DROPS / 194 / 27

Diamond Cut by DROPS Design

Strikket tunika i DROPS Fabel. Arbejdet er strikket frem og tilbage med retstrik, dominoruder og striber. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model fa-413
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

150-150-200-200-200-250 g farve 623, rosa tåge
100-150-150-150-150-200 g farve 655, rosentræ
150-150-150-150-200-200 g farve 905, salt og peber
100-150-150-150-150-150 g farve 200, grå

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEJDET:

STRIKKEFASTHED:
23 masker i bredden og 45 pinde i højden med retstrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS RUNDPINDE NR 3,5: Længde på 40 cm og 80 cm til retstrik.

DROPS Fabel uni colour DROPS Fabel uni colour 14.00 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 145kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RETSTRIK (strikkes rundt således):
Strik 1 omgang ret og 1 omgang vrang (= 1 retrille).

RETSTRIK (strikkes frem og tilbage):
Strik ret på hver pind. (2 pinde retstrik = 1 retrille)

STRIBER-1:
* 2 p retstrik rosentræ, 2 p retstrik salt og peber *, strik fra *-*.

STRIBER-2:
* 2 p retstrik rosa tåge, 2 p retstrik grå *, strik fra *-*.

STRIBER ÆRMER:
Strik 15-15-16-16-17-17 cm med * 2 p retstrik rosa tåge, 2 p retstrik salt og peber *, strik fra *-*.
Strik 5 cm med * 2 p retstrik rosa tåge, 2 p retstrik grå *, strik fra *-*.
Strik 3 cm med * 2 p retstrik salt og peber, 2 p retstrik grå *, strik fra *-*.
Strik 15 cm med * 2 p retstrik rosentræ, 2 p retstrik rosa tåge *, strik fra *-*.
Strik 1 cm med * 2 p retstrik grå, 2 p retstrik salt og peber *, strik fra *-*.
Strik 8 cm med * 2 p retstrik rosa tåge, 2 p retstrik grå *, strik fra *-*.
Strik 4 cm med * 2 p retstrik rosentræ, 2 p retstrik rosa tåge *, strik fra *-*.
Strik videre til færdigt mål med * 2 p retstrik grå, 2 p retstrik rosentræ *, strik fra *-*.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

TUNIKA - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind. Der strikkes først hele og halve dominoruder. Derefter strikkes der skulder og der samles masker op ned langs kanten på partiet med dominoruder før der strikkes retstrik og striber udad i siden til ryg & forstykke og ærmer.

FORSTYKKE:
HEL DOMINORUDE (1):
Slå 129-129-137-137-145-145 masker op på rundpind 3,5 med rosentræ. Sæt et mærke i den midterste maske på pinden (= 64-64-68-68-72-72 masker på hver side af masken med mærket). Strik RETSTRIK og STRIBER-1 – læs forklaring over, og strik dominorude således:
1.PIND (= vrangen): Strik ret.
2.PIND (= retsiden): Strik ret til der er 1 maske tilbage før mærket, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 ret sammen, løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen, strik ret pinden ud.
Gentag 1. og 2.pind, dvs der tages 2 masker ind på midten af ruden på hver 2.pind til der er 1 maske tilbage på pinden. Klip tråden og træk den gennem masken.
Dominoruden måler ca 28-28-30-30-31-31 x 28-28-30-30-31-31 cm.

HALV DOMINORUDE (2):
Start fra retsiden med rundpind 3,5 og rosa tåge og strik 65-65-69-69-73-73 masker op (= 2 masker i den første retrille og 1 maske i hver af de næste retriller) langs højre side på den første dominorude. Strik STRIBER-2 – læs forklaring over, og strik halv dominorude således:
1.PIND (= vrangen): Strik ret.
2.PIND (= retsiden): Strik 2 masker ret sammen, strik ret pinden ud.
Gentag 1. og 2.pind, dvs der tages 1 maske ind på hver 2.pind til der er 1 maske tilbage på pinden. Klip tråden og træk den gennem masken.

HALV DOMINORUDE (3):
Start fra retsiden med rundpind 3,5 og rosa tåge og strik 65-65-69-69-73-73- masker op (= 1 maske i hver retrille til der er 1 retrille tilbage og strik 2 masker i sidste retrille) langs venstre side på den første dominorude. Strik STRIBER-2 og strik halv dominorude således:
1.PIND (= vrangen): Strik ret.
2.PIND (= retsiden): Strik ret til der er 2 masker tilbage på pinden, tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.
Gentag 1. og 2.pind, dvs der tages 1 maske ind på hver 2.pind til der er 1 maske tilbage på pinden. Klip tråden og træk den gennem masken.

