DROPS / 196 / 4

Clover by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu pusero 2-kertaisesta DROPS Air-langasta. Työssä on raglanlinjat, aaltokuvioita ja helmineuletta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli ai-165
Lankaryhmä C + C tai E
-------------------------------------------------------

400-450-500-500-550-650 väri 12, sammaleenvihreä

-------------------------------------------------------
TARVIKKEET:

NEULETIHEYS:
11 silmukkaa sileää neuletta leveyssuunnassa ja 15 kerrosta korkeussuunnassa, 2-kertaisella langalla = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 8 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 8 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 60 cm tai 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 7.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 7: Pituus 40 cm ja 60 cm tai 80 cm, joustinneuleeseen.

Saat tämän mallin langat alkaen 32.00€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI (lisääminen/kaventaminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään/kavennetaan seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 50 silmukkaa) ja jaa silmukat lisäysten/kavennusten määrän kanssa (esim. 6) = 8,3.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto n. joka 8.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää.
Tämän esimerkin kavennukset tehdään neulomalla n. joka 7. ja joka 8.silmukka oikein yhteen.

HELMINEULE:
1.KERROS: *1 silmukka oikein, 1 silmukka nurin*, toista *-*.
2.KERROS: Neulo nurjat silmukat oikein ja oikeat silmukat nurin. Toista 2.kerrosta.

Lisää jokaisen kappaleiden rajakohdan 2 oikean silmukan kummallekin puolelle 1 silmukka (= työhön lisättiin 8 silmukkaa). Lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle.
Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikiä.
Jatkossa hihojen lisätyillä silmukoilla neulotaan helmineuletta ja etukappaleen/takakappaleen lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

KAVENNUSVINKKI (hihat):
Kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka näin: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 1 silmukka, neulo 3 silmukkaa oikein yhteen = 1 silmukka (siirrä nyt merkkilanka siten, että se edeltää tätä silmukkaa).

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas.
Taakse niskaan voidaan tehdä korotus, jotta työstä tulisi istuvampi ja kaarrokkeesta tulisi niskassa hieman korkeampi. Tämä korotus voidaan myös jättää tekemättä, jolloin pääntiestä tulee edessä ja takana samanlainen (katso korotuksen selitys alempana ohjeesta). Kun kaarroke on valmis, etu- ja takakappale neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla/lyhyellä pyöröpuikolla.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 50-50-52-56-58-60 silmukkaa pyöröpuikolle nro 7 2-kertaisella Air-langalla. Neulo 1 kerros oikein. Neulo sitten 3 cm joustinneuletta (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 6-6-8-4-6-0 silmukkaa (lue LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI) = 56-56-60-60-64-60 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 8. Tee nyt korotus takana niskassa tai jatka neulomalla kaarroke.

KOROTUS TAKANA NISKASSA:
Mikäli et halua työhön korotusta, jätä tämä katkelma väliin.
Kiinnitä 1 merkki kerroksen alkuun = keskitaka. Neulo työn oikealta puolelta 6-6-6-7-7-7 silmukkaa oikein merkin ohitse, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 12-12-12-14-14-14 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 18-18-18-21-21-21 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 24-24-24-28-28-28 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 30-30-30-35-35-35 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo nurjaa keskelle taakse asti, neulo sitten 10 silmukkaa nurin merkin ohitse, käännä työ. Seuraava kerros (eli kaarroke) alkaa tästä.

