DROPS / 195 / 35

Serena by DROPS Design

Virkattu poncho DROPS Nepal-langasta. Työssä on ruutuja, pitsikuvioita ja raitoja. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli ne-281
Lankaryhmä C tai A + A
-------------------------------------------------------

DROPS NEPAL (kuuluu lankaryhmään C):
450-500-550 g väriä 517, keskiharmaa
150-150-150 g väriä 501, harmaa
100-100-100 g väriä 506, tummanharmaa

VIRKKUUTIHEYS:
13 pylvästä leveyssuunnassa ja 8 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.
Yhden ruudun koko on n. 40-44-48 x 40-44-48 cm.

VIRKKUUKOUKKU:
DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 5,5 tai käsialan mukaan.

alkaen 1.95 € /50g
DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 1.95 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 2.05 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 27.30€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

MALLIVIRKKAUS:
Katso piirrokset A.1-A.3.

1.RAIDOITUS (etu- ja takaosan ruutu):
Ruudun alussa oleva ketjusilmukkarengas + 1.-2.KERROS: keskiharmaa.
3.-4.KERROS: tummanharmaa
5.-6.KERROS: harmaa
7.KERROS: keskiharmaa
8.KERROS: tummanharmaa
9.KERROS: keskiharmaa
10.KERROS: harmaa
11.KERROS: keskiharmaa
12.KERROS: harmaa
13.KERROS: tummanharmaa
14.KERROS: keskiharmaa
15.KERROS: harmaa
Koko S/M on nyt valmis, jatka koissa L/XL ja XXL/XXXL virkkaamista keskiharmaalla langalla.

2.RAIDOITUS (alaosan reunus):
1.KERROS: keskiharmaa
2.KERROS: tummanharmaa
3.KERROS: keskiharmaa
4.KERROS: keskiharmaa

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PONCHO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työhön virkataan 4 ruutua, jotka ommellaan yhteen. Työhön tulee 2 yksiväristä ruutua ja 2 raidallista ruutua. Tämän jälkeen ponchon alareunaan virkataan reunus ja yläreunaan virkataan kaulus.

RUUTU:
Virkkaa 4 ketjusilmukkaa koukulla nro 5,5 ja keskiharmaalla langalla ja sulje ketjusilmukat renkaaksi 1 piilosilmukalla ensimmäiseen ketjusilmukkaan. Virkkaa suljettuna virkkauksena 1.RAIDOITUS (lue selitys yllä) ja mallivirkkausta näin: Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.1a mukaisesti (aloita piirroksen nuolen kohdalta, piirros näyttää miten kerros alkaa ja loppuu), toista piirroksen A.1b mallikertaa yhteensä 4 kertaa kerroksella. Jatka mallivirkkausta tähän tapaan. TARKISTA VIRKKUUTIHEYS! Kun ruutu on valmis, sen koko on n. 40 x 40 cm. Koko S/M on nyt valmis. Jatka virkkaamista koissa L/XL ja XXL/XXXL seuraavasti: Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.2a mukaisesti (näyttää miten kerros alkaa ja loppuu), *toista piirroksen A.2b mallikertaa, kunnes kulmaa edeltää 1 ketjusilmukka, A.2c (= kulma)*, toista *-* yhteensä 4 kertaa, virkkaa jäljellä olevien silmukoiden kohdalla mallivirkkausta piirroksen A.2b mukaisesti. Kun olet virkannut 1 kerroksen, koko L/XL on valmis ja ruudun koko on n. 44 x 44 cm. Virkkaa koossa XXL/XXXL piirrosten viimeinen kerros. Kun olet virkannut viimeisen kerroksen, ruudun koko on n. 48 x 48 cm.

Virkkaa toinen ruutu samoin = 2 ruutua.
Virkkaa sitten yksiväriset ruudut samalla tavalla, mutta keskiharmaalla langalla.
Työssä on nyt 4 ruutua.

VIIMEISTELY:
Aseta ruudut piirroksen mukaisesti (katso piirrosten reunat ja mittapiirros alla).
1 = raidallinen ruutu ja 2 = yksivärinen ruutu.
Virkkaa ruudut yhteen työn nurjalta puolelta molempien kerrosten läpi näin: 1 kiinteä silmukka kulman ketjusilmukkakaareen, *virkkaa 3 ketjusilmukkaa, jätä 3 pylvästä väliin, 1 kiinteä silmukka seuraavaan ketjusilmukkaan*, toista *-* pitkin koko sivua ja virkkaa lopuksi 1 kiinteä silmukka seuraavaan kulmaan. Virkkaa muut ruudut yhteen samalla tavalla. Virkkaa lopuksi piirrokseen tähdellä merkitty sivu yhteen.