HEL DOMINORUDE MED AFLUKNING TIL HALS (4):
Start fra retsiden med rundpind 3,5 og rosentre og strik 64-64-68-68-72-72 masker op (= 1 maske i hver retrille) langs siden på halv dominorude (2), strik 1 maske op i overgangen mellem de 3 dominoruder, og fortsæt med at strikke 64-64-68-68-72-72 masker op (= 1 maske i hver retrille) langs siden på halv dominorude (3) = 129-129-137-137-145-145 masker. Sæt et mærke i den midterste maske på pinden (= 64-64-68-68-72-72 masker på hver side af masken med mærketråd). Strik STRIBER-1 og strik dominorude således:
1.PIND (= vrangen): Strik ret.
2.PIND (= retsiden): Strik ret til der er 1 maske tilbage før mærket, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 ret sammen, løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen, strik ret pinden ud.
Gentag 1. og 2.pind, dvs der tages 2 masker ind på midten af ruden på hver 2.pind til der er 47-47-51-51-51-51 masker tilbage på pinden (dvs efter at der er strikket 41-41-43-43-47-47 retriller). Nu strikkes der således:
83.-83.-87.-87.-95.-95.PIND (= vrangen): Strik ret.
84.-84.-88.-88.-96.-96.PIND (= retsiden): Strik 2 masker ret sammen, ret til der er 1 maske tilbage før mærket, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 ret sammen, løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen, strik ret til der er 2 masker tilbage på pinden, tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.
Gentag de 2 sidste pinde, dvs der tages 2 masker ind på midten af ruden og 1 maske i hver side (= 4 masker taget ind) på hver 2.pind til der er 3 masker tilbage på pinden.
Strik 1 pind ret over alle masker, derefter strikkes sidste pind således: Tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 ret sammen, løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen = 1 maske tilbage. Klip tråden og træk den gennem masken.

BAGSTYKKET:
Slå op og strik på samme måde som forstykket.

VENSTRE SKULDER, SIDEN PÅ RYG- OG FORSTYKKE OG ÆRME:
Nu strikkes venstre skulder, siden på ryg- og forstykke og ærme frem og tilbage i retstrik og der strikkes STRIBER ÆRMER - læs forklaring over:
Slå 27-27-31-31-33-33 masker op på rundpind 3,5 med rosa tåge. Strik retstrik frem og tilbage, SAMTIDIG i slutningen af hver pind slåes der 1 ny maske op. Strik således til der er strikket 29-29-31-31-31-31 retriller og der er taget 29-29-31-31-31-31 masker ud i hver side af arbejdet = 85-85-93-93-95-95 masker på pinden. Efter sidste pind fra vrangen klippes tråden. Lad maskerne hvile på en anden rundpind eller en tråd og strik med rundpind 3,5 således: Strik 92-92-97-97-101-101 masker op fra retsiden langs siden på rude 2 (se måleskitsen) med næste farve i striben.
Fortsæt fra retsiden over de 85-85-93-93-95-95 masker på pinden/tråden, strik 92-92-97-97-101-101 masker op langs siden på dominoruden på den anden side = 269-269-287-287-297-297 masker på pinden. Fortsæt frem og tilbage i retstrik og striber til arbejdet måler 6-8-9-12-14-17 cm fra hvor der blev samlet masker op langs de halve dominoruder. På begyndelsen af de næste 2 pinde lukkes der 46-46-48-48-51-51 masker af (= siderne på tunikaen) = 177-177-191-191-195-195 masker på pinden. Sæt et mærke i hver side af arbejdet (markerer slidsen i siderne og bruges senere til montering). Fortsæt i retstrik og striber og på næste pind starter aflukningen i hver side til ærme:
Luk af i begyndelsen af pinden på hver 4.pind (hver 2.retrille) i hver side således: Luk 5 masker af 4-4-5-5-5-5 gange, 2 masker 7-7-8-8-9-9 gange og 1 maske 14-13-12-11-10-9 gange = 81-83-85-87-89-91 masker. Fortsæt til ærmet måler 53-54-55-56-56-57 cm fra opslåningskanten. Luk af. Sørg for at aflukningskanten ikke strammer.

HØJRE SKULDER, SIDEN PÅ RYG- OG FORSTYKKE OG ÆRME:
Strik på samme måde som venstre skulder, siden på ryg- og forstykke (dvs, saml masker op langs siden på rude 3) og ærme.

MONTERING:
Sy sømmen i raglanlinjen – se sort stjerne på illustrationen. Sy med rosa tåge og sy i yderste maskeled så det ikke bliver en tyk søm. Sørg for at sømmen ikke strammer.
Sy sømmen under ærmerne fra aflukningskanten nederst på ærmerne og op til mærket som blev sat efter at der blev lukket 46-46-48-48-51-51 masker af til siden på tunikaen. Gentag i den anden side.

HALSKANT:
Start i den ene raglansøm fra retsiden og strik 118-140 masker op med lille rundpind 3,5 og rosentræ. Strik 6 omgange retstrik - læs forklaring over. Luk af med ret. Klip og hæft tråden.

