv rätt med natur där det minskas 0-0-0-4-4-0 maskor jämnt fördelat = 48-48-48-52-52-56 maskor. Det återstår nu ca 3 cm till färdigt mått. Om ärmen önskas längre kan det stickas vidare med natur till önskad längd. Byt till strumpstickor 3. Sticka resår runt (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 3 cm.
Byt till senap och sticka 1 varv resår. Maska sedan av löst med senap och rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor – läs AVMASKNINGSTIPS! Ärmen mäter ca 46-45-43-42-40-39 cm från delningen. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan med bottenfärgen i mönsterbården, på nästa varv stickas omslaget vridet rätt så att det inte blir hål

Luba 25.03.2019 - 11:37:

Thank you for your answer. I have already finished the jumper and it is wonderful!

Luba 05.03.2019 - 12:07:

"...Increase like this every 8 cm a total of 3 times.." Impossible! 24 сm?

DROPS Design 05.03.2019 kl. 14:51:

Dear Luba, increase the first time when piece measures 4 cm, then increase a 2nd time after 8 more cm (= 12 cm), then the last time after 8 more cm (= 20 cm), all increased are done when piece measures 22 cm. Happy knitting!

Roswitha 15.02.2019 - 12:56:

Ist die bei Drops- Produkten verwendete Merinowolle Mulesing- frei hergestellt?

DROPS Design 15.02.2019 kl. 15:50:

Liebe Roswitha, ja genau, das lesen Sie in die Farbkarte sowie bei unserem FAQ. Viel Spaß beim stricken!

Malene 24.01.2019 - 10:23:

Hvis jeg nu vil lave den lidt længere kan jeg så bare købe garn efter str. XXL

DROPS Design 24.01.2019 kl. 14:20:

Hej Malene, Ja du finder opskriftens mål i måleskitsen nederst på siden. Hvis du overholder strikkefastheden og følger opskriften, så får du de mål som står i måleskitsen. God fornøjelse!

Brigitte 18.01.2019 - 10:48:

Meine Frage ist: Kann ich den Pullover auch ab der Passe in der Weite und Länge verändern. Können Sie mir bitte mitteilen, wie ich das mit dem Aufnehmen machen soll. Der Pullover ist wunderschön, aber für mich etwas zu weit und zu kurz. Danke für Ihre Hilfe.

DROPS Design 18.01.2019 kl. 11:33:

Liebe Brigitte, leider können wir nicht einzelne Modelle auf individuellen Wunsch hin umrechnen, aber gerne können Sie sich von so einem Modell inspirieren. Viel Spaß beim stricken!

Gabriele 16.01.2019 - 12:57:

Hallo ihr Lieben,gibt es nicht mehr die Möglichkeit seine Liebingsmodelle zu speichern,ich glaube es war unter _meine Favoriten- möglich?

DROPS Design 16.01.2019 kl. 13:11:

Liebe Gabriele, diese Möglichkeit kommt schnell zurück, danke im voraus für Ihren Geduld. Viel Spaß beim stricken!

BEATRICE 05.01.2019 - 20:50:

Très joli modèle.Aime les couleurs et le motif....

Gonny 29.12.2018 - 07:39:

Love the colours and the pattern on the yoke. Very sweet.

Anneli 14.12.2018 - 12:14:

Ilusad värvid, armas kampsun!

Kommentér oppskrift DROPS 199-7