DROPS / 194 / 19

Casual Diamond by DROPS Design

Stickad ponchotröja med raglan i DROPS Sky. Arbetet är stickat uppifrån och ner med flätor. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell sk-012
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

400-450-500-550-600-650 g färg 13, ljus jeansblå

-------------------------------------------------------
TILLBEHÖR TILL ARBETET:

STICKFASTHET:
20 maskor på bredden och 26 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKOR NR 4,5: längd på 40 cm och 80 cm till själva plagget.
DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKOR NR 3,5: längd på 40 och 80 cm till kanter.

DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 40.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 40.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 320kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 till A.4.
Eftersom det minskas och ökas i diagram A.2b och A.3b, kan maskantalet variera jämfört med detta med 4 maskor, om det precis har minskats.

ÖKNINGSTIPS (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 122 maskor) och delar maskorna med det antal ökningar som ska göras (t.ex 20) = 6,1.
I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter ca var 6:e maska. På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.

MINSKNINGSTIPS (gäller ärmarna):
Minska 1 maska på varje sida av markören så här: Sticka tills det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= totalt 2 maskor minskade).

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

PONCHOTRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER PLAGGET:
Arbetet stickas runt på rundsticka uppifrån och ner i vinkel ner till ärmhålet. Oket delas till fram- och bakstycke och ärmar. Fram- och bakstycket stickas sedan runt, innan det delas till framstycke och bakstycke och det blir ett sprund i sidorna, arbetet stickas då vidare fram och tillbaka.
Ärmarna stickas runt på strumpstickor.

OK:
Lägg upp 122-126-130-146-146-154 maskor på rundsticka 3,5 med Sky. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING runt – läs förklaring ovan. Sticka 1 varv rätt och öka 20-20-20-24-24-24 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGSTIPS = 142-146-150-170-170-178 maskor. Sticka 1 varv avigt.
Byt till rundsticka 4,5.
Nu stickas och ökas det maskor så här:
Vänster ärm: Sticka 1 maska slätstickning och sätt 1:a markören i denna maskan, 1 omslag (= 1 maska ökad), 6-6-6-8-6-6 maskor slätstickning, 1 omslag (= 1 maska ökad), 1 maska slätstickning och sätt 2:a markören i denna maskan.
Bakstycke: Sticka A.1a (= 11 maskor), A.2a (= 13 maskor), 1 maska slätstickning och sätt 3:e markören i denna maskan, 1 omslag (= 1 maska ökad), 6-7-8-12-13-15 maskor slätstickning, 1 omslag (= 1 maska ökad), 1 maska slätstickning och sätt 4:e markören i denna maskan (= mittmaskan), 1 omslag (= 1 maska ökad), 6-7-8-12-13-15 maskor slätstickning, 1 omslag (= 1 maska ökad), 1 maska slätstickning och sätt 5:e markören i denna maskan, A.3a (= 13 maskor), A.4a (= 11 maskor).
Höger ärm: Sticka 1 maska slätstickning och sätt 6:e markören i denna maskan, 1 omslag (= 1 maska ökad), 6-6-6-8-6-6 maskor slätstickning, 1 omslag (= 1 maska ökad), 1 maska slätstickning och sätt 7:e markören i denna maskan.
Framstycke: Sticka A.1a över 11 maskor, A.2a över 13 maskor, 1 maska slätstickning och sätt 8:e markören i denna maskan, 1 omslag (= 1 maska ökad), 6-7-8-12-13-15 maskor slätstickning, 1 omslag (= 1 maska ökad), 1 maska slätstickning och sätt 9:e markören i denna maskan (= mittmaskan), 1 omslag (= 1 maska ökad), 6-7-8-12-13-15 maskor slätstickning, 1 omslag (= 1 maska ökad), 1 maska slätstickning och sätt 10:e markören i denna maskan, A.3a över 13 maskor, A.4a över 11 maskor.

