DROPS / 195 / 35

Serena by DROPS Design

Virkattu poncho DROPS Nepal-langasta. Työssä on ruutuja, pitsikuvioita ja raitoja. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli ne-281
Lankaryhmä C tai A + A
-------------------------------------------------------

DROPS NEPAL (kuuluu lankaryhmään C):
450-500-550 g väriä 517, keskiharmaa
150-150-150 g väriä 501, harmaa
100-100-100 g väriä 506, tummanharmaa

VIRKKUUTIHEYS:
13 pylvästä leveyssuunnassa ja 8 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.
Yhden ruudun koko on n. 40-44-48 x 40-44-48 cm.

VIRKKUUKOUKKU:
DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 5,5 tai käsialan mukaan.

Saat tämän mallin langat alkaen 39.20€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

MALLIVIRKKAUS:
Katso piirrokset A.1-A.3.

1.RAIDOITUS (etu- ja takaosan ruutu):
Ruudun alussa oleva ketjusilmukkarengas + 1.-2.KERROS: keskiharmaa.
3.-4.KERROS: tummanharmaa
5.-6.KERROS: harmaa
7.KERROS: keskiharmaa
8.KERROS: tummanharmaa
9.KERROS: keskiharmaa
10.KERROS: harmaa
11.KERROS: keskiharmaa
12.KERROS: harmaa
13.KERROS: tummanharmaa
14.KERROS: keskiharmaa
15.KERROS: harmaa
Koko S/M on nyt valmis, jatka koissa L/XL ja XXL/XXXL virkkaamista keskiharmaalla langalla.

2.RAIDOITUS (alaosan reunus):
1.KERROS: keskiharmaa
2.KERROS: tummanharmaa
3.KERROS: keskiharmaa
4.KERROS: keskiharmaa

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PONCHO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työhön virkataan 4 ruutua, jotka ommellaan yhteen. Työhön tulee 2 yksiväristä ruutua ja 2 raidallista ruutua. Tämän jälkeen ponchon alareunaan virkataan reunus ja yläreunaan virkataan kaulus.

RUUTU:
Virkkaa 4 ketjusilmukkaa koukulla nro 5,5 ja keskiharmaalla langalla ja sulje ketjusilmukat renkaaksi 1 piilosilmukalla ensimmäiseen ketjusilmukkaan. Virkkaa suljettuna virkkauksena 1.RAIDOITUS (lue selitys yllä) ja mallivirkkausta näin: Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.1a mukaisesti (aloita piirroksen nuolen kohdalta, piirros näyttää miten kerros alkaa ja loppuu), toista piirroksen A.1b mallikertaa yhteensä 4 kertaa kerroksella. Jatka mallivirkkausta tähän tapaan. TARKISTA VIRKKUUTIHEYS! Kun ruutu on valmis, sen koko on n. 40 x 40 cm. Koko S/M on nyt valmis. Jatka virkkaamista koissa L/XL ja XXL/XXXL seuraavasti: Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.2a mukaisesti (näyttää miten kerros alkaa ja loppuu), *toista piirroksen A.2b mallikertaa, kunnes kulmaa edeltää 1 ketjusilmukka, A.2c (= kulma)*, toista *-* yhteensä 4 kertaa, virkkaa jäljellä olevien silmukoiden kohdalla mallivirkkausta piirroksen A.2b mukaisesti. Kun olet virkannut 1 kerroksen, koko L/XL on valmis ja ruudun koko on n. 44 x 44 cm. Virkkaa koossa XXL/XXXL piirrosten viimeinen kerros. Kun olet virkannut viimeisen kerroksen, ruudun koko on n. 48 x 48 cm.

Virkkaa toinen ruutu samoin = 2 ruutua.
Virkkaa sitten yksiväriset ruudut samalla tavalla, mutta keskiharmaalla langalla.
Työssä on nyt 4 ruutua.

VIIMEISTELY:
Aseta ruudut piirroksen mukaisesti (katso piirrosten reunat ja mittapiirros alla).
1 = raidallinen ruutu ja 2 = yksivärinen ruutu.
Virkkaa ruudut yhteen työn nurjalta puolelta molempien kerrosten läpi näin: 1 kiinteä silmukka kulman ketjusilmukkakaareen, *virkkaa 3 ketjusilmukkaa, jätä 3 pylvästä väliin, 1 kiinteä silmukka seuraavaan ketjusilmukkaan*, toista *-* pitkin koko sivua ja virkkaa lopuksi 1 kiinteä silmukka seuraavaan kulmaan. Virkkaa muut ruudut yhteen samalla tavalla. Virkkaa lopuksi piirrokseen tähdellä merkitty sivu yhteen.

