DROPS / 194 / 6

Winter Heart by DROPS Design

Strikket bluse med nordisk mønster i DROPS Nepal eller DROPS Air. Arbejdet er strikket ovenfra og ned med nordisk mønster og rundt bærestykke. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model ne-285
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------

550-600-700-750-800-900 g farve 8907, tåge
150-150-200-200-200-250 g farve 0612, mellembrun
50-50-50-50-50-50 g farve 0500, lys grå
Eller brug:
DROPS AIR fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
300-300-350-400-400-450 g farve 10, tåge
100-100-100-100-100-150 g farve 05, brun mix
50-50-50-50-50-50 g farve 18, lys grågrøn

-------------------------------------------------------

DROPS STRØMPEPINDE 5,5
RUNDPINDE NR 5,5: Længde på 40 cm og 80 cm til selve tøjet/til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE 4,5
RUNDPINDE NR 4,5: Længde på 40 cm og 80 cm til rib.

Garnet til denne opskrift koster fra 232.5kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

UDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 73 masker) og deler maskerne med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 11) = 6,6.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter skiftevis ca hver 6. og 7.maske. På næste omgang strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul.

MØNSTER:
Se diagram A.1. Vælg diagram for din størrelse. Hele mønsteret strikkes i glatstrik.

INDTAGNINGSTIPS (gælder ærmerne):
Tag 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Strik til der er 3 masker tilbage før mærketråden, strik 2 masker ret sammen, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Efter bærestykket strikkes ryg- og forstykke rundt på rundpind. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/lille rundpind.

HALSKANT:
Slå 72-76-80-84-84-92 masker op på rundpind 4,5 med tåge. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rib (= 2 ret / 2 vrang) i 2 cm. Strik 1 omgang ret hvor der tages 12-16-20-20-8-8 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS = 84-92-100-104-92-100 masker. Videre strikkes bærestykket som forklaret under.

BÆRESTYKKE:
Skift til rundpind 5,5. Sæt 1 mærketråd i starten af omgangen (= midt bagpå). Strik A.1 rundt (= 21-23-25-26-23-25 rapporter à 4 masker) – læs MØNSTER over. Fortsæt mønsteret således og tag ud som vist i diagrammet. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.1 er strikket til omgangen markeret med din størrelse, er der 252-276-300-312-322-350 masker på pinden og arbejdet måler ca 26-28-29-31-33-35 cm målt midt foran fra opslåningskanten. Strik evt videre efter A.1, men uden udtagninger til rigtig mål (efter sidste omgang i A.1 fortsættes der i glatstrik og tåge).
Strik næste omgang således: Strik over de første 38-41-44-47-50-54 masker (= halv bagstykke), sæt de næste 51-57-63-63-62-67 masker på en tråd (= ærme), slå 6-6-6-6-12-12 nye masker op (= i siden under ærmet), strik som før over de næste 74-80-86-92-98-108 masker (= forstykke), sæt de næste 51-57-63-63-62-67 masker på en tråd (= ærme), slå 6-6-6-6-12-12 nye masker op (= i siden under ærmet), strik de resterende 38-41-44-47-50-54 masker (= halvt bagstykke). Ryg & forstykke og ærmer strikkes videre hver for sig. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
= 162-174-186-198-222-240 masker. Strik til hele diagram A.1 er færdig i højden og fortsæt i glatstrik med tåge. Når arbejdet måler 28-28-29-29-29-29 cm fra delingen, strikkes der 1 omgang hvor der tages 34-34-38-38-46-48 masker ud jævnt fordelt = 196-208-224-236-268-288 masker.
Skift til rundpind 4,5 og strik rib (= 2 ret / 2 vrang) i 3 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang – for at undgå at aflukningskanten strammer, kan der lukkes af med pind 5,5. Hele blusen måler ca 60-62-64-66-68-70 cm fra skulderen.

ÆRME:
Sæt de 51-57-63-63-62-67 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepinde/lille rundpind 5,5, strik 1 maske i hver af de 6-6-6-6-12-12 masker som blev slået op under ærmet = 57-63-69-69-74-79 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de 6-6-6-6-12-12 masker under ærmet og start omgangen her, lad mærketråden følge med videre. Hvis der er omgange tilbage i A.1 for din størrelse, fortsættes der til A.1 er strikket færdig i højden, fortsæt med tåge og glatstrik.
Når arbejdet måler 2 cm fra delingen, tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 6.-5.-4.-4.-3.-3.omgang totalt 10-12-15-14-16-17 gange = 37-39-39-41-42-45 masker. Strik videre til ærmet måler 37-35-35-33-32-30 cm (kortere mål i de større størrelser pga længere bærestykke).
Strik 1 omgang ret hvor der tages 7-9-9-7-10-7 masker ud jævnt fordelt = 44-48-48-48-52-52 masker. Skift til strømpepinde 4,5 og strik rib (= 2 ret / 2 vrang) i 3 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang – for at undgå at aflukningskanten strammer, kan der lukkes af med pind 5,5. Ærmet måler ca 40-38-38-36-35-33 cm fra delingen. Strik det andet ærme på samme måde.

Diagram

= tåge
= lys grå eller lys grågrøn
= mellembrun eller brun mix
= lav 1 omslag mellem 2 masker med bundfarven i mønsterstriben, på næste omgang strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul

Aina 27.02.2019 - 08:29:

Hvordan skal jeg lese første rad i mønsteret? Er det tre masker og så kast eller fire masker og så kast? Rad 2; Er det kast med grunnfarge, 1 grå, 1 grunnfarge, 1 grå, 1 grunnfarge og så et kast med grunnfarge? Eller er det kast med grunnfarge, 1 grå, 1 grunnfarge, 1 grå, og så et kast med grunnfarge?

