DROPS / 195 / 35

Serena by DROPS Design

Virkad poncho i DROPS Nepal. Arbetet virkas med virkade rutor, hålmönster och ränder. Storlek S - XXXL

DROPS Design: Modell ne-281
Garngrupp C eller A + A
-------------------------------------------------------

450-500-550 g färg 517, mellangrå
150-150-150 g färg 501, grå
100-100-100 g färg 506, mörk grå

VIRKFASTHET:
13 stolpar på bredden och 8 varv på höjden = 10 x 10 cm.
1 virkad ruta mäter ca 40-44-48 x 40-44-48 cm.

VIRKNÅL:
DROPS VIRKNÅL NR 5,5.

DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 29.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 349.3kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.3.

RÄNDER-1 (gäller den virkade rutan fram och bak):
Luftmasksringen i början av den virkade rutan + VARV 1-2: mellangrå.
VARV 3-4: mörk grå
VARV 5-6: grå
VARV 7: mellangrå
VARV 8: mörk grå
VARV 9: mellangrå
VARV 10: grå
VARV 11: mellangrå
VARV 12: grå
VARV 13: mörk grå
VARV 14: mellangrå
VARV 15: grå
Storlek S/M är nu färdig, i storlek L/XL och XXL/XXXL fortsätts det med mellangrå.

RÄNDER-2 (gäller kanten längst ner):
VARV 1: mellangrå
VARV 2: mörk grå
VARV 3: mellangrå
VARV 4: mellangrå

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

PONCHO - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Det virkas 4 rutor som sys ihop. Det virkas 2 enfärgade rutor och 2 rutor med ränder. Sedan virkas det en kant längst ner på ponchon och en krage överst på ponchon.

VIRKAD RUTA:
Virka 4 luftmaskor med nål 5,5 med mellangrå och sätt ihop dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan som virkades. Virka RÄNDER-1- läs förklaring ovan och mönster runt så här: Virka A.1a – börja vid pilen - (visar hur varvet börjar och slutar), A.1b totalt 4 ggr runt på varvet. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! När hela rutan är färdigvirkad mäter den ca 40 x 40 cm. Storlek S/M är nu färdig. I storlek L/XL och XXL/XXXL virkas det vidare så här: virka A.2a (visar hur varvet börjar och slutar), * virka A.2b till det återstår 1 luftmaska före hörnet. A.2c (= hörn) *, virka från *-* totalt 4 ggr på varvet, virka A.2b fram till slutet på varvet. När det har virkats 1 varv är storlek L/XL färdig och rutan mäter ca 44 x 44 cm. I storlek XXL/XXXL virkas sista varvet i diagrammen. När sista varvet är färdigvirkat mäter rutan ca 48 x 48 cm.

Virka 1 ruta till på samma sätt = 2 rutor.
Nu virkas det enfärgade rutor på samma sätt med mellangrå.
Det har nu virkats totalt 4 rutor.

MONTERING:
Lägg rutorna som visat i illustrationen – se under vid sidan av diagrammen och måttskissen.
1 = virkad ruta med ränder och 2 = enfärgad virkad ruta.
Virka ihop rutorna genom båda lagren från avigsidan så här: 1 fastmaska om luftmaskbågen i hörnet, * virka 3 luftmaskor, hoppa över 3 stolpar, 1 fastmaska om nästa luftmaska *, virka från *-* längs hela sidan och avsluta med 1 fastmaska i nästa hörn. Virka ihop de andra rutorna på samma sätt. Till slut virkas sidan markerad med stjärna i illustrationen ihop.

KANT LÄNGST NER:
Nu virkas det en kant längst ner så här:
Börja med mellangrå i övergången mellan en enfärgad ruta och en ruta med ränder – se svart prick på måttskissen, virka RÄNDER-2 och mönster runt så här: virka A.3a (visar hur varvet börjar och slutar), virka A.3b fram till hörnet mitt fram, virka A.3c om luftmaskbågen i hörnet, virka A.3b fram till nästa hörn mitt bak, virka A.3c, virka A.3b fram till början av varvet. Fortsätt runt så här till hela A.3a till A.3c är färdigvirkade på höjden. Klipp av tråden och fäst den.

KRAGE:
Hela kragen virkas med mellangrå.
Börja med mellangrå i luftmaskbågen i hörnet på den mittersta rutan (= mitt bak), virka A.3a (visar hur varvet börjar och slutar), virka A.3b om samma luftmaskbåge i hörnet, * hoppa över luftmaskbågen i hörnet på nästa ruta, virka A.3b fram till nästa hörna, hoppa över luftmaskbågen i hörnet, virka A.3b om luftmaskbågen i rutan mitt fram *, virka från *-* 1 gång till på varvet, men avsluta som det visas i A.3a. När hela A.3a och A.3c är färdigvirkade på höjden, upprepas de 4 sista varven 2 ggr till (= totalt 3 ggr på höjden). Klipp av tråden och fäst den.
Gör en tvinnad snodd så här:

TVINNAD SNODD OCH TOFSAR
Klipp 4 trådar mörk grå à 5 meter. Tvinna dem tillsammans till de gör motstånd, lägg snodden dubbel och den kommer att tvinna sig igjn. Knyt en knut i varje ände så att snodden håller sig tvinnad. Trä snodden upp och ner i 3:e varvet på kragen, börja och avsluta mitt fram.
Gör 1 tofs i varje ände av den tvinnade snodden:
1 tofs = Klipp 11 trådar mörk grå à 24 cm. Lägg dem genom änden på den tvinnade snodden och vik dem så att alla trådändarna ligger samlade (= 24 trådändar). Klipp en tråd till à ca 20 cm och snurra runt trådändarna ca 1 cm ner från vikningen och knyt en knut. Klipp till trådarna så att tofsen blir jämn nederst. Gör 1 tofs till på samma sätt i motsatt ände av snodden.

Diagram

= börja här - denna luftmaskring är förklarad i beskrivningen. Fortsätt med symbolen över punkten på cirkeln och virka mot vänster
= 1 fastmaska om luftmaskringen/luftmaskbågen
= 1 fastmaska i maskan
= 1 stolpe om luftmaskbågen
= 1 dubbelstolpe om luftmaskbågen
= 1 tredubbelstolpe om luftmaskbågen
= 1 fyrdubbelstolpe om luftmaskbågen: Gör 4 omslag om nålen, stick nålen om luftmaskbågen, hämta tråden, * gör 1 omslag och drag tråden genom de 2 första öglorna på nålen *, upprepa från *-* 4 ggr till (= totalt 5 ggr)
= 3 stolpar om luftmaskbågen
= virka 2 stolpar tillsammans så här: * gör 1 omslag, stick nålen om luftmaskbågen, hämta tråden, gör 1 omslag och drag tråden genom de 2 första öglorna på nålen *, virka från *-* 1 gång till, gör 1 omslag och drag tråden genom alla 3 öglorna på nålen
= virka 2 dubbelstolpar tillsammans så här: * gör 2 omslag om nålen, stick nålen i maskan, hämta tråden, gör 1 omslag och drag tråden genom de 2 första öglorna på nålen, gör 1 omslag och drag tråden genom de 2 nästa öglorna på nålen *, virka från *-* 1 gång till, gör 1 omslag och drag tråden genom alla 3 öglorna på nålen
= virka 2 tredubbelstolpar tillsammans så här: * gör 3 omslag om nålen, stick nålen om luftmaskbågen, hämta tråden, gör 1 omslag och drag tråden genom de 2 första öglorna på nålen, gör 1 omslag och drag tråden genom de 2 nästa öglorna på nålen, gör ett omslag och drag tråden genom de nästa 2 öglorna på nålen *, virka från *-* en gång till, gör 1 omslag och drag tråden genom alla 3 öglorna på nålen
= virka 2 fyrdubbelstolpar tillsammans så här: * gör 4 omslag om nålen, stick nålen om luftmaskbågen, hämta tråden, gör 1 omslag och drag tråden genom de 2 första öglorna på nålen, gör 1 omslag och drag tråden genom de 2 nästa öglorna på nålen, gör 1 omslag om drag tråden genom de 2 nästa öglorna på nålen, gör 1 omslag och drag tråden genom de 2 nästa öglorna på nålen *, virka från *-* en gång till, gör 1 omslag och drag tråden genom alla 3 öglorna på nålen
= i början av varvet virkas det 1 luftmaska. Luftmaskan ersätter inte första fastmaskan på varvet. Avsluta varvet med 1 smygmaska i första fastmaskan på varvet, sedan virkas det smygmaskor fram till mitten av första luftmaskbågen
= i början av varvet virkas det 1 luftmaska, avsluta varvet med 1 smygmaska i första luftmaskan
= i början av varvet ersätts första stolpen med 3 luftmaskor. Avsluta varvet med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet, sedan virkas det smygmaskor fram till mitten av första luftmaskbågen
= i början av varvet ersätts första stolpen med 3 luftmaskor. Avsluta varvet med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet
= i början av varvet ersätts första dubbelstolpen med 4 luftmaskor. Avsluta varvet med 1 smygmaska i 4:e luftmaskan i början av varvet, sedan virkas det smygmaskor upp till första luftmaskbågen
= i början av varvet virkas det 3 luftmaskor, avsluta varvet med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet
= börja i övergången mellan dessa 2 rutorna när kanten längst ner ska virkas
= börja här! Första varvet är redan virkat och är med för att visa hur nästa varv ska virkas

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 195-35) för mått och uträkningar.

Cécile 17.01.2021 - 16:51:

Bonjour. J ai réuni tous les carrés ensemble. Maintenant je compte crocheter le col en gris moyen. Je ne comprends pas bien les consignes. La derniere phrase dit "lorsque A.3a et A.3c ont été crochetés une fois en hauteur..etc" mais il n'est jamais question de A3c avant dans ce paragraphe...que faire ? Merci pour votre aide. Bien cordialement.

