DROPS / 194 / 7

Morning Rain Jacket by DROPS Design

Strikket jakke med nordisk mønster i DROPS Air eller DROPS Nepal. Arbejdet er strikket ovenfra og ned med nordisk mønster og rundt bærestykke. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model ai-129
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------

300-300-350-400-400-450 g farve 10, tåge
100-100-100-100-100-150 g farve 05, brun mix
50-50-50-50-50-50 g farve 18, lys grågrøn
Eller brug:
DROPS NEPAL fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
550-600-700-750-800-900 g farve 8907, tåge
150-150-200-200-200-250 g farve 0612, mellembrun
50-50-50-50-50-50 g farve 0500, lys grå

-------------------------------------------------------

DROPS STRØMPEPINDE 5,5
RUNDPINDE NR 5,5: Længde på 80 cm til selve tøjet/til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE 4,5
RUNDPINDE NR 4,5: Længde på 80 cm til rib.

DROPS PERLEMORKNAP, Buet (hvid) NR 522: 7-7-7-8-8-8 stk.

Garnet til denne opskrift koster fra 278.55kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 84 masker), minus forkanterne (f.eks 10 masker) og deler de resterende masker med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 11) = 6,7.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter ca hver 7.maske. På næste pind/omgang strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul.

MØNSTER:
Se diagram A.1. Vælg diagram for din størrelse. Hele mønsteret strikkes i glatstrik. OBS: Forkanterne strikkes i bundfarven på mønsterstriben.

INDTAGNINGSTIPS (gælder ærmerne):
Tag 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Strik til der er 3 masker tilbage før mærketråden, strik 2 masker ret sammen, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over den som blev strikket.

KNAPHUL:
Luk af til knaphul på højre forkant (når tøjet er på). Luk af fra retsiden når der er 3 masker tilbage på pinden således: Slå om, strik de 2 næste masker ret sammen og strik sidste maske ret. På næste pind strikkes omslaget ret så der bliver hul.
Første knaphul lukkes af når ribben i halsen måler ca 1½-2 cm. Derefter lukkes de 6-6-6-7-7-7 næste af med ca 8½-8½-9-8-8½-8½ cm mellem hver.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Jakken strikkes frem og tilbage på rundpind fra midt foran og der strikkes ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/lille rundpind.

HALSKANT:
Slå 84-88-92-96-96-104 masker op (inklusiv 5 kantmasker i hver side mod midt foran) på rundpind 4,5 med tåge. Strik 1 pind vrang fra vrangen. Næste pind strikkes således – fra retsiden:
5 kantmasker RETSTRIK – læs forklaring over, * 2 ret, 2 vrang *, strik fra *-* til der er 7 masker tilbage på pinden, strik 2 ret og 5 kantmasker retstrik. Strik rib således i 2 cm. Husk KNAPHUL på højre forkant – læs forklaring over. Derefter strikkes der 1 pind ret fra retsiden hvor der tages 11-15-19-19-7-7 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS = 95-103-111-115-103-111 masker. Videre strikkes bærestykket som forklaret under.

BÆRESTYKKE:
Skift til rundpind 5,5. Nu strikkes der MØNSTER – læs forklaring over, således – fra retsiden: 5 kantmasker retstrik, strik A.1a til der er 6 masker tilbage på pinden (= 21-23-25-26-23-25 rapporter à 4 masker), strik A.1b (= 1 maske) og afslut med 5 kantmasker retstrik. Fortsæt mønsteret således og tag ud som vist i diagrammet. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når A.1a og A.1b er strikket op til pinden markeret med din størrelse er der 263-287-311-323-333-361 masker på pinden og arbejdet måler ca 26-28-29-31-33-35 cm målt midt foran fra opslåningskanten. Strik evt videre på diagrammerne uden udtagninger til rigtig mål (efter sidste pind fortsættes der med tåge).
Derefter fortsættes der på næste pind i A.1a og A.1b (evt med tåge efter sidste pind), kantmaskerne fortsætter som før til færdigt mål og strik næste pind således fra vrangen:
Strik over de første 43-46-49-52-55-59 masker (= forstykke), sæt de næste
51-57-63-63-62-67 masker på en tråd (= ærme), slå 6-6-6-6-12-12 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik som før over de næste 75-81-87-93-99-109 masker (= bagstykke), sæt de næste 51-57-63-63-62-67 masker på en tråd (= ærme), slå 6-6-6-6-12-12 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik de resterende 43-46-49-52-55-59 masker (= forstykke). Ryg & forstykke og ærmer strikkes videre hver for sig. HERFRA MÅLES ARBEJDET!

