DROPS / 194 / 27

Diamond Cut by DROPS Design

Stickad tunika i DROPS Fabel. Arbetet är stickat fram och tillbaka med rätstickning, dominorutor och ränder. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell fa-413
Garngrupp A
-------------------------------------------------------

150-150-200-200-200-250 g färg 623, rose mist
100-150-150-150-150-200 g färg 655, rosenträd
150-150-150-150-200-200 g färg 905, svart/natur
100-150-150-150-150-150 g färg 200, grå

-------------------------------------------------------
TILLBEHÖR TILL ARBETET:

STICKFASTHET:
23 maskor på bredden och 45 varv på höjden med rätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKOR NR 3,5: längd på 40 cm och 80 cm till rätstickning.

DROPS Fabel uni colour DROPS Fabel uni colour 20.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Fabel print DROPS Fabel print 22.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Fabel long print DROPS Fabel long print 24.00 kr /50g
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

1 RÄTSTICKAD RAND: 2 varv rätstickning

RÄNDER-1:
* 2 varv rätstickning rosenträd, 2 varv rätstickning svart/natur *, sticka från *-*.

RÄNDER-2:
* 2 varv rätstickning rose mist, 2 varv rätstickning grå *, sticka från *-*.

RÄNDER ÄRMAR:
Sticka 15-15-16-16-17-17 cm med * 2 varv rätstickning rose mist, 2 varv rätstickning svart/natur *, sticka från *-*.
Sticka 5 cm med * 2 v rätstickning rose mist, 2 varv rätstickning grå *, sticka från *-*.
Sticka 3 cm med * 2 varv rätstickning svart/grå, 2 varv rätstickning grå *, sticka från
*-*.
Sticka 15 cm med * 2 varv rätstickning rosenträd, 2 varv rätstickning rose mist *, sticka från *-*.
Sticka 1 cm med * 2 varv rätstickning grå, 2 varv rätstickning svart/grå *, sticka från
*-*.
Sticka 8 cm med * 2 varv rätstickning rose mist, 2 varv rätstickning grå *, sticka från *-*.
Sticka 4 cm med * 2 varv rätstickning rosenträd, 2 v rätstickning rose mist *, sticka från *-*.
Sticka sedan till färdigt mått med * 2 varv rätstickning grå, 2 varv rätstickning rosenträd *, sticka från *-*.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TUNIKA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka. Det stickas först hela och halva dominorutor. Sedan stickas det axel och det plockas upp maskor ner längs kanten på partiet med dominorutor innan det stickas rätstickning och ränder utåt i sidan till fram- och bakstycke och ärm.

FRAMSTYCKE:
HEL DOMINORUTA (1):
Lägg upp 129-129-137-137-145-145 maskor på rundsticka 3,5 med rosenträd. Sätt en markör i den mittersta maskan på varvet (= 64-64-68-68-72-72 maskor på varje sida av maskan med markör). Sticka RÄTSTICKNING och RÄNDER-1 – läs förklaring ovan, och sticka dominoruta så här:
VARV 1 (= avigsidan): Stickas rätt.
VARV 2 (= rätsidan): Sticka rätt till det återstår 1 maska före markören, lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 2 maskor räta tillsammans, drag den lyfta maskan över maskorna som stickades tillsammans, sticka rätt varvet ut.
Upprepa varv 1 och 2, dvs det minskas 2 maskor på mitten av rutan på vartannat varv till det är 1 maska kvar på stickan. Klipp av tråden och drag den genom maskan.
Dominorutan mäter ca 28-28-30-30-31-31 x 28-28-30-30-31-31 cm.

HALV DOMINORUTA (2):
Börja från rätsidan med rundsticka 3,5 och rose mist och sticka upp 65-65-69-69-73-73 maskor (= 2 maskor i den första rätstickade randen och 1 maska i var och en av de nästa rätstickade ränderna) längs höger sida på den första dominorutan. Sticka RÄNDER-2 – läs förklaring ovan, och sticka halv dominoruta så här:
VARV 1 (= avigsidan): Sticka rätt.
VARV 2 (= rätsidan): Sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka rätmaskor varvet ut.
Upprepa varv 1 och 2, dvs det minskas 1 maska på vartannat varv till det är 1 maska kvar på stickan. Klipp av tråden och drag den genom maskan.

HALV DOMINORUTA (3):
Börja från rätsidan med rundsticka 3,5 och rose mist och sticka upp 65-65-69-69-73-73 maskor (= 1 maska i varje rätstickad rand till det återstår 2 varv rätstickning och 2 maskor i sista rätstickade randen) längs vänster sida på den första dominorutan. Sticka RÄNDER-2 och sticka halv dominoruta så här:
VARV 1 (= avigsidan): Sticka rätt.
VARV 2 (= rätsidan): Sticka rätt till det återstår 2 maskor på stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades.
Upprepa varv 1 och 2, dvs det minskas 1 maska på vartannat varv till det är 1 maska kvar på stickan. Klipp av tråden och drag den genom maskan.