Det har nu ökats 2 maskor på varje ärm och 14 maskor på varje framstycke/bakstycke (dvs 2 maskor till raglan, 2 maskor vid mittmaskan och 10 maskor ökade i mönster A.1a till A.4a) = 174-178-182-202-202-210 maskor.
Omslagen på ärmarna och på varje sida av mittmaskorna stickas INTE vridna (= hål), medan omslagen efter A.2 och för A.3 stickas vridna (= inte hål).
KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När A.1a till A.4a har stickats 1 gång på höjden stickas A.1b till A.4b över A.1a till A.4a.
Ökningen fortsätter så här (första ökningen är redan förklarad):
1 omslag efter 1:a, 4:e, 6:e och 9:e markören och före 2:a, 4:e, 7:e och 9:e markören på vartannat varv totalt 26-29-31-33-36-39 ggr (dvs 25-28-30-32-35-38 ggr till). Dessa omslagen stickas inte vridna = hål.
Öka med 1 omslag efter 3:e och 8:e markören och före 5:e och 10:e markören på vart 4:e varv totalt 9-11-14-12-16-19 ggr (dvs 8-10-13-11-15-18 ggr till. Dessa omslagen stickas vridna = inte hål.
När alla ökningarna är färdiga är det 60-66-70-76-80-86 maskor på varje ärm och 143-155-167-175-191-207 maskor på varje framstycke/bakstycke = totalt 406-442-474-502-542-586 maskor.
Arbetet mäter ca 22-24-26-27-30-32 cm från uppläggningskanten, mätt mitt uppe på ärmen.
På nästa varv delas arbetet till fram- och bakstycke och ärmar så här: (sista varvet som stickades är 1 varv där det har ökats maskor).
Vänster ärm: Sätt de första 60-66-70-76-80-86 maskorna på en tråd till ärm och lägg upp 8-8-8-12-12-12 maskor under ärmen. Sätt 1 markör mitt emellan dessa maskorna.
Bakstycke: Sticka mönster och slätstickning som förut (= 143-155-167-175-191-207 maskor).
Höger ärm: Sätt maskorna på tråd och lägg upp maskor under ärmen som på vänster ärm.
Framstycke: Sticka mönster och slätstickning som förut (= 143-155-167-175-191-207 maskor).

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 302-326-350-374-406-438 maskor. Förskjut varvet så att det börjar vid markören under ärmen. Maskorna under ärmen stickas i slätstickning. Sticka sedan så här:
VARV 1 (= från rätsidan):
Bakstycke: Sticka 2 maskor slätstickning, lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 1 maska minskad), A.1b, A.2b och slätstickning fram till mittmaskan, 1 omslag (= 1 maska ökad), 1 maska slätstickning (= mittmaskan), 1 omslag (= 1 maska ökad), sticka slätstickning, A.3b och A.4b tills det återstår 4 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans (= 1 maska minskad), 2 maskor slätstickning.
Framstycke: Sticka som bakstycket.
Dvs det minskas totalt 4 maskor och ökas totalt 4 maskor, så att maskantalet förblir det samma.
VARV 2 (= från avigsidan):
Sticka mönster och slätstickning som förut (omslagen stickas inte vridna = hål).
VARV 3:
Bakstycke: Sticka mönster och slätstickning som förut fram till mittmaskan, 1 omslag (= 1 maska ökad), 1 maska slätstickning (= mittmaskan), 1 omslag (= 1 maska ökad), sticka slätstickning och mönster till marköråden (= 2 maskor ökade).
Framstycke: Sticka som bakstycket.
Dvs det ökas totalt 4 maskor.
VARV 4:
Sticka mönster och slätstickning som förut (omslagen stickas inte vridna = hål).
Upprepa varv 1 till 4. Dvs maskorna i A.1b till A.4b minskas bort och det ökas slätstickade maskor mitt fram/bak. När det inte finns tillräckligt många maskor till att fläta, stickas det med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor över mönstret.
Fortsätt så till arbetet mäter 18-18-18-19-19-19 cm från där fram- och bakstycket delades från ärmarna, anpassa så att sista varvet är 2:a eller 4:e varvet. Nu delas framstycket och bakstycket vid markörerna och varje del stickas färdig för sig (= ca 12 cm sprund i sidorna).

BAKSTYCKE:
Fortsätt med varv 1 till 4 (första varvet stickas från rätsidan) fram och tillbaka, men nu stickas de 2 yttersta maskorna i varje sida i RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan. Fortsätt så till arbetet mäter 26-26-26-27-27-27 cm från där fram- och bakstycket delades från ärmarna = ca 183-195-207-221-237-253 maskor. Sticka 1 varv från avigsidan som förut, men justera maskantalet så att det är 92-100-104-112-120-128 maskor på varje sida av mittmaskan, dvs öka ca 1-3-1-2-2-2 maskor jämnt fördelat på varje sida av mittmaskan (= totalt 2-6-2-4-4-4 maskor ökade) = 185-201-209-225-241-257 maskor. Byt till rundsticka 3,5.
Nu stickas det en resårkant över alla maskorna så här:
VARV 1 (= från rätsidan): Sticka 2 maskor rätstickning, lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över (= 1 maska minskad), sticka * 2 maskor slätstickning, 2 maskor rätstickning *, sticka *-* fram till mittmaskan, 1 omslag (= 1 maska ökad), 1 maska slätstickning (= mittmaskan), 1 omslag (= 1 maska ökad), sticka * 2 maskor rätstickning, 2 maskor slätstickning *, sticka *-* tills det återstår 4 maskor, sticka 2 maskor räta tillsammans (= 1 maska minskad) och avsluta med 2 maskor rätstickning.
VARV 2 (= från avigsidan): Sticka avigt över slätstickningen och rätstickning över rätstickning, de ökade omslagen stickas in i resåren (det ska bli hål).
Upprepa varv 1 och 2. Dvs på varje varv från rätsidan ökas det 2 maskor och minskas 2 maskor, så att maskantalet förblir det samma. När arbetet mäter 30-30-30-31-31-31 cm, från där fram- och bakstycket delades från ärmarna, maskas det av med rätmaskor från rätsidan. Arbetet mäter ca 54-56-58-60-63-65 cm från axeln och ner på det kortaste stället.

