DROPS / 194 / 27

Diamond Cut by DROPS Design

Strikket tunika i DROPS Fabel. Arbeidet er strikket frem og tilbake med riller, dominoruter og striper. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell fa-413
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

150-150-200-200-200-250 g farge 623, rosa tåke
100-150-150-150-150-200 g farge 655, rosentre
150-150-150-150-200-200 g farge 905, salt og pepper
100-150-150-150-150-150 g farge 200, grå

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEIDET:

STRIKKEFASTHET:
23 masker i bredden og 45 pinner i høyden med rillestrikk = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS RUNDPINNER NR 3,5: lengde på 40 cm og 80 cm til rillestrikk.

DROPS Fabel uni colour DROPS Fabel uni colour 16.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Fabel print DROPS Fabel print 18.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Fabel long print DROPS Fabel long print 19.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 160kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

STRIPER-1:
* 1 rille rosentre, 1 rille salt og pepper *, strikk fra *-*.

STRIPER-2:
* 1 rille rosa tåke, 1 rille grå *, strikk fra *-*.

STRIPER ERMER:
Strikk 15-15-16-16-17-17 cm med * 1 rille rosa tåke, 1 rille salt og pepper *, strikk fra *-*.
Strikk 5 cm med * 1 rille rosa tåke, 1 rille grå *, strikk fra *-*.
Strikk 3 cm med * 1 rille salt og pepper, 1 rille grå *, strikk fra *-*.
Strikk 15 cm med * 1 rille rosentre, 1 rille rosa tåke *, strikk fra *-*.
Strikk 1 cm med * 1 rille grå, 1 rille salt og pepper *, strikk fra *-*.
Strikk 8 cm med * 1 rille rosa tåke, 1 rille grå *, strikk fra *-*.
Strikk 4 cm med * 1 rille rosentre, 1 rille rosa tåke *, strikk fra *-*.
Strikk videre til ferdig mål med * 1 rille grå, 1 rille rosentre *, strikk fra *-*.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

TUNIKA - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne. Det strikkes først hele og halve dominoruter. Deretter strikkes det skulder og det plukkes opp masker nedover langs kanten på partiet med dominoruter før det strikkes riller og striper utover i siden til bol og erme.

FORSTYKKE:
HEL DOMINORUTE (1):
Legg opp 129-129-137-137-145-145 masker på rundpinne 3,5 med rosentre. Sett et merke i den midterste masken på pinnen (= 64-64-68-68-72-72 masker på hver side av masken med merket). Strikk RILLER og STRIPER-1 – les forklaring over, og strikk dominorute slik:
1.PINNE (= vrangen): Strikk rett.
2.PINNE (= retten): Strikk rett til det gjenstår 1 maske før merket, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 2 rett sammen, løft den løse masken over maskene som ble strikket sammen, strikk rett ut pinnen.
Gjenta 1. og 2.pinne, dvs det felles 2 masker på midten av ruten på hver 2.pinne til det er 1 maske tilbake på pinnen. Klipp tråden og trekk den gjennom masken.
Dominoruten måler ca 28-28-30-30-31-31 x 28-28-30-30-31-31 cm.

HALV DOMINORUTE (2):
Start fra retten med rundpinne 3,5 og rosa tåke og strikk opp 65-65-69-69-73-73 masker (= 2 masker i den første rillen og 1 maske i hver av de neste rillene) langs høyre side på den første dominoruten. Strikk STRIPER-2 – les forklaring over, og strikk halv dominorute slik:
1.PINNE (= vrangen): Strikk rett.
2.PINNE (= retten): Strikk 2 masker rett sammen, strikk rett ut pinnen.
Gjenta 1. og 2.pinne, dvs det felles 1 maske på hver 2.pinne til det er 1 maske tilbake på pinnen. Klipp tråden og trekk den gjennom masken.

HALV DOMINORUTE (3):
Start fra retten med rundpinne 3,5 og rosa tåke og strikk opp 65-65-69-69-73-73- masker (= 1 maske i hver rille til det gjenstår 1 rille og 2 masker i siste rille) langs venstre side på den første dominoruten. Strikk STRIPER-2 og strikk halv dominorute slik:
1.PINNE (= vrangen): Strikk rett.
2.PINNE (= retten): Strikk rett til det gjenstår 2 masker på pinnen, ta 1 maske løst av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket.
Gjenta 1. og 2.pinne, dvs det felles 1 maske på hver 2.pinne til det er 1 maske tilbake på pinnen. Klipp tråden og trekk den gjennom masken.

