DROPS / 199 / 7

Dear to my Heart Sweater by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu pusero DROPS Merino Extra Fine -langasta. Työssä on kaarroke ja kirjoneuletta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli me-167
Lankaryhmä B
-------------------------------------------------------

400-400-450-500-550-600 g väriä 23, harmaansininen
100-100-100-150-150-150 g väriä 01, luonnonvalkoinen
50-50-50-50-50-50 g väriä 30, sinapinkeltainen

NEULETIHEYS:
21 silmukkaa sileää neuletta ja kirjoneuletta leveyssuunnassa ja 28 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen ja kirjoneuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 3: Pituus 40 cm ja 80 cm, joustinneuleeseen.

Kommentit (8)

Saat tämän mallin langat alkaen 41.80€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

KOROTUS (takana niskassa):
Kun neulot kaarrokkeen, tee korotus alla olevan ohjeen mukaisesti, jotta puserosta tulisi hieman korkeampi takana niskassa. Mikäli et halua työhön korotusta, jätä tämä katkelma väliin.
Kiinnitä 1 merkki kerroksen alkuun = keskitaka. Neulo työn oikealta puolelta luonnonvalkoisella langalla 14-15-16-16-17-18 silmukkaa oikein merkin ohitse, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 28-30-32-32-34-36 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 42-45-48-48-51-54 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 56-60-64-64-68-72 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 70-75-80-80-85-90 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo nurjaa keskelle taakse asti. Neulo sitten KAARROKE ohjeen mukaisesti.

MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.1 ja A.2. Katso halutun koon piirros (A.1).

LISÄYSVINKKI 1 (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 108 silmukkaa) ja jaa tämä luku lisäysten määrän kanssa (esim. 18) = 6.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto joka 6.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä.

LISÄYSVINKKI 2 (etu- ja takakappaleen sivut):
Aloita 3 silmukan päässä merkkilangasta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 6 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 6 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Tee tällaiset lisäykset myös toisen merkkilangan kohdalla. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

KAVENNUSVINKKI (keskellä hihan alla):
Aloita 3 silmukan päässä merkkilangasta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

NEULOMISVINKKI:
Kun neulot kirjoneuletta on tärkeää, että lankoja ei kiristetä työn takana, koska muuten neulepinnasta tulee epätasainen. Vaihda tarvittaessa paksumpiin puikkoihin, jotta neuletiheys pysyisi kirjoneuleen aikana samana.

SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN:
Päätä tarvittaessa silmukat paksummalla puikolla, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Voit myös tehdä 1 langankierron n. joka 8.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat (langankierrot päätetään kuten muut silmukat).

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Pääntien reunus ja kaarroke neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Kaarroke jaetaan etu-/takakappaletta ja hihoja varten. Etu-/takakappale neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla / lyhyellä pyöröpuikolla, ylhäältä alas.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 108-112-116-120-124-128 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle nro 3 sinapinkeltaisella langalla. Neulo 1 kerros oikein. Vaihda luonnonvalkoiseen lankaan ja neulo n. 3 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Vaihda lyhyeen pyöröpuikkoon nro 4. Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 18-21-31-18-26-28 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 1) = 126-133-147-138-150-156 silmukkaa. Neulo 1 kerros oikein. Tee sitten KOROTUS takana niskassa (lue selitys yllä). Mikäli et halua työhön korotusta, neulo seuraavaksi KAARROKE.

