DROPS Baby / 33 / 7

Cable Snooze by DROPS Design

Strikket pose til baby i DROPS Merino Extra Fine. Arbeidet er strikket med hullmønster, dobbel perlestrikk og hette. Størrelse prematur – 2 år.

  • Cable Snooze / DROPS Baby 33-7 - Strikket pose til baby i DROPS Merino Extra Fine. Arbeidet er strikket med hullmønster, dobbel perlestrikk og hette. Størrelse prematur – 2 år.
  • Cable Snooze / DROPS Baby 33-7 - Strikket pose til baby i DROPS Merino Extra Fine. Arbeidet er strikket med hullmønster, dobbel perlestrikk og hette. Størrelse prematur – 2 år.
  • Cable Snooze / DROPS Baby 33-7 - Strikket pose til baby i DROPS Merino Extra Fine. Arbeidet er strikket med hullmønster, dobbel perlestrikk og hette. Størrelse prematur – 2 år.
DROPS Design: Modell me-066-by
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

Størrelse: (<0) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2) år
Størrelsen tilsvarer ca barnets høyde i cm:
(40/44) 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92)
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
(350) 400-450-500-600 (650) g farge 15, lys grågrønn

-------------------------------------------------------

1 rapport A.4/A.5 (18 masker) måler ca 7 cm i bredden.
1 rapport A.6 (32 masker) måler ca 12 cm i bredden.

PINNER:
DROPS RUNDPINNE NR 4: lengde på 80 cm.
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

DROPS TREKNAPP, Eik NR 503: (8) 9-10-11-12 (12) stk.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 231kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Størrelse (<0) 0/1 mnd: Se diagram, A.1, A.3, A.4 og A.5.
Størrelse 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2) år: Se diagram A.2, A.3 og A.6.
Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

KNAPPHULL-1 (gjelder nederst på posen):
1 knapphull = strikk 2 masker rett sammen, lag deretter 1 kast om pinnen. På neste pinne strikkes kastet rett slik at det blir hull. De (4) 4-4-5-5 (5) knapphullene plasseres jevnt fordelt med ca (4½) 5-6-5½-6 (6) cm mellom hver.

KNAPPHULL-2 (gjelder stolpen midt foran):
Fell til knapphull fra retten på høyre stolpe. 1 KNAPPHULL = strikk tredje og fjerde maske fra kanten rett sammen, lag deretter 1 kast om pinnen. På neste pinne (vrangen) strikkes kastet rett slik at det blir hull.
Fell til knapphull når stolpen måler (målt fra merket):
(<0) mnd: 2, 8, 14 og 20 cm
0/1 mnd: 2, 8, 14, 20 og 26 cm
1/3 mnd: 2, 7, 13, 18, 24 og 29 cm
6/9 mnd: 2, 9, 16, 23, 29 og 35 cm
12/18 mnd: 2, 8, 14, 20, 26, 32 og 38 cm
(2) år: 2, 8, 15, 21, 28, 34 og 41 cm

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

POSE - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne i 2 deler. Det legges opp masker i hver side til ermer. Arbeidet sys sammen på skuldrene/midt oppå ermene og under ermene. Tilslutt strikkes det en hette.

FORSTYKKE:
Legg opp (48) 56-68-74-78 (82) masker (inkludert 1 kantmaske i hver side) på rundpinne 4 med Merino Extra Fine. Strikk RILLER – les forklaring over. Når arbeidet måler (2) 2-2-2½-2½ (2½) cm felles det (4) 4-4-5-5 (5) knapphull jevnt fordelt – les KNAPPHULL-1. Fortsett med riller til arbeidet måler (4) 4-4-5-5 (5) cm. Neste pinne strikkes slik fra retten:

STØRRELSE (<0) 0/1 MND: 1 kantmaske i rille, (2) 6 masker vrang, A.1 (= 14 masker som økes til 18 masker), strikk (14) 14 masker vrang, strikk A.1 (= 14 masker som økes til 18 masker), strikk (2) 6 masker vrang og avslutt med 1 kantmaske i rille = (56) 64 masker på pinnen. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen (kantmaskene strikkes i rille).
Neste pinne strikkes slik fra retten: 1 kantmaske i rille, A.3 over de første (2) 6 maskene, A.4 (= 18 masker), strikk (14) 14 masker vrang, strikk A.5 (= 18 masker), strikk A.3 over de neste (2) 6 maskene og avslutt med 1 kantmaske i rille. Videre strikkes det som forklart under ALLE STØRRELSER!

