DROPS / 189 / 10

Himalaya Rose by DROPS Design

Matta med hålmönster och ränder, virkad runt i cirkel från centrum och ut. Arbetet är virkat i 3 trådar DROPS Paris

DROPS Design: Modell w-710
Garngrupp C + C + C
-----------------------------------------------------------
Mått: Diameter: ca 110 cm.
Garnåtgång:
DROPS PARIS från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
300 g färg 41, senap
250 g färg 19, ljus gul
250 g färg 01, aprikos
200 g färg 38, korall
200 g färg 30, gråblå
150 g färg 37, roströd
150 g färg 35, vaniljgul

Arbetet kan också virkas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp C)" – se länken nedan.

DROPS VIRKNÅL NR 8 – eller det nålnr du måste använda för att få 8 stolpar och 4,5 varv med 3 trådar på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 420kr. Läs mer.

Se diagram A.1 till A.4. (Diagram A.1 och A.3 visar hur varvet börjar och slutar).

FÄRGMÖNSTER:
När det byts färg i början av ett varv virkas smygmaskan i slutet på föregående varv med den nya färgen.

RÄNDER:
Uppläggning + VARV 1-2: senap
VARV 3-4: ljus gul
VARV 5: aprikos
VARV 6: roströd
VARV 7: gråblå
VARV 8: korall
VARV 9: senap
VARV 10: gråblå
VARV 11: vaniljgul
VARV 12: aprikos
VARV 13-14: korall
VARV 15: roströd
VARV 16: aprikos
VARV 17-18: korall
VARV 19: senap
VARV 20: vaniljgul
VARV 21-24: ljus gul
VARV 25: aprikos
VARV 26: roströd
VARV 27: gråblå
VARV 28: korall
VARV 29: senap
----------------------------------------------------------

MATTA:
Arbetet virkas runt i cirkel från centrum och ut med 3 trådar Paris.

Börja med nål 8 och 3 trådar senap. Virka RÄNDER - se förklaring ovan, och MÖNSTER runt så här:
Virka A.1 (visar hur varvet börjar och slutar), A.2 totalt 10 ggr runt på varvet – läs FÄRGMÖNSTER!
KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!
På sista varvet ökas det 8 stolpar jämnt fördelat = 168 ster. När hela A.1 och A.2 är färdiga mäter arbetet ca 68 cm i diameter.
Börja på varvet med pil i diagrammen och virka A.3 (visar hur varvet börjar och slutar), virka A.4 totalt 14 ggr runt på varvet.
När hela A.3 och A.4 är färdigvirkade är det 280 stolpar på varvet och arbetet mäter ca 110 cm i diameter. Klipp av och fäst trådarna.

Diagram

= virka 4 luftmaskor och slut dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan som virkades. Svart prick är början på varvet
= 5 luftmaskor
= 1 fastmaska om luftmaskan/luftmaskbågen
= 1 fastmaska om mellanrummet mellan 2 maskor
= 1 fastmaska i maskan
= 1 stolpe om luftmaskringen/luftmaskbågen
= 1 stolpe i maskan
= 1 dubbelstolpe i maskan
= virka 4 stolpar tillsammans så här: virka 1 stolpe i var och en av de nästa 3 stolparna, men vänta med sista omslaget och genomdragningen på var och en av stolparna, virka 1 stolpe i nästa stolpe och drag sista omslaget genom alla 5 öglorna på nålen
= virka 2 och 2 stolpar tillsammans så här: virka 2 stolpar om första luftmaskan, men vänta med sista omslaget och genomdragningen på var och en av stolparna, virka 1 stolpe om nästa luftmaska, men vänta med sista omslaget och genomdragningen, virka 1 stolpe till om samma luftmaska och drag sista omslaget genom alla 5 öglorna på nålen
= i början av varvet ersätts första stolpen med 3 luftmaskor. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet
= i början av varvet börjas det med 1 luftmaska, denna luftmaskan ersätter inte första maskan på varvet. Varvet avslutas med 1 smygmaska i första luftmaskan på varvet
= i början av varvet ersätts första dubbelstolpen med 4 luftmaskor. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 4:e luftmaskan i början av varvet
= börja på detta varv, föregående varv är redan virkat. Det virkas nu 14 rapporter A.4 runt på varvet
= på detta varv ökas det 8 stolpar jämnt fördelat = 168 stolpar

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 189-10) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (5)

Imogen 17.02.2019 - 11:11:

Der Teppich sieht toll aus. Habe ihn aus Garnresten unterschiedlicher Art gehäkelt. Es ging recht schnell und das Ergebnis ist toll. In der Anleitung konnte ich keine Fehler entdecken. Vielen Dank!

Reix 06.12.2018 - 10:53:

Bonjour, j'aimerais savoir pourquoi lorsque je crochète en rond mon travail fait des plis, il n'est pas plat. Peut être est ce dû au crochet.. mais du coup il faut que je prenne la taille au dessus ou en dessous? Merci de votre réponse

DROPS Design 06.12.2018 kl. 12:41:

Bonjour Mme Reix, il est possible que cela vienne de votre tension - avez-vous bien le bon échantillon en largeur et en hauteur soit 8 brides x 4.5 rangs avec 3 fils crochetés ensemble = 10 cm de large et 10 cm de hauteur? Si vous avez trop des mailles pour 10 cm, essayez avec un crochet plus gros. Si vous n'avez pas assez des mailles pour 10 cm, essayez avec un crochet plus fin. Bon crochet!

Monika 05.07.2018 - 10:22:

I love the design, but I don´t like that there are new symbols invented.

DROPS Design 05.07.2018 kl. 13:24:

Dear Monica, each symbol is drawn for a stitch or a group of stitch, most important is always to follow diagram watching the key matching each symbol. Happy crocheting!

Lisa 19.12.2017 - 21:46:

Love this! It would add cheer to any room.

Monika 11.12.2017 - 19:55:

So adorable. Love the design and colours.

Kommentér oppskrift DROPS 189-10