DROPS / 192 / 40

Baltic Sea by DROPS Design

Strikket pandebånd, hals og pulsvanter med snoninger og retstrik i DROPS Sky.

DROPS Design: Model sk-001
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

GARN TIL HELE SÆTTET:
Størrelse: S/M – M/L
Passer til hovedmål: 54/56 - 56/58 cm
Materialer:
DROPS SKY fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
200-200 g farve 13, lys jeansblå

GARN TIL PANDEBÅND:
Størrelse: S/M - M/L
Passer til hovedmål: ca 54/56 - 56/58 cm
Mål: omkreds ca 49-51 cm. Højde: ca 12 cm
Materialer:
DROPS SKY fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
50-50 g farve 13, lys jeansblå

GARN TIL HALS:
Størrelse: S/M – M/L
Mål: omkreds øverst: ca 61-66 cm, omkreds nederst: ca 92-96 cm, højde: ca 28-30 cm
Materialer:
DROPS SKY fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
100-100 g farve 13, lys jeansblå

GARN TIL PULSVANTER:
Størrelse: S/M – M/L
Mål: omkreds: ca 19-20 cm, højde ca 19-20 cm
Materialer:
DROPS SKY fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
50-50 g farve 13, lys jeansblå

-------------------------------------------------------

23 masker i bredden og 48 pinde i højden med retstrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS PINDE NR 3.

DROPS RUNDPINDE NR 4: Længde på 60 cm.

23 masker i bredden og 48 pinde i højden med retstrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS PINDE NR 3.

Garnet til denne opskrift koster fra 115.8kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Pandebånd: Se diagram A.1.
Hals: Se diagram A.2 til A.11.
Pulsvanter: Se diagram A.12 og A.13.
Da der tages ind og ud i diagram A.1b, A.3b, A.4b, A.6b, A.7b, A.12 og A.13 kan maskeantallet variere i forhold til dette, hvis der lige er taget ind.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

PANDEBÅND - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes frem og tilbage og sys sammen midt bagpå til sidst.

PANDEBÅND:
Slå 32 masker op på pinde 3 med Sky. Strik 2 p retstrik – læs forklaring over. Derefter strikkes A.1a (= 32 masker). Når A.1a er strikket 1 gang i højde er der 37 masker på pinden. Strik A.1b over A.1a. De forskellige mønstre strikkes over forskellige antal pinde i højden.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arbejdet måler 48-50 cm, strikkes A.1c over A.1b. Når A.1c er strikket 1 gang i højden er der 32 masker på pinden. Strik 2 p retstrik. Luk derefter af med ret.

MONTERING:
Sy opslåningskanten sammen med aflukningskanten i yderste led af yderste maske.
-------------------------------------------------------

HALS - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes frem og tilbage, ovenfra og ned, på rundpind.

