DROPS / 196 / 4

Clover by DROPS Design

Raglánový pulovr pletený vlnkovým a perličkovým vzorem shora dolů z dvojité příze DROPS Air. Velikost S - XXXL.

DROPS Design: model č. ai-165
Skupina přízí C + C nebo E
-------------------------------------------------------

400-450-500-500-550-650 g, barva č. 12, mech

-------------------------------------------------------
POMŮCKY:

ZKUŠEBNÍ VZOREK:
11 ok na šířku a 15 řad na výšku lícovým žerzejem dvojitou přízí = 10 x 10 cm.

JEHLICE:
DROPS PONOŽKOVÉ JEHLICE a KRUHOVÉ JEHLICE č.8, dlouhé 40 a 60 nebo 80 cm.
DROPS PONOŽKOVÉ JEHLICE a KRUHOVÉ JEHLICE č.7, dlouhé 40 a 60 nebo 80 cm na lemy.
Uvedená síla jehlic je pouze orientační. Máte-li ve svém zkušebním vzorku více ok na 10 cm, použijte jehlice silnější. Pokud máte naopak méně ok na 10 cm, použijte jehlice slabší.

-------------------------------------------------------

Komentáře (14)

Přízi na tento model můžete mít už za 1176Kč. Více zde.
VYSVĚTLIVKY:

-------------------------------------------------------

TIP – PŘIDÁVÁNÍ/UJÍMÁNÍ:
Abychom vypočítali, jak často musíme přidávat/ujímat, vydělíme celkový počet ok na jehlici (např. 50 ok) počtem ok, která potřebujeme přidat/ujmout (tj. 6), takže 50 : 6 = 8,3.
V tomto případě tedy přidáme za každým zhruba 8. okem. Přidáváme nahozením a v následující kruhové řadě pleteme nahození za zadní nit, aby se v pletenině netvořily dírky.
Při ujímání spleteme hladce dohromady každé zhruba 7. a 8 oko.

PERLIČKOVÝ (HRÁŠKOVÝ) VZOR:
1. KRUHOVÁ ŘADA: *1 oko hladce, 1 oko obrace*, *-* opakujeme.
2. KRUHOVÁ ŘADA: oka pleteme opačně, než se jeví - nad okem hladce tedy pleteme obrace, nad okem obrace pleteme hladce; tuto kruhovou řadu stále opakujeme.

VZOR: 
Viz schémata A.1 a A.2.

RAGLÁNOVÉ ZKOSENÍ:
Přidáváme 1 oko na obou stranách 2 hladce pletených ok v každém raglánovém “švu”, tj. ve všech místech, kde se stýkají rukávy s trupem (= v jedné kruhové řadě přidáme vždy 8 ok). Přidáváme nahozením.
V následující kruhové řadě pleteme nahození za zadní nit, aby se v pletenině netvořily dírky.
Nová oka pak zapracujeme do vzoru (tj. do perličkového vzoru na rukávech, do lícového žerzeje na předním a zadním dílu).

TIP - UJÍMÁNÍ (rukávy): 
Na každé straně značky ujmeme 1 oko, takto - začínáme 1 oko před značkou: 3 oka spleteme hladce = 1 oko (značku přesuneme před toto oko).

-------------------------------------------------------

POPIS PRÁCE:

-------------------------------------------------------

PULOVR - JAK BUDEME POSTUPOVAT:
Pleteme v kruhových řadách na kruhové jehlici, shora dolů. Aby svetr lépe seděl, můžeme pomocí zkrácených řad mírně vytvarovat (zvýšit) zadní průkrčník. Pokud průkrčník tvarovat nechcete, můžete příslušnou pasáž vynechat a průkrčník plést stejně jako na předním dílu – viz odstavec ZVÝŠENÍ zadního průkrčníku. Po dokončení sedla pleteme v kruhových řadách trup. Rukávy pleteme v kruhových řadách na krátké kruhové jehlici či ponožkových jehlicích.

LEM PRŮKRČNÍKU:
Na kruhovou jehlici č.7 nahodíme 2 vlákny příze Air (= dvojitou přízí) 50-50-52-56-58-60 ok a upleteme 1 kruhovou řadu hladce. Pokračujeme pružným vzorem 1/1 (tj. střídáme 1 oko hladce, 1 obrace) do výše 3 cm. Pak pleteme 1 kruhovou řadu hladce a SOUČASNĚ přidáme rovnoměrně 6-6-8-4-6-0 ok – viz TIP – PŘIDÁVÁNÍ/UJÍMÁNÍ = 56-56-60-60-64-60 ok. Pleteninu převedeme na kruhovou jehlici č.8.
Nyní můžeme vytvarovat zadní průkrčník. Pokud průkrčník tvarovat nechcete, přejděte přímo k pletení sedla.

