DROPS / 195 / 27

Insolence by DROPS Design

Virkad ponchotröja i DROPS Nepal. Arbetet är virkat uppifrån och ner med hålmönster och ränder. Storlek S – XXXL.

DROPS Design: Modell ne-283
Garngrupp C eller A + A
-------------------------------------------------------

Storlek: S/M – L/XL – XXL/XXXL
Garnåtgång:
DROPS NEPAL från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
300-350-400 g färg 0501, grå
250-250-300 g färg 0500, ljus grå
100-150-150 g färg 0517, mellangrå

-------------------------------------------------------
TILLBEHÖR TILL ARBETET:

VIRKFASTHET:
13 stolpar på bredden och 8 varv på höjden = 10 x 10 cm.

VIRKNÅL:
DROPS VIRKNÅL NR 5,5.

Garnet till detta mönstret kostar 338kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.6.

VIRKINFORMATION:
Diagram A.1 visar hur varven börjar och slutar, och virkas i tillägg till A.2.
Diagram A.3 visar hur varven börjar och slutar, och virkas i tillägg till A.4.
Diagram A.5 visar hur varven börjer och slutar, och virkas i tillägg till A.6.

RÄNDER:
Arbetet virkas i ränder, se talen 1-3 i diagrammet.
1 = ljus grå
2 = grå
3 = mellangrå

ÖKNINGSTIPS:
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet (t.ex 96 maskor) och delar detta med det antal ökningar som ska göras (t.ex 48) = 2. Dvs i detta exempel ökas det genom att virka 2 stolpar om samma maska efter varannan stolpe.
-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

PONCHOTRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet virkas runt, uppifrån och ner. Ärmarna virkas runt. Halskanten virkas runt till slut.

OK:
Virka 112-119-126 luftmaskor med nål 5,5 med ljus grå och sätt ihop dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan. Virka 3 luftmaskor, 1 stolpe i var och en av de första 6 luftmaskorna, * hoppa över 1 luftmaska, virka 1 stolpe i var och en av de nästa 6 luftmaskorna *, virka från *-* totalt 15-16-17 ggr, avsluta med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet = 96-102-108 stolpar + 3 luftmaskor.
Sedan virkas det mönster i RÄNDER – läs förklaring ovan, så här:
Läs VIRKINFORMATION, virka A.2A totalt 16-17-18 ggr på varvet – på varvet markerat med pil ökas det 48-54-60 stolpar jämnt fördelat – läs ÖKNINGSTIPS = 144-156-168 stolpar. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!
A.2A upprepas då 24-26-28 ggr på bredden.
När A.2A är färdigt, virkas A.2B över A.2A – på varvet markerat med pil ökas det 48-54-60 stolpar jämnt fördelat = 192-210-228 stolpar.
A.2B upprepas då 32-35-38 ggr på bredden.
När A.2B är färdigt, virkas A.2A över A.2B – på varvet markerat med pil ökas det 48-54-60 stolpar jämnt fördelat = 240-264-288 stolpar.
A.2A upprepas då 40-44-48 ggr på bredden. Fortsätt till A.2A är färdigvirkat på höjden = 80-88-96 luftmaskbågar. Arbetet mäter ca 36 cm.
Nu delas fram- och bakstycket och ärmarna genom att det sätts 4 markörer i arbetet så här:
Sätt 1 markör efter de första 13-15-16 luftmaskbågarna (= halva bakstycket), sätt 1 markör efter de nästa 14-14-16 luftmaskbågarna (= ärm), sätt 1 markör efter de nästa 26-30-32 luftmaskbågarna (= framstycke), sätt 1 markör efter de nästa 14-14-16 luftmaskbågarna (= ärm), det är nu 13-15-16 luftmaskbågar kvar på varvet (= halva bakstycket). Nu delas fram- och bakstycket och ärmarna vid markörerna.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 52-60-64 luftmaskbågar. Virka A.2B över dessa maskorna SAMTIDIGT på första varvet ökas det 24 stolpar jämnt (A.2B repeteras då 30-34-36 ggr på bredden) = 180-204-216 stolpar – på varvet markerat med pil ökas det 36-42-48 stolpar jämnt fördelat = 216-246-264 st (A.2B repeteras då 36-41-44 ggr på bredden). När A.2B är färdigt virkas det i grå till färdigt mått. Sedan virkas A.2C över A.2B totalt 0-1-2 ggr på höjden. Klipp av tråden och fäst den. Fram- och bakstycket mäter ca 8-12-16 cm från delningen.