STØRRELSE 1/3 - 6/9 - 12/18 MND (2) ÅR: 1 kantmaske i rille, 0-2-4 (6) masker vrang, strikk A.2 (= 26 masker som økes til 32 masker), strikk 14-16-16 (16) masker vrang, strikk A.2 (= 26 masker som økes til 32 masker), strikk 0-2-4 (6) masker vrang og avslutt med 1 kantmaske i rille = 80-86-90 (94) masker.
Strikk 1 pinne vrang fra vrangen (kantmaskene strikkes i rille).
Neste pinne strikkes slik fra retten: 1 kantmaske i rille, strikk A.3 over de første 0-2-4 (6) maskene, strikk A.6 (= 32 masker), strikk 14-16-16 (16) masker vrang, strikk A.6 (= 32 masker), strikk A.3 over de neste 0-2-4 (6) maskene og avslutt med 1 kantmaske i rille. Videre strikkes det som forklart under ALLE STØRRELSER!

ALLE STØRRELSER:
Fortsett mønsteret slik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arbeidet måler (16) 18-22-26-32 (38) cm – avpass slik at neste pinne strikkes fra retten, deles forstykket midt foran og hver del strikkes videre hver for seg.
Klipp tråden. Sett de første (25) 29-37-40-42 (44) maskene sett fra retten på 1 tråd (= venstre forstykke). Det er nå (31) 35-43-46-48 (50) masker igjen på pinnen til høyre forstykke.

HØYRE FORSTYKKE:
= (31) 35-43-46-48 (50) masker. Sett 1 merke i arbeidet - merket skal brukes til å måle knapphullenes avstand fra. Start fra retten og fortsett mønsteret som før, men de 6 ytterste maskene mot midt foran strikkes i rille (= stolpe). Fell til knapphull på stolpen – les KNAPPHULL 2.
SAMTIDIG når arbeidet måler (30) 37-45-54-63 (72) cm fra oppleggskanten legges det opp nye masker til erme på slutten av hver pinne fra retten (dvs mot siden) slik: Legg opp (4) 6-6-7-9 (12) masker totalt 3 ganger og deretter (14) 15-16-17-18 (18) masker 1 gang = (57) 68-77-84-93 (104) masker på pinnen (de nye maskene strikkes fortløpende inn i A.3). Når alle masker er lagt opp fortsettes mønsteret som før, men de 12 ytterste maskene på ermet strikkes i rille (= oppbrettskant).
Strikk videre til arbeidet måler ca (37) 45-52-62-71 (81) cm. Det skal nå være strikket ca 1 cm etter siste knapphull på stolpen, men avpass slik at neste pinne strikkes fra retten.
På neste pinne (retten) settes de ytterste (7) 8-9-10-10 (11) maskene mot midt foran på 1 tråd til hals, men for å unngå å klippe tråden det strikkes med, strikkes maskene før de settes på 1 tråd. Fortsett mønsteret som før. Videre felles det av til hals på begynnelsen av hver pinne fra halsen slik: Fell av 2 masker 1 gang og deretter 1 maske (2) 2-2-2-3 (3) ganger = (46) 56-64-70-78 (88) masker igjen på pinnen til skulder/erme. Fortsett mønsteret som før til arbeidet måler (39) 47-55-65-75 (85) cm, men avpass slik at neste pinne strikkes fra retten. Strikk 1 pinne rett fra retten og fell samtidig (4) 4-6-6-6 (6) masker jevnt fordelt over maskene i A.5/A.6 = (42) 52-58-64-72 (82) masker på pinnen. Strikk 1 pinne rett fra vrangen. Fell av med rett fra retten, men pass på at avfellingskanten ikke strammer. Arbeidet måler ca (40) 48-56-66-76 (86) cm fra oppleggskanten. Strikk venstre forstykke som forklart under.