RYG & FORSTYKKE:
= 173-185-197-209-233-251 masker. Strik til hele diagram A.1a/A.1b er færdigt i højden og fortsæt i glatstrik med tåge, kantmaskerne i hver side fortsætter som før. Når arbejdet måler 28-28-29-29-29-29 cm fra delingen, strikkes der 1 pind vrang fra vrangen hvor der tages 35-35-39-39-47-49 masker ud jævnt fordelt = 208-220-236-248-280-300 masker.
Skift til rundpind 4,5 og strik næste pind således – fra retsiden: 5 kantmasker retstrik, * 2 ret, 2 vrang *, strik fra *-* til der er 7 masker tilbage på pinden, strik 2 ret og 5 kantmasker retstrik. Strik rib således i 3 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang – for at undgå at aflukningskanten strammer, kan der lukkes af med pind 5,5. Hele jakken måler ca 60-62-64-66-68-70 cm fra skulderen.

ÆRME:
Sæt de 51-57-63-63-62-67 masker fra tråden i den ene sid af arbejdet på strømpepind/lille rundpind 5,5, strik 1 maske i hver af de 6-6-6-6-12-12 masker som blev slået op under ærmet = 57-63-69-69-74-79 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de 6-6-6-6-12-12 masker under ærmet og start omgangen her, lad mærketråden følge med videre. Hvis der er omgange tilbage i A.1 for din størrelse, fortsættes der til A.1a og A.1b er strikket færdig i højden, fortsæt med tåge og glatstrik.
Når arbejdet måler 2 cm fra delingen tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 6.-5.-4.-4.-3.-3.omgang totalt 10-12-15-14-16-17 gange = 37-39-39-41-42-45 masker. Strik videre til ærmet måler 37-35-35-33-32-30 cm (kortere mål i de større størrelser pga længere bærestykke).
Strik 1 omgang ret hvor der tages 7-9-9-7-10-7 masker ud jævnt fordelt = 44-48-48-48-52-52 masker. Skift til strømpepinde 4,5 og strik rib (= 2 ret / 2 vrang) i 3 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang – for at undgå at aflukningskanten strammer, kan der lukkes af med pind 5,5. Ærmet måler ca 40-38-38-36-35-33 cm fra delingen. Strik det andet ærme på samme måde.

= tåge
= lys grågrøn eller lys grå
= brun mix eller mellembrun
= lav 1 omslag mellem 2 masker med bundfarven i mønsterstriben, på næste pind strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul.

Tine 01.01.2019 - 11:49:

Om man skal øke på retten og strikke frm og tilbake så stemmer ikke diagrammet, da skal det økes på 2 omganger etter hverandre. Hva er riktig?

DROPS Design 02.01.2019 kl. 15:40:

Hei Tine. Når du strikker etter diagram øker du ikke alltid fra retten, så dette stemmer. Om du sikter til ØKETIPS (der det står man skal øke fra retten) gjelder dette når du skal øke jevnt fordelt (slik du gjør på HALSKANTEN). Når du strikker etter diagram øker du som anvist, både fra retten og vrangen. God fornøyelse

Hanka 06.10.2018 - 13:36:

2.část: .Poté jedu zpět zleva doprava (rubovou stranu),upletu prvních pět ok légy,poté dle vz. A1b, upletu pouze to jedno,tj. šesté oko obrace a dále pokračuji už jen podle vz.A1a a střídám vzor už jen dle tohoto rozpisu?

DROPS Design 08.10.2018 kl. 13:21:

Ano, v rubu musíte postupovat v opačném pořadí, než na lícové straně, aby jednotlivé vzory ležely nad sebou. Při pletení jednotlvých úseků vzoru už vás navede schéma. Hodně zdaru! Hana

Hanka 06.10.2018 - 13:35:

1.část: Svetr je nádherný,jsem ale začátečník při vyplétání norského vzoru.Sedlo: Začínám tedy od vz.A1a, zprava doleva,pletu hladce,po každém čtvrtém oku přidávám jedno oko a před šestým okem se řídím vz.A1b,tj. jedno oko upletu hladce (jsem na lícové straně) a posledních pět ok légy vroubkovým vzorem?

DROPS Design 08.10.2018 kl. 13:19:

Dobrý den, Hanko, ano je to přesně tak, jak píšete :-) Hodně zdaru! Hana

Caty 26.08.2018 - 11:19:

Bonjour, lorsque vous ne précisez pas que l'on peut faire une réhausse pour l'encolure dans vos explications, peut-on en faire une quand même? merci de votre réponse

DROPS Design 05.09.2018 kl. 13:33:

Bonjour Caty, si vous souhaitez que l'encolure dos soit légèrement plus haute que celle des devants, vous pouvez tout à fait tricoter une réhausse - elle n'est pas prévue dans ce modèle, mais vous pouvez vous inspirer d'un modèle de même tension qui en propose une. Bon tricot!

Ingunn Hrefnudóttir 28.07.2018 - 18:02:

There is no chest size , can u give me an estimate ? And if I only use tvo colors, is 50gr enough for the pattern

DROPS Design 30.07.2018 kl. 07:52:

Hi Ingunn, Right at the bottom of the pattern you will find a diagram with all the sizes. Depending on your size, you will need 100g or 150 g of the colour for the pattern. Happy knitting!

Monique 13.07.2018 - 08:46:

Bitte Anleitung veröffentlichen! Eine tolle Jacke, die immer geht und die Farbkombination ist schön

Kommentere opskrift DROPS 194-7