HALS:
Slå 130-140 masker op (inklusiv 1 kantmaske retstrik i hver side af arbejdet) på rundpind 4 med Sky. Strik 4 p retstrik – læs forklaring over. Derefter strikkes der mønster således: Strik 1 kantmaske retstrik, A.2 (= 2 masker) over de første 20-26 masker, A.3a (= 42 masker), 1 masker retstrik, 1 maske glatstrik (= midtermasken), 1 maske retstrik, A.4a (= 42 masker), A.5 (= 2 masker) over de næste 21-25 masker og afslut med 1 kantmaske retstrik.
Når A.3a og A.4a er strikket 1 gang i højden er der 140-150 masker på pinden.
Strik A.3b og A.4b over A.3a og A.4a. Fortsæt mønsteret således. De forskellige mønstre strikkes over forskellige pinde i højden.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arbejdet måler 8 cm, starter udtagningen midt foran således fra retsiden:
Strik 1 kantmaske retstrik, A.2 over 20-26 masker som før, A.3b fortsætter som før (= 47 masker), A.6a over næste maske, 1 maske glatstrik (= midtermasken), A.7a over næste maske, A.4b fortsætter som før (= 47 masker), A.5 over 21-25 masker som før og afslut med 1 kantmaske retstrik.
Når A.6a og A.7a er strikket 1 gang i højden, fortsættes der således fra retsiden:
Strik 1 kantmaske retstrik, A.2 og A.3b som før, A.6b over de første 21 masker af A.6a, A.8a over næste maske, 1 maske glatstrik (= midtermasken), A.9a over næste maske, A.7b over de sidste 21 masker af A.7a, A.4b og A.5 som før og afslut med 1 kantmaske retstrik.
Når A.8a og A.9a er strikket 1 gang i højden (de resterende mønstre fortsætter i højden), strikkes der således fra retsiden:
Strik 1 kantmaske retstrik, A.2, A.3b og A.6b som før, A.8b over de første 14 masker af A.8a, A.10a over næste maske, 1 maske glatstrik (= midtermasken), A.11a over næste maske, A.9b over de sidste 14 masker af A.9a, A.7b, A.4b og A.5 som før, afslut med 1 kantmaske retstrik. Fortsæt mønsteret således. Repeter A.10a og A.11a på hver side af midtermasken i højden til arbejdet måler totalt 28-30 cm målt langs første maske (A.10b og A.11b strikkes over A.10a og A.11a i højden når mønsteret repeteres). Luk af med ret over ret, vrang over vrang og retstrik over retstrik.

MONTERING:
Sy halsen sammen midt bagpå indenfor 1 kantmaske.
-------------------------------------------------------

PULSVANTER - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes frem og tilbage.

PULSVANTE:
Arbejdet strikkes frem og tilbage.
Slå 44-46 masker op på pinde 3 med Sky. Strik 4 p retstrik – læs forklaring over. Strik 8-9 masker retstrik, A.12 (= 29 masker) og afslut med 7-8 masker retstrik. De forskellige mønstre strikkes over forskellige pinde i højden. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arbejdet måler 18-19 cm, strikkes 4 p retstrik. Luk af med ret.

MONTERING:
Sy pulsvanten sammen i yderste led af yderste maske.
Strik 1 pulsvante til, men strik A.13 i stedet for A.12.

= lav 1 omslag mellem 2 masker, omslaget strikkes drejet på næste pind, det skal IKKE blive hul
= strik 3 masker, løft den første maske som blev strikket over de 2 sidste masker så denne maske ligger rundt om de to andre masker (= 1 maske taget ind)
= 2 masker ret sammen
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket
= sæt 2 masker på snoningspind foran arbejdet, strik 2 masker ret, strik 2 masker ret fra snoningspinden
= sæt 2 masker på snoningspind bag arbejdet, strik 2 masker ret, strik 2 masker ret fra snoningspinden
= sæt 4 masker på snoningspind foran arbejdet, strik 4 masker ret, strik 4 masker ret fra snoningspinden
= sæt 4 masker på snoningspind bag arbejdet, strik 4 masker ret, strik 4 masker ret fra snoningspinden

Rosanna Kinloch 24.04.2019 - 14:58:

Please help me on how should I read the graphs\r\nDo I read it as rows 1, 3, and 5\r\ndo I see it as only the right side of knitting

DROPS Design 24.04.2019 kl. 16:02:

Dear Mrs Kinloch, read more how to read diagrams here . Happy knitting!

Oksana 20.08.2018 - 14:07:

Because you increase and decrease in diagrams A.1b, A.3b, A.4b, A.6b, A.7b, A.12 and A.13, the number of stitches can vary in relation to this, if you have just decreased - PLEASE EXPLAIN. THANKS

DROPS Design 21.08.2018 kl. 07:22:

Hi Oksana, This sentence is a bit confusing, I agree. It just means that the number of stitches stated could be affected by which row you are on in the diagrams, especially after a row of decreases. I hope this helps and happy knitting!

Margaretha 14.06.2018 - 16:20:

Snygg!

Sigrid 08.06.2018 - 21:54:

Gefällt mir sehr gut

Kommentere opskrift DROPS 192-40