DROPS Baby / 33 / 8

Truly Wooly by DROPS Design

Strikket heldress til baby i DROPS Merino Extra Fine. Arbeidet er strikket med strukturmønster og hette. Størrelse prematur - 4 år.

DROPS Design: Modell me-069-by
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

Størrelse: (<0) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 - 3/4) år
Størrelsen tilsvarer ca barnets høyde i cm:
(40/44) 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104)
Vær oppmerksom på at benvidden er den samme både nederst og øverst. Denne heldressen er en smal modell som nok ikke gir plass til en tykk bukse under.

Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
(200) 250-250-350-350 (350-450) g farge 15, lys grågrønn

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEIDET:

STRIKKEFASTHET:
21 masker i bredden og 28 pinner i høyden med A.1 = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS RUNDPINNE NR 4: lengde på 60 cm eller 80 cm.
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

DROPS PERLEMORKNAPP, Blomst (hvit) NR 600: (4) 5-6-6-6 (6-7) stk.

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 39.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 39.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 156kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RILLE (strikkes frem og tilbake):
1 rille = strikk 2 pinner rett.
1 kantmaske i rille = Strikk masken rett fra retten og rett fra vrangen.

MØNSTER:
Se diagram A.1. Diagrammet viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

ØKETIPS-1 (gjelder bena i størrelse 3/4 år):
Øk 1 maske på innsiden av 1 kantmaske i rille ved å lage 1 kast om pinnen. På neste pinne strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull. De økte maskene strikkes fortløpende inn i A.1.

ØKETIPS-2 (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 44 masker) og deler med antall økninger som skal gjøres (f.eks 14) = 3,1.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter ca hver 3.maske. På neste pinne strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull.

KNAPPHULL (nedenfra og opp):
Fell til knapphull på høyre stolpe. 1 KNAPPHULL = strikk tredje og fjerde maske fra kanten rett sammen og lag 1 kast om pinnen. På neste pinne strikkes kastet rett eller vrang (avhengig av hvor i diagrammet du er) slik at det blir hull.
Fell til knapphull når arbeidet måler (målt fra der bena ble satt sammen):
(<0): 5, 10, 15 og 20 cm
0/1 mnd: 6, 11, 16, 21 og 26 cm
1/3 mnd: 5, 10, 15, 20, 25 og 30 cm
6/9 mnd: 6, 12, 17, 22, 27 og 32 cm
12/18 mnd: 6, 12, 17, 23, 28 og 34 cm
2 år: 9, 15, 21, 27, 33 og 39 cm
3/4 år: 7, 13, 19, 25, 31, 37 og 43 cm

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

HELDRESS - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Hvert ben strikkes frem og tilbake på rundpinne, nedenfra og opp. Bena settes sammen og det strikkes frem og tilbake på rundpinne fra midt foran opp til ermene. Deretter legges det opp nye masker til ermer i hver side og forstykkene og bakstykket strikkes ferdig hver for seg. Arbeidet sys sammen på skulderen. Tilslutt strikkes det opp masker rundt halsen og det strikkes en hette.

HØYRE BEN (når dressen has på):
Legg opp (32) 36-40-40-44 (44-48) masker på rundpinne 4 med Merino Extra Fine. Første pinne strikkes slik fra retten: 1 kantmaske i RILLE – les forklaring over, strikk A.1A til det gjenstår 3 masker på pinnen (= 7-8-9-9-10 (10-11) rapporter à 4 masker), strikk A.1B (= 2 masker) og avslutt med 1 kantmaske i rille. Fortsett mønsteret slik.
HUSK PÅ STRIKKEFASTEHETEN! Når arbeidet måler 4 cm settes det 1 merke i arbeidet (merket markerer oppbrett). Når arbeidet måler 14 cm (gjelder kun størrelse 3/4 år) økes det 1 maske i hver side – les ØKETIPS-1 (det økes ikke i de øvrige størrelsene). Gjenta økningen i størrelse 3/4 år når arbeidet måler 24 cm = (32) 36-40-40-44 (44-52) masker på pinnen. Strikk videre til arbeidet måler (12) 12-16-23-31 (32-35) cm fra oppleggskanten, men avpass slik at neste pinne strikkes fra retten.
Fell av 1 maske på begynnelsen av de 2 neste pinnene (dvs kantmaskene felles av) = (30) 34-38-38-42 (42-50) masker. Deretter strikkes de 2 neste pinnene slik med start fra retten: Strikk som før over alle maskene og legg opp (3) 3-3-5-5 (7-7) nye masker på slutten av pinnen (= midt bak). Snu arbeidet, strikk A.1 som før over alle maskene, men pass på at mønsteret fortsetter riktig, legg deretter opp (4) 4-4-6-6 (8-8) masker på slutten av pinnen fra vrangen (= midt foran). Det er nå (37) 41-45-49-53 (57-65) masker på pinnen og arbeidet måler ca (13) 13-17-24-32 (33-36) cm fra oppleggskanten. Legg arbeidet til side og strikk venstre ben som forklart under.

