Miss Cookie by DROPS Design

Strikket kjole til baby og børn i DROPS BabyMerino. Arbejdet er strikket ovenfra og ned med nordisk mønster. Størrelse 6 mdr – 6 år

DROPS Design: Model bm-012-bn
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------

Størrelse: 6/9 - 12/18 mdr (2 - 3/4 - 5/6) år
Størrelsen modsvarer ca barnets højde i cm:
68/74 - 80/86 (92 - 98/104 - 110/116)
Materialer:
DROPS BABYMERINO fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
150-200 (200-200-250) g farve 16, rød
50-50 (100-100-100) g farve 02, natur

-------------------------------------------------------

DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde på 40 cm og 80 cm.

Garnet til denne opskrift koster fra 75.8kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.5. Mønsteret strikkes i glatstrik.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

KJOLE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt, ovenfra og ned. Der strikkes første et bælte med tillæg og mønster, derefter strikkes nederdelen nedad. Der strikkes et tillæg nederst på kjolen med mønster. Selerne strikkes frem og tilbage (sidelæns) og sys fast til sidst.

TILLÆG (til bælte):
Slå 108-120 (132-144-156) masker op på rundpind 3 med rød. Strik rundt i glatstrik. Når arbejdet måler 10 cm, strikkes næste omgang således: Strik * 2 masker ret sammen, slå om *, strik fra *-* over alle masker (= bukkekant). Omslagen strikkes ikke drejet på næste omgang. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!

BÆLTE:
Derefter strikkes A.1 (= 12 masker) over alle masker (= 9-10 (11-12-13) gange i bredden). Når A.1 er strikket 1 gang i højden, måler bæltet ca 11 cm og arbejdet måler totalt ca 22 cm (inklusiv tillægget).

NEDERDEL:
HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!
Strik med rød således: * 1 ret, slå om *, strik fra *-* over alle masker = 216-240 (264-288-312) masker. Omslagen strikkes drejet på næste omgang, der skal ikke blive hul.
Strik A.2 (= 8 masker) over alle masker (= 27-30 (33-36-39) gange i bredden).
Når nederdelen måler 14-17 (20-23-27) cm og arbejdet måler totalt ca 36-39 (42-45-49) cm (inklusiv tillægget) - der er nu ca 8 cm tilbage (strik evt til ønsket længde) - strikkes A.3 over alle masker (= 18-20 (22-24-26) gange i bredden). Når A.3 er strikket 1 gang i højden, måler nederdelen ca 22-25 (28-31-35) cm og arbejdet måler totalt ca 44-47 (50-53-57) cm (inklusiv tillægget).

TILLÆG (nederste kant):
Strik med natur således: * 2 masker ret sammen, slå om *, strik fra *-* over alle masker (= bukkekant). HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE! Omslagen strikkes ikke drejet på næste omgang, der skal blive hul. Strik A.4 (= 12 masker) over alle masker (= 18-20 (22-24-26) gange i bredden). Når A.4 er strikket 1 gang i højden, strikkes arbejdet videre i rød. Strik til tillægget måler 8 cm fra bukkekanten, luk derefter af. Arbejdet måler totalt ca 52-55 (58-61-65) cm (inklusiv tillæggene).

MONTERING:
Buk tillægget øverst på kjolen ned mod vrangsiden af bæltet og sy til kjolen med rød. Gør det samme i nederste kant.

SELER:
Selerne måler ca 27-28 (30-32-35) cm i længden når de er færdig strikket, der er beregnet ca 5 cm ekstra i hver side, så selerne kan justeres efterhånden som barnet vokser. Slå evt flere/færre masker op hvis man ønsker længere eller kortere seler (maskeantallet skal være delbart med 4 + 2).
Slå 66-70 (74-78-86) masker op (inklusiv 1 kantmaske i hver side af arbejdet) på rundpinde 3 med rød. Selerne strikkes frem og tilbage i glatstrik. Strik 6 pinde glatstrik med 1 kantmaske RETSTRIK – læs forklaring over, i hver side af arbejdet.
På næste pind fra retsiden strikkes 1 kantmaske retstrik, * 2 ret sammen, slå om *, strik fra *-* til der er 1 maske tilbage, afslut med 1 kantmaske retstrik (= bukkekant). Derefter strikkes A.5 (= 4 masker) med 1 kantmaske retstrik i hver side (kantmaskerne strikkes i samme farve som første/sidste maske i A.5, første pind strikkes fra vrangen – omslagen strikkes ikke drejet). Når A.5 er strikket 1 gang i højden, strikkes der en bukkekant fra retsiden med rød således: Strik 1 kantmaske retstrik, * 2 ret sammen, slå om *, strik fra *-* til der er 1 maske tilbage, afslut med 1 kantmaske retstrik. Strik ca 7 pinde med rød (omslagen strikkes ikke drejet), buk kanterne ned og sørg for at tillægget ikke strammer selen, strik evt flere pinde. Luk af. Sy opslåningskanten sammen med aflukningskanten i yderste led af yderste maske. Strik 1 sele til.

MONTERING:
Sy selerne i øverst på tillægget (dvs på vrangsiden af bæltet) med pæne sting ca 5 cm ned i hver side, med ca 8-8 (9-10-10) cm afstand mellem selerne midt foran og midt bagpå.