HEL DOMINORUTE MED FELLING TIL HALS (4):
Start fra retten med rundpinne 3,5 og rosentre og strikk opp 64-64-68-68-72-72 masker (= 1 maske i hver rille) langs siden på halv dominorute (2), strikk opp 1 maske i overgangen mellom de 3 dominorutene, og fortsett med å strikke opp 64-64-68-68-72-72 masker (= 1 maske i hver rille) langs siden på halv dominorute (3) = 129-129-137-137-145-145 masker. Sett et merke i den midterste masken på pinnen (= 64-64-68-68-72-72 masker på hver side av masken med merketråd). Strikk STRIPER-1 og strikk dominorute slik:
1.PINNE (= vrangen): Strikk rett.
2.PINNE (= retten): Strikk rett til det gjenstår 1 maske før merket, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 2 rett sammen, løft den løse masken over maskene som ble strikket sammen, strikk rett ut pinnen.
Gjenta 1. og 2.pinne, dvs det felles 2 masker på midten av ruten på hver 2.pinne til det er 47-47-51-51-51-51 masker tilbake på pinnen (dvs etter at det er strikket 41-41-43-43-47-47 riller). Nå strikkes det slik:
83.-83.-87.-87.-95.-95.PINNE (= vrangen): Strikk rett.
84.-84.-88.-88.-96.-96.PINNE (= retten): Strikk 2 masker rett sammen, rett til det gjenstår 1 maske før merket, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 2 rett sammen, løft den løse masken over maskene som ble strikket sammen, strikk rett til det gjenstår 2 masker på pinnen, ta 1 maske løst av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket.
Gjenta de 2 siste pinnene, dvs det felles 2 masker på midten av ruten og 1 maske i hver side (= 4 masker felt) på hver 2.pinne til det er 3 masker tilbake på pinnen.
Strikk 1 pinne rett over alle masker, deretter strikkes siste pinne slik: Ta 1 maske løst av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 2 rett sammen, løft den løse masken over maskene som ble strikket sammen = 1 maske tilbake. Klipp tråden og trekk den gjennom masken.

BAKSTYKKET:
Legg opp og strikk på samme måte som forstykket.

VENSTRE SKULDER, SIDEN PÅ BOLEN OG ERME:
Nå strikkes venstre skulder, siden på bolen og erme frem og tilbake i riller og det strikkes STRIPER ERMER - les forklaring over:
Legg opp 27-27-31-31-33-33 masker på rundpinne 3,5 med rosa tåke. Strikk riller frem og tilbake, SAMTIDIG på slutten av hver pinne legges det opp 1 ny maske. Strikk slik til det er strikket 29-29-31-31-31-31 riller og det er økt 29-29-31-31-31-31 masker i hver side av arbeidet = 85-85-93-93-95-95 masker på pinnen. Etter siste pinne fra vrangen klippes tråden. La maskene hvile på en annen rundpinne eller en tråd og strikk med rundpinne 3,5 slik: Strikk opp fra retten 92-92-97-97-101-101 masker langs siden på rute 2 (se målskissen) med neste farge i stripen.
og strikk med neste farge i stripen som strikkes nå. Fortsett videre fra retten over de 85-85-93-93-95-95 maskene på pinnen/tråden, strikk opp 92-92-97-97-101-101 masker langs siden på dominoruten på den andre siden = 269-269-287-287-297-297 masker på pinnen. Fortsett frem og tilbake med riller og striper til arbeidet måler 6-8-9-12-14-17 cm fra der det ble plukket opp masker langs de halve dominorutene. På begynnelsen av de neste 2 pinnene felles det av 46-46-48-48-51-51 masker (= sidene på tunikaen) = 177-177-191-191-195-195 masker på pinnen. Sett et merke i hver side av arbeidet (markerer splitten i sidene og brukes senere til montering). Fortsett med riller og striper og på neste pinne starter fellingen i hver side til erme:
Fell av masker på begynnelsen av pinnen på hver 4.pinne (hver 2.rille) i hver side slik: Fell av 5 masker 4-4-5-5-5-5 ganger, 2 masker 7-7-8-8-9-9 ganger og 1 maske 14-13-12-11-10-9 ganger = 81-83-85-87-89-91 masker. Fortsett videre til ermet måler 53-54-55-56-56-57 cm fra oppleggskanten. Fell av. Pass på at avfellingskanten ikke strammer.

HØYRE SKULDER, SIDEN PÅ BOLEN OG ERME:
Strikk på samme måte som venstre skulder, siden på bolen (dvs, plukk opp masker langs siden på rute 3) og erme.

MONTERING:
Sy sammen sømmen i raglanlinjen – se sort stjerne på illustrasjonen. Sy med rosa tåke og sy i ytterste maskeledd slik at det ikke blir en tykk søm. Pass på at sømmen ikke strammer.
Sy sømmen under ermene fra avfellingskanten nederst på ermene og oppover til merket som ble satt etter at det ble felt av 46-46-48-48-51-51 masker til siden på tunikaen. Gjenta i den andre siden.

HALSKANT:
Start i den ene raglansømmen fra retten og strikk opp 118-140 masker i hver maske/ hver rille med liten rundpinne 3,5 og rosentre. Strik 3 RILLER rundt - les forklaring over. Fell av med rett. Klipp og fest tråden.

