DROPS / 195 / 35

Serena by DROPS Design

Virkad poncho i DROPS Nepal. Arbetet virkas med virkade rutor, hålmönster och ränder. Storlek S - XXXL

DROPS Design: Modell ne-281
Garngrupp C eller A + A
-------------------------------------------------------

450-500-550 g färg 517, mellangrå
150-150-150 g färg 501, grå
100-100-100 g färg 506, mörk grå

VIRKFASTHET:
13 stolpar på bredden och 8 varv på höjden = 10 x 10 cm.
1 virkad ruta mäter ca 40-44-48 x 40-44-48 cm.

VIRKNÅL:
DROPS VIRKNÅL NR 5,5.

Garnet till detta mönstret kostar 364kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.3.

RÄNDER-1 (gäller den virkade rutan fram och bak):
Luftmasksringen i början av den virkade rutan + VARV 1-2: mellangrå.
VARV 3-4: mörk grå
VARV 5-6: grå
VARV 7: mellangrå
VARV 8: mörk grå
VARV 9: mellangrå
VARV 10: grå
VARV 11: mellangrå
VARV 12: grå
VARV 13: mörk grå
VARV 14: mellangrå
VARV 15: grå
Storlek S/M är nu färdig, i storlek L/XL och XXL/XXXL fortsätts det med mellangrå.

RÄNDER-2 (gäller kanten längst ner):
VARV 1: mellangrå
VARV 2: mörk grå
VARV 3: mellangrå
VARV 4: mellangrå

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

PONCHO - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Det virkas 4 rutor som sys ihop. Det virkas 2 enfärgade rutor och 2 rutor med ränder. Sedan virkas det en kant längst ner på ponchon och en krage överst på ponchon.

VIRKAD RUTA:
Virka 4 luftmaskor med nål 5,5 med mellangrå och sätt ihop dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan som virkades. Virka RÄNDER-1- läs förklaring ovan och mönster runt så här: Virka A.1a – börja vid pilen - (visar hur varvet börjar och slutar), A.1b totalt 4 ggr runt på varvet. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! När hela rutan är färdigvirkad mäter den ca 40 x 40 cm. Storlek S/M är nu färdig. I storlek L/XL och XXL/XXXL virkas det vidare så här: virka A.2a (visar hur varvet börjar och slutar), * virka A.2b till det återstår 1 luftmaska före hörnet. A.2c (= hörn) *, virka från *-* totalt 4 ggr på varvet, virka A.2b fram till slutet på varvet. När det har virkats 1 varv är storlek L/XL färdig och rutan mäter ca 44 x 44 cm. I storlek XXL/XXXL virkas sista varvet i diagrammen. När sista varvet är färdigvirkat mäter rutan ca 48 x 48 cm.

Virka 1 ruta till på samma sätt = 2 rutor.
Nu virkas det enfärgade rutor på samma sätt med mellangrå.
Det har nu virkats totalt 4 rutor.

MONTERING:
Lägg rutorna som visat i illustrationen – se under vid sidan av diagrammen och måttskissen.
1 = virkad ruta med ränder och 2 = enfärgad virkad ruta.
Virka ihop rutorna genom båda lagren från avigsidan så här: 1 fastmaska om luftmaskbågen i hörnet, * virka 3 luftmaskor, hoppa över 3 stolpar, 1 fastmaska om nästa luftmaska *, virka från *-* längs hela sidan och avsluta med 1 fastmaska i nästa hörn. Virka ihop de andra rutorna på samma sätt. Till slut virkas sidan markerad med stjärna i illustrationen ihop.

KANT LÄNGST NER:
Nu virkas det en kant längst ner så här:
Börja med mellangrå i övergången mellan en enfärgad ruta och en ruta med ränder – se svart prick på måttskissen, virka RÄNDER-2 och mönster runt så här: virka A.3a (visar hur varvet börjar och slutar), virka A.3b fram till hörnet mitt fram, virka A.3c om luftmaskbågen i hörnet, virka A.3b fram till nästa hörn mitt bak, virka A.3c, virka A.3b fram till början av varvet. Fortsätt runt så här till hela A.3a till A.3c är färdigvirkade på höjden. Klipp av tråden och fäst den.