VENSTRE FORSTYKKE:
Sett de (25) 29-37-40-42 (44) maskene fra tråden på venstre forstykke tilbake på rundpinnen. Start fra retten og fortsett mønsteret som før. SAMTIDIG på slutten av første pinne strikkes det opp 6 nye masker bak høyre stolpe, dvs strikk opp 1 maske i hver av de 6 stolpemaskene = (31) 35-43-46-48 (50) masker på pinnen. Fortsett mønsteret som før, men de 6 ytterste maskene mot midt foran strikkes i rille (= stolpe – NB: det felles ikke til knapphull på venstre stolpe).
SAMTIDIG når arbeidet måler (30) 37-45-54-63 (72) cm legges det opp nye masker til erme på slutten av hver pinne fra vrangen (dvs mot siden) slik: Legg opp (4) 6-6-7-9 (12) masker totalt 3 ganger og deretter (14) 15-16-17-18 (18) masker 1 gang = (57) 68-77-84-93 (104) masker på pinnen (de nye maskene strikkes fortløpende inn i A.3). Når alle masker er lagt opp fortsettes mønsteret som før, men de 12 ytterste maskene på ermet strikkes i rille (= oppbrettskant).
Strikk videre til arbeidet måler ca (37) 45-52-62-71 (81) cm - avpass etter høyre forstykke og pass på at neste pinne strikkes fra vrangen.
På neste pinne (vrangen) settes de ytterste (7) 8-9-10-10 (11) maskene mot midt foran på 1 tråd til hals, men for å unngå å klippe tråden det strikkes med, strikkes maskene før de settes på 1 tråd. Fortsett mønsteret som før. Videre felles det av til hals på begynnelsen av hver pinne fra halsen slik: Fell av 2 masker 1 gang og deretter 1 maske (2) 2-2-2-3 (3) ganger = (46) 56-64-70-78 (88) masker igjen på pinnen til skulder/erme. Fortsett mønsteret som før til arbeidet måler (39) 47-55-65-75 (85) cm, men avpass slik at neste pinne strikkes fra retten. Strikk 1 pinne rett fra retten og fell samtidig (4) 4-6-6-6 (6) masker jevnt fordelt over maskene i A.4/A.6 = (42) 52-58-64-72 (82) masker på pinnen. Strikk 1 pinne rett fra vrangen. Fell av med rett fra retten, men pass på at avfellingskanten ikke strammer. Arbeidet måler ca (40) 48-56-66-76 (86) cm. Strikk bakstykket som forklart under.

BAKSTYKKE:
Legg opp (48) 56-68-74-78 (82) masker og strikk riller i (4) 4-4-5-5 (5) cm. Strikk 2 pinner glattstrikk med 1 kantmaske rille i hver side. Neste pinne strikkes slik fra retten: 1 kantmaske i rille, strikk A.3 til det gjenstår 1 maske på pinnen og avslutt med 1 kantmaske i rille. Fortsett mønsteret slik. Når arbeidet måler (30) 37-45-54-63 (72) cm legges det opp nye masker til ermer på slutten av hver pinne i hver side slik: Legg opp (4) 6-6-7-9 (12) masker totalt 3 ganger i hver side og deretter (14) 15-16-17-18 (18) masker 1 gang i hver side = (100) 122-136-150-168 (190) masker på pinnen (de nye maskene strikkes fortløpende inn i A.3). Når alle masker er lagt opp fortsettes det med A.3 som før, men de 12 ytterste maskene på begge ermene strikkes i rille (= oppbrettskant).
Når arbeidet måler (38) 46-54-64-74 (84) cm felles de midterste (12) 14-16-18-20 (22) maskene av til hals. Videre felles det av 2 masker på neste pinne fra halsen = (42) 52-58-64-72 (82) masker igjen på pinnen til skulder/erme. Fortsett mønsteret som før til det gjenstår ca 1 cm før arbeidet måler (40) 48-56-66-76 (86) cm, men avpass slik at neste pinne strikkes fra retten. Strikk 1 pinne rett fra retten og 1 pinne rett fra vrangen. Fell av med rett fra retten, men pass på at avfellingskanten ikke strammer. Strikk den andre skulderen på samme måte.