ÄRM:
= 14-14-16 luftmaskbågar. Ärmen virkas i grå till färdigt mått. Börja mitt under ärmen och virka sedan så här: Kom ihåg VIRKINFORMATION, virka A.2B totalt 7-7-8 ggr på varvet, men utan ökning. När A.2B är färdigt, virkas A.4A över A.2B. Sedan virkas A.4B över A.4A, totalt 1-1-2 ggr på höjden. Klipp av tråden och fäst den. Ärmen mäter ca 21-21-25 cm från delningen.
Virka den andra ärmen på samma sätt.

HALSKANT:
Halskanten virkas i ljus grå. Virka runt halsen så här – OBS: Det virkas i luftmaskorna där det virkades stolpar, men virka inte i de luftmaskorna som hoppades över: Börja mitt bak, fäst tråden till arbetet med 1 smygmaska i en stolpe, virka 1 luftmaska 1 fastmaska i nästa stolpe, 3 luftmaskor, hoppa över 3-1-3 stolpar, 1 fastmaska i nästa stolpe, * 3 luftmaskor, hoppa över 3 stolpar, 1 fastmaska i nästa stolpe *, virka från *-* totalt 22-24-25 ggr, virka 3 luftmaskor, hoppa över 3 stolpar och avsluta med 1 smygmaska i 1:a luftmaskan i början av varvet = 24-26-27 luftmaskbågar. Sedan virkas A.6 runt – kom ihåg VIRKINFORMATION. När A.6 är färdigvirkat klipps tråden av och fästs.

Diagram

= varvet är redan virkat. Börja på nästa varv!
= luftmaska
= fastmaska i maskan
= fastmaska mellan 2 stolpgrupper
= fastmaska om luftmaskbågen
= stolpe i maskan
= stolpe om luftmaskan/luftmaskbågen
= stolpe mellan 2 stolpgrupper
= varvet börjar med 1 luftmaska och avslutas med 1 smygmaska i 1:a luftmaskan i början av varvet
= varvet börjar med 3 luftmaskor och avslutas med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet

Joyce Sierhuis 16.02.2019 - 21:05:

Wat betekenen de cijfers links van het telpatroon dank voor uw antwoord, groetJS

Joyce Sierhuis 16.02.2019 - 19:28:

Hoe meerder ik in dit patroon? ik moet in elke 3e steek meerderen als ik tips meerderen lees moet ik twee steken om dezelfde steek haken maar ik moet stokjes in boog haken moet ik dan extra stokjes in de boog haken dank voor uw reactie

Maja 21.01.2019 - 20:52:

Hej jag undrar vad stjärnorna i själva beskrivningen betyder?

DROPS Design 24.01.2019 kl. 14:42:

Hej Maja, Så här står det: ...första 6 luftmaskorna, * hoppa över 1 luftmaska, virka 1 stolpe i var och en av de nästa 6 luftmaskorna *, virka från *-* totalt 15-16-17 ggr.... Du stickar från * till * det antal ggr som står i mönstret. Lycka till :)

Veronica Jara 28.12.2018 - 18:35:

Hermoso trabajo, pero no entiendo absolutamente nada de la explicación, demasiado confusa.

Marielle 29.11.2018 - 20:46:

Als ik het patroon lees moet er 2x A2A en 2x A2B gehaakt worden. Op de foto lijkt dit niet zo. Doe ik iets niet goed?

DROPS Design 06.12.2018 kl. 11:07:

Dag Marielle,

Je breit eerst A.2.a, dan A.2b en dan weer A.2a en daarna verdeel je het werk voor lijf en mouwen. Daarna brei je weer verder in A.2b.

Monica C Turney 26.11.2018 - 23:54:

Please someone help me I love this pattern and I\'m a good crocheter but I don\'t understand the chart where you start I don\'t understand and want to make this for somebody in the hospital

DROPS Design 27.11.2018 kl. 08:57:

Dear Mrs Turney, you start working diagrams from 2nd row drawn (the one with a black star shows the previous row so that you know how to crochet the first row) starting from the bottom corner on the right side towards the left on every round. See diagram key where each symbol matches a stitch /a group of stitches. Happy crocheting!

Monica 07.11.2018 - 16:43:

Hoeveel bollen zijn er benodigd als ik dit patroon in één kleur wil maken?

DROPS Design 08.11.2018 kl. 09:53:

Dag Monica,

Dit is niet bekend, maar zal waarschijnlijk rond de 50 tot 100 gram minder zijn. Meestal kun je overgebleven bollen weer inleveren. Vraag je verkooppunt even hoe dit bij hun geregeld is.

Pam T. 08.08.2018 - 00:29:

This is another attention grabber with the unusual construction and great crochet patterning!

Paz Daza 11.06.2018 - 18:58:

Lo amé !!

Balumu 05.06.2018 - 17:30:

Ein absoluter Hingucker! Es wäre wunderbar, wenn diese Anleitung realisiert werden würde!!!

Kommentér oppskrift DROPS 195-27