Diagram

= strikkeretning
= søm (raglanlinjen - her sys ermene til forstykke/bakstykke)

Kommentarer / Spørsmål (22)

Eva Torgunn Dalager 28.11.2019 - 16:33:

Jeg strikker diamond CUT. Skjønner ikke hvordan ermene strikkes. Min søster, som er er kjempeflink til å strikke, skjønte heller ikke dette. Det skal bli «trompetermer», men maskene felles jo? Blir smale armer! Skjønner heller ikke hvordan man skal strikke den delen på ermet, som man først strikker for å «legge vekk» mens man tar opp på siden til «halsdelen»

DROPS Design 29.11.2019 kl. 08:35:

Hei Eva! Det skal felles masker når man strikker ermet fordi skulder og siden på tunikaen strikkes først, for å få riktig bredde på ermet må en del masker felles langs siden. Etter fellingen er ermene fortsatt brede nok til at det blir trumpetermer. Skulder, side og erme strikkes sidelengs i èn del. Først strikkes skulder, deretter settes skuldermaskene på en tråd når det skal strikkes opp masker langs siden av rute 2, deretter strikkes skuldermaskene, så strikkes det masker opp fra rute 2 på forsiden. Når det er gjort skal det strikkes frem og tilbake deretter felles det masker i hver side og ermet skal strikkes videre (med fellinger). Lykke til!

Myrna 12.10.2019 - 02:32:

If I do get it to turn into a cape, maybe i will sell the pattern.

Myrna 12.10.2019 - 02:31:

I was just asking if you had suggestions as to how i would turn this pattern into a cape. Whether to do sleeves and not sew them, or maybe leave the sleeves off and do another front and back and add to sides. I am going to try it and if it does turn out, i won't be sending you a photo of how i did it. Thought your comment back to me was very rude.

Myrna Laberge 10.10.2019 - 22:15:

I love this sweater pattern. I was wondering if it would be easy to convert it to a cape pattern? What would be the best way to go about this?

DROPS Design 11.10.2019 kl. 09:02:

Dear Mrs Laberge, we are unfortunately not able to adjust every pattern to every single request, for any individual assistance please contact your DROPS store or any knitting forum. Happy knitting!

Anna-Maija 02.10.2019 - 17:01:

Malli fa-413 Kuinka neulon dominoruudun nro 4 niin, että pääntie muodostuu; ohje on tässä tältä osin virheellinen - eli kuinka monta kerrosta/ silmukkaa työssä siinä kohdassa missä pitää muodostua pääntie toisin sanoen ruudun neule päätetään?

Joy Nicholls 30.09.2019 - 08:14:

What are the sizes on cm's? e.g haw many cm's is XXL which I think is my size. But what each are would be good. thankyou

DROPS Design 30.09.2019 kl. 11:47:

Dear Mrs Nicholls, you will find all finished measurements for each size in the chart - compare a similar garment you have and like the shape to find out the matching size - read more about sizing here. Happy knitting!

Anna-Maija Kivi 28.09.2019 - 14:30:

Ohje fa-413; ohje virheellinen sillä dominoruutu, jossa pitäisi olla pääntie käsketään kaventaa loppuun saakka (kuten dominoruutu 1 eli pääntietä ei muodostu; yritän nyt päätellä olka/hihakappaleen ohjeen silmukka/kerroslukujen pohjalta mihin saakka pitäisi ruutua 4 purkaa, että pääntie muodostuisi. Jos tähän saisin teiltä tiedon, olisi helpompaa...ja kannattaa korjata tuo ohje.

Marialuisa 15.04.2019 - 18:31:

Buongiorno, non è che per caso c'è un errore nella descrizione del quadrato domino con diminuzioni per il collo? Sono riportate la diminuzione di due maglie al centro e di una alla fine, sarebbero 3 maglie diminuite, mentre poi si dice che vengono diminuite 4 maglie ogni due ferri. Grazie.

DROPS Design 15.04.2019 kl. 18:51:

Buonasera Maria Luisa, le istruzioni sono corrette, vengono diminuite 2 maglie al centro e 1 maglia a ogni lato, cioè 4 maglie ogni 2 ferri. Buon lavoro!

Anick 28.03.2019 - 21:42:

Bonjour à vous ! Je suis rendu aux manches et voulait savoir *commencer à rabattre de chaque côté pour la manche ainsi...... 5 fois 5 mailles , 9 fois 2 mailles etc....* -C'est toujours sur l'endroit du tricot qu'on rabat ??? -Alors c'est toujours du même côté qu'on rabat,ça va être droit pareil ???? Merci de votre temps Anick

DROPS Design 01.04.2019 kl. 09:56:

Bonjour Anick, on va rabattre de chaque côté, soit en début de rang sur l'endroit + au début du rang suivant sur l'envers, les deux côtés seront ainsi identiques. Bon tricot!

Sue 06.03.2019 - 17:33:

I would love to buy your yarn for this pattern,but I don’t see in reading the pattern WHEN to make the color changes. I’m buying 4 different colors as per the pattern, BUT again it doesn’t tell me when to change color ?????

DROPS Design 07.03.2019 kl. 10:13:

Dear Sue, colors are explained under STRIPES-1, STRIPES-2, and STRIPES SLEEVES at the beginning of the pattern. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 194-27