DROPS / 196 / 4

Clover by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu pusero 2-kertaisesta DROPS Air-langasta. Työssä on raglanlinjat, aaltokuvioita ja helmineuletta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli ai-165
Lankaryhmä C + C tai E
-------------------------------------------------------

400-450-500-500-550-650 väri 12, sammaleenvihreä

-------------------------------------------------------
TARVIKKEET:

NEULETIHEYS:
11 silmukkaa sileää neuletta leveyssuunnassa ja 15 kerrosta korkeussuunnassa, 2-kertaisella langalla = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 8 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 8 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 60 cm tai 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 7.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 7: Pituus 40 cm ja 60 cm tai 80 cm, joustinneuleeseen.

Kommentit (8)

Saat tämän mallin langat alkaen 32.00€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI (lisääminen/kaventaminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään/kavennetaan seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 50 silmukkaa) ja jaa silmukat lisäysten/kavennusten määrän kanssa (esim. 6) = 8,3.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto n. joka 8.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää.
Tämän esimerkin kavennukset tehdään neulomalla n. joka 7. ja joka 8.silmukka oikein yhteen.

HELMINEULE:
1.KERROS: *1 silmukka oikein, 1 silmukka nurin*, toista *-*.
2.KERROS: Neulo nurjat silmukat oikein ja oikeat silmukat nurin. Toista 2.kerrosta.

Lisää jokaisen kappaleiden rajakohdan 2 oikean silmukan kummallekin puolelle 1 silmukka (= työhön lisättiin 8 silmukkaa). Lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle.
Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikiä.
Jatkossa hihojen lisätyillä silmukoilla neulotaan helmineuletta ja etukappaleen/takakappaleen lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

KAVENNUSVINKKI (hihat):
Kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka näin: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 1 silmukka, neulo 3 silmukkaa oikein yhteen = 1 silmukka (siirrä nyt merkkilanka siten, että se edeltää tätä silmukkaa).

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas.
Taakse niskaan voidaan tehdä korotus, jotta työstä tulisi istuvampi ja kaarrokkeesta tulisi niskassa hieman korkeampi. Tämä korotus voidaan myös jättää tekemättä, jolloin pääntiestä tulee edessä ja takana samanlainen (katso korotuksen selitys alempana ohjeesta). Kun kaarroke on valmis, etu- ja takakappale neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla/lyhyellä pyöröpuikolla.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 50-50-52-56-58-60 silmukkaa pyöröpuikolle nro 7 2-kertaisella Air-langalla. Neulo 1 kerros oikein. Neulo sitten 3 cm joustinneuletta (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 6-6-8-4-6-0 silmukkaa (lue LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI) = 56-56-60-60-64-60 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 8. Tee nyt korotus takana niskassa tai jatka neulomalla kaarroke.

KOROTUS TAKANA NISKASSA:
Mikäli et halua työhön korotusta, jätä tämä katkelma väliin.
Kiinnitä 1 merkki kerroksen alkuun = keskitaka. Neulo työn oikealta puolelta 6-6-6-7-7-7 silmukkaa oikein merkin ohitse, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 12-12-12-14-14-14 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 18-18-18-21-21-21 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 24-24-24-28-28-28 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 30-30-30-35-35-35 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo nurjaa keskelle taakse asti, neulo sitten 10 silmukkaa nurin merkin ohitse, käännä työ. Seuraava kerros (eli kaarroke) alkaa tästä.