ZVÝŠENÍ zadního průkrčníku:
Tento odstavec můžete přeskočit a pokračovat hned pletením sedla.
Označíme si začátek kruhové řady = střed zadního průkrčníku. Pleteme lícovým žerzejem zkrácené řady, začínáme lícovou řadou: upleteme hladce 6-6-6-7-7-7 ok za značkou, práci otočíme, přízi utáhneme a pleteme obrace 12-12-12-14-14-14 ok. Práci otočíme, přízi utáhneme, upleteme hladce 18-18-18-21-21-21 ok, práci otočíme, přízi utáhneme a pleteme obrace 24-24-24-28-28-28 ok. Práci otočíme, přízi utáhneme, upleteme hladce 30-30-30-35-35-35 ok, práci otočíme, přízi utáhneme a pleteme obrace zpět k začátku kruhové řady, pak upleteme obrace 10 ok za značkou a práci otočíme. Následující kruhovou řadu (tj. sedlo) začneme plést právě zde.

SEDLO:
Do pleteniny vložíme značku – NYNÍ MĚŘÍME DÍL OD TOHOTO MÍSTA!
Pak vložíme do pleteniny 4 další značky, takto (oka nepleteme, jen rozmístíme značky): 1. značkou označíme začátek kruhové řady (= přechod mezi rukávem a zadním dílem), 2. značku vložíme za dalších 19 ok (= zadní díl), 3. značku umístíme za následujících 9-9-11-11-13-11 ok (= rukáv) a 4. značku dáme za dalších 19 ok (= přední díl). Mezi 4. a 1. značkou leží 9-9-11-11-13-11 ok (= rukáv).
Následující kruhovou řadu pleteme takto – kruhová řada začíná u 1. značky, v místě, kde se stýká rukáv a zadní díl: 1 oko hladce, 1x nahodíme, 17 ok lícovým žerzejem (= zadní díl), 1x nahodíme, 2 oka hladce (značka leží mezi nimi), 1x nahodíme, 7-7-9-9-11-9 ok PERLIČKOVÝM VZOREM – viz výše (= rukáv), 1x nahodíme, 2 oka hladce (značka leží mezi nimi), 1x nahodíme, vzor A.1 (= 17 ok = přední díl), 1x nahodíme, 2 oka hladce (značka leží mezi nimi), 1x nahodíme, 7-7-9-9-11-9 ok perličkovým vzorem (= rukáv), 1x nahodíme, 1 oko hladce.
První přidání pro RAGLÁNOVÉ ZKOSENÍ – viz výše – je nyní dokončeno (= v kruhové řadě jsme přidali 8 ok). V tomto rozvržení vzoru pokračujeme a dál přidáváme pro raglán v každé 2. kruhové řadě, celkem 15-17-18-19-20-22x (včetně prvního přidání popsaného výše). POZN.: po dokončení celé sekvence vzoru A.1 (na výšku) pleteme namísto vzoru A.1 vzor A.2 (= 21 ok). Sekvenci vzoru A.2 stále opakujeme (na výšku), až do ukončení práce.
Po posledním raglánovém přidání máme na jehlici 180-196-208-216-228-240 ok. Pokračujeme ve stejném rozvržení vzoru jako dosud, už bez přidávání, až do výše 21-23-24-26-27-29 cm od značky na začátku sedla.
Následující kruhovou řadu pleteme takto:
50-54-57-60-63-68 ok lícovým žerzejem (= zadní díl), následujících 37-41-43-43-45-45 ok odložíme na pomocnou jehlici (= rukáv), nahodíme 4-4-4-6-8-10 nových ok (= podpaží), 55-59-63-67-71-77 ok upleteme lícovým žerzejem a vzorem jako dříve (= přední díl), následujících 37-41-43-43-45-45 ok odložíme na pomocnou jehlici (= rukáv), nahodíme 4-4-4-6-8-10 nových ok (= podpaží) a lícovým žerzejem upleteme poslední 1-1-2-3-4-5 oka (= zadní díl). Trup a rukávy dokončíme odděleně.
DÍL NYNÍ MĚŘÍME OD TOHOTO MÍSTA!

TRUP:
= 114-122-130-142-154-170 ok. Doprostřed 4-4-4-6-8-10 nových ok v podpaží na každé straně vložíme značku. Kruhovou řadu začínáme u jedné z těchto značek; značky snímáme vždy do aktuálně pletené řady. Pokračujeme lícovým žerzejem a vzorem A.2. Ve výši 24-24-25-25-26-26 cm od podpaží (tj. asi 48-50-52-54-56-58 c­­m od ramene) pleteme 1 kruhovou řadu hladce a SOUČASNĚ přidáme rovnoměrně 16-18-18-20-22-24 ok = 130-140-148-162-176-194 ok.
Pleteninu převedeme na kruhovou jehlici č.7 a upleteme 4 cm výšky pružným vzorem 1/1. Pak všechna oka dle vzoru uzavřeme – abychom neměli uzavřený okraj moc stažený, použijeme na uzavírání ok jehlice č.8.
Pulovr měří asi 52-54-56-58-60-62 cm (od ramene).