MONTERING:
Sy skulder/overermssømmene innenfor avfellingskanten. Sy sømmen under ermene og ned langs sidene på bolen innenfor 1 kantmaske. Brett opp de nederste 3 cm på hvert erme og sy oppbretten fast med et par små sting i hver side. Sy i knappene nederst på posen (knappene sys langs midten på rillekanten på bakstykket, men på vrangen slik at de kneppes gjennom knapphullene på forstykket). Sy de resterende knappene på venstre stolpe.

HETTE:
Strikk opp fra retten ca 52 til 72 masker rundt halsen (inkludert maskene fra trådene foran) på rundpinne 4 med Merino Extra Fine. Strikk 1 pinne rett fra vrangen. Deretter strikkes det 1 pinne rett fra retten der det økes jevnt fordelt til (68) 76-84-88-92 (96) masker. Strikk A.3 frem og tilbake over alle maskene - SAMTIDIG legges det opp 6 nye masker på slutten av de 2 neste pinnene til brettekant = (80) 88-96-100-104 (108) masker. Fortsett A.3 over alle maskene til hetten måler ca (18) 19-20-21-22 (23) cm. Strikk 1 pinne rett fra retten og 1 pinne rett fra vrangen. Fell av med rett fra retten. Brett hetten dobbel og sy den sammen på toppen innenfor avfellingskanten. Brett de 6 ytterste maskene i hver side ut mot retten og sy brettekanten pent fast til halskanten med små sting.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 19.11.2018
Rettelse: Det strikkes vrang på midten, mellom flettemønstrene på forstykket
Oppdatert online: 26.09.2019
Rettelse: HØJRE OG VENSTRE FORSTYKKE... Strikk 1 pinne rett fra retten og fell samtidig (4) 4-6-6-6 (6) masker jevnt fordelt over maskene i A.5/A.6 = (42) 52-58-64-72 (82) masker på pinnen
Strikk 1 pinne rett fra retten og fell samtidig (4) 4-6-6-6 (6) masker jevnt fordelt over maskene i A.4/A.6 = (42) 52-58-64-72 (82) masker på pinnen.

Diagram

symbols = rett fra retten, vrang fra vrangen
symbols = vrang fra retten, rett fra vrangen
symbols = mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen, på neste pinne strikkes kastet vrang slik at det blir hull
symbols = mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen, på neste pinne strikkes kastet vridd vrang slik at det ikke blir hull
symbols = 2 rett sammen
symbols = ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket

Kommentarer / Spørsmål (90)

country flag Rannveig Kjosavik 27.09.2021 - 02:10:

Jeg har strikket forstykket, men jeg ser at bakstykket på 1/3 mnd har ferre masker enn forstykkene. På forstykkene skulle en strikke A2 etter rillene og øke for mønsteret. På bakstykke legges opp 68 m og strikkes A3 helt til øking av armene.På forstykket var det 80 m. før delingen. Er det slik det skal være?

user icon DROPS Design 27.09.2021 kl. 08:10:

Hej Rannveig. Ja det är riktigt. Ökningarna på framstycket är pga flettene och eftersom det inte är fletter på bakstycket så gör man inte ökningar där. Mvh DROPS Design

country flag Kirsi 26.09.2021 - 23:04:

Mielestäni ohje on käännetty väärin kuvan perusteella. Pitsineuleen alkaessa käsketään neuloa sileää neuletta, mutta muiden maiden ohjeessa nurjalla, oikean puolen kerros palmikoiden välissä?

user icon DROPS Design 06.10.2021 kl. 17:17:

Hei, ohjeeseen oli tehty korjaus. Tämä korjaus on nyt lisätty myös suomenkieliseen ohjeeseen.

country flag Vildeni Negrão Niho 22.09.2021 - 20:40:

Quero fazer esse modelo,mas não estou entendendo o início, se é feito em tricô plano ou circular. Se o ponto fantasia e múltiplos de qual número é as costas e ponto arroz duplo? Obrigada

user icon DROPS Design 23.09.2021 kl. 09:09:

Bom dia, Esse modelo é feito em tricô plano. Quanto aos múltiplos do ponto fantasia, sugerimos que veja os diagramas. A.1 , por exemplo, tem 14 malhas no início e termina com 18 malhas, como é explicado na receita. Bons tricôs!

country flag Natasha 31.08.2021 - 19:32:

Is there a chart or legend that lists what stitch each symbol represents?

user icon DROPS Design 31.08.2021 kl. 20:27:

Dear Natasha, you can find the descriton of each symbol just above the charts and the schematic drawing. Happy Stitching!

country flag Vildeni Negrão Niho 17.08.2021 - 03:40:

Magnífico esse modelo,vou fazer para uma encomenda. Obrigada por dividir seu conhecimento comigo.

country flag Pia Thorn 01.08.2021 - 07:48:

Jeg forstår ikke rettelsenvedr. højre forstykke. Jeg strikker str 1/3 og har 43 masker til højre forstykke. Hvis jeg følger rettelsen skal der tages 6 masker ind og derefter 6 masker ud igen, så den ender på 58 masker. Hvordan skal det forstås?

user icon DROPS Design 16.08.2021 kl. 11:05:

Hei Pia. Oppskriften på nett er rettet/riktig. Rettelse teksten under den røde linken er for de som har Baby Katalog /Printversjonen og må lese hva rettelser er. mvh DROPS design

country flag Friederike Kaiser 03.07.2021 - 23:32:

Beim Fertigstellen des Schlafsacks hätte ich gerne gewusst, wie es gemeint ist, wenn die Schulter/Oberarmnaht innerhalb der Abkettkanten zu schließen ist. Normalerweise häkle ich die Teile von links mit dem Kettenstich in den Abkettmaschen zusammen. Das wird aber etwas knubbelig, ist das hier anders gemeint und wie?

user icon DROPS Design 05.07.2021 kl. 07:55:

Liebe Frau Kaiser, beim Schulter haben Sie rechte und linke Maschen, dieses Video zeigt, wie man so zusammennäht. Viel Spaß beim fertigstellen!

country flag Sylvain Arvidieu 02.05.2021 - 17:11:

Hej! Jag gör 1/3 versionen och har precis kommit till "HÖGER FRAMSTYCKE" delen. Jag har 80 maskor hitills. Att man ska dela framstycket mitt fram tolkar jag som att man får 40+40 maskor. Jag får inte ihop resten: man ska sätta 29 st på en tråd och ha 35 st kvar. Ska man inte ha 51st kvar? Tack på förhand :)

user icon DROPS Design 04.05.2021 kl. 09:43:

Hej. När du delar arbetet så delar du det så att du har 43 m till höger framstycke och 37 m till vänster framstycke (i strl 1/3 mån). Du sätter de första 37 m på en tråd (=vänster framstycke) och stickar vidare på höger framstycke. (Senare kommer du att lägga upp 6 maskor på vänster framstycke så att de båda framstyckena består av lika många maskor.) Mvh DROPS Design

country flag Tgc De Graaf 02.05.2021 - 14:16:

Graag breipatroon

country flag Tgc De Graaf 02.05.2021 - 14:16:

Wilt u het patroon sturen

Kommentér oppskrift DROPS Baby 33-7