FRAMSTYCKE:
Sticka som bakstycket.

ÄRM:
Ärmarna stickas runt på strumpstickor.
Sätt de 60-66-70-76-80-86 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på strumpstickor 4,5 och plocka upp 1 maska i var och en av de 8-8-8-12-12-12 maskorna som lades upp under ärmen = 68-74-78-88-92-98 maskor. Sätt 1 markör mitt emellan de 8-8-8-12-12-12 maskorna (= mitt under ärmen). Sticka slätstickning runt. När arbetet mäter 1 cm från där ärmarna delades från fram- och bakstycket, minskas det 1 maska på varje sida av markören - läs MINSKNINGSTIPS.
Minska så med 2½-2½-2-1½-1½-1 cm mellanrum totalt 12-13-15-18-20-21 ggr = 44-48-48-52-52-56 maskor.
När arbetet mäter 37-36-34-33-31-29 cm från där ärmarna delades från fram- och bakstycket, byts det till strumpstickor 3,5 och det stickas resår (= 2 rätmaskor, 2 maskor rätstickning). Maska av med rätmaskor när arbetet mäter 41-40-38-37-35-33 cm från där ärmen delades från fram- och bakstycket. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

= denna rutan är ingen maska eftersom maskan minskades tidigare, gå direkt vidare till nästa symbol i diagrammet.
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag, omslaget stickas vridet på nästa varv, det ska inte bli hål
= sticka 3 maskor, lyft den första maskan som stickades över de 2 sista maskorna så att denna maskan ligger runt de två andra maskorna (= 1 maska minskad)
= 2 maskor räta tillsammans
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades
= sätt 2 maskor på flätsticka framför arbetet, sticka 2 rätmaskor, sticka 2 rätmaskor från flätstickan
= sätt 2 maskor på flätsticka bakom arbetet, sticka 2 rätmaskor, sticka 2 rätmaskor från flätstickan
= sätt 4 maskor på flätsticka framför arbetet, sticka 4 rätmaskor, sticka 4 rätmaskor från flätstickan
= sätt 4 maskor på flätsticka bakom arbetet, sticka 4 rätmaskor, sticka 4 rätmaskor från flätstickan
= stickriktning

Tutti Kompletti 01.05.2019 - 11:29:

Sind im Diagramm nur die Hinreihen beschrieben?

DROPS Design 02.05.2019 kl. 09:36:

Liebe Frau Kompletti, alle Reihen sind in den Diagrammen gezeigt - hier lesen Sie mehr über Diagram. Viel Spaß beim stricken!

DUCHENE 03.03.2019 - 18:10:

Bonjour, je ne vois pas très bien comment se terminent les torsades sur les côtés de ce pull... Sont-elles arrêtées peu à peu au fil des diminutions sur les 4 mailles jersey en début et fin de rang ? J'ai arrêté mon travail quelques sous les bras.......en attendant votre réponse. Merci d'avance

DROPS Design 04.03.2019 kl. 10:59:

Bonjour Mme Duchene, tout à fait, quand on diminue sur les côtés (sous les manches), on a de moins en moins de mailles pour les torsades, on tricote alors ces mailles en jersey (on ne les croise plus car on n'en a plus suffisamment). Bon tricot!

Anne Blundell 08.02.2019 - 08:53:

I really love this pattern but do not like the v shaped hem would it be easy to finish the jumper with a straight hem?

DROPS Design 08.02.2019 kl. 09:56:

Dear Mrs Blundell, we are unfortunately not able to adapt every pattern to every single request, but you can take inspiration from this pattern (please note that the tension is different on this one). For any individual assistance you are welcome to request help from your DROPS store - even per mail or telephone. Happy knitting!

Henriette Welten 13.01.2019 - 16:34:

Skal man begynne å øke samtidig som man starter å strikke A2a-A2d?

DROPS Design 16.01.2019 kl. 14:40:

Hei Henriette. Første omgang med mønster strikker du etter diagram A.1a-A.4a, dette er også første omgang med økinger. Etter at A.1a-A.4a er strikket (2 omganger) strikker du A.1b-A.4b samtidig som du fortsetter å øke som forklart. God fornøyelse

Karin Jensen 07.08.2018 - 08:46:

Venter på opskrift.

Monique 13.07.2018 - 08:41:

Ein schöner Pullover mit aussergewöhnlicher Form!

SARDA 06.07.2018 - 09:35:

Très joli et original

Kommentér oppskrift DROPS 194-19