RUKÁV:
Odložených 37-41-43-43-45-45 ok jednoho rukávu vrátíme z pomocné jehlice zpět na krátkou kruhovou jehlici/ponožkové jehlice č.8 a navíc k nim nabereme po 1 oku z každého ze 4-4-4-6-8-10 nově nahozených ok v podpaží = 41-45-47-49-53-55 ok. Doprostřed 4-4-4-6-8-10 nových ok v podpaží vložíme značku – kruhová řada začíná zde. Pleteme perličkovým vzorem. Ve výši 2 cm ujmeme na každé straně značky 1 oko - viz TIP - UJÍMÁNÍ. Takto ujmeme vždy po 4-3,5-2,5-3-2-2 cm výšky, celkem 7-8-9-9-11-11x = 27-29-29-31-31-33 ok. Dál pleteme až do výše 36-34-34-32-32-30 cm (od podpaží). Pak upleteme 1 kruhovou řadu hladce a SOUČASNĚ přidáme rovnoměrně 5 ok = 32-34-34-36-36-38 ok. Pleteninu převedeme na ponožkové jehlice č.7 a upleteme 5 cm výšky pružným vzorem 1/1. Rukáv měří asi 41-39-39-37-37-35 cm (od podpaží). Pak všechna oka dle vzoru uzavřeme – abychom neměli uzavřený okraj moc stažený, uzavíráme jehlicí č.8.

= 1x nahodíme mezi 2 oky, v následující kruhové řadě pleteme nahození za zadní nit, aby se v pletenině netvořily dírky
= 1x nahodíme mezi 2 oky, v následující kruhové řadě pleteme nahození běžným způsobem (nikoli za zadní nit) - v pletenině vznikne ozdobná dírka
= 5 OK SPLETEME HLADCE: 5 ok upleteme hladce, přesuneme je zpět na levou jehlici, 2. oko od špičky jehlice přetáhneme přes 1. oko a tento postup opakujeme i u dalších 3 ok (= ujmeme 4 oka), poslední upletené oko přesuneme zpět na pravou jehlici.
= 5 OK SPLETEME HLADCE ZA ZADNÍ NIT: 5 ok upleteme hladce, 2. oko od špičky jehlice přetáhneme přes 1. oko a tento postup opakujeme i u dalších 3 ok (= ujmeme 4 oka).

Rigmor Finnland 12.03.2019 - 13:00:

Finnes det oppskrift på denne genseren med bare 1 tråd. og Drops Air ?

DROPS Design 12.03.2019 kl. 14:25:

Hej Rigmor, her ser du hvad vi har af gensere med bølgemønster: gensere - bølgemønster Til 1 tråd DROPS Air skal du have en strikkefasthed på 16-17 masker. God fornøjelse!

Sandra 22.02.2019 - 22:16:

Bonjour, je ne comprend pas l'explication de la rehausse d'encolure "Tourner, serrer le fil et tricoter 30-30-30-35-35-35 mailles endroit, tourner, serrer le fil et tricoter à l’envers jusqu’au milieu dos, tricoter 10 mailles envers après le marqueur, tourner. Commencer le tour suivant (c'est-à-dire l'empiècement) ici." Il me semble que du coup ce n'est pas équilibré de chaque coté du milieu dos et que la rehausse est tordue. Pouvez-vous me clarifier ce point? Merci

DROPS Design 25.02.2019 kl. 07:40:

Bonjour Sandra! Vous avez raison que ce n'est pas equilibre. Mais n'ayez pas peur, cela ne sera pas du tout visible. Ensuite vous faites l'empiecement. La rehausse n'est pas obligatoire, vous pouvez commencer l'empiecement directement apres le col. Bon travail!

Sandra 21.02.2019 - 22:28:

Bonjour, je ne comprend pas l'explication de la rehausse d'encolure "Tourner, serrer le fil et tricoter 30-30-30-35-35-35 mailles endroit, tourner, serrer le fil et tricoter à l’envers jusqu’au milieu dos, tricoter 10 mailles envers après le marqueur, tourner. Commencer le tour suivant (c'est-à-dire l'empiècement) ici." Il me semble que du coup ce n'est pas équilibré de chaque coté du milieu dos et que la rehausse est tordue. Pouvez-vous me clarifier ce point? Merci

Annick 03.02.2019 - 15:14:

Pourriez -vous me préciser si le dos comporte le même motif que le devant ou si il est -il tricoté en jersey simple ? En effet , le premier tour de l'empiècement commence par le dos et indique qu'il faut tricoter 17mailles jersey sans indiquer s'il faut suivre la grille A1. Merci de votre réponse

DROPS Design 04.02.2019 kl. 00:00:

Bonjour Annick. Le dos est tricote en jersey simple. Bon travail!

