DROPS / 192 / 31

Meet the Dawn by DROPS Design

Strikket hue med snoninger og retstrik i DROPS Sky. Strikkede vanter med snoninger og retstrik i DROPS Sky.

DROPS Design: Model sk-005
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

GARN TIL HELE SÆTTET:
Størrelse: S/M – M/L
Passer til hovedmål: 54/56 - 56/58 cm
Materialer:
DROPS SKY fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
150-150 g farve 13, lys jeansblå

GARN TIL HUE:
Størrelse: S/M - M/L
Passer til hovedmål: ca 54/56 - 56/58 cm
Materialer:
DROPS SKY fra Garnstudio (tilhører Garngruppe B)
100-100 g farve 13, lys jeansblå

GARN TIL VANTER:
Størrelse: S/M – M/L
Mål (længde): ca 28-30 cm.
Materialer:
DROPS SKY fra Garnstudio (tilhører Garngruppe B)
100-100 g farve 13, lys jeansblå

-------------------------------------------------------

23 masker i bredden og 48 pinde i højden med retstrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde på enten 40 cm, 60 cm eller 80 cm.

23 masker i bredden og 48 pinde i højden med retstrik = 10 x 10 cm.

Garnet til denne opskrift koster fra 86.85kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RETSTRIK (strikkes frem og tilbage) – gælder HUE:
Strik ret på hver pind.

MØNSTER:
HUE: Se diagram A.1.
VANTER: Se diagram A.2 og A.3.
Da der tages ind og ud i diagram A.1b, A.2b og A.3b, kan maskeantallet variere i forhold til dette med 1 maske, hvis der lige er taget ind.

INDTAGNINGSTIPS-1 – gælder HUE:
Alle indtagninger gøres fra retsiden!
Tag 1 maske ind efter mærketråden således: Tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.
Tag 1 maske ind før mærketråden således: Strik 2 masker ret sammen.

RETSTRIK (strikkes rundt således) – gælder vanter:
Strik 1 omgang ret og 1 omgang vrang.

UDTAGNINGSTIPS – gælder vanter:
Der tages 1 maske ud ved at slå om, på næste omgang strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul. De nye masker strikkes derefter i retstrik.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

HUE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes frem og tilbage og sys sammen til sidst.

HUE:
Slå 114-120 masker op (inklusiv 1 kantmaske i hver side af arbejdet) på rundpind 3 med Sky. Strik 6 p retstrik – læs forklaring over.
Derefter strikkes der således fra retsiden: Strik 39-42 masker retstrik, A.1 (= 36 masker) og 39-42 masker retstrik.
Når A.1a er strikket 1 gang i højden er der 119-125 masker på pinden. A.1b (= 41 masker) strikkes da over A.1a. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Fortsæt mønsteret således til arbejdet måler 21 cm i højde (de forskellige mønstre strikkes over forskellige pinde i højden).
Sæt 6 mærketråde i retstriksmaskerne på hver side af A.1b således:
Strik 3-6 masker retstrik, sæt 1 mærketråd, * 12 masker retstrik, sæt 1 mærketråd *, strik fra *-* totalt 2 gange, strik 12 masker retstrik, strik A.1b som før, strik 12 masker retstrik, * sæt 1 mærketråd, strik 12 masker retstrik *, strik fra *-* totalt 2 gange, sæt 1 mærketråd, strik 3-6 masker retstrik (= totalt 6 mærketråde).
Derefter tages der 1 maske ind efter de første 3 mærketråde og 1 maske før de sidste 3 mærketråde - læs INDTAGNINGSTIPS-1.
Tag ind således på hver 4.pind totalt 4-5 gange, derefter strikkes A.1c over A.1b og indtagningen fortsætter ved hver mærketråd på hver 2.pind totalt 6 gange til = 25 masker. Derefter strikkes alle masker sammen 2 og 2 = 13 masker.
Klip tråden, træk den gennem de resterende masker, stram tråden og hæft godt. Huen måler ca 26-27 cm fra toppen og ned.

MONTERING:
Sy huen sammen indenfor 1 kantmaske i hver side af arbejdet.
-------------------------------------------------------

VANTER- KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Vanterne strikkes rundt på strømpepinde.

VENSTRE VANTE:
Slå 44-47 masker op på strømpepinde 3 med Sky. Strik 6 omgange retstrik – læs forklaring over. Strik 1 maske retstrik, A.2a (= 24 masker) og 19-22 masker retstrik. Når A.2a er strikket 1 gang i højden er der 49-52 masker på pinden. Derefter strikkes A.2b over A.2a.
Når arbejdet måler 10 cm, tages der 4 masker ud jævnt fordelt i retstriksmaskerne = 53-56 masker
De nye masker strikkes i retstrik.
Fortsæt mønsteret i højden (de forskellige mønstre strikkes over forskellige omgange i højden). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arbejdet måler 12-13 cm tages der 1 maskeud på hver side af første maske på omgangen til tommelfinger - læs UDTAGNINGSTIPS.
Tag ud således på hver side af de nye masker på hver 2.omgang, totalt 6-7 gange = 65-70 masker. Nu sættes de 13-15 tommelfinger-masker på 1 tråd. Fortsæt rundt som før og slå 1 ny maske op bag tommelfingeren på næste omgang = 53-56 masker. Når vanten måler ca 25-27 cm (prøv evt vanten på, der er tilbage ca 3 cm til færdig mål), tages der ind således:
På næste pind fra retsiden strikkes A.2c over A.2b og der tages 3 masker ind jævnt fordelt i retstriksmaskerne på hver 2.pind totalt 6 gange = 12-15 masker.
Strik alle maskerne sammen 2 og 2 = 6-8 masker. Klip tråden, træk den gennem de resterende m, træk sammen og hæft. Vanten måler totalt ca 28-30 cm.