Jennie 14.02.2019 - 00:36:

I have just finished making this for my one-year old grand-daughter and am thrilled with the result. As your yarn is hard to find in my part of Australia, I substituted Bendigo Woollen Mills 5 ply merino, which has worked perfectly. My daughter did not want the hat for her daughter so I have made a variation on the headband from the Visby Tunic pattern. Thank you so much for your wonderful patterns and the interesting videis.

Hetty Stok 01.02.2019 - 13:23:

What is the longer needle for?

DROPS Design 01.02.2019 kl. 15:31:

Dear Mrs Stock, the longer needle (80 cm) is used for the bottom of the dress (skirt part) to have enough room for all stitches. Happy knitting!

Signe 22.01.2019 - 17:48:

Oppskriften på selene er litt vanskelig å forstå.. RILLE er forklart med at man skal strikke en pinne frem og tilbake - 1 RILLE = strikk 2 pinner rett. Dvs at vi fra fremsiden får en pinne med vrangt og en med rett.. etter 6 pinner rett skal man strikke «1 kantmaske RILLE i hver side av arbeidet. Så skal man strikke 1 kantmaske rille, 2 rett sammen, 1 kast osv, for å få hullkant. Blir det to rette og to vrange omganger (annenhver gang) etter hverandre før vi strikker hullkant eller?

DROPS Design 29.01.2019 kl. 14:28:

Hei Signe. Du strikker 6 omganger glattstrikk MED 1 kantmaske rille i hver side. Det vil si at du strikker glattstrikk over alle masker (rett fra retten, vrang fra vrangen) men den ytterste masken i hver side strikkes i rille (rett fra retten, rett fra vrangen). Altså, på 1 pinne (fra retten) strikkes alle masker rett,. Snu. strikk 1 maske rett, strikk vrang til det gjenstår 1 maske, 1 maske rett. Snu. Gjenta disse 2 pinnene 2 ganger til = 6 omganger. Du har nå strikket 6 omganger med glattstrikk med 1 kantmaske i rille i hver side. Kantmasken i rille fortsetter langs hele selen. God fornøyelse.

Elisabeth Opland 26.12.2018 - 21:49:

Oppskrifen på lue,hvor finner jeg den?

Maria 11.12.2018 - 19:20:

Muss die Bruchkante für den unteren Beleg wirklich vor A4 gestrickt werden? Ich würde ihn erst danach stricken

DROPS Design 12.12.2018 kl. 09:57:

Liebe Marie, ja genau, die Bruchkante muss vor A.4 gestrickt werden, A.4 wird von der Rückseite dann umgeschlagen/gesehen. Viel Spaß beim stricken!

Bente Aarsrud 30.11.2018 - 08:27:

Skjønner ikke oppskriften på selene …. prøver å prøver , men må rekke opp . Er det meningen vi skal klippe tråden hele tiden ?

DROPS Design 30.11.2018 kl. 15:02:

Hei Bente. Nei, du skal strikke uten å måtte klippe tråden. Sikter du til de omgangene der det kun strikkes med natur? Om du tvinner med deg den røde tråden på baksiden av arbeidet så har du begge trådene i samme ende hele tiden. God fornøyelse

Silvi 26.11.2018 - 20:20:

Hallo, habe da mal eine Frage der Beleg wird somit nach innen geklappt , ist so eine Art Verstärkung , oder. Wenn ich das ganze gestrickt habe Fang ich dann mit dem Ersten Muster an, richtig.

DROPS Design 27.11.2018 kl. 08:42:

Liebe Silvi, der Beleg ist so gestrickt, daß die "Passe" (= Gürtel) so doppelt gestrickt, und oben dieser Passe haben Sie dann einen Pikot-Rand (wie z.B. in diesem Video aber das erste Teil (innenseite) wird ca genau so lang als das Farbemuster. Viel Spaß beim stricken!

Elena 22.11.2018 - 14:40:

Salve, sto facendo questo abitino ( mod. 32/2 ) e mi chiedo se i fili bianchi che si stanno formando nella parte della gonna, alla fine non possono " tirare il lavoro " nel senso che non si stende bene. spero in una risposta grazie

DROPS Design 22.11.2018 kl. 15:03:

Buongiorno Elena, se durante la lavorazione del motivo il lavoro risulta troppo "tirato", probabilmente significa che sta tirando troppo il filo del colord non in uso quando lo riprende per proseguire la lavorazione. Provi a vedere se questo video le può essere di aiuto. Buon lavoro!

Tina 12.11.2018 - 23:46:

Hvordan ska vi felle på denne kjolen...? Jeg har gjort helt feil😰😱🤢

DROPS Design 16.11.2018 kl. 14:12:

hei Tina. Mener du hvordan du feller av? Du feller av som vanlig: strikk 1 maske, strikk 1 maske, trekk den første masken over, strikk 1 maske, trekk den andre masken over osv. Her er en video som viser hvordan å felle av: . Hvis du mener hvordan du strikker brettekanten, strikker du slik: 2 masker rett sammen, 1 kast. Gjenta dette ut omgangen. God fornøyelse.

Madeleine 10.11.2018 - 07:36:

Hej. Finns det möjligtvis något mönster till mössan/luvan?

DROPS Design 12.11.2018 kl. 17:04:

Hej, mönstret till mössan hittar du i samma katalog, mönster Barn 32-1.

Kommentere opskrift DROPS Children 32-2