DROPS Design 18.01.2021 kl. 10:00:

Bonjour Cécile, effectivement, pour le col, on crochète A.3a et A.3b - on doit crocheter 12 rangs ainsi au total (= 3 fois les 4 rangs des diagrammes A.3a et A.3b). En revanche, pour la bordure du bas, on doit crocheter A.3a, puis A.3b et A.3c dans les arceaux des coins. Et on ne crochète qu'une fois les diagrammes en hauteur pour la bordure du bas. Bon crochet!

Birgit Albrecht 09.01.2021 - 23:27:

Hallo. Komme hier, Runde 6 A.1a und A.1b nicht weiter. Ich komme doch mit 1 Luftmasche x nicht auf die Höhe der weiteren Doppelmaschen in der 6.Runde und am Ende der Runde soll ich die Kettmasche wieder in die 1.Luftmasche häkeln. Verstehe ich gerade überhaupt nicht. Liebe Grüße und Danke schon im vorraus

DROPS Design 11.01.2021 kl. 09:01:

Liebe Frau Albrecht, ich denke, Diagram A.1a sollte hier korrigiert werden, am Anfang der 6. Runde würde ich lieber 4 Luftmaschen häkeln (als bei der 1. Runde). Danke für den Hinweis, unser Designteam wird das noch mal prüfen und korrigieren. Viel Spaß beim häkeln!

Heather 30.09.2020 - 15:43:

I finally figured out the squares and got all of them seamed together. However, the neck directions are completely impossible to understand. Any chance someone can write something that is more clear or publish a video? Or maybe someone can suggest an alternative so I can at least wear it?

DROPS Design 01.10.2020 kl. 00:18:

Dear Heather, can you please be a little bit more specific? What exactly you don't understand about the neck? Also, do not forget, that you can always ask for help (in person, or over the phone) in the store, where you bought your DROPS yarn. Happy Crafting!

Heather 23.09.2020 - 01:39:

This pattern is gorgeous but makes absolutely no sense to me. I’ve been crocheting 8 years and have never seen anything like this. It’s all over the place and doesn’t simply tell you how to make one of the squares. Any chance you could simplify this?

DROPS Design 23.09.2020 kl. 08:27:

Dear Heather, read thoroughly the pattern and find how to read crochet diagrams here - the way the pattern is written might be different than you are used to, but just follow the pattern step by step and it should work. Happy crocheting!

B Van Lang 30.08.2020 - 22:27:

Ik ben bezig met de hals, moet ik nu midden voor en achter blijven meerderen in alle ronden? Er komt zo'n raar tuitje aan??

DROPS Design 31.08.2020 kl. 08:53:

Dag B Van Lang,

Je haakt de hals volgens A.3b waarbij A.3a het begin en einde van de toer laten zien. Volgens mij staat er een foutje in de tekst bij de hals en wordt er bedoeld. 'Als A.3a en A.3b (ipv A.3c) klaar zijn in de hoogte'

Zaida Sousa 21.07.2020 - 01:46:

Hei, hvor mange lave poeng legger jeg på de 4 kjederingen? Jeg brukte en oversetter fordi jeg ikke kan skrive eller lese på norsk Takk

DROPS Design 21.07.2020 kl. 07:24:

Hi Zaida, You can choose amongst a large number of languages for each pattern if you click on the box below the photograph. Happy crafting!

Alessandra Visca 02.07.2020 - 23:34:

Vorrei sapere le misure dei quadrati in base alle taglie grazie

DROPS Design 03.07.2020 kl. 01:27:

Buongiorno Alessandra. Per la taglia S/M il quadrato misura 40 x 40 cm; per la taglia L/XL 44 x 44 cm; per la taglia XXL/XXXL 48 x 48 cm. Buon lavoro!

Alessandra 02.07.2020 - 23:32:

Ciao, non ho capito le misure dei quadrati in base alle diverse taglie.grazie

Ina Tolbøll 20.05.2020 - 13:52:

Er ved Hals. Der står jeg skal bruge A3a start og slut og A3b i lufmaskehjørne og A3b videre rundt Igen A3b i hjørne . Hvornår skal jeg bruge A3c Højden er det kun første omgang i diagram A3 der gentages 2 gange Første gang brug for hjælp, ellers brugt mange af jeres gode opskrifter. Vh Ina

DROPS Design 29.05.2020 kl. 08:58:

Hej Ina, i halsen hækler du kun A.3a og A.3b for her har du ikke noget hjørne. God fornøjelse!

Amenia 14.04.2020 - 18:52:

Ahhh, ich hab gerade gesehen, dass man A.2 a-c ja für die größere Variante benötigt, deswegen mein Vorkommentar bitte ignorieren :) Ich versuch es nochmal zu verstehen!

Kommentér oppskrift DROPS 195-35