ALAOSAN REUNUS:
Virkkaa alareunaan reunus seuraavasti:
Aloita virkkaaminen keskiharmaalla langalla. Aloita yksivärisen ja raidallisen ruudun rajakohdasta (katso mittapiirroksen musta pilkku). Virkkaa suljettuna virkkauksena 2.RAIDOITUS ja mallivirkkausta näin: Virkkaa mallivirkkausta pirroksen A.3a mukaisesti (näyttää miten kerros alkaa ja loppuu), virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.3b mukaisesti keskiedun kulmaan asti, virkkaa kulman ketjusilmukkakaareen piirroksen A.3c mallivirkkausta, virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.3b mukaisesti, kunnes olet seuraavan kulman kohdalla (= keskitaka), virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.3c mukaisesti, virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.3b mukaisesti kerroksen vaihtumiskohtaan asti. Jatka suljettua virkkausta tähän tapaan, kunnes olet virkannut piirrokset A.3a-A.3c loppuun. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

KAULUS:
Virkataan keskiharmaalla langalla.
Aloita virkkaaminen keskimmäisen ruudun kulman ketjusilmukkakaaren kohdalta (= keskitaka). Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.3a mukaisesti (näyttää miten kerros alkaa ja loppuu), virkkaa kulman samaan ketjusilmukkakaareen piirroksen A.3b mallivirkkausta, *jätä seuraavan ruudun kulman ketjusilmukkakaari väliin, virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.3b mukaisesti, kunnes olet seuraavan kulman kohdalla, jätä kulman ketjusilmukkakaari väliin, virkkaa keskiedun ruudun ketjusilmukkakaareen piirroksen A.3b mallivirkkausta*, toista *-* vielä kerran, mutta virkkaa lopuksi mallivirkkausta piirroksen A.3a mukaisesti. Jatka mallivirkkausta tähän tapaan. Kun olet virkannut piirrokset A.3a ja A.3c loppuun, toista viimeiset 4 kerrosta vielä 2 kertaa (= yhteensä 3 kertaa). Katkaise lanka ja päättele langanpäät.
Tee nyt kierretty nyöri seuraavasti:

KIERRETTY NYÖRI JA HAPSUT
Leikkaa 4 kpl n. 5 metrin pituista tummanharmaata lankaa. Kierrä langat tiukasti yhteen, aseta nyöri kaksinkerroin ja anna sen kiertyä uudestaan yhteen. Tee nyörin kumpaankin päähän solmu. Pujota nyöri kauluksen 3.kerrokseen, aloita ja lopeta keskellä edessä.
Tee kierretyn nyörin kumpaankin päähän hapsu:
1 hapsu = Leikkaa 11 kpl n. 24 cm:n pituista tummanharmaata lankaa. Pujota langat kierretyn nyörin pään läpi ja taita langat kaksinkerroin (= 24 lankaa). Leikkaa n. 20 cm:n pituinen lanka ja kierrä se muiden lankojen ympärille, n. 1 cm:n päässä taitekohdasta, solmi yhteen. Leikkaa hapsun alaosan langat tasaisiksi. Tee nyörin toiseen päähän samanlainen hapsu.