ALAOSAN REUNUS:
Virkkaa alareunaan reunus seuraavasti:
Aloita virkkaaminen keskiharmaalla langalla. Aloita yksivärisen ja raidallisen ruudun rajakohdasta (katso mittapiirroksen musta pilkku). Virkkaa suljettuna virkkauksena 2.RAIDOITUS ja mallivirkkausta näin: Virkkaa mallivirkkausta pirroksen A.3a mukaisesti (näyttää miten kerros alkaa ja loppuu), virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.3b mukaisesti keskiedun kulmaan asti, virkkaa kulman ketjusilmukkakaareen piirroksen A.3c mallivirkkausta, virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.3b mukaisesti, kunnes olet seuraavan kulman kohdalla (= keskitaka), virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.3c mukaisesti, virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.3b mukaisesti kerroksen vaihtumiskohtaan asti. Jatka suljettua virkkausta tähän tapaan, kunnes olet virkannut piirrokset A.3a-A.3c loppuun. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

KAULUS:
Virkataan keskiharmaalla langalla.
Aloita virkkaaminen keskimmäisen ruudun kulman ketjusilmukkakaaren kohdalta (= keskitaka). Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.3a mukaisesti (näyttää miten kerros alkaa ja loppuu), virkkaa kulman samaan ketjusilmukkakaareen piirroksen A.3b mallivirkkausta, *jätä seuraavan ruudun kulman ketjusilmukkakaari väliin, virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.3b mukaisesti, kunnes olet seuraavan kulman kohdalla, jätä kulman ketjusilmukkakaari väliin, virkkaa keskiedun ruudun ketjusilmukkakaareen piirroksen A.3b mallivirkkausta*, toista *-* vielä kerran, mutta virkkaa lopuksi mallivirkkausta piirroksen A.3a mukaisesti. Jatka mallivirkkausta tähän tapaan. Kun olet virkannut piirrokset A.3a ja A.3c loppuun, toista viimeiset 4 kerrosta vielä 2 kertaa (= yhteensä 3 kertaa). Katkaise lanka ja päättele langanpäät.
Tee nyt kierretty nyöri seuraavasti:

KIERRETTY NYÖRI JA HAPSUT
Leikkaa 4 kpl n. 5 metrin pituista tummanharmaata lankaa. Kierrä langat tiukasti yhteen, aseta nyöri kaksinkerroin ja anna sen kiertyä uudestaan yhteen. Tee nyörin kumpaankin päähän solmu. Pujota nyöri kauluksen 3.kerrokseen, aloita ja lopeta keskellä edessä.
Tee kierretyn nyörin kumpaankin päähän hapsu:
1 hapsu = Leikkaa 11 kpl n. 24 cm:n pituista tummanharmaata lankaa. Pujota langat kierretyn nyörin pään läpi ja taita langat kaksinkerroin (= 24 lankaa). Leikkaa n. 20 cm:n pituinen lanka ja kierrä se muiden lankojen ympärille, n. 1 cm:n päässä taitekohdasta, solmi yhteen. Leikkaa hapsun alaosan langat tasaisiksi. Tee nyörin toiseen päähän samanlainen hapsu.