Diagram

= strikkeretning
= søm (raglanlinje - her sys ærmerne til forstykke/bagstykke)

Marialuisa 15.04.2019 - 18:31:

Buongiorno, non è che per caso c'è un errore nella descrizione del quadrato domino con diminuzioni per il collo? Sono riportate la diminuzione di due maglie al centro e di una alla fine, sarebbero 3 maglie diminuite, mentre poi si dice che vengono diminuite 4 maglie ogni due ferri. Grazie.

DROPS Design 15.04.2019 kl. 18:51:

Buonasera Maria Luisa, le istruzioni sono corrette, vengono diminuite 2 maglie al centro e 1 maglia a ogni lato, cioè 4 maglie ogni 2 ferri. Buon lavoro!

Anick 28.03.2019 - 21:42:

Bonjour à vous ! Je suis rendu aux manches et voulait savoir *commencer à rabattre de chaque côté pour la manche ainsi...... 5 fois 5 mailles , 9 fois 2 mailles etc....* -C'est toujours sur l'endroit du tricot qu'on rabat ??? -Alors c'est toujours du même côté qu'on rabat,ça va être droit pareil ???? Merci de votre temps Anick

DROPS Design 01.04.2019 kl. 09:56:

Bonjour Anick, on va rabattre de chaque côté, soit en début de rang sur l'endroit + au début du rang suivant sur l'envers, les deux côtés seront ainsi identiques. Bon tricot!

Sue 06.03.2019 - 17:33:

I would love to buy your yarn for this pattern,but I don’t see in reading the pattern WHEN to make the color changes. I’m buying 4 different colors as per the pattern, BUT again it doesn’t tell me when to change color ?????

DROPS Design 07.03.2019 kl. 10:13:

Dear Sue, colors are explained under STRIPES-1, STRIPES-2, and STRIPES SLEEVES at the beginning of the pattern. Happy knitting!

Noelle 25.02.2019 - 18:24:

Est-ce que je peux modifier le modèle en ne faisant qu'une moitié de losange 1, dans le but d'avoir le bas du pull de la même hauteur (en supprimant la moitié de la partie basse dans le dos et pour le devant)?

DROPS Design 26.02.2019 kl. 10:30:

Bonjour Noelle, vous pouvez si vous le souhaitez, mais notez bien que le nombre de mailles à monter devra être probablement recalculé en conséquence: les mailles montées dans le modèle forment les 2 côtés du domino de la pointe, la largeur du domino correspond à la forme telle qu'elle est tricotée ici, il vous faudra donc faire les ajustements nécessaires. Bon tricot!

Ilka-Maria 13.01.2019 - 10:51:

Guten Tag, auf Seite 4/6 der Anleitung, unter linke Schulter, Seite des Rumpfteils und Ärmel steht in Zeile 3: ......M anschlagen mit rosa Nebel, welche Farbe ist hier gemeint?

DROPS Design 14.01.2019 kl. 11:17:

Liebe Ilka-Maria, es sollte Farbe 623 sein, deutsche Anleitung wird angepasst, danke für den Hinweis. Viel Spaß beim stricken!

Magda Holtshausen 12.12.2018 - 07:36:

Is there a pdf pattern that can mail it to me?

DROPS Design 12.12.2018 kl. 09:21:

Dear Magda, there aren't pdf files for DROPS pattern, but you can print them as pdf in the printing setting. Happy crafting!

Ellisen 16.10.2018 - 23:49:

Gorgeous. Love it. Want to starting knitting right now!!!

Roxane Reveillaud 26.09.2018 - 23:18:

Bonjour pour le dos c est juste un domino ? Merci roxane

DROPS Design 27.09.2018 kl. 08:30:

Bonjour Roxane, le dos se tricote exactement comme le devant - cf schéma: on a 1 x le domino-1, 1 x le domino-2 et 1 x le domino-3 puis 1x le domino 4. Bon tricot!

Reveillaud 25.09.2018 - 09:59:

Bonjour je suis en train de faire le domino avec diminution pour l encolure en taille L. Je voulais savoir, quand c'est marqué 51 mailles c est total ou de chaque côté du marqueur ? Cordialement roxane

DROPS Design 25.09.2018 kl. 10:21:

Bonjour Roxane, il reste 51 m au total (vous aviez 137 m et avez diminué 43 fois (43 côtes mousse) 2 m = 137 - 43x2 = 51 m. Bon tricot!

ROBINO 21.09.2018 - 13:19:

Je fais un 50 en taille francaise, quelle taille choisir pour le modele? merci

DROPS Design 21.09.2018 kl. 13:37:

Bonjour Mme Robinio, vous trouverez en bas de page un schéma avec toutes les mesures prises à plat, d'un côté à l'autre. Comparez ces mesures à un vêtement similaire dont vous aimez la forme pour trouver votre taille. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS 194-27