Piirros

= aloita tästä (tämä ketjusilmukkarengas selitetään ohjeessa). Jatka virkkaamista ympyrän pilkun yläpuolella olevasta merkistä ja virkkaa oikealta vasemmalle
= 1 ketjusilmukka
= 3 ketjusilmukkaa
= 4 ketjusilmukkaa
= 1 kiinteä silmukka ketjusilmukkarenkaan/ketjusilmukkakaaren ympäri
= 1 kiinteä silmukka silmukkaan
= 1 pylväs ketjusilmukkakaaren ympäri
= 1 kaksoispylväs ketjusilmukkakaaren ympäri
= 1 kolmoispylväs ketjusilmukkakaaren ympäri
= 1 neloispylväs ketjusilmukkakaaren ympäri: Tee 4 langankiertoa koukulle, vie koukku ketjusilmukkakaareen, ota lanka koukulle, *tee 1 langankierto ja vedä lanka 2 ensimmäisen koukulla olevan silmukan läpi*, toista *-* vielä 4 kertaa (= yhteensä 5 kertaa)
= 3 pylvästä ketjusilmukkakaaren ympäri
= virkkaa 2 pylvästä yhteen näin: *Tee 1 langankierto koukulle, vie koukku ketjusilmukkakaareen, ota lanka koukulle, *tee 1 langankierto ja vedä lanka 2 ensimmäisen koukulla olevan silmukan läpi*, toista *-* vielä kerran, tee 1 langankierto ja vedä lanka kaikkien koukulla olevien 3 silmukan läpi
= virkkaa 2 kaksoispylvästä yhteen näin: *Tee 2 langankiertoa koukulle, vie koukku silmukkaan, ota lanka koukulle, tee 1 langankierto ja vedä lanka 2 ensimmäisen koukulla olevan silmukan läpi, tee 1 langankierto ja vedä lanka 2 seuraavan koukulla olevan silmukan läpi*, toista *-* vielä kerran, tee 1 langankierto ja vedä lanka kaikkien koukulla olevien 3 silmukan läpi
= virkkaa 2 kolmoispylvästä yhteen näin: *Tee 3 langankiertoa koukulle, vie koukku ketjusilmukkakaareen, ota lanka koukulle, tee 1 langankierto ja vedä lanka 2 ensimmäisen koukulla olevan silmukan läpi, tee 1 langankierto ja vedä lanka 2 seuraavan koukulla olevan silmukan läpi, tee 1 langankierto ja vedä lanka 2 seuraavan koukulla olevan silmukan läpi*, toista *-* vielä kerran, tee 1 langankierto ja vedä lanka kaikkien koukulla olevien 3 silmukan läpi
= virkkaa 2 neloispylvästä yhteen näin: *Tee 4 langankiertoa koukulle, vie koukku ketjusilmukkakaareen, ota lanka koukulle, tee 1 langankierto ja vedä lanka 2 ensimmäisen koukulla olevan silmukan läpi, tee 1 langankierto ja vedä lanka 2 seuraavan koukulla olevan silmukan läpi, tee 1 langankierto ja vedä lanka 2 seuraavan koukulla olevan silmukan läpi, tee 1 langankierto ja vedä lanka 2 seuraavan koukulla olevan silmukan läpi*, toista *-* vielä kerran, tee 1 langankierto ja vedä lanka kaikkien koukulla olevien 3 silmukan läpi
= kerroksen alkuun virkataan 1 ketjusilmukka. Ketjusilmukka ei korvaa kerroksen ensimmäistä kiinteää silmukkaa. Kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka kerroksen ensimmäiseen kiinteään silmukkaan, virkkaa sitten piilosilmukoita ensimmäisen ketjusilmukkakaaren keskelle asti
= kerroksen alkuun virkataan 1 ketjusilmukka, kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka ensimmäiseen ketjusilmukkaan
= kerroksen ensimmäinen pylväs korvataan 3 ketjusilmukalla. Kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka kerroksen 3.ketjusilmukkaan, virkkaa sitten piilosilmukoita ensimmäisen ketjusilmukkakaaren keskelle asti
= kerroksen ensimmäinen pylväs korvataan 3 ketjusilmukalla. Kerroksen lopuksi vikrataan 1 piilosilmukka kerroksen 3.ketjusilmukkaan
= kerroksen ensimmäinen kaksoispylväs korvataan 4 ketjusilmukalla. Kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka kerroksen 4.ketjusilmukkaan, virkkaa sitten piilosilmukoita ensimmäiseen ketjusilmukkakaareen asti
= kerroksen alkuun virkataan 3 ketjusilmukkaa, kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka kerroksen 3.ketjusilmukkaan
= aloita alaosan reunuksen virkaaminen näiden 2 ruudun rajakohdasta
= aloita tästä! Ensimmäinen kerros on jo virkattu ja se näyttää mihin seuraavan kerroksen silmukat virkataan

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 195-35) .