VENSTRE BEN (når dressen has på):
Legg opp (32) 36-40-40-44 (44-48) masker på rundpinne 4 og strikk første pinne slik fra retten: 1 kantmaske i rille, strikk A.1A til det gjenstår 3 masker på pinnen (= 7-8-9-9-10 (10-11) rapporter à 4 masker), strikk A.1B (= 2 masker) og avslutt med 1 kantmaske i rille. Fortsett mønsteret slik. Når arbeidet måler 4 cm settes det 1 merke i arbeidet (merket markerer oppbrett). Når arbeidet måler 14 cm (gjelder kun størrelse 3/4 år) økes det 1 maske i hver side – husk ØKETIPS-1 (det økes ikke i de øvrige størrelsene). Gjenta økningen i størrelse 3/4 år når arbeidet måler 24 cm = (32) 36-40-40-44 (44-52) masker på pinnen. Strikk videre til arbeidet måler (12) 12-16-23-31 (32-35) cm fra oppleggskanten, men avpass slik at neste pinne strikkes fra retten. Fell av 1 maske på begynnelsen av de 2 neste pinnene (dvs kantmaskene felles av) = (30) 34-38-38-42 (42-50) masker. Deretter strikkes de 2 neste pinnene slik med start fra retten: Strikk som før over alle maskene og legg opp (4) 4-4-6-6 (8-8) nye masker på slutten av pinnen (= midt foran). Snu arbeidet, strikk A.1 som før over alle maskene, men pass på at mønsteret fortsetter riktig, legg deretter opp (3) 3-3-5-5 (7-7) masker på slutten av pinnen fra vrangen (= midt bak). Det er nå (37) 41-45-49-53 (57-65) masker på pinnen og arbeidet måler ca (13) 13-17-24-32 (33-36) cm fra oppleggskanten. Klipp tråden. Nå settes delene sammen som forklart under.

BOL:
Sett høyre ben og venstre ben på samme rundpinne med høyre ben først. Start fra retten på høyre ben, strikk 1 kantmaske i rille, fortsett A.1 som før over de resterende maskene på høyre ben (pass på at mønsteret fortsettes riktig i forhold til der det ble avsluttet på benet), fortsett deretter mønsteret over de første (36) 40-44-48-52 (56-64) maskene på venstre ben (pass på at mønsteret fortsettes riktig) og avslutt med 1 kantmaske i rille = (74) 82-90-98-106 (114-130) masker på pinnen.
Sett 1 nytt merke i arbeidet! ARBEIDET MÅLES VIDERE FRA DETTE MERKET!
Fortsett A.1 frem og tilbake med 1 kantmaske i rille i hver side mot midt foran.
Når arbeidet måler (3) 3-3-3-4 (5-5) cm fra merket (avpass slik at neste pinne strikkes fra retten) felles det av 1 maske på begynnelsen av de 2 neste pinnene (dvs kantmaskene felles av). Deretter strikkes de 2 neste pinnene slik med start fra retten: Strikk som før over alle maskene og legg opp 3 nye masker på slutten av pinnen (= venstre stolpe foran). Snu arbeidet, strikk A.1 som før over alle maskene (pass på at mønsteret fortsetter riktig) og legg opp 3 nye masker på slutten av pinnen fra vrangen (= høyre stolpe foran).
Det er nå (78) 86-94-102-110 (118-134) masker på pinnen. Fortsett A.1 frem og tilbake over alle maskene (dvs det strikkes ikke kantmasker i rille). Husk KNAPPHULL på høyre stolpe – les forklaring over.
Når arbeidet måler (15) 20-24-27-28 (32-36) cm fra det nye merket, dvs (28) 33-41-51-60 (65-72) cm fra oppleggskanten, deles arbeidet i hver side. Forstykkene og bakstykket strikkes videre hver for seg som forklart under.

