DROPS / 199 / 7

Dear to my Heart Sweater by DROPS Design

Strikket genser i DROPS Merino Extra Fine. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med rundfelling og nordisk mønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell me-167
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

400-400-450-500-550-600 g farge 23, gråblå
100-100-100-150-150-150 g farge 01, natur
50-50-50-50-50-50 g farge 30, sennep

STRIKKEFASTHET:
21 masker i bredden og 28 pinner i høyden med glattstrikk og nordisk mønster = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS SETTPINNER NR 4.
DROPS RUNDPINNER NR 4: lengde på 40 cm og 80 cm til glattstrikk og nordisk mønster.
DROPS SETTPINNER NR 3.
DROPS RUNDPINNER NR 3: lengde på 40 cm og 80 cm til vrangbord.

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 22.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 22.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 242kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

FORHØYNING (bak i nakken):
For at genseren skal bli litt høyere bak i nakken når det strikkes rundfelling, kan det strikkes en forhøyning som forklart under. Hopp over dette avsnittet dersom det ikke ønskes forhøyning.
Sett 1 merke på begynnelsen av omgangen = midt bak. Start fra retten med natur og strikk 14-15-16-16-17-18 masker rett forbi merket, snu, stram tråden og strikk 28-30-32-32-34-36 masker vrang. Snu, stram tråden og strikk 42-45-48-48-51-54 masker rett, snu, stram tråden og strikk 56-60-64-64-68-72 masker vrang. Snu, stram tråden og strikk 70-75-80-80-85-90 masker rett, snu, stram tråden og strikk vrang til midt bak. Videre strikkes BÆRESTYKKE som forklart i oppskriften.

MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2. Velg diagram for din størrelse (gjelder A.1).

ØKETIPS-1 (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 108 masker) og deler med antall økninger som skal gjøres (f.eks 18) = 6.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter hver 6.maske. På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull.

ØKETIPS-2 (gjelder i sidene på bolen):
Start 3 masker før merketråden, lag 1 kast om pinnen, strikk 6 masker rett (merketråden sitter midt mellom disse 6 maskene), lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt). Øk på samme måte ved den andre merketråden. På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk.

FELLETIPS (gjelder midt under ermene):
Start 3 masker før merketråden, strikk 2 rett sammen, strikk 2 rett (merketråden sitter mellom disse 2 maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket (= 2 masker felt).

STRIKKETIPS:
For å unngå at strikkefastheten blir strammere når det strikkes mønster er det viktig at trådene ikke strammes på baksiden av arbeidet. Gå evt opp en pinnestørrelse når det strikkes mønster.

AVFELLINGSTIPS:
For å unngå at avfellingskanten strammer, kan det felles av med en tykkere pinne. Eller lag 1 kast om pinnen etter ca hver 8.maske samtidig som det felles av (kastene felles av som vanlige masker).

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Halskant og bærestykke strikkes rundt på rundpinne, ovenfra og ned. Bærestykket deles til bol og ermer. Bolen fortsetter rundt på rundpinne, ovenfra og ned. Ermene strikkes rundt på settpinner / liten rundpinne, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Legg opp 108-112-116-120-124-128 masker på liten rundpinne 3 med sennep. Strikk 1 omgang rett. Bytt til natur og strikk vrangbord rundt (= 2 rett / 2 vrang) i ca 3 cm. Bytt til liten rundpinne 4. Strikk 1 omgang rett der det økes 18-21-31-18-26-28 masker jevnt fordelt – les ØKETIPS-1 = 126-133-147-138-150-156 masker. Strikk 1 omgang rett. Deretter kan det strikkes en FORHØYNING bak i nakken – les forklaring over. Dersom det ikke ønskes forhøyning, gå direkte videre til BÆRESTYKKE.