KRAGE:
Hela kragen virkas med mellangrå.
Börja med mellangrå i luftmaskbågen i hörnet på den mittersta rutan (= mitt bak), virka A.3a (visar hur varvet börjar och slutar), virka A.3b om samma luftmaskbåge i hörnet, * hoppa över luftmaskbågen i hörnet på nästa ruta, virka A.3b fram till nästa hörna, hoppa över luftmaskbågen i hörnet, virka A.3b om luftmaskbågen i rutan mitt fram *, virka från *-* 1 gång till på varvet, men avsluta som det visas i A.3a. När hela A.3a och A.3c är färdigvirkade på höjden, upprepas de 4 sista varven 2 ggr till (= totalt 3 ggr på höjden). Klipp av tråden och fäst den.
Gör en tvinnad snodd så här:

TVINNAD SNODD OCH TOFSAR
Klipp 4 trådar mörk grå à 5 meter. Tvinna dem tillsammans till de gör motstånd, lägg snodden dubbel och den kommer att tvinna sig igjn. Knyt en knut i varje ände så att snodden håller sig tvinnad. Trä snodden upp och ner i 3:e varvet på kragen, börja och avsluta mitt fram.
Gör 1 tofs i varje ände av den tvinnade snodden:
1 tofs = Klipp 11 trådar mörk grå à 24 cm. Lägg dem genom änden på den tvinnade snodden och vik dem så att alla trådändarna ligger samlade (= 24 trådändar). Klipp en tråd till à ca 20 cm och snurra runt trådändarna ca 1 cm ner från vikningen och knyt en knut. Klipp till trådarna så att tofsen blir jämn nederst. Gör 1 tofs till på samma sätt i motsatt ände av snodden.

Diagram

= börja här - denna luftmaskring är förklarad i beskrivningen. Fortsätt med symbolen över punkten på cirkeln och virka mot vänster
= 1 fastmaska om luftmaskringen/luftmaskbågen
= 1 fastmaska i maskan
= 1 stolpe om luftmaskbågen
= 1 dubbelstolpe om luftmaskbågen
= 1 tredubbelstolpe om luftmaskbågen
= 1 fyrdubbelstolpe om luftmaskbågen: Gör 4 omslag om nålen, stick nålen om luftmaskbågen, hämta tråden, * gör 1 omslag och drag tråden genom de 2 första öglorna på nålen *, upprepa från *-* 4 ggr till (= totalt 5 ggr)
= 3 stolpar om luftmaskbågen
= virka 2 stolpar tillsammans så här: * gör 1 omslag, stick nålen om luftmaskbågen, hämta tråden, gör 1 omslag och drag tråden genom de 2 första öglorna på nålen *, virka från *-* 1 gång till, gör 1 omslag och drag tråden genom alla 3 öglorna på nålen
= virka 2 dubbelstolpar tillsammans så här: * gör 2 omslag om nålen, stick nålen i maskan, hämta tråden, gör 1 omslag och drag tråden genom de 2 första öglorna på nålen, gör 1 omslag och drag tråden genom de 2 nästa öglorna på nålen *, virka från *-* 1 gång till, gör 1 omslag och drag tråden genom alla 3 öglorna på nålen
= virka 2 tredubbelstolpar tillsammans så här: * gör 3 omslag om nålen, stick nålen om luftmaskbågen, hämta tråden, gör 1 omslag och drag tråden genom de 2 första öglorna på nålen, gör 1 omslag och drag tråden genom de 2 nästa öglorna på nålen, gör ett omslag och drag tråden genom de nästa 2 öglorna på nålen *, virka från *-* en gång till, gör 1 omslag och drag tråden genom alla 3 öglorna på nålen
= virka 2 fyrdubbelstolpar tillsammans så här: * gör 4 omslag om nålen, stick nålen om luftmaskbågen, hämta tråden, gör 1 omslag och drag tråden genom de 2 första öglorna på nålen, gör 1 omslag och drag tråden genom de 2 nästa öglorna på nålen, gör 1 omslag om drag tråden genom de 2 nästa öglorna på nålen, gör 1 omslag och drag tråden genom de 2 nästa öglorna på nålen *, virka från *-* en gång till, gör 1 omslag och drag tråden genom alla 3 öglorna på nålen
= i början av varvet virkas det 1 luftmaska. Luftmaskan ersätter inte första fastmaskan på varvet. Avsluta varvet med 1 smygmaska i första fastmaskan på varvet, sedan virkas det smygmaskor fram till mitten av första luftmaskbågen
= i början av varvet virkas det 1 luftmaska, avsluta varvet med 1 smygmaska i första luftmaskan
= i början av varvet ersätts första stolpen med 3 luftmaskor. Avsluta varvet med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet, sedan virkas det smygmaskor fram till mitten av första luftmaskbågen
= i början av varvet ersätts första stolpen med 3 luftmaskor. Avsluta varvet med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet
= i början av varvet ersätts första dubbelstolpen med 4 luftmaskor. Avsluta varvet med 1 smygmaska i 4:e luftmaskan i början av varvet, sedan virkas det smygmaskor upp till första luftmaskbågen
= i början av varvet virkas det 3 luftmaskor, avsluta varvet med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet
= börja i övergången mellan dessa 2 rutorna när kanten längst ner ska virkas
= börja här! Första varvet är redan virkat och är med för att visa hur nästa varv ska virkas