HØYRE FORSTYKKE:
Start fra retten og strikk som før over de første (21) 23-25-27-29 (31-35) maskene, legg deretter opp (9) 13-13-17-17 (21-25) nye masker på slutten av pinnen til erme. De resterende maskene settes på 1 tråd til bakstykke og venstre forstykke.
Fortsett A.1 frem og tilbake som før, men pass på at mønsteret stemmer over alle maskene. SAMTIDIG legges det opp (8) 10-14-14-16 (20-22) nye masker til erme på slutten av de 2 neste pinnene fra retten = (46) 56-66-72-78 (92-104) masker på pinnen.
Fortsett mønsteret frem og tilbake over alle maskene til arbeidet måler (22) 28-32-35-36 (41-45) cm fra merket, dvs (35) 41-49-59-68 (74-81) cm fra oppleggskanten.
På begynnelsen av neste pinne fra retten settes de første (8) 8-9-11-11 (12-12) maskene på 1 tråd til hals, men for å unngå å klippe tråden det strikkes med, strikkes maskene før de settes på tråden. Fortsett mønsteret frem og tilbake som før og fell av til hals på begynnelsen av hver pinne fra midt foran slik: Fell av 2 masker 1 gang og 1 maske (1) 1-2-2-2 (3-3) ganger = (35) 45-53-57-63 (75-87) masker igjen på pinnen. Strikk videre til hele dressen måler ca (24) 30-34-37-39 (44-49) cm fra merket, dvs (37) 43-51-61-71 (77-85) cm fra oppleggskanten, men avpass slik at neste pinne strikkes fra retten. Strikk 1 rille frem og tilbake over alle maskene. Fell deretter av med rett fra retten. Hele dressen måler ca (38) 44-52-62-72 (78-86) cm fra oppleggskanten. Nå strikkes bakstykket som forklart under.

BAKSTYKKE:
Sett de første (36) 40-44-48-52 (56-64) maskene på tråden (sett fra retten) på rundpinne 4 og fortsett A.1 frem og tilbake over disse maskene som før. SAMTIDIG legges det opp nye masker til ermer på slutten av hver pinne i hver side slik: Legg opp (9) 13-13-17-17 (21-25) masker 1 gang i hver side og deretter (8) 10-14-14-16 (20-22) masker 2 ganger i hver side = (86) 106-126-138-150 (178-202) masker på pinnen. Fortsett mønsteret frem og tilbake over alle maskene til arbeidet måler (23) 29-33-36-38 (43-48) cm fra merket). På neste pinne felles de midterste (12) 12-16-20-20 (24-24) maskene av til hals og hver skulder/erme strikkes ferdig for seg. Videre felles det av 2 masker på neste pinne fra halsen = (35) 45-53-57-63 (75-87) masker igjen på pinnen til skulder/erme. Strikk videre til hele dressen måler ca (24) 30-34-37-39 (44-49) cm fra merket, men avpass etter forstykket og se til at neste pinne strikkes fra retten. Strikk 1 rille frem og tilbake over alle maskene. Fell deretter av med rett fra retten. Strikk den andre skulderen/ermet på samme måte. Til slutt strikkes venstre forstykke som forklart under.

VENSTRE FORSTYKKE:
Sett de resterende (21) 23-25-27-29 (31-35) maskene på tråden tilbake på rundpinne 4. Start fra retten og fortsett A.1 frem og tilbake som før. SAMTIDIG legges det opp nye masker til erme på slutten av de 3 neste pinnene fra vrangen slik: Legg opp (9) 13-13-17-17 (21-25) masker 1 gang og deretter (8) 10-14-14-16 (20-22) masker 2 ganger = (46) 56-66-72-78 (92-104) masker på pinnen.
Fortsett mønsteret frem og tilbake over alle maskene til arbeidet måler det samme som høyre forstykke.
På begynnelsen av neste pinne fra vrangen settes de første (8) 8-9-11-11 (12-12) maskene på 1 tråd til hals, men for å unngå å klippe tråden det strikkes med, strikkes maskene før de settes på tråden. Fortsett mønsteret frem og tilbake som før og fell av til hals på begynnelsen av hver pinne fra midt foran slik: Fell av 2 masker 1 gang og 1 maske (1) 1-2-2-2 (3-3) ganger = (35) 45-53-57-63 (75-87) masker igjen på pinnen. Strikk videre til hele dressen måler ca (24) 30-34-37-39 (44-49) cm fra merket, dvs (37) 43-51-61-71 (77-85) cm fra oppleggskanten, men avpass slik at neste pinne strikkes fra retten. Strikk 1 rille frem og tilbake over alle maskene. Fell deretter av med rett fra retten. Hele dressen måler ca (38) 44-52-62-72 (78-86) cm fra oppleggskanten.