TOMMELFINGER:
Sæt de 13-15 masker over tommelfinger-kilen på strømpepinde 3 og saml 3 masker op i kanten på bagsiden af tommelfinger-maskerne = 16-18 masker. Strik retstrik rundt i 6-7 cm, derefter strikkes alle masker ret sammen 2 og 2 = 8-9 masker. Klip tråden og træk den gennem de resterende masker, træk sammen og hæft godt.

HØJRE VANTE:
Strik som venstre, men modsat, dvs der strikkes A.3 i stedet for A.2 og der tages ud til tommelfinger på hver side af den første retstriksmaske efter A.3.

= lav 1 omslag mellem 2 masker, omslaget strikkes drejet på næste pind, det skal IKKE blive hul
= strik 3 masker, løft den første maske som blev strikket over de 2 sidste masker så denne maske ligger rundt om de to andre masker (= 1 maske taget ind)
= 2 masker ret sammen
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket
= sæt 2 masker på snoningspind foran arbejdet, strik 2 masker ret, strik 2 masker ret fra snoningspinden
= sæt 2 masker på snoningspind bag arbejdet, strik 2 masker ret, strik 2 masker ret fra snoningspinden
= sæt 4 masker på snoningspind foran arbejdet, strik 4 masker ret, strik 4 masker ret fra snoningspinden
= sæt 4 masker på snoningspind bag arbejdet, strik 4 masker ret, strik 4 masker ret fra snoningspinden
= 2 masker vrang sammen

Heather 28.11.2018 - 18:18:

I am making the second size. I see that I am to complete A2b over A2a until piece measures 10cm. My question is; the chart cuts off after row 10 it only shows the first 15 stitches. What happens with the remaining 14 stitches? Work them as they appear then once the last 2 rows are done, start at row 1 again?

DROPS Design 29.11.2018 kl. 08:47:

Dear Heather, the patterns are not repeated over the same number of rows, when you have worked the first 10 rows in A.2b, repeat A.2b from first row over these 14 sts and continue the first sts in A.2b as shown in diagram. When you have worked all rows in A.2b over the first sts in diagram, repeat pattern from row 1 over these sts. Make sure small and large cable will have the correct number of rows between each (= 5 rows for the small one and 9 rows for the large one). Happy knitting!

Lene Hasle 19.11.2018 - 19:11:

Er der fejl i beskrivelse af aflukning? Hvis man tager 3 masker ind i retstrikmaskerne 6 gange, som der står, så ender man med 6 masker og ikke 12.

DROPS Design 23.11.2018 kl. 11:33:

Hei Lene. Det stemmer at du har 6 masker igjen av rillemaskene, men du har også 6 masker igjen av mønsteret = 12 masker totalt på pinnen. Du feller 23 masker i A.2c og 18 masker over rillene. God fornøyelse.

Janice Paschek 29.10.2018 - 20:20:

Ich bin gerade dabei die Fäustlinge zu stricken und habe eine Frage dazu. Es heißt in der Anleitung: Dann wie folgt weiterstricken: 1 M kraus rechts, A.2a (= 24) und 19-22 M kraus rechts. Bis hier hin verstehe ich es noch. Dann folgt: Wenn A.2a 1 x in der Höhe gestrickt wurde, sind 49-52 M auf der Nadel. Wie komme ich auf die 49M? In dem Muster sind in der zweiten Reihe nur 29 M angegeben. Wird der Rest mit linken M aufgefüllt? Vielen Dank und viele Grüße Janice

DROPS Design 30.10.2018 kl. 08:30:

Liebe Frau Paschek, in der 1. Reihe von A.2a werden Sie 5 Maschen zunehmen (siehe 5. Symbol), so haben Sie 44-47 M + 5 M = 49-52 M. So habe Sie: 1 M kraus rechts, A.2a (= 29 M ) und 19-22 M kraus rechts. Dann stricken Sie A.2b über die 29 M von A.2a und die anderen Maschen stricken Sie wie zuvor. Viel Spaß beim stricken!

Eva Sporrong 25.10.2018 - 08:48:

Hej, varför slutar mönstret i A1b mitt i de 2 översta varven? Vad gör jag efter A1b. Börjar med A1a eller fortsätter med A1b till 21cm.Beskrivningen är lite otillräcklig och jag är ändå en van stickare. Vad menas med: ”de olika mönstren stickas på olika varv på höjden? ” hälsningar Eva Sporrong

DROPS Design 25.10.2018 kl. 17:24:

Hej, att de olika mönstren stickas på olika varv i höjden betyder att det är färre varv i höjden på rapporten längst till vänster i diagr. Du ska alltså upprepa de 10 varven längst till vänster i diagr A.1b i höjden samtidigt som du upprepar de 12 varven i den längre rapporten längst till höger i diagr. Fortsätt med detta tills arb mäter 21 cm.

Katarzyna 24.10.2018 - 17:42:

Czy przy przerobieniu czapki 21 cm wysokosc powtarzac schemat A1a razem z A 1b

DROPS Design 25.10.2018 kl. 10:04:

Witaj Katarzyno! Na wys. 21 cm dalej przerabiasz ale tylko schemat A1b. Po zamknięciu oczek w sumie 4-5 razy co 4 rzędy, zaczynasz schemat A1c. Pozdrawiamy!

Kommentere opskrift DROPS 192-31