Miss Cookie by DROPS Design

Strikket kjole til baby og barn i DROPS BabyMerino. Arbeidet er strikket ovenfra og ned med nordisk mønster. Størrelse 6 mnd – 6 år

DROPS Design: Modell bm-012-bn
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------

Størrelse: 6/9 - 12/18 mnd (2 - 3/4 - 5/6) år
Størrelsen tilsvarer ca barnets høyde i cm:
68/74 - 80/86 (92 - 98/104 - 110/116)
Materialer:
DROPS BABYMERINO fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
150-200 (200-200-250) g farge 16, rød
50-50 (100-100-100) g farge 02, natur

-------------------------------------------------------

DROPS RUNDPINNER NR 3: lengde på 40 cm og 80 cm.

DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 22.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 22.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 88kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.5. Mønsteret strikkes i glattstrikk.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

KJOLE - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes rundt, ovenfra og ned. Det strikkes første et belte med belegg og mønster, deretter strikkes skjørtet videre nedover. Det strikkes et belegg nederst på kjolen med mønster. Selene strikkes frem og tilbake (sidelengs) og sys fast til slutt.

BELEGG (til belte):
Legg opp 108-120 (132-144-156) masker på rundpinne 3 med rød. Strikk glattstrikk rundt. Når arbeidet måler 10 cm, strikkes neste omgang slik: Strikk * 2 masker rett sammen, 1 kast *, strikk fra *-* over alle maskene (= brettekant). Kastene strikkes ikke vridd på neste omgang. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!

BELTE:
Deretter strikkes A.1 (= 12 masker) over alle maskene (= 9-10 (11-12-13) ganger i bredden). Når A.1 er strikket 1 gang i høyden, måler beltet ca 11 cm og arbeidet måler totalt ca 22 cm (inkludert belegget).

SKJØRT:
HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!
Strikk med rød slik: * 1 rett, 1 kast *, strikk fra *-* over alle maskene = 216-240 (264-288-312) masker. Kastene strikkes vridd på neste omgang, det skal ikke bli hull.
Strikk A.2 (= 8 masker) over alle maskene (= 27-30 (33-36-39) ganger i bredden).
Når skjørtet måler 14-17 (20-23-27) cm og arbeidet måler totalt ca 36-39 (42-45-49) cm (inkludert belegget) - det gjenstår nå ca 8 cm (strikk evt til ønsket lengde) - strikkes A.3 over alle maskene (= 18-20 (22-24-26) ganger i bredden). Når A.3 er strikket 1 gang i høyden, måler skjørtet ca 22-25 (28-31-35) cm og arbeidet måler totalt ca 44-47 (50-53-57) cm (inkludert belegget).

BELEGG (nedkant):
Strikk med natur slik: * 2 masker rett sammen, 1 kast *, strikk fra *-* over alle maskene (= brettekant). HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE! Kastene strikkes ikke vridd på neste omgang, det skal bli hull. Strikk A.4 (= 12 masker) over alle maskene (= 18-20 (22-24-26) ganger i bredden). Når A.4 er strikket 1 gang i høyden, strikkes arbeidet videre i rød. Strikk til belegget måler 8 cm fra brettekanten, fell deretter av. Arbeidet måler totalt ca 52-55 (58-61-65) cm (inkludert beleggene).

MONTERING:
Brett belegget øverst på kjolen ned mot vrangsiden av beltet og sy til kjolen med rød. Gjør det samme i nedkanten.

SELER:
Selene måler ca 27-28 (30-32-35) cm i lengden når de er ferdig strikket, det er beregnet ca 5 cm ekstra i hver side, slik at selene kan justeres etter hvert som barnet vokser. Legg evt opp flere/færre masker dersom det ønskes lengre eller kortere seler (maskeantallet må være delbart med 4 + 2).
Legg opp 66-70 (74-78-86) masker (inkludert 1 kantmaske i hver side av arbeidet) på rundpinne 3 med rød. Selene strikkes frem og tilbake i glattstrikk. Strikk 6 pinner glattstrikk med 1 kantmaske RILLE – les forklaring over, i hver side av arbeidet.
På neste pinne fra retten strikkes 1 kantmaske rille, * 2 rett sammen, 1 kast * , strikk fra *-* til det gjenstår 1 maske, avslutt med 1 kantmaske rille (= brettekant). Deretter strikkes A.5 (= 4 masker) med 1 kantmaske rille i hver side (kantmaskene strikkes i samme farge som første/siste maske i A.5, første pinne strikkes fra vrangen – kastene strikkes ikke vridd). Når A.5 er strikket 1 gang i høyden, strikkes det en brettekant fra retten med rød slik: Strikk 1 kantmaske rille, * 2 rett sammen, 1 kast *, strikk fra *-* til det gjenstår 1 maske, avslutt med 1 kantmaske rille. Strikk ca 7 pinner med rød (kastene strikkes ikke vridd), brett kantene ned og se at belegget ikke strammer selen, strikk evt flere pinner. Fell av. Sy oppleggskanten sammen med avfellingskanten i ytterste ledd av ytterste maske. Strikk 1 sele til.

MONTERING:
Sy på selene på belegget øverst (dvs på vrangsiden av beltet) med pene sting ca 5 cm ned i hver side, med ca 8-8 (9-10-10) cm avstand mellom selene midt foran og midt bak.