KAARROKE:
Kiinnitä 1 merkki tähän. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!
Kiinnitä nyt 4 merkkilankaa työhön (neulomatta silmukoita) seuraavasti: Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun (= hihan ja takakappaleen rajakohta), kiinnitä 1 merkkilanka seuraavien 19 silmukan jälkeen (= takakappale), kiinnitä 1 merkkilanka seuraavien 9-9-11-11-13-11 silmukan jälkeen (= hiha), kiinnitä 1 merkkilanka seuraavien 19 silmukan jälkeen (= etukappale), ensimmäistä merkkilankaa edeltää nyt 9-9-11-11-13-11 silmukkaa (= hiha).
Seuraava kerros neulotaan näin:
Kerroksen vaihtumiskohta on ensimmäisen merkkilangan kohdalla, hihan ja takakappaleen rajakohdassa. Neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle, neulo 17 silmukkaa sileää neuletta (= takakappale), tee 1 langankierto puikolle, 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle, neulo 7-7-9-9-11-9 silmukkaa HELMINEULETTA (lue selitys yllä) (= hiha), tee 1 langankierto puikolle, 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle, neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 17 silmukkaa = etukappale), tee 1 langankierto puikolle, 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle, neulo 7-7-9-9-11-9 silmukkaa helmineuletta (= hiha), tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein.
RAGLANLISÄYSTEN (lue selitys yllä) ensimmäinen lisäyskerros on nyt valmis (= työhön lisättiin 8 silmukkaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan ja toista raglanlisäykset joka 2.kerros yhteensä 15-17-18-19-20-22 kertaa (sisällyttäen ensimmäinen yllä selitetty lisäyskerros). HUOM: Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, neulo piirroksen A.1 mallineuleen yläpuolella mallineuletta piirroksen A.2 (= 21 silmukkaa) mukaisesti. Toista piirroksen A.2 mallikertaa lopulliseen mittaan asti. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun kaikki raglanlisäykset on tehty, työssä on 180-196-208-216-228-240 silmukkaa. Jatka mallineuletta kuten aiemmin, mutta ilman lisäyksiä, kunnes työn pituus kaarrokkeen alkuosan merkistä mitattuna on 21-23-24-26-27-29 cm.
Neulo seuraavalla kerroksella mallineuletta ja sileää neuletta kuten aiemmin näin:
Neulo 50-54-57-60-63-68 silmukkaa sileää neuletta (= takakappale), siirrä seuraavat 37-41-43-43-45-45 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 4-4-4-6-8-10 silmukkaa (= sivussa hihan alla), jatka seuraavilla 55-59-63-67-71-77 silmukalla sileää neuletta ja mallineuletta kuten aiemmin (= etukappale), siirrä seuraavat 37-41-43-43-45-45 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 4-4-4-6-8-10 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo lopuilla 1-1-2-3-4-5 silmukalla sileää neuletta (= takakappale). Neulo etu-/takakappale ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 114-122-130-142-154-170 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka kummankin hihan alapuolelle luotujen 4-4-4-6-8-10 silmukan keskelle. Kerroksen vaihtumiskohta on merkkilangan kohdalla. Anna merkkilankojen kulkea työn mukana. Jatka sileää neuletta ja piirroksen A.2 mallineuletta. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 24-24-25-25-26-26 cm (työn pituus olalta mitattuna on n. 48-50-52-54-56-58 c¬¬m), neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 16-18-18-20-22-24 silmukkaa = 130-140-148-162-176-194 silmukkaa.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 7 ja neulo 4 cm joustinneuletta (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Päätä tarvittaessa silmukat puikoilla nro 8, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Puseron pituus olalta mitattuna on n. 52-54-56-58-60-62 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 37-41-43-43-45-45 silmukkaa pyöröpuikolle/sukkapuikoille nro 8, poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 4-4-4-6-8-10 silmukasta 1 silmukka = 41-45-47-49-53-55 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka poimittujen 4-4-4-6-8-10 silmukan keskelle. Kerroksen vaihtumiskohta on tässä. Neulo helmineuletta. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 2 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset 4-3½-2½-3-2-2 cm välein yhteensä 7-8-9-9-11-11 kertaa = 27-29-29-31-31-33 silmukkaa. Neulo kunnes hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 36-34-34-32-32-30 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on korkeammat kaarrokkeet). Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 5 silmukkaa = 32-34-34-36-36-38 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 7 ja neulo 5 cm joustinneuletta (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 41-39-39-37-37-35 cm. Päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Päätä tarvittaessa silmukat puikoilla nro 8, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Neulo toinen hiha samoin.

= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä
= NEULO 5 SILMUKKAA OIKEIN YHTEEN NÄIN: Neulo 5 silmukkaa oikein, nosta silmukat takaisin vasemman käden puikolle, vedä toiseksi reunimmainen silmukka reunimmaisen silmukan yli siten, että tämä silmukka laskeutuu viimeisen silmukan ympäri, toista kunnes olet nostanut kaikki 4 silmukkaa reunimmaisen silmukan yli (= työstä kapeni 4 silmukkaa), ota viimeiseksi neulottu silmukka takaisin oikean käden puikolle.
= NEULO 5 SILMUKKAA KIERTÄEN OIKEIN YHTEEN NÄIN: Neulo 5 silmukkaa oikein, vedä toiseksi viimeinen silmukka viimeisen silmukan yli siten, että tämä silmukka laskeutuu viimeisen silmukan ympäri, toista kunnes olet nostanut kaikki 4 silmukkaa viimeisen silmukan yli (= työstä kapeni 4 silmukkaa).

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 196-4) .

Kommentit / Kysymykset (17)

Lucia 14.11.2019 - 12:36:

Posso sapere come è il dietro del maglione? manca la foto grazie

DROPS Design 14.11.2019 kl. 14:52:

Buongiorno Lucia. Il dietro è lavorato a maglia rasata. Buon lavoro!

Lene Christensen 14.11.2019 - 08:52:

Har strikket mange år efter jeres fantastiske opskrifter. Tak for dem. Vil nu strikke 196-4. Den angivne strikkefasthed - er det på pind 7 eller 8 ?

DROPS Design 14.11.2019 kl. 13:23:

Hej Lene! Vi har brugt pinde 8 for at få strikkefastheden som står i opskriften. Men lav selv en strikkeprøve, det som er vigtigt er at du får 11 masker på 10 cm i bredden og 15 pinde på 10 cm i højden. Lykke til!