KAARROKE:
Kiinnitä 1 merkki tähän. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!
Kiinnitä nyt 4 merkkilankaa työhön (neulomatta silmukoita) seuraavasti: Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun (= hihan ja takakappaleen rajakohta), kiinnitä 1 merkkilanka seuraavien 19 silmukan jälkeen (= takakappale), kiinnitä 1 merkkilanka seuraavien 9-9-11-11-13-11 silmukan jälkeen (= hiha), kiinnitä 1 merkkilanka seuraavien 19 silmukan jälkeen (= etukappale), ensimmäistä merkkilankaa edeltää nyt 9-9-11-11-13-11 silmukkaa (= hiha).
Seuraava kerros neulotaan näin:
Kerroksen vaihtumiskohta on ensimmäisen merkkilangan kohdalla, hihan ja takakappaleen rajakohdassa. Neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle, neulo 17 silmukkaa sileää neuletta (= takakappale), tee 1 langankierto puikolle, 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle, neulo 7-7-9-9-11-9 silmukkaa HELMINEULETTA (lue selitys yllä) (= hiha), tee 1 langankierto puikolle, 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle, neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 17 silmukkaa = etukappale), tee 1 langankierto puikolle, 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle, neulo 7-7-9-9-11-9 silmukkaa helmineuletta (= hiha), tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein.
RAGLANLISÄYSTEN (lue selitys yllä) ensimmäinen lisäyskerros on nyt valmis (= työhön lisättiin 8 silmukkaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan ja toista raglanlisäykset joka 2.kerros yhteensä 15-17-18-19-20-22 kertaa (sisällyttäen ensimmäinen yllä selitetty lisäyskerros). HUOM: Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, neulo piirroksen A.1 mallineuleen yläpuolella mallineuletta piirroksen A.2 (= 21 silmukkaa) mukaisesti. Toista piirroksen A.2 mallikertaa lopulliseen mittaan asti. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun kaikki raglanlisäykset on tehty, työssä on 180-196-208-216-228-240 silmukkaa. Jatka mallineuletta kuten aiemmin, mutta ilman lisäyksiä, kunnes työn pituus kaarrokkeen alkuosan merkistä mitattuna on 21-23-24-26-27-29 cm.
Neulo seuraavalla kerroksella mallineuletta ja sileää neuletta kuten aiemmin näin:
Neulo 50-54-57-60-63-68 silmukkaa sileää neuletta (= takakappale), siirrä seuraavat 37-41-43-43-45-45 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 4-4-4-6-8-10 silmukkaa (= sivussa hihan alla), jatka seuraavilla 55-59-63-67-71-77 silmukalla sileää neuletta ja mallineuletta kuten aiemmin (= etukappale), siirrä seuraavat 37-41-43-43-45-45 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 4-4-4-6-8-10 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo lopuilla 1-1-2-3-4-5 silmukalla sileää neuletta (= takakappale). Neulo etu-/takakappale ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 114-122-130-142-154-170 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka kummankin hihan alapuolelle luotujen 4-4-4-6-8-10 silmukan keskelle. Kerroksen vaihtumiskohta on merkkilangan kohdalla. Anna merkkilankojen kulkea työn mukana. Jatka sileää neuletta ja piirroksen A.2 mallineuletta. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 24-24-25-25-26-26 cm (työn pituus olalta mitattuna on n. 48-50-52-54-56-58 c¬¬m), neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 16-18-18-20-22-24 silmukkaa = 130-140-148-162-176-194 silmukkaa.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 7 ja neulo 4 cm joustinneuletta (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Päätä tarvittaessa silmukat puikoilla nro 8, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Puseron pituus olalta mitattuna on n. 52-54-56-58-60-62 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 37-41-43-43-45-45 silmukkaa pyöröpuikolle/sukkapuikoille nro 8, poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 4-4-4-6-8-10 silmukasta 1 silmukka = 41-45-47-49-53-55 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka poimittujen 4-4-4-6-8-10 silmukan keskelle. Kerroksen vaihtumiskohta on tässä. Neulo helmineuletta. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 2 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset 4-3½-2½-3-2-2 cm välein yhteensä 7-8-9-9-11-11 kertaa = 27-29-29-31-31-33 silmukkaa. Neulo kunnes hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 36-34-34-32-32-30 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on korkeammat kaarrokkeet). Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 5 silmukkaa = 32-34-34-36-36-38 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 7 ja neulo 5 cm joustinneuletta (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 41-39-39-37-37-35 cm. Päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Päätä tarvittaessa silmukat puikoilla nro 8, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Neulo toinen hiha samoin.

= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä
= NEULO 5 SILMUKKAA OIKEIN YHTEEN NÄIN: Neulo 5 silmukkaa oikein, nosta silmukat takaisin vasemman käden puikolle, vedä toiseksi reunimmainen silmukka reunimmaisen silmukan yli siten, että tämä silmukka laskeutuu viimeisen silmukan ympäri, toista kunnes olet nostanut kaikki 4 silmukkaa reunimmaisen silmukan yli (= työstä kapeni 4 silmukkaa), ota viimeiseksi neulottu silmukka takaisin oikean käden puikolle.
= NEULO 5 SILMUKKAA KIERTÄEN OIKEIN YHTEEN NÄIN: Neulo 5 silmukkaa oikein, vedä toiseksi viimeinen silmukka viimeisen silmukan yli siten, että tämä silmukka laskeutuu viimeisen silmukan ympäri, toista kunnes olet nostanut kaikki 4 silmukkaa viimeisen silmukan yli (= työstä kapeni 4 silmukkaa).

Kommentit (8)

Näppäile kommenttisi tähän!

Mona 08.11.2018 - 14:28:

Jag undrar om det finnes mønster till slätstickad rundstickad raglangens i garnet Drops Karisma? Jag har letat och letat på er nettsida men ej funnit något. Jag vill köpa garn och sätta igång. Ge råd.

DROPS Design 09.11.2018 kl. 10:58:

Hej Mona, ja alla här som står 20-21 maskor kan du sticka i DROPS Karisma tröja, dam, garngrupp B, raglan vill du ha till barn är det bara att kryssa bort Dam. Lycka till :)

Susanne Preisler 05.10.2018 - 18:34:

Prøver lige igen: ærmerne, man starter med 11 masker og med 2 raglanudtagninger x 22 =55. Hvad skal man gøre med de sidste 10 masker når det kun er 45 der skal sættes på en tråd til ærmet?

DROPS Design 09.10.2018 kl. 09:00:

Hei Susanne. 5 av erm-maskene i hver side (=10 masker per erme) strikkes som en del av forstykke/bakstykke etter at bærestykke er ferdig (altså de strikkes i glattstrikk. Følg forklaringen i oppskriften så blir det riktig: Strikk 68 masker glattstrikk (= bakstykke + 5 erm-masker), sett de neste 45 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 10 nye masker, fortsett med glattstrikk og mønster som før over de neste 77 maskene (= forstykket + 5 erm-masker i hver side), sett de neste 45 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 10 nye masker, strikk de siste 5 maskene i glattstrikk (= erm-masker som nå er bakstykke). God fornøyelse

Susanne Preisler 05.10.2018 - 07:14:

Model cover str xxxl. Jeg kan ikke få maske antallet på ærmerne til at stemme. Der står jeg skal ende med 45 men jeg får 55.kan der være en fejl i opskriften? Mvh Susanne.

DROPS Design 05.10.2018 kl. 07:42:

Hei Susanne. Du skal begynne ermet med å ha 45 masker. Da bærestykke var ferdig satte du 45 masker på en tråd til erme (i hver side) - er det her du har for mange masker? i så fall har det blitt en feil med økningen til raglan (vi har sjekket over,og masketallet stemmer på bærestykke). Det første du skal gjøre når du strikker erme er å plukke opp 10 masker i de maskene som ble lagt opp under ermet = 55 masker. Siden du starter ermet øverst skal du felle mens du strikker nedover mot hånden og til vil ende opp med 33 masker, før du øker 5 masker rett før vrangborden. Så du ender altså med 38 masker, og strikker vrangbord over disse. God fornøyelse

Rosa 19.08.2018 - 15:08:

¡ Qué pena que no esté en español !

Heather 20.07.2018 - 14:13:

Loved the pattern until I saw they were 2 strands of AIR. WHY....? I hate spending double $$$ when the pattern states 2 strands. I stay clear. Lets hope they are not all 2 strands...aghhhh

Eli Rognstad Bakken 13.06.2018 - 14:51:

Lekker genser!

Silke 12.06.2018 - 21:29:

Schlicht und elegant in der Musterkombination. Auch die Form schmeichelt.

Anne 06.06.2018 - 20:20:

Must have - love the pattern.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 196-4