Jennie 14.02.2019 - 00:36:

I have just finished making this for my one-year old grand-daughter and am thrilled with the result. As your yarn is hard to find in my part of Australia, I substituted Bendigo Woollen Mills 5 ply merino, which has worked perfectly. My daughter did not want the hat for her daughter so I have made a variation on the headband from the Visby Tunic pattern. Thank you so much for your wonderful patterns and the interesting videis.

Hetty Stok 01.02.2019 - 13:23:

What is the longer needle for?

DROPS Design 01.02.2019 kl. 15:31:

Dear Mrs Stock, the longer needle (80 cm) is used for the bottom of the dress (skirt part) to have enough room for all stitches. Happy knitting!

Signe 22.01.2019 - 17:48:

Oppskriften på selene er litt vanskelig å forstå.. RILLE er forklart med at man skal strikke en pinne frem og tilbake - 1 RILLE = strikk 2 pinner rett. Dvs at vi fra fremsiden får en pinne med vrangt og en med rett.. etter 6 pinner rett skal man strikke «1 kantmaske RILLE i hver side av arbeidet. Så skal man strikke 1 kantmaske rille, 2 rett sammen, 1 kast osv, for å få hullkant. Blir det to rette og to vrange omganger (annenhver gang) etter hverandre før vi strikker hullkant eller?

DROPS Design 29.01.2019 kl. 14:28:

Hei Signe. Du strikker 6 omganger glattstrikk MED 1 kantmaske rille i hver side. Det vil si at du strikker glattstrikk over alle masker (rett fra retten, vrang fra vrangen) men den ytterste masken i hver side strikkes i rille (rett fra retten, rett fra vrangen). Altså, på 1 pinne (fra retten) strikkes alle masker rett,. Snu. strikk 1 maske rett, strikk vrang til det gjenstår 1 maske, 1 maske rett. Snu. Gjenta disse 2 pinnene 2 ganger til = 6 omganger. Du har nå strikket 6 omganger med glattstrikk med 1 kantmaske i rille i hver side. Kantmasken i rille fortsetter langs hele selen. God fornøyelse.

Elisabeth Opland 26.12.2018 - 21:49:

Oppskrifen på lue,hvor finner jeg den?

Maria 11.12.2018 - 19:20:

Muss die Bruchkante für den unteren Beleg wirklich vor A4 gestrickt werden? Ich würde ihn erst danach stricken

DROPS Design 12.12.2018 kl. 09:57:

Liebe Marie, ja genau, die Bruchkante muss vor A.4 gestrickt werden, A.4 wird von der Rückseite dann umgeschlagen/gesehen. Viel Spaß beim stricken!

Bente Aarsrud 30.11.2018 - 08:27:

Skjønner ikke oppskriften på selene …. prøver å prøver , men må rekke opp . Er det meningen vi skal klippe tråden hele tiden ?

DROPS Design 30.11.2018 kl. 15:02:

Hei Bente. Nei, du skal strikke uten å måtte klippe tråden. Sikter du til de omgangene der det kun strikkes med natur? Om du tvinner med deg den røde tråden på baksiden av arbeidet så har du begge trådene i samme ende hele tiden. God fornøyelse

Silvi 26.11.2018 - 20:20:

Hallo, habe da mal eine Frage der Beleg wird somit nach innen geklappt , ist so eine Art Verstärkung , oder. Wenn ich das ganze gestrickt habe Fang ich dann mit dem Ersten Muster an, richtig.

DROPS Design 27.11.2018 kl. 08:42:

Liebe Silvi, der Beleg ist so gestrickt, daß die "Passe" (= Gürtel) so doppelt gestrickt, und oben dieser Passe haben Sie dann einen Pikot-Rand (wie z.B. in diesem Video aber das erste Teil (innenseite) wird ca genau so lang als das Farbemuster. Viel Spaß beim stricken!

Elena 22.11.2018 - 14:40:

Salve, sto facendo questo abitino ( mod. 32/2 ) e mi chiedo se i fili bianchi che si stanno formando nella parte della gonna, alla fine non possono " tirare il lavoro " nel senso che non si stende bene. spero in una risposta grazie

DROPS Design 22.11.2018 kl. 15:03:

Buongiorno Elena, se durante la lavorazione del motivo il lavoro risulta troppo "tirato", probabilmente significa che sta tirando troppo il filo del colord non in uso quando lo riprende per proseguire la lavorazione. Provi a vedere se questo video le può essere di aiuto. Buon lavoro!

Tina 12.11.2018 - 23:46:

Hvordan ska vi felle på denne kjolen...? Jeg har gjort helt feil😰😱🤢

DROPS Design 16.11.2018 kl. 14:12:

hei Tina. Mener du hvordan du feller av? Du feller av som vanlig: strikk 1 maske, strikk 1 maske, trekk den første masken over, strikk 1 maske, trekk den andre masken over osv. Her er en video som viser hvordan å felle av: . Hvis du mener hvordan du strikker brettekanten, strikker du slik: 2 masker rett sammen, 1 kast. Gjenta dette ut omgangen. God fornøyelse.

Madeleine 10.11.2018 - 07:36:

Hej. Finns det möjligtvis något mönster till mössan/luvan?

DROPS Design 12.11.2018 kl. 17:04:

Hej, mönstret till mössan hittar du i samma katalog, mönster Barn 32-1.

Kommentér oppskrift DROPS Children 32-2