KAARROKE:
Lue NEULOMISVINKKI ja neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.1 mukaisesti (= 18-19-21-23-25-26 kpl 7-7-7-6-6-6 silmukan mallikertaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee lisäykset piirroksen mukaisesti. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, työssä on 288-304-336-368-400-416 silmukkaa. Jatka sileää neuletta harmaansinisellä langalla, kunnes työn pituus keskiedun luomisreunasta mitattuna on n. 19-21-23-25-27-29 cm. Seuraava kerros neulotaan näin: Neulo 42-45-49-54-60-63 silmukkaa oikein (= ½ takakappale), siirrä seuraavat 59-61-69-75-79-81 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8-10-10-10-12-16 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo 85-91-99-109-121-127 silmukkaa oikein (= etukappale), siirrä seuraavat 59-61-69-75-79-81 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8-10-10-10-12-16 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo loput 43-46-50-55-61-64 silmukkaa oikein (= ½ takakappale). Katkaise lanka. Neulo etu-/takakappale ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 186-202-218-238-266-286 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka etu- ja takakappaleen kumpaankin sivuun, kummankin hihan alapuolelle luotujen 8-10-10-10-12-16 silmukan keskelle. Anna merkkilankojen kulkea työn mukana, sivulisäykset tehdään myöhemmin näiden merkkilankojen kohdalla.
Kerroksen vaihtumiskohta on merkkilangan kohdalla. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena harmaansinisellä langalla.
Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on kaikissa koissa 4 cm, lisää kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI 2) (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset 8 cm välein yhteensä 3 kertaa kummassakin sivussa = 198-214-230-250-278-298 silmukkaa. Neulo kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on kaikissa koissa n. 22 cm (tai neulo kunnes työ on halutun pituinen, työhön neulotaan vielä n. 3 cm).
Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 38-38-46-46-54-58 silmukkaa = 236-252-276-296-332-356 silmukkaa. Tällä tavoin joustinneuleesta tulee tarpeeksi joustava.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 3 ja neulo n. 3 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen (lue SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Puseron pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 48-50-52-54-56-58 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 59-61-69-75-79-81 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle tai sukkapuikoille nro 4 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 8-10-10-10-12-16 silmukasta 1 silmukka = 67-71-79-85-91-97 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka hihan alapuolelta poimittujen 8-10-10-10-12-16 silmukan keskelle. Anna merkkilangan kulkea työn mukana, keskellä hihan alla tehtävät kavennukset tehdään myöhemmin tämän merkkilangan kohdalla.
Kerroksen vaihtumiskohta on merkkilangan kohdalla. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena harmaansinisellä langalla. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on kaikissa koissa 2 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset 4½-3½-2½-2½-2-1½ cm välein yhteensä 9-11-14-14-17-20 kertaa = 49-49-51-57-57-57 silmukkaa. Neulo kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on 40-39-37-36-34-33 cm (työhön neulotaan vielä n. 6 cm, kaikki keskellä hihan alla tehtävät kavennukset on tehty ja suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on leveämmät pääntiet ja korkeammat kaarrokkeet). Neulo 1 kerros oikein harmaansinisellä langalla ja kavenna tasavälein 1-1-3-1-1-1 silmukkaa = 48-48-48-56-56-56 silmukkaa. Neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.2 mukaisesti (= 6-6-6-7-7-7 kpl 8 silmukan mallikertaa).
Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, neulo 1 kerros oikein luonnonvalkoisella langalla ja kavenna tasavälein 0-0-0-4-4-0 silmukkaa = 48-48-48-52-52-56 silmukkaa. Työhön neulotaan vielä n. 3 cm. Mikäli haluat tehdä pidemmän hihan, jatka neulomista luonnonvalkoisella langalla, kunnes hiha on halutun pituinen. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3. Neulo 3 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin).
Vaihda sinapinkeltaiseen lankaan ja neulo 1 kerros joustinneuletta. Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen, sinapinkeltaisella langalla (lue SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 46-45-43-42-40-39 cm. Neulo toinen hiha samoin.

Piirros

= luonnonvalkoinen
= harmaansininen
= tee 2 silmukan väliin kuvioraidan pohjavärillä 1 langankierto, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää

Luba 05.03.2019 - 12:07:

"...Increase like this every 8 cm a total of 3 times.." Impossible! 24 сm?

DROPS Design 05.03.2019 kl. 14:51:

Dear Luba, increase the first time when piece measures 4 cm, then increase a 2nd time after 8 more cm (= 12 cm), then the last time after 8 more cm (= 20 cm), all increased are done when piece measures 22 cm. Happy knitting!

Roswitha 15.02.2019 - 12:56:

Ist die bei Drops- Produkten verwendete Merinowolle Mulesing- frei hergestellt?

DROPS Design 15.02.2019 kl. 15:50:

Liebe Roswitha, ja genau, das lesen Sie in die Farbkarte sowie bei unserem FAQ. Viel Spaß beim stricken!

Malene 24.01.2019 - 10:23:

Hvis jeg nu vil lave den lidt længere kan jeg så bare købe garn efter str. XXL

DROPS Design 24.01.2019 kl. 14:20:

Hej Malene, Ja du finder opskriftens mål i måleskitsen nederst på siden. Hvis du overholder strikkefastheden og følger opskriften, så får du de mål som står i måleskitsen. God fornøjelse!

Brigitte 18.01.2019 - 10:48:

Meine Frage ist: Kann ich den Pullover auch ab der Passe in der Weite und Länge verändern. Können Sie mir bitte mitteilen, wie ich das mit dem Aufnehmen machen soll. Der Pullover ist wunderschön, aber für mich etwas zu weit und zu kurz. Danke für Ihre Hilfe.

DROPS Design 18.01.2019 kl. 11:33:

Liebe Brigitte, leider können wir nicht einzelne Modelle auf individuellen Wunsch hin umrechnen, aber gerne können Sie sich von so einem Modell inspirieren. Viel Spaß beim stricken!

Gabriele 16.01.2019 - 12:57:

Hallo ihr Lieben,gibt es nicht mehr die Möglichkeit seine Liebingsmodelle zu speichern,ich glaube es war unter _meine Favoriten- möglich?

DROPS Design 16.01.2019 kl. 13:11:

Liebe Gabriele, diese Möglichkeit kommt schnell zurück, danke im voraus für Ihren Geduld. Viel Spaß beim stricken!

BEATRICE 05.01.2019 - 20:50:

Très joli modèle.Aime les couleurs et le motif....

Gonny 29.12.2018 - 07:39:

Love the colours and the pattern on the yoke. Very sweet.

Anneli 14.12.2018 - 12:14:

Ilusad värvid, armas kampsun!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 199-7