----- 13.04.2019 - 16:09:

Jeg strikker den største størrelse og med forhøjning i nakken. Desværre er det meget tydeligt at forhøjningen ikke er centreret. Det ses især ved at forhøjningen af glatstrik ses ved det ene ærme (som er perlestrik) men ikke ved det andet ærme. Er der fejl i opskriften eller har jeg gjort noget forkert? Jeg har startet omgangen til bærestykket 10 masker forbi den oprindelige omgangsstart.

Rigmor Finnland 12.03.2019 - 13:00:

Finnes det oppskrift på denne genseren med bare 1 tråd. og Drops Air ?

DROPS Design 12.03.2019 kl. 14:25:

Hej Rigmor, her ser du hvad vi har af gensere med bølgemønster: gensere - bølgemønster Til 1 tråd DROPS Air skal du have en strikkefasthed på 16-17 masker. God fornøjelse!

Sandra 22.02.2019 - 22:16:

Bonjour, je ne comprend pas l'explication de la rehausse d'encolure "Tourner, serrer le fil et tricoter 30-30-30-35-35-35 mailles endroit, tourner, serrer le fil et tricoter à l’envers jusqu’au milieu dos, tricoter 10 mailles envers après le marqueur, tourner. Commencer le tour suivant (c'est-à-dire l'empiècement) ici." Il me semble que du coup ce n'est pas équilibré de chaque coté du milieu dos et que la rehausse est tordue. Pouvez-vous me clarifier ce point? Merci

DROPS Design 25.02.2019 kl. 07:40:

Bonjour Sandra! Vous avez raison que ce n'est pas equilibre. Mais n'ayez pas peur, cela ne sera pas du tout visible. Ensuite vous faites l'empiecement. La rehausse n'est pas obligatoire, vous pouvez commencer l'empiecement directement apres le col. Bon travail!

Sandra 21.02.2019 - 22:28:

Bonjour, je ne comprend pas l'explication de la rehausse d'encolure "Tourner, serrer le fil et tricoter 30-30-30-35-35-35 mailles endroit, tourner, serrer le fil et tricoter à l’envers jusqu’au milieu dos, tricoter 10 mailles envers après le marqueur, tourner. Commencer le tour suivant (c'est-à-dire l'empiècement) ici." Il me semble que du coup ce n'est pas équilibré de chaque coté du milieu dos et que la rehausse est tordue. Pouvez-vous me clarifier ce point? Merci

Annick 03.02.2019 - 15:14:

Pourriez -vous me préciser si le dos comporte le même motif que le devant ou si il est -il tricoté en jersey simple ? En effet , le premier tour de l'empiècement commence par le dos et indique qu'il faut tricoter 17mailles jersey sans indiquer s'il faut suivre la grille A1. Merci de votre réponse

DROPS Design 04.02.2019 kl. 00:00:

Bonjour Annick. Le dos est tricote en jersey simple. Bon travail!

Susanne Damgaard 19.12.2018 - 08:28:

Hej! Jeg synes godt nok det er forvirrende forklaret med den her forhøjning i nakken. Jeg er nået til det sidste punkt i “FORHØJNING BAG I NAKKEN”, dvs.; jeg har netop strikket de 10 m vrang (hvorfor 10 masker??) forbi mærket, og vendt....men hvad så? Det midterste af forhøjningen skal vel være lig med “midt bagpå”, men jeg synes bare ikke det stemmer overens med den videre forklaring og mærketrådene.

DROPS Design 20.12.2018 kl. 08:39:

Hei Susanne. De 10 maskene du strikker er for at omgangen skal starte mellom bakstykket og ermet. Første merketråd setter du på begynnelsen av omgangen (overgang mellom venstre erme og bol), så strikker du 19 masker, midten av forhøyningen er midt på disse 19 maskene (=bakstykket). Her settes 2. merke (overgangen mellom bakstykke og høyre erme). Videre strikkes masker til erme før 3. merke settes, og så strikkes 19 masker (=forstykket) og 4. merke settes. Det er nå like mange masker på for- og bakstykke, og like mange masker på hvert erme. Forhøyningen er sentrert midt på bakstykke. God fornøyelse

Susanne Damgaard 15.12.2018 - 10:36:

Hej! Jeg synes godt nok det er forvirrende forklaret med den her forhøjning i nakken. Jeg er nået til det sidste punkt i “FORHØJNING BAG I NAKKEN”, dvs.; jeg har netop strikket de 10 m vrang forbi mærket, og vendt....men hvad så? Det midterste af forhøjningen skal vel være lig med “midt bagpå”, men jeg synes bare ikke det stemmer overens med den videre forklaring og mærketrådene

Mona 08.11.2018 - 14:28:

Jag undrar om det finnes mønster till slätstickad rundstickad raglangens i garnet Drops Karisma? Jag har letat och letat på er nettsida men ej funnit något. Jag vill köpa garn och sätta igång. Ge råd.

DROPS Design 09.11.2018 kl. 10:58:

Hej Mona, ja alla här som står 20-21 maskor kan du sticka i DROPS Karisma tröja, dam, garngrupp B, raglan vill du ha till barn är det bara att kryssa bort Dam. Lycka till :)

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 196-4