Piirros

= aloita tästä (tämä ketjusilmukkarengas selitetään ohjeessa). Jatka virkkaamista ympyrän pilkun yläpuolella olevasta merkistä ja virkkaa oikealta vasemmalle
= 1 ketjusilmukka
= 3 ketjusilmukkaa
= 4 ketjusilmukkaa
= 1 kiinteä silmukka ketjusilmukkarenkaan/ketjusilmukkakaaren ympäri
= 1 kiinteä silmukka silmukkaan
= 1 pylväs ketjusilmukkakaaren ympäri
= 1 kaksoispylväs ketjusilmukkakaaren ympäri
= 1 kolmoispylväs ketjusilmukkakaaren ympäri
= 1 neloispylväs ketjusilmukkakaaren ympäri: Tee 4 langankiertoa koukulle, vie koukku ketjusilmukkakaareen, ota lanka koukulle, *tee 1 langankierto ja vedä lanka 2 ensimmäisen koukulla olevan silmukan läpi*, toista *-* vielä 4 kertaa (= yhteensä 5 kertaa)
= 3 pylvästä ketjusilmukkakaaren ympäri
= virkkaa 2 pylvästä yhteen näin: *Tee 1 langankierto koukulle, vie koukku ketjusilmukkakaareen, ota lanka koukulle, *tee 1 langankierto ja vedä lanka 2 ensimmäisen koukulla olevan silmukan läpi*, toista *-* vielä kerran, tee 1 langankierto ja vedä lanka kaikkien koukulla olevien 3 silmukan läpi
= virkkaa 2 kaksoispylvästä yhteen näin: *Tee 2 langankiertoa koukulle, vie koukku silmukkaan, ota lanka koukulle, tee 1 langankierto ja vedä lanka 2 ensimmäisen koukulla olevan silmukan läpi, tee 1 langankierto ja vedä lanka 2 seuraavan koukulla olevan silmukan läpi*, toista *-* vielä kerran, tee 1 langankierto ja vedä lanka kaikkien koukulla olevien 3 silmukan läpi
= virkkaa 2 kolmoispylvästä yhteen näin: *Tee 3 langankiertoa koukulle, vie koukku ketjusilmukkakaareen, ota lanka koukulle, tee 1 langankierto ja vedä lanka 2 ensimmäisen koukulla olevan silmukan läpi, tee 1 langankierto ja vedä lanka 2 seuraavan koukulla olevan silmukan läpi, tee 1 langankierto ja vedä lanka 2 seuraavan koukulla olevan silmukan läpi*, toista *-* vielä kerran, tee 1 langankierto ja vedä lanka kaikkien koukulla olevien 3 silmukan läpi
= virkkaa 2 neloispylvästä yhteen näin: *Tee 4 langankiertoa koukulle, vie koukku ketjusilmukkakaareen, ota lanka koukulle, tee 1 langankierto ja vedä lanka 2 ensimmäisen koukulla olevan silmukan läpi, tee 1 langankierto ja vedä lanka 2 seuraavan koukulla olevan silmukan läpi, tee 1 langankierto ja vedä lanka 2 seuraavan koukulla olevan silmukan läpi, tee 1 langankierto ja vedä lanka 2 seuraavan koukulla olevan silmukan läpi*, toista *-* vielä kerran, tee 1 langankierto ja vedä lanka kaikkien koukulla olevien 3 silmukan läpi
= kerroksen alkuun virkataan 1 ketjusilmukka. Ketjusilmukka ei korvaa kerroksen ensimmäistä kiinteää silmukkaa. Kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka kerroksen ensimmäiseen kiinteään silmukkaan, virkkaa sitten piilosilmukoita ensimmäisen ketjusilmukkakaaren keskelle asti
= kerroksen alkuun virkataan 1 ketjusilmukka, kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka ensimmäiseen ketjusilmukkaan
= kerroksen ensimmäinen pylväs korvataan 3 ketjusilmukalla. Kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka kerroksen 3.ketjusilmukkaan, virkkaa sitten piilosilmukoita ensimmäisen ketjusilmukkakaaren keskelle asti
= kerroksen ensimmäinen pylväs korvataan 3 ketjusilmukalla. Kerroksen lopuksi vikrataan 1 piilosilmukka kerroksen 3.ketjusilmukkaan
= kerroksen ensimmäinen kaksoispylväs korvataan 4 ketjusilmukalla. Kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka kerroksen 4.ketjusilmukkaan, virkkaa sitten piilosilmukoita ensimmäiseen ketjusilmukkakaareen asti
= kerroksen alkuun virkataan 3 ketjusilmukkaa, kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka kerroksen 3.ketjusilmukkaan
= aloita alaosan reunuksen virkaaminen näiden 2 ruudun rajakohdasta
= aloita tästä! Ensimmäinen kerros on jo virkattu ja se näyttää mihin seuraavan kerroksen silmukat virkataan

Kommentit (2)

Mirka 11.11.2018 - 22:18:

Jakim kolorem łączyć kwadraty?

DROPS Design 11.11.2018 kl. 22:46:

Witaj Mirko! Należy połączyć kwadraty kolorem ostatniego okrążenia kwadratu, a jeżeli obok siebie są różne kolorystycznie kwadraty, wybierz kolor wykończenia zgodnie ze swoim gustem. Powodzenia!

Marcela Collao Orellama 22.06.2018 - 04:09:

Beautiful!!!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 195-35