HEL DOMINORUTA MED MINSKNING TILL HALS (4):
Börja från rätsidan med rundsticka 3,5 och rosenträd och sticka upp 64-64-68-68-72-72 maskor (= 1 maska i varje rätstickad rand) längs sidan på halv dominoruta (2), sticka upp 1 maska i övergången mellan de 3 dominorutorna, och fortsätt med att sticka upp 64-64-68-68-72-72 maskor (= 1 maska i varje rätstickad rand) längs sidan på halv dominoruta (3) = 129-129-137-137-145-145 maskor. Sätt en markör i den mittersta maskan på varvet (= 64-64-68-68-72-72 maskor på varje sida av maskan med markör). Sticka RÄNDER-1 och sticka dominoruta så här:
VARV 1 (= avigsidan): Sticka rätt.
VARV 2 (= rätsidan): Sticka rätt till det återstår 1 maska före markören, lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 2 maskor räta tillsammans, drag den lyfta maskan över maskorna som stickades tillsammans, sticka rätmaskor varvet ut.
Upprepa varv 1 och 2, dvs det minskas 2 maskor på mitten av rutan på vartannat varv till det är 47-47-51-51-51-51 maskor kvar på stickan (dvs efter att det har stickats 82-82-86-86-94-94 varv rätstickning). Nu stickas det så här:
VARV 83-83-87-87-95-95 (= avigsidan): Sticka rätt.
VARV 84-84-88-88-96-96 (= rätsidan): Sticka 2 maskor räta tillsammans, rätmaskor till det återstår 1 maska före markören, lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 2 maskor räta tillsammans, drag den lyfta maskan över maskorna som stickades tillsammans, sticka rätmaskor till det återstår 2 maskor på stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades.
Upprepa de 2 sista varven, dvs det minskas 2 maskor på mitten av rutan och 1 maska i varje sida (= 4 maskor minskade) på vartannat varv till det är 3 maskor kvar på stickan.
Sticka 1 varv rätt över alla maskor, sedan stickas sista varvet så här: Lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 2 maskor räta tillsammans, drag den lyfta maskan över maskorna som stickades tillsammans = 1 maska kvar. Klipp av tråden och drag den genom maskan.

BAKSTYCKET:
Lägg upp och sticka på samma sätt som framstycket.

VÄNSTER AXEL, SIDAN PÅ FRAM- OCH BAKSTYCKE OCH ÄRM:
Nu stickas vänster axel, sidan på fram- och bakstycke och ärm fram och tillbaka i rätstickning och det stickas RÄNDER ÄRMAR - läs förklaring ovan:
Lägg upp 27-27-31-31-33-33 maskor på rundsticka 3,5 med rose mist. Sticka rätstickning fram och tillbaka, SAMTIDIGT i slutet av varje varv läggs det upp 1 ny maska. Sticka så här till det har stickats 58-58-62-62-62-62 varv rätstickning och det har ökats 29-29-31-31-31-31 maskor i varje sida av arbetet = 85-85-93-93-95-95 maskor på varvet. Efter sista varvet från avigsidan klipps tråden av. Låt maskorna vila på en annan rundsticka eller en tråd och sticka med rundsticka 3,5 så här: Sticka upp från rätsidan 92-92-97-97-101-101 maskor längs sidan på ruta 2 (se måttskissen) med nästa färg i randen.
Fortsätt sedan vidare från rätsidan över de 85-85-93-93-95-95 maskorna på varvet/tråden, sticka upp 92-92-97-97-101-101 maskor längs sidan på dominorutan på den andra sidan = 269-269-287-287-297-297 maskor på varvet. Fortsätt fram och tillbaka med rätstickning och ränder till arbetet mäter 6-8-9-12-14-17 cm från där det plockades upp maskor längs de halva dominorutorna. I början av de nästa 2 varven maskas det av 46-46-48-48-51-51 maskor (= sidorna på tunikan) = 177-177-191-191-195-195 maskor på stickan. Sätt en markör i varje sida av arbetet (markerar sprundet i sidorna och används senare till montering). Fortsätt med rätstickning och ränder och på nästa varv börjar avmaskningen i varje sida till ärm:
Maska av maskor i början av varvet på vart 4:e varv i varje sida så här: Maska av 5 maskor 4-4-5-5-5-5 ggr, 2 maskor 7-7-8-8-9-9 ggr och 1 maska 14-13-12-11-10-9 ggr = 81-83-85-87-89-91 maskor. Fortsätt sedan vidare till ärmen mäter 53-54-55-56-56-57 cm från uppläggningskanten. Maska av. Se till att avmaskningskanten inte stramar.