DROPS Design 27.02.2019 kl. 15:26:

Hei Aina. første rad i diagarmmet leses slik: strikk 4 masker med tåke, 1 kast (med tåke). Gjenta ut omgangen. 2 rad i diagrammet strikes slik: 1 kast med tåke, 1 maske tåke, 1 maske brun, 1 maske tåke, 1 makse brun, 1 maske tåke. Gjenta ut omgangen. Det er altså kun 1 kast på rad 2. Alle kast lages med hovedfargen som strikkes den omgangen. Feks på rad 5 (størrelse S + M) eller 6 (størrelse L + XL og XXL +XXXL) gjøres kastet med grå/grågrønn. God fornøyelse

Andrea Neumann 17.02.2019 - 15:55:

Hallo, ich wollte mal was fragen. In dem Diagramm sieht man einen Pulli der ringsum zahlen hat. Sind das Maschen, Runden oder CM angaben? Bin neu was stricken angeht. Daher würde mir das weiter helfen. Danke vorab.

Anne Marie 14.02.2019 - 19:53:

Jeg forstår ikke hvad der menes i opskrift : Ryg&Forstykke Når arbejde måler 28-28-29-29-29cm fra delingen, strikkes der 1 omgang hvor der tages 34-34-38 -38 46-48 masker ud jævnt fordelt =196-208-224-236-268-288 masker ...... skal det forstås at der tages ud lige inden rib og så lukkes af🙄eller er udtagninger mål fra under ærme 🙄

DROPS Design 18.02.2019 kl. 15:15:

Hei Anne-Marie. Når du har strikket 28-28-29-29-29 cm fra der du delte til bol og ermer skal du øke masker jevnt fordelt før du strikker vrangborden nederst på genseren. Dette gjøres for at vrangborden ikke skal være mye smalere enn resten av genseren. God fornøyelse

Beate 10.02.2019 - 19:20:

Ich habe, nachdem ich die Passe in Gr. L gestrickt habe, auch nur 240 M auf der Nadel. Meines Erachtens liegt es daran, dass in der Anleitung von 25 Rapporten à 4 M ausgegangen wird, tatsächlich sind an diesem Punkt aber erst 80 M auf der Nadel, also nur 20 Rapporte. 100 M sind erst nach der ersten Zunahme (also 5 M pro Rapport= 20 Rapporte) vorhanden. 20 x 12= 240.

DROPS Design 11.02.2019 kl. 12:02:

Liebe Beate, A.1 fängt mit 4 M und endet mit 12 M, so haben Sie am Anfang: 25 x 4 M = 100 M bei der 1. Reihe und wenn Diagram fertig ist: 25 x 12 M = 300 M. Viel Spaß beim stricken!

Teresa 16.01.2019 - 19:14:

Referem, nos mates das mangas que eles devem ser repetidos 10/12 vezes. Como poderemos obter um total de 37 malhas se os mates sāo duplos e sāo repetifdos 10 vezes. O normal seria obter menos 20 malhas.

Janelle 16.11.2018 - 00:40:

Which yarn is used in the sweater (Winter Heart pullover) shown on the model? Drops Nepal or Drops Air? Thanks!

DROPS Design 16.11.2018 kl. 05:52:

Dear Janelle, sweater on the picture is knitted from DROPS Air. Happy knitting!

Luisa 07.11.2018 - 16:24:

Hallo, ich kann die Maßskizze leider nicht finden. Und ich möchte dieses Pullover mit einer weichen Wolle stricken, was würden Sie mir dazu raten? Vielen Dank für die Antworten und freundliche Grüße, Luisa

DROPS Design 08.11.2018 kl. 08:47:

Liebe Luisa, die Maßskizze finden Sie ganz unten der Anleitung, nach den Strickschriftten. Beide Wolle sind ja weich, DROPS Air ist vielleicht weicher, gerne wird Ihnen Ihr DROPS Laden noch persönnlicher weiter helfen- auch telefonisch oder per E-Mail. Viel Spaß beim stricken!

Josephine 19.10.2018 - 18:52:

Hejsa, Kan det virkelig passe at man skal bruge næsten dobbelt så meget Nepal garn som Air, selvom det er samme garngruppe? :/ Vh.

Angela Larsen 06.09.2018 - 21:44:

I am confused by the measurements. It says the model is 170 cm and wears a small or medium. 170 cm at her chest? That converts to 66.9 inches! That is unrealistically large. I looked at the measurements on the last page. Those are in inches? Those numbers are extremely large too. A “small” is 51 inches? Are the measurements correct?

DROPS Design 07.09.2018 kl. 07:35:

Hi Angela, the model is 170 cm in height, and the measure at the bottom of page are given in cm, so 51 cm corresponds to 20.1". Hope this helps. Happy knitting!

Michaela 05.09.2018 - 15:58:

Ich möchte schon länger einen Pullover mit nordischer Rundpasse stricken. Dieses Modell gefällt mir sehr! Wäre DROPS Big Merino dafür geeignet?

DROPS Design 06.09.2018 kl. 08:27:

Liebe Michaela, DROPS Big Merino und DROPS Air gehören beide zur Garngruppe C, so können Sie Big Merino hier stricken. Beachten Sie nur, daß Garne mit unterschiedlichen Strucktur unterschiedlichen Ergebnisse geben - hier lesen Sie mal mehr über Garnalternativen - unser Garnumrechner können Sie gerne benutzen. Viel Spaß beim stricken!

Kommentere opskrift DROPS 194-6