Kommentit / Kysymykset (16)

Katharina 13.01.2020 - 21:05:

Liebes Garnstudio-Team, Sehr ich das richtig, dass man anders als im Video angezeigt, beide Quadrate direkt aneinander häkelt? Werden dann die festen Maschen direkt in beide Luftmaschen geführt? Vielen Dank im voraus für die Antwort.

DROPS Design 14.01.2020 kl. 07:53:

Liebe Katharina, Sie sind ja recht, hier wird man in beiden Quadraten häkeln (und nicht wie im Video mal in einem Quadrat, mal in den anderen). Die feste maschen sind um die Luftmaschen beiden Quadraten gehäkelt. Viel Spaß beim Weiterhäkeln!

Katharina 19.12.2019 - 16:24:

Liebes Garnstudio-Team, ich habe gerade diesen Poncho angefangen und Frage mich, wie das gemeint ist mit der Phrase :"dann Kettenaschen bis zur Mitte des ersten Luftmaschenbogens häkeln". Könnt ihr mir da weiter helfen?

DROPS Design 20.12.2019 kl. 08:37:

Liebe Katharina, am Ende von der 3. Runde z.B. sollen Sie Kettmaschen in die 2 ersten Luftmaschen vom 1. Luftmaschenbogen am Anfang der 3. Runde, damit nächste Runde in der Mitte vom 1. Luftmaschenbogen beginnt. Viel Spaß beim häkeln!

Gigliola Sinatti 05.12.2019 - 12:22:

Vorrei realizzare questo poncho ma le spiagazione non sono chiare. All'inizio mi viene a palloncino invece di venire steso. Non c'è la spiagazione precisa del giro, come devo fare?

Amelie 25.11.2019 - 10:39:

Hej. Hur många fasta maskor runt luftmaskringen i första varvet? Mvh Amelie

DROPS Design 26.11.2019 kl. 08:09:

Hei Amelie! Etter A.1a er heklet skal A.1b hekles 4 ganger, dette tilsvarer 8 fastmasker i første omgang, Lykke til!

Elena 19.10.2019 - 09:35:

Mi piacerebbe usare il colore ocra al posto del grigio medio abbinato al grigio scuro, ma non so cosa usare come terzo colore. Cosa suggerite?

DROPS Design 19.10.2019 kl. 09:49:

Buongiorno Elena, può lasciare il grigio più chiaro come terzo colore, oppure può provare un contrasto maggiore con il bianco. Le scelte dei colori sono sempre molto soggettive. Per un aiuto più preciso può rivolgersi al suo rivenditore DROPS di fiducia. Buon lavoro!

Pamela Smith 30.09.2019 - 21:27:

I really wanted to make this, but no way can I follow the diagram. I need the written pattern.

DROPS Design 30.09.2019 kl. 22:38:

Dear Pamela, unfortunately, we cannot provide written instructions for this pattern, but following a diagram is not that difficult. Here is a DROPS lesson to help you through it.t. Also, don't forget, íou can always ask for help in person in the store you bought your DROPS yarn from. Happy Crafting!

Chrystal 26.08.2019 - 05:30:

Anyone have this pattern in written form instead of the diagram? I'm not figuring this out. . :(

DROPS Design 26.08.2019 kl. 09:29:

Dear Chrystal, we only have diagrams to this pattern - you will find in our FAQ how to read crochet diagrams here. Happy crocheting!

Sarah Fr 17.08.2019 - 10:13:

Bonjour, je viens de le terminer pour ma fille de 13 ans. Il est très facile et très beau. J'ai juste changé les couleurs. Dommage que je ne puisse pas insérer la photo. Bonne journée

DROPS Design 19.08.2019 kl. 12:21:

Bonjour Sarah Fr et merci. Vous pouvez volontiers nous montrer vos photos via notre Facebook, notre groupe DROPS Workshop ou bien nous envoyer le lien de votre photo pour la galerie #dropsfan. Bon crochet!

De Jong 09.05.2019 - 13:38:

De kleuren worden niet juist aangegeven in het patroon, de medium grijs word erg vaak gebruikt maar dat moet grijs zijn. Het poolse patroon bijvoorbeeld is wel juist.

Colleen Wilkowske 13.03.2019 - 03:12:

Please ignore previous questions. The error was mine on the 2nd round, I missed a stitch.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 195-35