HÖGER AXEL, SIDAN PÅ FRAM- OCH BAKSTYCKE OCH ÄRM:
Sticka på samma sätt som vänster axel, sidan på fram- och bakstycket (dvs, plocka upp maskor längs sidan på ruta 3) och ärm.

MONTERING:
Sy ihop sömmen i raglanlinjen – se svart stjärna på illustrationen. Sy med rose mist och sy i yttersta maskbågarna så att det inte blir en tjock söm. Se till att sömmen inte stramar.
Sy sömmen under ärmarna från avmaskningskanten längst ner på ärmarna och upp till markören som sattes efter att det maskades av 46-46-48-48-51-51 maskor åt sidan på tunikan. Upprepa i den andra sidan.

HALSKANT:
Börja i den ena raglansömmen från rätsidan och sticka upp 118-140 maskor med kort rundsticka 3,5 och rosenträd. Sticka 6 varv RÄTSTICKNING runt - läs förklaring ovan. Maska av med rätmaskor. Klipp av tråden och fäst den.

Diagram

= stickriktning
= söm (raglanlinjen - här sys ärmarna till framstycke/bakstycke)

Sue 06.03.2019 - 17:33:

I would love to buy your yarn for this pattern,but I don’t see in reading the pattern WHEN to make the color changes. I’m buying 4 different colors as per the pattern, BUT again it doesn’t tell me when to change color ?????

DROPS Design 07.03.2019 kl. 10:13:

Dear Sue, colors are explained under STRIPES-1, STRIPES-2, and STRIPES SLEEVES at the beginning of the pattern. Happy knitting!

Noelle 25.02.2019 - 18:24:

Est-ce que je peux modifier le modèle en ne faisant qu'une moitié de losange 1, dans le but d'avoir le bas du pull de la même hauteur (en supprimant la moitié de la partie basse dans le dos et pour le devant)?

DROPS Design 26.02.2019 kl. 10:30:

Bonjour Noelle, vous pouvez si vous le souhaitez, mais notez bien que le nombre de mailles à monter devra être probablement recalculé en conséquence: les mailles montées dans le modèle forment les 2 côtés du domino de la pointe, la largeur du domino correspond à la forme telle qu'elle est tricotée ici, il vous faudra donc faire les ajustements nécessaires. Bon tricot!

Ilka-Maria 13.01.2019 - 10:51:

Guten Tag, auf Seite 4/6 der Anleitung, unter linke Schulter, Seite des Rumpfteils und Ärmel steht in Zeile 3: ......M anschlagen mit rosa Nebel, welche Farbe ist hier gemeint?

DROPS Design 14.01.2019 kl. 11:17:

Liebe Ilka-Maria, es sollte Farbe 623 sein, deutsche Anleitung wird angepasst, danke für den Hinweis. Viel Spaß beim stricken!

Magda Holtshausen 12.12.2018 - 07:36:

Is there a pdf pattern that can mail it to me?

DROPS Design 12.12.2018 kl. 09:21:

Dear Magda, there aren't pdf files for DROPS pattern, but you can print them as pdf in the printing setting. Happy crafting!

Ellisen 16.10.2018 - 23:49:

Gorgeous. Love it. Want to starting knitting right now!!!

Roxane Reveillaud 26.09.2018 - 23:18:

Bonjour pour le dos c est juste un domino ? Merci roxane

DROPS Design 27.09.2018 kl. 08:30:

Bonjour Roxane, le dos se tricote exactement comme le devant - cf schéma: on a 1 x le domino-1, 1 x le domino-2 et 1 x le domino-3 puis 1x le domino 4. Bon tricot!

Reveillaud 25.09.2018 - 09:59:

Bonjour je suis en train de faire le domino avec diminution pour l encolure en taille L. Je voulais savoir, quand c'est marqué 51 mailles c est total ou de chaque côté du marqueur ? Cordialement roxane

DROPS Design 25.09.2018 kl. 10:21:

Bonjour Roxane, il reste 51 m au total (vous aviez 137 m et avez diminué 43 fois (43 côtes mousse) 2 m = 137 - 43x2 = 51 m. Bon tricot!

ROBINO 21.09.2018 - 13:19:

Je fais un 50 en taille francaise, quelle taille choisir pour le modele? merci

DROPS Design 21.09.2018 kl. 13:37:

Bonjour Mme Robinio, vous trouverez en bas de page un schéma avec toutes les mesures prises à plat, d'un côté à l'autre. Comparez ces mesures à un vêtement similaire dont vous aimez la forme pour trouver votre taille. Bon tricot!

Grethe Bak 13.07.2018 - 22:58:

Wouw - flot stil - flotte farver

Mirielle 21.06.2018 - 22:21:

This is just incredible. The style, the colors. And it would look good on just about any body type. Love it. Kudos Garn Studio! Half my hand-knit and/or crocheted wardrobe are Garn patterns ...

Kommentér oppskrift DROPS 194-27