MONTERING:
Sy skuldersømmene innenfor avfellingskantene. Sy underermssømmene.
Sy sømmen på innsiden av begge bena innenfor 1 kantmaske i hver side. Sy sømmen midt foran fra nederst på stolpen og ned innenfor 1 kantmaske i hver side. Sy åpningen mellom bena. Brett opp ved merkene nederst på bena. Sy i knappene på venstre stolpe.

HETTE:
Strikk opp fra retten ca 44 til 70 masker rundt halsen (inkludert maskene på trådene foran). Strikk 1 pinne rett fra vrangen der det økes jevnt fordelt til (58) 70-74-74-78 (86-86) masker – les ØKETIPS-2. Strikk 1 pinne rett fra retten og 1 pinne vrang fra vrangen. Neste pinne strikkes slik fra retten: Strikk A.1A til det gjenstår 2 masker på pinnen og avslutt med A.1B (= 2 masker). Fortsett mønsteret slik til hetten måler (17) 18-19-20-21 (22-23) cm fra rillen i halsen, men avpass slik at neste pinne strikkes fra retten. Strikk 1 rille frem og tilbake over alle maskene. Fell deretter av med rett fra retten. Legg hetten dobbel og sy sømmen øverst innenfor avfellingskanten.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 04.09.2019
Ny garnmengde i str. 6/9 mnd - 350 gr.

Kommentarer / Spørsmål (99)

Rebecca 13.11.2020 - 20:49:

Hei! For en nydelig heldress. Bestemor sjal strikke en slik modell, men til ungen str 5-8 mnd , hvor mange garn trenger jeg å kjøpe hos dere da? Klarer ikke å få til å regne det ut. Ungen bruker nå str 68, vi ser for oss str 80 som han kan bruke over jul. Han er må 64 cm høy.

DROPS Design 16.11.2020 kl. 13:16:

Hei Rebecca. I oppskriften er det skrevet 7 størrelser, om du ønsker å strikke str. 80 er nok str. 80/86 den beste å strikke. Da trenger du 350 gram med DROPS Merino Extra Fine. God Fornøyelse!

Ingvild 13.11.2020 - 00:48:

Hei! når det skal felles til hals på høyre forstykke står det; fell på begynnelsen av hver pinne fra midt foran. Vil det si at man skal felle på retten, slik at fellingen skjer på høgre side ved knapphullene, og ikke på begynnelsen av pinnen på retten og vrangen? Også: videre står det at man skal felle 2 masker 1 gang og 1 maske 2 ganger. Vil dette da si 2 masker rett sammen 2 ganger etter hverandre, neste pinne; 2 masker rett sammen 1 gang, neste pinne; 2 masker rett sammen 1 gang?

DROPS Design 17.11.2020 kl. 12:46:

Hei Ingvild, Du feller bare på begynnelsen av pinnen fra halsen (bare fra retten) på den sida du har knapphullene. Du skal felle av 2 maske (ikke strikke sammen) 1 gang og felle av 1 maske 2 ganger, så 2 x pinne fra retten. Håper dette hjelper og god fornøyelse!

Nathalie 09.11.2020 - 01:05:

Je voudrais savoir s'il est possible d'acheter ce modèle tout fait en 6-9 mois et en gris clair !??? Et à quel prix s'il vous plaît ? ? ? Ma petite fille arrive très bientôt et je ne me sens pas capablé de le faire à temps ! 😟 Mais ce modèle plaît énormément à ma belle-fille !!!! Mais je n'aurais pas le temps d'essayer ! S'il vous plaît !!! Dites moi comment faire ! Merci d'avance !

DROPS Design 09.11.2020 kl. 11:40:

Bonjour Nathalie, demandez à votre magasin DROPS, peut-être pourra-t'on vous aider? Vous pouvez également demander à une autre tricoteuse via notre groupe DROPS Workshop. Bon tricot!