De Jong 09.05.2019 - 13:38:

De kleuren worden niet juist aangegeven in het patroon, de medium grijs word erg vaak gebruikt maar dat moet grijs zijn. Het poolse patroon bijvoorbeeld is wel juist.

Colleen Wilkowske 13.03.2019 - 03:12:

Please ignore previous questions. The error was mine on the 2nd round, I missed a stitch.

Colleen Wilkowske 13.03.2019 - 02:51:

I believe there’s an error on the pattern diagram. On Round 11, (the round where the corners begin), the last 2 sets of stitches on the diagram (left side of chart) it shows to make 2 SC, chain 4, 2SC, then start at beginning with 2 more SC. When done this way, there are too many stitches. I think it should only have 1 set of SC at end.

DROPS Design 13.03.2019 kl. 08:12:

Dear Mrs Wilkowske, make sure you have a total of 32 chain-spaces on row 10, so that you get pattern right, ie repeating 4 times A.1b in width will get you A.1b starting with 2 sc, ch4, and ending with 2 sc, 4 ch, 2 sc, 4 ch = 2 sc a total of 3 times with ch4 between each. Happy crocheting!

Colleen Wilkowske 12.03.2019 - 19:30:

I am crocheting the poncho and have done a Guauge swatch to determine correct hook size. After completing 7 rows, the edges are curling up, forming more of a “cup” shape. Will this flatten out when I get to the rows which form into square shape or have I done something wrong? I’d appreciate any help you can provide. Thank you

DROPS Design 13.03.2019 kl. 08:04:

Dear Mrs Wilkowske, make sure you are keeping the same tension when working the square, so that all sts have same width - and remember also to keep the correct tension in height. Happy crocheting!

Marie Laure Beani 21.01.2019 - 09:10:

Modèle crochet assez simple et agréable

Sonja 16.12.2018 - 20:19:

Hallo, ich habe grade diesen wunderschoenen Poncho auf der Nadel. Leider habe ich Schwierigkeiten beim Halsteil. Arbeite ich weiter in Runden und wird es dann nicht sehr gross, wenn ich in den Ecken zunehme? Bisher sieht es echt toll aus und eure Wolle ist super! Ich freue mich schon auf eure Hilfe...

DROPS Design 17.12.2018 kl. 10:16:

Liebe Sonja, die Halsblende wird in der Runde gehäkelt, in der hintere Mitte beginnen und A.3a Häkeln (Anfang der Runde = 3 Lm, dan A.3b häkeln, den Lmbogen in der Ecke aber überspringen, dann Runde schliessen wie im A.3a beschrieben (= 1 KM in die 3.Lm am Anfang der Runde). Und dann so weiterhäkeln: A.3a und A.3b wiederholen. Viel Spaß beim häkeln!

Mirka 11.11.2018 - 22:18:

Jakim kolorem łączyć kwadraty?

DROPS Design 11.11.2018 kl. 22:46:

Witaj Mirko! Należy połączyć kwadraty kolorem ostatniego okrążenia kwadratu, a jeżeli obok siebie są różne kolorystycznie kwadraty, wybierz kolor wykończenia zgodnie ze swoim gustem. Powodzenia!

Marcela Collao Orellama 22.06.2018 - 04:09:

Beautiful!!!

Kommentér oppskrift DROPS 195-35