BÆRESTYKKE:
Les STRIKKETIPS og strikk A.1 rundt (= 18-19-21-23-25-26 rapporter à 7-7-7-6-6-6 masker). Fortsett mønsteret slik og øk som vist i diagrammet. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når A.1 er strikket ferdig er det 288-304-336-368-400-416 masker på pinnen. Strikk glattstrikk videre med gråblå til arbeidet måler ca 19-21-23-25-27-29 cm fra oppleggskanten midt foran. Neste omgang strikkes slik: Strikk 42-45-49-54-60-63 masker rett (= ½ bakstykke), sett de neste 59-61-69-75-79-81 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 8-10-10-10-12-16 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk 85-91-99-109-121-127 masker rett (= forstykke), sett de neste 59-61-69-75-79-81 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 8-10-10-10-12-16 nye masker på pinnen (= i siden under ermet) og strikk de resterende 43-46-50-55-61-64 maskene rett (= ½ bakstykke). Klipp tråden. Bol og ermer strikkes videre hver for seg. ARBEIDET MÅLES VIDERE HERFRA!

BOL:
= 186-202-218-238-266-286 masker. Sett 1 merketråd i hver side på bolen, midt i de 8-10-10-10-12-16 maskene under ermene. La merketrådene følge med videre i arbeidet, de skal brukes litt senere når det skal økes i sidene.
Start omgangen ved den ene merketråden og strikk glattstrikk rundt med gråblå.
Når arbeidet måler 4 cm fra delingen i alle størrelser, økes det 1 maske på hver side av begge merketrådene – les ØKETIPS-2 (= 4 masker økt). Øk slik på hver 8.cm totalt 3 ganger i hver side = 198-214-230-250-278-298 masker. Strikk videre til arbeidet måler ca 22 cm fra delingen i alle størrelser (eller til ønsket lengde, det gjenstår ca 3 cm til ferdig mål).
Strikk 1 omgang rett der det økes 38-38-46-46-54-58 masker jevnt fordelt = 236-252-276-296-332-356 masker. Dette gjøres for å unngå at vrangborden trekker seg sammen.
Bytt til rundpinne 3 og strikk vrangbord rundt (= 2 rett / 2 vrang) i ca 3 cm. Fell løst av med rett over rett og vrang over vrang – les AVFELLINGSTIPS! Genseren måler ca 48-50-52-54-56-58 cm fra skulderen og ned.

ERME:
Sett de 59-61-69-75-79-81 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på liten rundpinne eller settpinner 4 og strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 8-10-10-10-12-16 maskene som ble lagt opp under ermet = 67-71-79-85-91-97 masker. Sett 1 merketråd midt i de 8-10-10-10-12-16 maskene under ermet. La merketråden følge med videre i arbeidet, den skal brukes litt senere når det skal felles midt under ermet.
Start omgangen ved merketråden og strikk glattstrikk rundt med gråblå. Når arbeidet måler 2 cm fra delingen i alle størrelser, felles det 2 masker midt under ermet – les FELLETIPS. Fell slik på hver 4½.-3½.-2½.-2½.-2.-1½.cm totalt 9-11-14-14-17-20 ganger = 49-49-51-57-57-57 masker. Strikk videre til arbeidet måler 40-39-37-36-34-33 cm fra delingen (det gjenstår ca 6 cm til ferdig mål, fellingene midt under ermet er ferdig og det er kortere mål i de større størrelsene pga videre hals og lengre bærestykke). Strikk 1 omgang rett med gråblå der det felles 1-1-3-1-1-1 masker på omgangen = 48-48-48-56-56-56 masker. Strikk A.2 rundt (= 6-6-6-7-7-7 rapporter à 8 masker).
Når A.2 er strikket ferdig strikkes det 1 omgang rett med natur der det felles 0-0-0-4-4-0 masker jevnt fordelt = 48-48-48-52-52-56 masker. Det gjenstår nå ca 3 cm før ferdig mål. Dersom ermet ønskes lengre kan det strikkes videre med natur til ønsket lengde. Bytt til settpinner 3. Strikk vrangbord rundt (= 2 rett / 2 vrang) i 3 cm.
Bytt til sennep og strikk 1 omgang vrangbord. Fell deretter løst av med sennep og rett over rett og vrang over vrang – les AVFELLINGSTIPS! Ermet måler ca 46-45-43-42-40-39 cm fra delingen. Strikk det andre ermet på samme måte.

= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen med bunnfargen i mønsterborden, på neste omgang strikkes kastet vridd rett slik at det ikke blir hull

Eli 09.09.2019 - 10:52:

Er det riktig at det skal settes av først 49, så 50 masker på baksiden når det deles av på bolen? Får det ikke til å stemme med mønsteret. Ser ut som det blir rettere med 50+49 masker.

DROPS Design 12.09.2019 kl. 13:48:

Hej Eli, det gør ikke noget, hovedsagen er at du får 99 masker på forstykket og 99 på bagstykket på de nye masker i siderne. God fornøjelse!

Karen 26.08.2019 - 20:16:

Stemmer målene til armene i oppskriften. Lengden på armen blir kortere etter størrelsen øker stemmer det?

DROPS Design 27.08.2019 kl. 08:09:

Hei Karen. I de større størrelsene vil den totale overvidden fra ermtipp til ermtipp fortsatt være større enn i de mindre størrelsene, selvom selve ermet er litt kortere. De større størrelsene har høyere ermkuppel og i tillegg har de en bredere skuldervidde. På denne måten blir det god passform i alle størrelser.

Mariarosaria 11.08.2019 - 13:15:

Buongiorno ho notato che questo modello è un po corto se volessi farlo più lungo da che punto dovrei aumentare il numero dei ferri? Grazie

DROPS Design 11.08.2019 kl. 13:40:

Buongiorno Mariarosaria. Quando arriva a queste indicazioni: Continuare a lavorare fino a quando il lavoro misura 22 cm dalla divisione per tutte le taglie (o fino alla lunghezza desiderata; mancano 3 cm alla fine del lavoro). Qui prosegue fino alla lunghezza necessaria. Riprende poi con le indicazioni successive. Buon lavoro!

Luba 25.03.2019 - 11:37:

Thank you for your answer. I have already finished the jumper and it is wonderful!

Luba 05.03.2019 - 12:07:

"...Increase like this every 8 cm a total of 3 times.." Impossible! 24 сm?

DROPS Design 05.03.2019 kl. 14:51:

Dear Luba, increase the first time when piece measures 4 cm, then increase a 2nd time after 8 more cm (= 12 cm), then the last time after 8 more cm (= 20 cm), all increased are done when piece measures 22 cm. Happy knitting!

Roswitha 15.02.2019 - 12:56:

Ist die bei Drops- Produkten verwendete Merinowolle Mulesing- frei hergestellt?

DROPS Design 15.02.2019 kl. 15:50:

Liebe Roswitha, ja genau, das lesen Sie in die Farbkarte sowie bei unserem FAQ. Viel Spaß beim stricken!

Malene 24.01.2019 - 10:23:

Hvis jeg nu vil lave den lidt længere kan jeg så bare købe garn efter str. XXL

DROPS Design 24.01.2019 kl. 14:20:

Hej Malene, Ja du finder opskriftens mål i måleskitsen nederst på siden. Hvis du overholder strikkefastheden og følger opskriften, så får du de mål som står i måleskitsen. God fornøjelse!

Brigitte 18.01.2019 - 10:48:

Meine Frage ist: Kann ich den Pullover auch ab der Passe in der Weite und Länge verändern. Können Sie mir bitte mitteilen, wie ich das mit dem Aufnehmen machen soll. Der Pullover ist wunderschön, aber für mich etwas zu weit und zu kurz. Danke für Ihre Hilfe.

DROPS Design 18.01.2019 kl. 11:33:

Liebe Brigitte, leider können wir nicht einzelne Modelle auf individuellen Wunsch hin umrechnen, aber gerne können Sie sich von so einem Modell inspirieren. Viel Spaß beim stricken!

Gabriele 16.01.2019 - 12:57:

Hallo ihr Lieben,gibt es nicht mehr die Möglichkeit seine Liebingsmodelle zu speichern,ich glaube es war unter _meine Favoriten- möglich?

DROPS Design 16.01.2019 kl. 13:11:

Liebe Gabriele, diese Möglichkeit kommt schnell zurück, danke im voraus für Ihren Geduld. Viel Spaß beim stricken!

BEATRICE 05.01.2019 - 20:50:

Très joli modèle.Aime les couleurs et le motif....

Kommentér oppskrift DROPS 199-7