Susanne Damgaard 19.12.2018 - 08:28:

Hej! Jeg synes godt nok det er forvirrende forklaret med den her forhøjning i nakken. Jeg er nået til det sidste punkt i “FORHØJNING BAG I NAKKEN”, dvs.; jeg har netop strikket de 10 m vrang (hvorfor 10 masker??) forbi mærket, og vendt....men hvad så? Det midterste af forhøjningen skal vel være lig med “midt bagpå”, men jeg synes bare ikke det stemmer overens med den videre forklaring og mærketrådene.

DROPS Design 20.12.2018 kl. 08:39:

Hei Susanne. De 10 maskene du strikker er for at omgangen skal starte mellom bakstykket og ermet. Første merketråd setter du på begynnelsen av omgangen (overgang mellom venstre erme og bol), så strikker du 19 masker, midten av forhøyningen er midt på disse 19 maskene (=bakstykket). Her settes 2. merke (overgangen mellom bakstykke og høyre erme). Videre strikkes masker til erme før 3. merke settes, og så strikkes 19 masker (=forstykket) og 4. merke settes. Det er nå like mange masker på for- og bakstykke, og like mange masker på hvert erme. Forhøyningen er sentrert midt på bakstykke. God fornøyelse

Susanne Damgaard 15.12.2018 - 10:36:

Hej! Jeg synes godt nok det er forvirrende forklaret med den her forhøjning i nakken. Jeg er nået til det sidste punkt i “FORHØJNING BAG I NAKKEN”, dvs.; jeg har netop strikket de 10 m vrang forbi mærket, og vendt....men hvad så? Det midterste af forhøjningen skal vel være lig med “midt bagpå”, men jeg synes bare ikke det stemmer overens med den videre forklaring og mærketrådene

Mona 08.11.2018 - 14:28:

Jag undrar om det finnes mønster till slätstickad rundstickad raglangens i garnet Drops Karisma? Jag har letat och letat på er nettsida men ej funnit något. Jag vill köpa garn och sätta igång. Ge råd.

DROPS Design 09.11.2018 kl. 10:58:

Hej Mona, ja alla här som står 20-21 maskor kan du sticka i DROPS Karisma tröja, dam, garngrupp B, raglan vill du ha till barn är det bara att kryssa bort Dam. Lycka till :)

Susanne Preisler 05.10.2018 - 18:34:

Prøver lige igen: ærmerne, man starter med 11 masker og med 2 raglanudtagninger x 22 =55. Hvad skal man gøre med de sidste 10 masker når det kun er 45 der skal sættes på en tråd til ærmet?

DROPS Design 09.10.2018 kl. 09:00:

Hei Susanne. 5 av erm-maskene i hver side (=10 masker per erme) strikkes som en del av forstykke/bakstykke etter at bærestykke er ferdig (altså de strikkes i glattstrikk. Følg forklaringen i oppskriften så blir det riktig: Strikk 68 masker glattstrikk (= bakstykke + 5 erm-masker), sett de neste 45 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 10 nye masker, fortsett med glattstrikk og mønster som før over de neste 77 maskene (= forstykket + 5 erm-masker i hver side), sett de neste 45 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 10 nye masker, strikk de siste 5 maskene i glattstrikk (= erm-masker som nå er bakstykke). God fornøyelse

Susanne Preisler 05.10.2018 - 07:14:

Model cover str xxxl. Jeg kan ikke få maske antallet på ærmerne til at stemme. Der står jeg skal ende med 45 men jeg får 55.kan der være en fejl i opskriften? Mvh Susanne.

DROPS Design 05.10.2018 kl. 07:42:

Hei Susanne. Du skal begynne ermet med å ha 45 masker. Da bærestykke var ferdig satte du 45 masker på en tråd til erme (i hver side) - er det her du har for mange masker? i så fall har det blitt en feil med økningen til raglan (vi har sjekket over,og masketallet stemmer på bærestykke). Det første du skal gjøre når du strikker erme er å plukke opp 10 masker i de maskene som ble lagt opp under ermet = 55 masker. Siden du starter ermet øverst skal du felle mens du strikker nedover mot hånden og til vil ende opp med 33 masker, før du øker 5 masker rett før vrangborden. Så du ender altså med 38 masker, og strikker vrangbord over disse. God fornøyelse

Rosa 19.08.2018 - 15:08:

¡ Qué pena que no esté en español !

Přidejte komentář k návodu DROPS 196-4