Anna 28.10.2020 - 16:08:

Hallo, meine Wolle ist da und ich habe direkt die erste Frage: Wenn ich die Beine in Hin und Rückreihen stricke und nicht als Runden, muss ich jedes einzelne Bein erst zusammen nähen, bevor ich linkes und rechtes Bein auf die gleiche Nadel zusammen füge? Vielen Dank!

DROPS Design 28.10.2020 kl. 16:16:

Liebe Anna, die Beinen werden am Ende zusammengenäht - siehe unter FERTIGSTELLEN. Viel Spaß beim stricken!

Joelle 28.10.2020 - 09:04:

Avez-vous le 1er patron en français ?

DROPS Design 28.10.2020 kl. 15:23:

Bonjour Joelle, tous nos modèles sont disponibles en français, cliquez sur le menu déroulant sous la photo pour changer la langue. Bon tricot!

Ville 26.10.2020 - 11:44:

Pour faire suite à ma précédente question, à quel moment doit-on reprendre les 9 mailles de l'encolure ? Ou à quel moment doit-on les arrêter ? Merci pour votre réponse

DROPS Design 26.10.2020 kl. 12:46:

Bonjour Mme Ville, ces 9 mailles seront reprises lorsque l'on va relever les mailles pour la capuche: on reprend ces 9 mailles, on relève les mailles le long de l'encolure et on termine par reprendre les 9 m de l'autre devant. Bon tricot!

Lauren 26.10.2020 - 01:42:

I am making size 1/3 months and am stumped on the right leg at this line "Then work the next 2 rows as follows, begin from right side: Work as before over all stitches and cast on (3) 3-3-5-5 (7-7) new stitches at the end of row (= mid back)." A.1A and A.1B are both worked with an even number but the cast on is an odd number. Do I continue using this chart even though the pattern won't line up?

DROPS Design 26.10.2020 kl. 09:31:

Dear Lauren, continue working all stitches in pattern, ie adjust the new stitches so that pattern continue as before. ie if the first stitch in pattern has to be worked with K2, then work the new stitches cast on before these sts: K1, P2 then work K2 over the the K2 on needle as before etc. Hope this helps. Happy knitting!

Ville 25.10.2020 - 15:53:

Bonjour, je tricote la combinaison en 1-3 mois. J'en suis au devant-droit, lors de l'encolure: 1 fois 2 mailles et (1) 1-2-2-2 (3-3) fois 1 maille = il reste (35) 45-53-57-63 (75-87) mailles. Sachant qu'il y a 66 mailles, je ne comprends pas comment je passes de 66 mailles à 53 mailles en enlevant seulement 4 mailles. Serait-il possible de m'expliquer la diminution de l'encolure ? Merci d'avance

DROPS Design 26.10.2020 kl. 08:43:

Bonjour Mme Ville, quand l'ouvrage mesure 32 cm depuis le marqueur/49 cm depuis le rang de montage, au début du rang suivant sur l'endroit, vous tricotez les 9 premières mailles et les glissez en attente pour l'encolure, vous rabattrez ensuite 1 x 2 m et 2x1 m côté encolure = 66 - 9 - 2 - 2= 53 m. Bon tricot!

Hei 21.10.2020 - 21:00:

Etu- ja takakappale kohdassa sanotaan näin: "Kun työn pituus uudesta merkistä mitattuna on (15) 20-24-27-28 (32-36) cm (lue NEULOMISVINKKI), eli kun työn pituus luomisreunasta mitattuna on (28) 33-41-51-60 (65-72) cm, jaa työ sivuista." En löydä tuota "NEULOMISVINKKIÄ" ohjeesta. Mitä tuo "jaa työ sivuista tarkoittaa?

Marianne Falch-Nielsen 15.10.2020 - 12:34:

Klar for montering, men usikker på samme sying av skuldersømmene, hardere bilde av hvordan det blir? Skal rillene være som en kant på skuldra?

DROPS Design 16.10.2020 kl. 09:31:

Hej Marianne. Ja det stämmer, du ser på ena ärmen på bilden att det blir en kant av rillene. Mvh DROPS Design

Kommentér oppskrift DROPS Baby 33-8

Truly Wooly

Cindy Viinikka, Sweden